Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by Streamliner » 19 Mar 2011 18:19

Jag har fått ärva en mindre summa och skulle vilja placera pengarna som ett minne som jag kan ha i framtiden av personen. Det skulle kanske räcka till att beställa en ram eller möjligtvis hel cykel från Mercian i UK.

Är medveten om att detta är den högre skolan och att kanske inte så många gjort en sådan grej, det går alltså att beställa individuell geometri om man vill.

Ändå; finns det någon som har erfarenhet av att specialbeställa från Mercian? Någon som har erfarenhet av Mercians kvalitet?

Image

Cykeln på bilden är precis min drömcykel både vad gäller komponenter, hjultyp och färger, alltså vit och svart.
Loch Ness is Deep.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by Fixen » 19 Mar 2011 18:29

Jag har ingen aning om kvalitén på Mercian-ramar men jag vet att personer på LFGSS har koll på det. Har sett ett par skifta ägare under föregående månader. Testa och ställ frågan där med.

Eliasn1
Posts: 149
Joined: 22 Aug 2010 22:09
Location: GBG

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by Eliasn1 » 19 Mar 2011 19:08

Vad kan en sådan ram tänkas gå på? Hittar inga priser, men den var jävligt fin.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by euskadi » 19 Mar 2011 19:27

ska du ha en custom ram bör du åka över så de får mäta dig och du får snacka med dem. finns kanske lite olika varianter av rör och andra saker du får möjligt att välja mellan, som annars är svårt att veta över mail

lycka till, det blir fint tror jag

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by laban » 19 Mar 2011 19:41

Ibland e världen liten. Satt och titta på denna precis. Kanske värt och fråga ägaren av denna och hans erfarenheter med Mercier.

http://forums.serotta.com/showthread.php?t=87414

Edit aha inte riktigt samma trots allt om man inte e dyslektiker dårå..

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by Streamliner » 19 Mar 2011 21:58

Eliasn1 wrote:Vad kan en sådan ram tänkas gå på? Hittar inga priser, men den var jävligt fin.
Har haft lite kontakt med dem, det finns fyra olika kvalitéer på Reynolds att välja på och samtliga dessutom i oversize. Billigaste kvalitén ligger på cirka 8000 SEK för en ram i trackutförande.

Cykeln på bilden är en komplett cykel där man tydligen kan välja rör, färg etc enligt vad man själv gillar och jag vill minnas att den kostar kring 26.000 SEK i Campagnoloutförande på allt. De färdiga cyklarna kan väljas i tre klasser varav mellanklassen är Miche-utrustad.

De har mängder av olika färgalternativ, inte bara kulör utan även om man vill ha den solid eller pearl (metallic tror jag). Man skulle kunna tänka sig solid vit och med lining kring muffarna med en tunn linje i silver.
Loch Ness is Deep.

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by Orwar » 19 Mar 2011 22:48

Jag har egentligen inte erfarenhet av någon av rambyggarna, eller att beställa customramar. Jag tänkte mest flika in att det finns en uppsjö olika leverantörer som kan fixa customramar, hade jag väl behövt en hade nog Bob Jackson legat nära tillhands: http://www.bobjacksoncycles.co.uk/default.php

Jag har iof ingen vidare kännedom om Mercian, det är möjligt att de spelar i en helt annan liga och i så fall ber jag om ursäkt för att jag besudlade denna tråd.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by Streamliner » 19 Mar 2011 22:56

Hittade lite mer fakta om Campagnolovarianten och de fyra olika rören:

Super Vigorelli 631, Campagnolo, Road/Track - £2,322.08
Super Vigorelli 725, Campagnolo, Road/Track - £2,439.52
Super Vigorelli 853, Campagnolo, Road/Track - £2,541.65
Super Vigorelli 853 Pro Team, Campagnolo, Road/Track - £2,582.50

Price includes VAT

Components Standard Specification
Campag Record threaded headset
Campag Record Pista chainset
Campag Record Pista bottom bracket
1/8” half link chain and sprocket
Campag Centaur front brake
Dia Compe underbar brake lever
Brooks Swift titanium saddle
Nitto seat pin
Nitto track bar
Nitto styrstam
Brooks leather handlebar tape
Campag Pista track hubs
Mavic Open Pro rims
DT Swiss stainless steel double butted spokes
Continental Gator Skinz 23mm tyres.

Och här i Michevarianten, samma ram:

Super Vigorelli 631, Miche, Road/Track - £1,756.32
Super Vigorelli 725, Miche, Road/Track - £1,873.77
Super Vigorelli 853, Miche, Road/Track - £1,975.90
Super Vigorelli 853 Pro Team, Miche, Road/Track - £2,016.75

Price includes VAT

Components Standard Specification
Tange sealed bearing threaded headset
Miche chainset with Miche Bottom bracket
1/8” half link chain and sprockets
Shimano PDM 520 pedals
Shimano 105 front brake
Dia Compe under bar brake lever
Brooks Swift chrome saddle
Nitto seat pin, Nitto track bar
Nitto handlebar styrstam
Brooks Leather handlebar tape
Miche X-Press wheelset, large flange fixed freewheel, deep section rims
Continental Gator Skinz 23mm tyres
Loch Ness is Deep.

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by Carl » 19 Mar 2011 23:10

Custombeställer du tycker jag du ska gå hela vägen och leta favoritdelar så den blir perfekt. Beställ ramen därifrån men plocka resten själv. Kanske lite gamla NOS-grejer. Sen finns det inget som jag tycker är så fult som svarta fälgar med silvrig bromsyta (inte ens den där häftiga flite sadeln), gå all in tycker jag. Tror cykeln kan bli hur snygg som helst faktiskt, ramen ser finfin ut.

