Höjd på styre fråga..typ

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Höjd på styre fråga..typ

Post by kakan » 08 Mar 2011 11:06

Min fråga är så här, min gaffel är okapad och jag måste kapa den för att slippa sitta Chopper style. men har inte monterar race crown.

så min fråga är bygger race cron något på höjden eller centrera den bara det nedre lagret så att det sitter som det ska..

eller har jag förstått jätte fel??

Jag har sökt och läst på sheldons sida hittar inte någon info.
Tack
_Ks
Tackar
_Kakan

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Höjd på styre fråga..typ

Post by Bompet » 08 Mar 2011 11:29

Gängat eller Ogängat? (Quill eller Ahead?) är ytterst centralt att veta för att kunna svara på din fråga.

Så vilket är det ?

(Generellt kan man väl säga att det alltid enklare att få till det rätt om man monterar styrlager och nedre lagerbanan (crown race). Så varför vill du kapa först? Är du väldigt sugen på att börja såga eller?)
Image

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Höjd på styre fråga..typ

Post by hlafk » 08 Mar 2011 13:49

Om du söker på ditt styrlager på google så får du nog upp hur tjockt det är.
Stackheight heter det nog på headset-språk...

Är det threadless/ahead så kan du vänta tills allt är på plats och skruva på, testacykla och flytta brickorna ovan och under styrstammen tills du hittat en trivsam höjd och kapa därefter...

Är det Quill så tror jag att du bara måttra med headsetet och sedan kapar så att det är lagom långt för detta och sen justerar man höjden med styrstammen....

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Höjd på styre fråga..typ

Post by kakan » 08 Mar 2011 14:55

THREDLESS a head

Jag är inte det minsta sugen på att såga, det är då pass att jag funderar på att låta mitt LBS såga åt mig samtidigt som dom trycker på Crown race. För det verktygen tänker jag inte köpa.

Så jag skulle gärna vilja mäta ut var dom ska såga så jag slipper släpa hela cykeln, är typ en mil och har ingen bil.

Eller någon som har ett bra tips. Kan vara att jag har fel det har hänt tidigare.
Kanske någon som bor i Farsta trakten som kan det här med att "byggare bob" en cykel.
Tackar
_Kakan

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Höjd på styre fråga..typ

Post by Fredde » 08 Mar 2011 15:36

Kakan! Är det ett integrerat lager så bygger det inget på höjden däremot så sitter det en "kona/spacer" ovanpå som bygger lite uppåt.

Här är en video på hur man installerar ett integrerat lager, ganska simpelt. Har du fått dit den nedre prylen som ska sitta på gaffeln?

http://bmx.transworld.net/1000078976/vi ... o-mancuso/

/Fredde
Last edited by Fredde on 08 Mar 2011 15:50, edited 1 time in total.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Höjd på styre fråga..typ

Post by Bompet » 08 Mar 2011 15:39

Tackar. Med Threadless (Ahead) är det som hlafk så vist påstår:
hlafk wrote:Är det threadless/ahead så kan du vänta tills allt är på plats och skruva på, testacykla och flytta brickorna ovan och under styrstammen tills du hittat en trivsam höjd och kapa därefter...
D.v.s. montera (eller låt LBS montera) styrlager, nedre lagerbana och styrstam och testa dej fram till en höjd du trivs med. Sen kapar du. Det fixar du lätt själv. Sen är det bara att komplettera med stjärna (starnut) och täcklock.

(Om styrröret är i kolfiber gäller lite special...Fråga isf)
Image

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Höjd på styre fråga..typ

Post by kakan » 08 Mar 2011 19:35

Ty ty
Tackar
_Kakan

Post Reply