ekring/kostnad
ekring/kostnad
Hej hallå!
jag har ett nav och jag har en fin fin fälg.
nu är frågan vad detta kan kosta om man skulle lämna in detta i en cykelaffär
och få det ekrat?
jag bor i Malmö om det är någon som gjort något liknande i stan och har någon
erfarenhet.
vågar nog inte ge mig på det själv då tålamod inte är min starka sida!
Glad för all slags hjälp, må bra, tack!
jag har ett nav och jag har en fin fin fälg.
nu är frågan vad detta kan kosta om man skulle lämna in detta i en cykelaffär
och få det ekrat?
jag bor i Malmö om det är någon som gjort något liknande i stan och har någon
erfarenhet.
vågar nog inte ge mig på det själv då tålamod inte är min starka sida!
Glad för all slags hjälp, må bra, tack!
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: ekring/kostnad
Fick precis ekrat två hjul på Cykelcity i Lund med egna nav och deras ekrar och fälgar. De har en ytterst kompetent hjulbyggare ska tilläggas. Han är närmast konstnär, det står ett par hjul i fönstret nu som har tvinnade ekrar... De tog 500 kr per hjul vilket jag gärna betalar för ett perfekt hjul.bizzarro wrote:Hej hallå!
jag har ett nav och jag har en fin fin fälg.
nu är frågan vad detta kan kosta om man skulle lämna in detta i en cykelaffär
och få det ekrat?
jag bor i Malmö om det är någon som gjort något liknande i stan och har någon
erfarenhet.
vågar nog inte ge mig på det själv då tålamod inte är min starka sida!
Glad för all slags hjälp, må bra, tack!
Fridhems i Malmö bygger också och då ska du gå till butiken på Rönneholmsvägen, de tar mindre, ring dit och kolla.
Loch Ness is Deep.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: ekring/kostnad
En ytterst kompetent hjulbyggare bygger inte ett hjulpar med tvinnade ekrar.Streamliner wrote:...
Fick precis ekrat två hjul på Cykelcity i Lund med egna nav och deras ekrar och fälgar. De har en ytterst kompetent hjulbyggare ska tilläggas. Han är närmast konstnär, det står ett par hjul i fönstret nu som har tvinnade ekrar... De tog 500 kr per hjul vilket jag gärna betalar för ett perfekt hjul.
...
Estetiskt snyggt kanske men rent mekaniskt är det radiellt och det är en dålig idé på bak och/eller navbromsade hjul.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: ekring/kostnad
Det var väl själva fan! Hjulet jag talade om är inte ens till salu utan bara en eye-catcher. Det är fint gjort och kul att titta på, om du någonsin varit på en konstutställning så förstår du vad jag menar. Jag blir så trött!ArvidSvensson wrote:En ytterst kompetent hjulbyggare bygger inte ett hjulpar med tvinnade ekrar.Streamliner wrote:...
Fick precis ekrat två hjul på Cykelcity i Lund med egna nav och deras ekrar och fälgar. De har en ytterst kompetent hjulbyggare ska tilläggas. Han är närmast konstnär, det står ett par hjul i fönstret nu som har tvinnade ekrar... De tog 500 kr per hjul vilket jag gärna betalar för ett perfekt hjul.
...
Estetiskt snyggt kanske men rent mekaniskt är det radiellt och det är en dålig idé på bak och/eller navbromsade hjul.
Loch Ness is Deep.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: ekring/kostnad
Hoppla! Hoppas jag inte förstört din dag. Själv blev jag så trött av inlägget att jag gick och lade mig. Nu är jag utvilad och pigg igen. Fred.Streamliner wrote:Det var väl själva fan! Hjulet jag talade om är inte ens till salu utan bara en eye-catcher. Det är fint gjort och kul att titta på, om du någonsin varit på en konstutställning så förstår du vad jag menar. Jag blir så trött!ArvidSvensson wrote:En ytterst kompetent hjulbyggare bygger inte ett hjulpar med tvinnade ekrar.Streamliner wrote:...
Fick precis ekrat två hjul på Cykelcity i Lund med egna nav och deras ekrar och fälgar. De har en ytterst kompetent hjulbyggare ska tilläggas. Han är närmast konstnär, det står ett par hjul i fönstret nu som har tvinnade ekrar... De tog 500 kr per hjul vilket jag gärna betalar för ett perfekt hjul.
...
Estetiskt snyggt kanske men rent mekaniskt är det radiellt och det är en dålig idé på bak och/eller navbromsade hjul.