Lycka till!

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by Orwar » 19 Mar 2011 23:35

Carl wrote:Custombeställer du tycker jag du ska gå hela vägen och leta favoritdelar så den blir perfekt. Beställ ramen därifrån men plocka resten själv.
Lycka till!
Detta är nog det viktigaste som sagts i tråden. Att köpa en customram med ett färdigt komponentkit känns lite dumt, välj istället delar väl efter den nybyggda ramen.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by olebole » 20 Mar 2011 09:49

Jag hade nog tänkt över både en och två gånger innan jag lagt så mycket pengar på en sweet fixie... Användningsområdet är trots allt ganska smalt.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by Andye » 20 Mar 2011 10:17

olebole wrote:Jag hade nog tänkt över både en och två gånger innan jag lagt så mycket pengar på en sweet fixie... Användningsområdet är trots allt ganska smalt.
+1 på den , ex en fin touring eller audax ram skulle jag helt klart satsat på om jag hade haft pengarna. Något som verkligen har ett brett användningsområde samt som kan ta en över halva jorden.
--------->>><<<<--------------

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by hlafk » 20 Mar 2011 11:07

Beror ju lite på när var och hur man använder cykeln, cyklar man till och från jobb/skola varje dag och cyklar till de flesta aktiviteter man tar sig för så tycker jag att det inte spelar så stor roll om det är det bekvämaste sättet att cykla runt jorden, den kommer ju trots allt alltid att vara med en 24/7 alla dagar man är hemma, blir ungefär som en rolex kanske :)

En liten frågeställning jag har är ifall Mercian verkligen är fixiemärkenas fixiemärke?
Finns ju många som är snygga, men dom är inte kanon liksom...
Jag tycker ju det hade vart häftigare om du custombeställer nån NJS-ram och får dit namn skrivet på den och bygger egna hjul till osv osv...
Sen är ju frågan om NJS är så häftigt som jag tycker :)

Hur som helst, bygg egna hjul, välj delar, skruva ihop den själv det kommer helt klart ge och kännas som det där lilla extra.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by carlhenrik » 20 Mar 2011 11:33

Om jag skulle specialbeställa en ram skulle jag nog låta master Koichi Yamaguchi bygga den. http://www.yamaguchibike.com/content/Fr ... et_Pricing

Image

Eller snacka med Bubblan och beställa nått kul i titan.

Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by Muffat Stål » 20 Mar 2011 12:07

Som några redan antytt tycker jag att du fundera över ditt val noggrant. Om vi snackar summor på 20-30 tusen så känns det helt enkelt fel att lägga det på en nyproducerad gat-fixie. Är det just Mercian du gillar kan du hellre lägga kosingen på ett gammalt samlar-ex. Och om du bara är ute efter en riktigt dyr och ny bancykel kan du få så mycket finare grejer för de pengarna. Måttbeställ en Supercorsa t ex.
Framförallt låter det som att du vill "placera" pengarna. Det gör du inte i en ny gatcykel. Däremot sitter pengarna ganska säkert om du köper en raritet för de summorna.
The thigh's the limit

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by pse » 20 Mar 2011 12:09

Muffat Stål wrote: Framförallt låter det som att du vill "placera" pengarna. Det gör du inte i en ny gatcykel. Däremot sitter pengarna ganska säkert om du köper en raritet för de summorna.
+1

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by Streamliner » 20 Mar 2011 12:48

Det är helt fantastiskt vilken visdom som finns samlad på det här forumet, så tack alla för goda kommentarer!

Det är ju helt riktigt, när man tänker efter, att det är i så fall bara en ram man ska beställa och sedan i lugn och ro plocka delar efterhand som man hittar det man tycker om och så att det verkligen bildar en perfekt mix av komponenter.

Det blir väl också en helt annan känsla att plocka ihop cykeln själv på det viset, då har man gjort resan så långt man kan, åtminstone om man inte kan svetsa ihop ramen själv...

Tanken med cykeln är ju att jag ska ha kvar den "resten av livet" som man säger och då kanske en fixie inte är helt rätt. Jag har gjort resan tidigare med en dansk Boreas racer där jag fick personlig kontakt med Bjarke Rasmussen, om jag minns rätt, som gjorde ramen speciellt. Senare gick de i konkurs och märket slukades upp av Principia och jag har inte så bra koll på dem nu. Men det var en unik cykel på alla vis.

Däremot är det irriterande att man gör dumma saker som att sälja en sådan cykel, varför...

Så det kanske är så att man ska ta det lugnt och låta det här ta sin tid, det där med att köpa en unik äldre cykel som kanske har en egen historia är ju också fantastiskt. Men det kräver en hel mängd kunskap som jag märker att vissa på forumet har. Gäller väl att läsa äldre trådar kanske.
Loch Ness is Deep.

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by johan e » 20 Mar 2011 13:11

Klart du ska specialbeställa en Mercian om du gillar märket och den brittiska stilen. Själv gillar jag verkligen den här http://www.flickr.com/photos/superpreci ... 841252232/

Annars finns det ju mängder av brittiska rambyggare som gör custombyggen, kanske beställa från någon mindre och mer modern rambyggare? typ http://feathercycles.blogspot.com/ eller http://www.donhoubicycles.com/

chrobin

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by chrobin » 20 Mar 2011 13:43

Lite inspiration. En custom byggd track Mercian.

Image

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Specialbeställa ram hos Mercian UK?

Post by Busken » 20 Mar 2011 16:20

@Streamliner: För sjutton danska tusenlappar får du en custombyggd de rosa i titan. Vet inte vad dom kostar i Sverige.

Post Reply