Bike Pro i Malmö blir större

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Bike Pro i Malmö blir större

Post by Streamliner » 27 Feb 2011 20:45

Fick just mejl om att den enda seriösa cykelbutiken i Malmö, Bike Pro nu flyttar till större lokaler. För oss malmöbor, som inte har en enda vettig cykelbutik, känns det här som ett roligt vårtecken, tycker jag. :D

Så här skriver de:

Den 1 mars öppnar vi därför dörrarna till våra nya större och betydligt fräschare lokaler där vi dessutom kommer att ha egen parkering, bara det! Den nya lokalen är belägen på Lundavägen 60, fortfarande i Malmö. Det blir givetvis en del nyheter och vi kommer bl.a. att vara Sveriges ENDA Cannondale Testcenter, något vi är mycket stolta över att ha blivit utsedda till!
Loch Ness is Deep.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Fredde » 27 Feb 2011 21:29

Streamliner wrote:... vi kommer bl.a. att vara Sveriges ENDA Cannondale Testcenter, något vi är mycket stolta över att ha blivit utsedda till!
Ohh trevligt! :) Du får skvallra om vad de har för gött på hyllan!

/Fredde

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by olebole » 27 Feb 2011 21:41

Jag har iaf inte stött på någon som verkar seriös i den butiken...

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Gustav » 27 Feb 2011 23:03

Måste tyvärr hålla med olebole.
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Viggen » 27 Feb 2011 23:21

olebole wrote:Jag har iaf inte stött på någon som verkar seriös i den butiken...
Gustav wrote:Måste tyvärr hålla med olebole.
Backar detta till max, byts inte personalen ut genast eller att dom skickas i gruppterapi, genomgår lobotomi samt får lära sig kundbemötande kan dom nog se sig om stjärnorna efter kunder. Då spelar det mindre roll att man är Sveriges enda Cdale-center. Nä tvi vale för Bike "Pro"!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Fredde » 27 Feb 2011 23:24

Låter ju tråkigt :( De kan skicka upp hojarna hit! :D

/Fredde

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by pjocke » 27 Feb 2011 23:34

En gång träffade jag en kille i deras verkstad som var vettig. Han hade massor med tatueringar och hette något konstigt, typ varg. Han är dock inte kvar så vitt jag vet. I övrigt har jag bara handlat där en gång, då jag bad om en slang "622-23" och fick något heeeelt annat...

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by snarkus » 27 Feb 2011 23:38

Jag tycker de är helt ok men kanske inte bäst. Har inte lika brett sortiment som Cykelcity t.ex. men om man kör räser har de det mesta man kan tänkas behöva. Är nog bra om man kör MTB också.

Martin som har butiken är som jag förstår det gammalt lvg-proffs, vet inte riktigt på vilken nivå.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Viggen » 28 Feb 2011 00:04

Ska man få bra hjälp på Bike Pro ska man komma in i pro-kit, helst vara dansk, direkt från en träningsrunda och såklart vara sponsrad av stället..
Traskar hellre in på CykelCity vilken dag i veckan som helst, där har jag alltid fått precis vad jag behöver samt bra bemötande!

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by merkur » 28 Feb 2011 07:16

olebole wrote:Jag har iaf inte stött på någon som verkar seriös i den butiken...
Instämmer helt, dålgt bemötande av sällan skådat slag, och deras utbud är inte mycket att skryta med om man inte har 20 000 på fickan att bränna på en ny hoj, de har aldrig haft de lösa delar jag frågat efter, och beställa hem kan väl jag göra själv.

Senast jag var inne där så nämnde lintotten i kassan att de skulle bli testcenter för Cannondale, då frågade jag om de möjligtvis skulle få in någon sån "bad Boy" med nav-växel lefty-gaffel och 28"-are men någon sådan modell hade de aldrig hört talas om, som dessutom skulle ha nav-växel!

Nej jag har inget att hämta där som inte är tävlingscyklist. men andra är säkert väldigt nöjda med dem.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Ronny » 28 Feb 2011 09:45

Image
Мясо это убийство

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Viggen » 28 Feb 2011 10:28

Kul att dra det tröttaste kortet i leken, ge dig Ronny.

EDIT: Jag tror aldrig du varit i butiken Ronny därför orkar jag inte med din lilla "lek". Får du till exempel inte hjälp av någon butiksanställd om du kommer in som cykelintresserad civil "icke-hipster" och ska prova ut en hjälm för en ansenlig summa pengar när butiken är tom ja då är något galet. Eller för att inte tala om när jag i början av mitt intresse behövde lite verktyg och blev hemskickad med helt jävla fel prylar, eller dom gånger man inte fått ett hej i en ekande tom butik när man klivit genom dörren..

Lokalerna är säkert jättefina, åkte förbi med buss härom dagen, men dom kommer inte göra bra business så länge som dom beter sig som kompletta idioter.
Last edited by Viggen on 28 Feb 2011 10:39, edited 1 time in total.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Ronny » 28 Feb 2011 10:37

Viggen wrote:Kul att dra det tröttaste kortet i leken, ge dig Ronny.
var det inte fixie relaterat (lite likt dig)? Jag själv har varit hos flera butiker som är inriktade på lvg racer och mtb. Vissa har tagit hem någon fixie men att förvänta sig att de i butiken ska bli lika glada som den nyblivne fantasten kan man nog inte förvänta sig och slå i slang om allt fixie relaterat. Kan nog inte begära allt från vissa handlare fast vänligt bemötande är väl på plats oavsett.
Sen sluta gnälla på de som tränar seriöst va...
Мясо это убийство