Re: ekring/kostnad
ett par hjul är ju inte ett hjulpar så att säga kan ju vara två framhjul tex.ArvidSvensson wrote:Hoppla! Hoppas jag inte förstört din dag. Själv blev jag så trött av inlägget att jag gick och lade mig. Nu är jag utvilad och pigg igen. Fred.Streamliner wrote:Det var väl själva fan! Hjulet jag talade om är inte ens till salu utan bara en eye-catcher. Det är fint gjort och kul att titta på, om du någonsin varit på en konstutställning så förstår du vad jag menar. Jag blir så trött!ArvidSvensson wrote:En ytterst kompetent hjulbyggare bygger inte ett hjulpar med tvinnade ekrar.Streamliner wrote:...
Fick precis ekrat två hjul på Cykelcity i Lund med egna nav och deras ekrar och fälgar. De har en ytterst kompetent hjulbyggare ska tilläggas. Han är närmast konstnär, det står ett par hjul i fönstret nu som har tvinnade ekrar... De tog 500 kr per hjul vilket jag gärna betalar för ett perfekt hjul.
...
Estetiskt snyggt kanske men rent mekaniskt är det radiellt och det är en dålig idé på bak och/eller navbromsade hjul.
on topic: jag skulle också rekommendera fridhems vid konserthuset.
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: ekring/kostnad
Twined spokes...
Eller på ren svenska , tvinnade ekrar...
Byggde några sådana 93-95...
Och kör fortfarande på ett av hjulen.
Detta sitter fram på min Marin MTB .
Ekerlängden från vanlig 3 kors längs med 4mm , sen är det bara att bygga..
Tålamod , noggran massering och locktite.
Riktställ, centrerare och en bra ekernyckel krävs.
Det är inte svårt att bygga hjul.
Dock krävs erfarenhet och detta får man bara genom övning!
Öva kan man göra på skrothjul , släppa lite hejvilt och försöka rikta , testa sig fram genom att hjälpa vänner med deras hjul.
Jag själv byggde ett hundratal hjul på -90talet.
Hjälpte en bekant som hade verkstad när det behövdes.
Mvh Emil
Eller på ren svenska , tvinnade ekrar...
Byggde några sådana 93-95...
Och kör fortfarande på ett av hjulen.
Detta sitter fram på min Marin MTB .
Ekerlängden från vanlig 3 kors längs med 4mm , sen är det bara att bygga..
Tålamod , noggran massering och locktite.
Riktställ, centrerare och en bra ekernyckel krävs.
Det är inte svårt att bygga hjul.
Dock krävs erfarenhet och detta får man bara genom övning!
Öva kan man göra på skrothjul , släppa lite hejvilt och försöka rikta , testa sig fram genom att hjälpa vänner med deras hjul.
Jag själv byggde ett hundratal hjul på -90talet.
Hjälpte en bekant som hade verkstad när det behövdes.
Mvh Emil
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: ekring/kostnad
Ok, jag är utarbetad, stressad och trött på vintern och då blir man irriterad ibland. Sorry.ArvidSvensson wrote:Hoppla! Hoppas jag inte förstört din dag. Själv blev jag så trött av inlägget att jag gick och lade mig. Nu är jag utvilad och pigg igen. Fred.Streamliner wrote:Det var väl själva fan! Hjulet jag talade om är inte ens till salu utan bara en eye-catcher. Det är fint gjort och kul att titta på, om du någonsin varit på en konstutställning så förstår du vad jag menar. Jag blir så trött!ArvidSvensson wrote:En ytterst kompetent hjulbyggare bygger inte ett hjulpar med tvinnade ekrar.Streamliner wrote:...
Fick precis ekrat två hjul på Cykelcity i Lund med egna nav och deras ekrar och fälgar. De har en ytterst kompetent hjulbyggare ska tilläggas. Han är närmast konstnär, det står ett par hjul i fönstret nu som har tvinnade ekrar... De tog 500 kr per hjul vilket jag gärna betalar för ett perfekt hjul.
...
Estetiskt snyggt kanske men rent mekaniskt är det radiellt och det är en dålig idé på bak och/eller navbromsade hjul.
Loch Ness is Deep.
Re: ekring/kostnad
jag tycker om folk som inser när de haft fel och ber om ursäkt, fler borde göra det
Re: ekring/kostnad
operan menar du väl?Doug wrote:
on topic: jag skulle också rekommendera fridhems vid konserthuset.
Re: ekring/kostnad
japp självklart 26 år i malmö och har fortfarande problem att sära dem :/ beror väl på mitt ointresse i båda antar jag...klas wrote:operan menar du väl?Doug wrote:
on topic: jag skulle också rekommendera fridhems vid konserthuset.
