"Clip On" brakes, bra skit?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Fv02
Posts: 92
Joined: 23 Aug 2009 22:25

"Clip On" brakes, bra skit?

Post by Fv02 » 20 Feb 2011 01:58

Fått tag i en renordlad track ram utan fästhål för broms, men tänker inte köra helt bromslöst. Vet att det finnas frambromsar man kan montera på gaffeln, men funkar de bra, är konstruktionen säker så att säga?

Någon som har insikt i detta?
Last edited by Fv02 on 20 Feb 2011 02:11, edited 1 time in total.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: "Clip On" brakes, funkar dem?

Post by Jonatan F » 20 Feb 2011 02:09

Köp en racer/gaffel med borrade bromshål eller lär dig skidda. Kommer sluta så i varje fall. Dyrt, dåligt och kommer förmodligen förstöra din gaffel....
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: "Clip On" brakes, funkar dem?

Post by carlhenrik » 20 Feb 2011 02:25

Jonatan F wrote:Köp en racer/gaffel med borrade bromshål eller lär dig skidda. Kommer sluta så i varje fall. Dyrt, dåligt och kommer förmodligen förstöra din gaffel....
Hur tänker du att det ska förstöra gaffeln? Tycker det verkar väldigt trist att byta ut en originalgaffel som hör till en banram med trevlig geometri.

Fv02, de funkar bra. Beror väl lite på hur du cyklar, men som nödbroms funkar de utmärkt. Och det är med att "lär dig skidda" är lite överdrivet. Cyklar du med lite framförhållning så behöver du väldigt sällan låsa upp hjulen helt. En skip då och då gör jobbet.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: "Clip On" brakes, bra skit?

Post by Bratt » 20 Feb 2011 10:05

Jag köpte en från hubjub och den gör jobbet. Just nu så sitter den inte på, jag har mer tänkt använda den för lite längre turer där man vill använda benkraften för att komma framåt, inte bromsa i nedförsbackarna. Men det funkar jätte bra och jag kan inte se hur den skulle kunna förstöra gaffeln. Men Jonatan kanske har mer erfarenhet och egna erfarenheter.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: "Clip On" brakes, bra skit?

Post by Jonatan F » 20 Feb 2011 10:18

Som vanligt har jag läst det;)

Idén var såhär enligt min källa: track-gafflar har runda rör, de är gjorda för att vara styva i sidled på bekostnad av fram/bak-led. Det betyder att om man bromsar för hårt/fel kan man böja gaffeln bakåt. En landsvägsram däremot har ovala rör som är svagare sidledes men som klarar kraften av en handbroms.

Sedan tycker jag det är lite bmw-stadsjeep att ha broms på velodromecykel. Ska man ha en jeep köper man en jeep, ska man ha en bmw köper man en bmw, ska man ha en stadsbil köper man en smart eller i alla fall en mini coper... typ så. Ska man köra med broms på landsväg - köp en badass landsvägsram.

Sedan är vissa track-ramar snygga och jag skulle gärna ha en på gatan men inte till att nöta långdistans...

Men, som alltid, det är jag - inte allmängiltig kunskap.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: "Clip On" brakes, bra skit?

Post by wellpapp » 20 Feb 2011 11:05

Image
Image
^bakbroms och frambroms utan att göra hål.
Är väl lite att ta i att alla trackgafflar är runda och inte tål krafter från för över?
SOLAFIX

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: "Clip On" brakes, bra skit?

Post by Hampan » 20 Feb 2011 11:34

^
va är den där skivbromsen för påhitt?! Känns livsfarligt på massor med sätt, även om jag inte riktigt kan tänka ut hur...
_____________
Fista STHLM

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: "Clip On" brakes, bra skit?

Post by Busken » 20 Feb 2011 12:38

Nu har Jonatan F förvisso ett underskott av empirisk erfarenhet, men jag skulle vilja ge honom rätt i att det är möjligt att "krocka" en bangaffel utan att krocka, alltså bromsa den till böjning. Jag har sett äldre banramar som blivit borrade ge vika vid häftiga inbromsningar, hurvida själva borrningen har påverkat gaffeln vet jag inte. Dock ska det sägas att ingen av dessa cyklar har varit i toppskick. Clip-on bromsar fungerar fint, men kolla att din framgaffel passar innan du köper, jag har själv gjort misstaget en gång att köpa en för ovala rör bara för att sedan inse att mina ovala rör var allt för ovala... Som sagt, det funkar fint, men om det är en gammal och medfaren cykel. Kanske en som har fått sig ett par törnar så finns det en liten risk att panikinbromsningar kröker framgaffeln.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: "Clip On" brakes, bra skit?

Post by Bratt » 20 Feb 2011 12:57

Jag fick med fästen både för ovala och runda gafflar.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: "Clip On" brakes, bra skit?

Post by Bompet » 20 Feb 2011 16:06

Jag har en Dia Compe clamp on broms som sitter på Keirin ramen ibland. T.ex. vid Girot förra året. Skönt att ha en broms och finjustera hastigheten med när man kör i klunga tycker jag. Men som sagt är clamp on inget man tvärbromsar i tid och otid med.

Instämmer med ovan, att det fungerar helt ok. Som Busken säger, var noga med att kolla dina gaffelrör. Jag fick inte med nåt extra och var tvungen att specificera om jag ville ha för runda, ovala eller aero. För mej var det enkelt, då mina rör är helt runda.
Image

Post Reply