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Viggen » 28 Feb 2011 10:50

Nej det var inte fixierelaterat, det var cykelrelaterat. Jag förväntar mig aldrig guld och gröna skogar om man kommer inte med tusen fixiefrågor till en vanlig cykelhandlare men däremot förväntar jag mig något form av trevligt bemötande och lite vanlig hyfs samt service. Sen kom inte här och säg att jag klagar på folk som tränar seriöst, det jag klagar på är Bike Pro:s bemötande mot gemene cyklist och folk som inte råkar vara elitmotionärer/elitcyklister men som ändå har cykling som intresse. Folk får gärna vara sponsrade och cykla på en mycket högre nivå än vad jag gör, så ta inte åt dig för hårt va ;)

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Gustav » 28 Feb 2011 12:20

Ronny wrote:... att förvänta sig att de i butiken ska bli lika glada som den nyblivne fantasten ...
Varför skulle de inte vilja bli det? Jag har varit där i icke "hipster"-syfte men ändå fått höra sarkastiska kommentarer om "singlespeed-nissar". Nu visste inte berörd personal att jag just hade cyklat dit på en ss - där sjönk mitt förtroende. Som någon tidigare nämnt är det här hipsteriet som Ronny föraktar ofta en inkörsport till tyngre droger: landsvägscykling. Det borde vilken seriös cykelhandlare som helst förstå.
Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Streamliner » 28 Feb 2011 14:49

Herregud vad har jag startat? :( Så de är så dåliga? Har faktiskt inte kommit i läge att handla av dem utan mest kollat in på deras landsvägshojar.

För ganska länge sedan, typ två år så blev jag riktigt illa behandlad av en kille där som jag uppfattde som mekaniker. Han var ytterst fåordig och bad mig i princip att dra åt helvete när jag sade att jag bara ville titta.

Fick för mig att det var helt nya ägare till butiken? Visst gjorde de en remake förra våren?

I höstas bad jag dem ta hem ett styrlager JIS men det enda de tog hem var ISO och jag fick känlsan av att de inte visste skillnaden. Jag fick stoppa dem när de försökte banka på en 26,4 mm lagerkona på min 27 mm gaffel. Men som sagt, trodde det var ett undantag.

Detta innebär att Malmö alltså inte får en ny bra butik, bara en större dålig, utan att vi kvarstår på eländets rand vad gäller kul cykelbutiker.
Loch Ness is Deep.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Viggen » 28 Feb 2011 16:04

Streamliner wrote:Herregud vad har jag startat? :( Så de är så dåliga? Har faktiskt inte kommit i läge att handla av dem utan mest kollat in på deras landsvägshojar.

För ganska länge sedan, typ två år så blev jag riktigt illa behandlad av en kille där som jag uppfattde som mekaniker. Han var ytterst fåordig och bad mig i princip att dra åt helvete när jag sade att jag bara ville titta.

Fick för mig att det var helt nya ägare till butiken? Visst gjorde de en remake förra våren?

I höstas bad jag dem ta hem ett styrlager JIS men det enda de tog hem var ISO och jag fick känslan av att de inte visste skillnaden. Jag fick stoppa dem när de försökte banka på en 26,4 mm lagerkona på min 27 mm gaffel. Men som sagt, trodde det var ett undantag.

Detta innebär att Malmö alltså inte får en ny bra butik, bara en större dålig, utan att vi kvarstår på eländets rand vad gäller kul cykelbutiker.
Välkommen hem till "mig" i Lund och CykelCity om du vill ha en trevlig butik att kika in i då och då med bra utbud, service och kompetent personal som inte är ett dugg otrevlig. Lagom cykelavstånd från Malmö, eller nära centralen om man vill ta tåget, också ett stort plus att dom vet skillnaden på JIS och ISO-styrlagerkronor här(vilket inte jag gjorde fram tills för två veckor sedan..).

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Streamliner » 28 Feb 2011 16:31

^ Så du bor i Lund? Trevligt! Min dotter har just börjat studera där, skön stad :) Cykelcity är en gammal bekant, kan tipsa om att de ibland har cykelmekarkurser vilken jag gick en kväll för några år sedan. Då byggde man upp en cykel från rå ram och gick igenom alla stegen från början. Det innebar alltså rensning av gängor i nytt vevlagerhus och broschning av styrröret för styrlagret. Otroligt kul, en sådan kurs önskar man alla. Håkan som är butikschef vet allt om dessa kurser och om de finns kvar. Risken finns att de inte gör det för den mekanikern slutade som brukade köra kurserna.

Senaste grejen för mig där var att de byggde mina nya hjul i höstas med Suzuenav och Open Pro fälgar, blev bara så bra.

Ja Cykelcity är väl ett bra skånetips vad gäller cyklar. Har hört mycket om Visom i Trelleborg också, de lär vara duktiga. Sedan är det nog öken vad gäller rena butiker i Skåne?
Loch Ness is Deep.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Bratt » 28 Feb 2011 16:51

cykeldoktorn i hbg kanske... Jag har aldrig varit inne men jag minns att det stod en hel del räserhojar i fönstret.

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Bike Pro i Malmö blir större

Post by Doug » 28 Feb 2011 18:07

...skillnaden på JIS och ISO-styrlagerkronor här(vilket inte jag gjorde fram tills för två veckor sedan..).
lite off topic men måste bara berätta att jag själv också lärde mig det för två veckor sen ;) via mail av ägaren till gamla alien bikes/nya viking bikes. supershysst snubbe som till och med erbjöd mig ett nytt styrlager om jag betalade fraketen! härligt med folk som är service minded!

Post Reply