Cykla långt / Ruttplanering

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Cykla långt / Ruttplanering

Post by kajli » 28 Mar 2011 10:08

Jag planerar en längre resa genom Sverige i sommar, men behöver hjälp med tips på hur jag planerar rutten jag ska ta.

Tidigare har jag använt mig av Promenad-funktionen i google maps, men eftersom fler och fler landsvägar byggs om till idiotiska 2/1-vägar som det knappt (?) går att cykla på så behöver jag andra rekommendationer och tips.

Vettiga kartor för cyklister? Program för att planera resväg?

slmn
Posts: 35
Joined: 08 Apr 2010 16:03

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by slmn » 28 Mar 2011 12:07

Svenska cykelsällskapet har skyltat sverigeleden från norr till söder. Har för mig att vägarna finns fördelade i tre kartböcker. Cykelfrämjandet har skyltat något som kallas cykelspåret längs hela ostkusten, finns även kartor över denna. Har inte cyklat hela sträckan men dom delarna jag cyklat har varit bra men är sällan snabbaste vägen.

Kartbutiken på Vasagatan i Stockholm har allt detta om man vill köpa över disk.

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by kajli » 28 Mar 2011 12:13

slmn wrote:Svenska cykelsällskapet har skyltat sverigeleden från norr till söder. Har för mig att vägarna finns fördelade i tre kartböcker. Cykelfrämjandet har skyltat något som kallas cykelspåret längs hela ostkusten, finns även kartor över denna. Har inte cyklat hela sträckan men dom delarna jag cyklat har varit bra men är sällan snabbaste vägen.

Kartbutiken på Vasagatan i Stockholm har allt detta om man vill köpa över disk.
Är kartorna bra även om man tar sig utanför sverigeleden?

Jag har ju några destinationer planerade som sverigeleden inte riktigt passerar.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by Fredde » 28 Mar 2011 12:15

kajli wrote:Jag planerar en längre resa genom Sverige i sommar, men behöver hjälp med tips på hur jag planerar rutten jag ska ta.

Tidigare har jag använt mig av Promenad-funktionen i google maps, men eftersom fler och fler landsvägar byggs om till idiotiska 2/1-vägar som det knappt (?) går att cykla på så behöver jag andra rekommendationer och tips.

Vettiga kartor för cyklister? Program för att planera resväg?
Vet du varifrån du ska cykla och till var? Med lite orter är det nog enklare att få bra vägtips i omnejden.

Ska du börja i Tokholm kan du ju utgå från någon av de breve-turer som hovet har, de går i lite olika riktningar och jag kan mycket väl tänka mig att de som går från Västerås är en trevlig fortsättning... osv beroende av vart du ska... :)

/Fredde

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by kajli » 28 Mar 2011 12:39

Fredde wrote:Vet du varifrån du ska cykla och till var? Med lite orter är det nog enklare att få bra vägtips i omnejden.
Tänkte mer en allmän tråd som flera kunda ha nytta av än en specifikt för min resa. Men min temporära planering ser ut:
Start i Gnesta
Skövde
Eslöv
Kalmar (Öland runt?)
Linköping
Gnesta och pendeln hem.

slmn
Posts: 35
Joined: 08 Apr 2010 16:03

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by slmn » 28 Mar 2011 12:47

kajli wrote:
slmn wrote:Svenska cykelsällskapet har skyltat sverigeleden från norr till söder. Har för mig att vägarna finns fördelade i tre kartböcker. Cykelfrämjandet har skyltat något som kallas cykelspåret längs hela ostkusten, finns även kartor över denna. Har inte cyklat hela sträckan men dom delarna jag cyklat har varit bra men är sällan snabbaste vägen.

Kartbutiken på Vasagatan i Stockholm har allt detta om man vill köpa över disk.
Är kartorna bra även om man tar sig utanför sverigeleden?

Jag har ju några destinationer planerade som sverigeleden inte riktigt passerar.
Vet ej hur cykelspåret-kartan är men sverigeleden är med sin bokform klumpig att ha med sig, varannan sida sevärdheter osv. Bättre att markera sverigeleden på en vanlig karta istället och ha den som ett tryggt alternativ när det passar.

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by freddie » 28 Mar 2011 16:37

kajli wrote: Tänkte mer en allmän tråd som flera kunda ha nytta av än en specifikt för min resa. Men min temporära planering ser ut:
Start i Gnesta
Skövde
Eslöv
Kalmar (Öland runt?)
Linköping
Gnesta och pendeln hem.
Mitt tips är att utnyttja den lilla färjan som går mellan Byxelkrok och Oskarshamn. Då kan du svänga förbi och morsa vid campingen jag jobbar på i Byxelkrok. Har själv tänkt hoja från Södertälje till Oskarshamn och över med färjan i sommar.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by Fredde » 28 Mar 2011 17:32

slmn wrote:Svenska cykelsällskapet har skyltat sverigeleden från norr till söder.
Bra ide! Jag tycker också jag sett lokala cykelleder, det går väl bla någon ner till Nynäs vill jag minnas.