Re: ekring/kostnad
Ingick ekrarna i det priset?Streamliner wrote: Fick precis ekrat två hjul på Cykelcity i Lund med egna nav och deras ekrar De tog 500 kr per hjul
Re: ekring/kostnad
jp wrote:Ingick ekrarna i det priset?Streamliner wrote: Fick precis ekrat två hjul på Cykelcity i Lund med egna nav och deras ekrar De tog 500 kr per hjul
det är priset för jobbet inget annat
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: ekring/kostnad
Lunchbudet bygger gratis. Lunchbudet kryddar med ekerbrickor (om det behövs) så länge lagret räcker. Lunchbudet jobbar centralt i Stockholm men det kostar knappast 500 per hjul att skicka dem fram och tillbaka inom norden (jorden?). Lunchbudet plockar upp och levererar på Retaarden, Girot & RA(a)S. Lunchbudet har 100%-nöjd-kund-garanti.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: ekring/kostnad
Ekrarna ingick naturligtvis inte i priset. Jag valde DT Competition.jp wrote:Ingick ekrarna i det priset?Streamliner wrote: Fick precis ekrat två hjul på Cykelcity i Lund med egna nav och deras ekrar De tog 500 kr per hjul
Det ska sägas att jag prutade ner till 800 kr för båda.
Loch Ness is Deep.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: ekring/kostnad
Har sett "Lunchbudet" nämnas många gånger på forumet, vad är det? Inget vanligt lunchbud alltså?ArvidSvensson wrote:Lunchbudet bygger gratis. Lunchbudet kryddar med ekerbrickor (om det behövs) så länge lagret räcker. Lunchbudet jobbar centralt i Stockholm men det kostar knappast 500 per hjul att skicka dem fram och tillbaka inom norden (jorden?). Lunchbudet plockar upp och levererar på Retaarden, Girot & RA(a)S. Lunchbudet har 100%-nöjd-kund-garanti.
Loch Ness is Deep.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: ekring/kostnad
http://lunchbudet.blogspot.com/Streamliner wrote:Har sett "Lunchbudet" nämnas många gånger på forumet, vad är det? Inget vanligt lunchbud alltså?ArvidSvensson wrote:Lunchbudet bygger gratis. Lunchbudet kryddar med ekerbrickor (om det behövs) så länge lagret räcker. Lunchbudet jobbar centralt i Stockholm men det kostar knappast 500 per hjul att skicka dem fram och tillbaka inom norden (jorden?). Lunchbudet plockar upp och levererar på Retaarden, Girot & RA(a)S. Lunchbudet har 100%-nöjd-kund-garanti.
Mitt alter ego, Lunchbudet, leker cykelbud på luncherna. Allt är gratis. Kör/gör dock enbart cykelrelaterade grejjer för att inte konkurrera med de riktiga, hårt slitande, cykelbuden.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: ekring/kostnad
Lunchbudet
Helt otroligt att det finns någon som gör saker gratis och på lunchen dessutom. Jag är djupt imponerad. Jag läser Mercier och undrar då om någon vet var de Mercier som fanns på NK/Paul Smith tog vägen? Såldes de eller drogs de tillbaka pga svagt intresse? (Ledsen om jag irrar bort tråden nu...)
Helt otroligt att det finns någon som gör saker gratis och på lunchen dessutom. Jag är djupt imponerad. Jag läser Mercier och undrar då om någon vet var de Mercier som fanns på NK/Paul Smith tog vägen? Såldes de eller drogs de tillbaka pga svagt intresse? (Ledsen om jag irrar bort tråden nu...)
Loch Ness is Deep.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: ekring/kostnad
Om Lunchbudet inte hinner ekra så ställer alltid Brunchbudet upp och ekrar upp hjulet så får Lunchbudet rikta...ArvidSvensson wrote:http://lunchbudet.blogspot.com/Streamliner wrote:Har sett "Lunchbudet" nämnas många gånger på forumet, vad är det? Inget vanligt lunchbud alltså?ArvidSvensson wrote:Lunchbudet bygger gratis. Lunchbudet kryddar med ekerbrickor (om det behövs) så länge lagret räcker. Lunchbudet jobbar centralt i Stockholm men det kostar knappast 500 per hjul att skicka dem fram och tillbaka inom norden (jorden?). Lunchbudet plockar upp och levererar på Retaarden, Girot & RA(a)S. Lunchbudet har 100%-nöjd-kund-garanti.
Mitt alter ego, Lunchbudet, leker cykelbud på luncherna. Allt är gratis. Kör/gör dock enbart cykelrelaterade grejjer för att inte konkurrera med de riktiga, hårt slitande, cykelbuden.
Re: ekring/kostnad
Nu när den här tråden fullständigt gått över styr passar jag på att fråga klas. Funkade dom nya ekrarna?