Macke här på forat cyklade ner till Öland förra sommaren.

kajli, om du ska riva av 150-170 mil så kan du ju inte starta och sluta med pendeln!!!! :D

Jag funtar på något liknande och bara snikbo på folks lantställen längs vägen och bli bjuden på grillat och öl varje kväll.

/fredde

Anders
Posts: 37
Joined: 30 Jul 2008 21:23
Location: sthlm

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by Anders » 29 Mar 2011 23:04

Jag använde MC-kartan från Liber förlag när jag var ute cyklade i somras. Den finns i olika delar för olika regioner men även en komplett för hela Sverige. Jag använde mig av kartorna för Östra Svealand och Södra Götaland och lyckades hitta till Näsby på södra Öland. Rekommenderar starkt den redan nämnda färjan från Oskarshamn till Byxelkrok. Väldigt trevligt med en liten båttur med möjlighet att sträcka ut benen lite.

Valde kartan för dess detaljrikedom men blev lite besviken när jag märkte att den inte alltid markerade när asfalten byttes till grusväg. Kartan förvarade jag med fördel i sin plastficka och instucken mellan camelbaken och ryggen. Med rätt sida uppvikt är det bara att ta fram plastfickan i farten slå en kik på kartan.

Blev några gånger tvungen att köra på E22:an mellan Västervik och Oskarshamn. Jag kan efter det avråda från att välja vägar med växelvis körfält 2-1 då cyklister är förpassade till de 15cm asfalt mellan de räfflade, streckade linjerna och diket och bilarna håller en snitt fart på 100km/h. Man upplever ungefär samma stress som när man genar i tunneln mellan Hornsgatan och Medis... :)

Image
Thunder!

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by Jultomten » 30 Mar 2011 14:45

Helt OT, men fan vilken ful framsida. "Berra, du hade ju en 3:a i bild, kan inte du fixa en fräck Word-art bild till nya MC-kartan?" "Jo, frugan fotade mig med mobilen sist vi var ute på hojen så jag kan använda den bilden"

/Micke
Image Image Image Image

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by jon » 30 Mar 2011 21:43

Haha, den är jättecheezy.
Det roligaste måste nog vara att han har samma bild på framsidan av kartan och en liten till på den :lol:
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by Jonis! » 30 Mar 2011 21:54

jon wrote: Det roligaste måste nog vara att han har samma bild på framsidan av kartan och en liten till på den :lol:
Oh, noes! :D
Image
sökes: nervex bangaffel.

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by Jultomten » 31 Mar 2011 09:45

Muahaha!

/Micke
Image Image Image Image

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by kajli » 31 Mar 2011 15:13

freddie wrote: kajli, om du ska riva av 150-170 mil så kan du ju inte starta och sluta med pendeln!!!! :D

Jag funtar på något liknande och bara snikbo på folks lantställen längs vägen och bli bjuden på grillat och öl varje kväll.

/fredde
... Jag måste ju fortfarande ta mig sträckan Hammarby Sjöstad-> Södra station. Så jag både börjar och slutar på cykeln. ... i 5 minuter.

Bli bjuden på öl och mat varje dag kan vara ett bra mål faktiskt. "går det bra om jag laddar min mobil i ert hus över natten" är ju en annan bra idé.
Anders wrote:Blev några gånger tvungen att köra på E22:an mellan Västervik och Oskarshamn. Jag kan efter det avråda från att välja vägar med växelvis körfält 2-1 då cyklister är förpassade till de 15cm asfalt mellan de räfflade, streckade linjerna och diket och bilarna håller en snitt fart på 100km/h. Man upplever ungefär samma stress som när man genar i tunneln mellan Hornsgatan och Medis... :)
Var precis sådan väg jag ville undvika. Så en karta med sådana sträckor utmärkta är vad jag vill ha :)

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Cykla långt / Ruttplanering

Post by kajli » 31 Mar 2011 15:15

freddie wrote: Mitt tips är att utnyttja den lilla färjan som går mellan Byxelkrok och Oskarshamn. Då kan du svänga förbi och morsa vid campingen jag jobbar på i Byxelkrok. Har själv tänkt hoja från Södertälje till Oskarshamn och över med färjan i sommar.
Ska komma ihåg att du jobbar där och titta förbi om jag passerar :)

Post Reply