Cykel för längre sträckor!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by boon » 14 Feb 2011 23:20

Fredde wrote:Vadan allt anti-fixie? Okej om det var på en "normal cykelsida" frågan var ställd men det är ju trots allt på fixedgear.se - vad har ni era fixiehojar till om ni inte cyklar på dem?
+ 10000000000

Vad fan har hänt med forumet?
Sorry om jag pissar ner denna tråd men mer än hälften av inlägg handlar ju idag om växlat!

Vill verkligen inte säga detta, men kan vi inte komma överens om detta forum handlar om fastnav?
Vill jag läsa om växlar så finns det gott om andra forum för det.

Heja heja på er!
Kör fixed för fan, ni kommer säkert ångra er under resan, men vara så mycket mer nöjda när ni klarat av trippen!
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by euskadi » 14 Feb 2011 23:32

10mil på 10 dagar känns faktiskt inte som nåt överjobbigt. problemet löser sig själv om du ska träna lite innan som du skriver. Du kommer med all sannolikhet att upptäcka under din träning vad som funkar och inte funkar. problemen borde inte vara allvarligare än att det går det att lösa med att höja/sänka sadeln...
sittposition handlar bara om din cykelvana.

lycka till!!!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by euskadi » 14 Feb 2011 23:39

fredde och boon, hmm jag vet inte, men jag hörde att fixed var ute 2011? det är redan februari så jag slängde givetvis min fixed i nybroviken redan förra månaden. Man vill ju inte vara sist med senaste trenden. Värre än blodskam eller, låt säga, G-star jeans.

detta är framförallt ett hipsterforum. fixed är sekundärt trodde jag!!
/hipster4life

patchedkid
Posts: 332
Joined: 09 Mar 2009 18:28
Location: tromsø
Contact:

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by patchedkid » 15 Feb 2011 00:16

http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by Fredde » 15 Feb 2011 00:36

boon wrote:
Fredde wrote:Vadan allt anti-fixie? Okej om det var på en "normal cykelsida" frågan var ställd men det är ju trots allt på fixedgear.se - vad har ni era fixiehojar till om ni inte cyklar på dem?
+ 10000000000

Vad fan har hänt med forumet?
Sorry om jag pissar ner denna tråd men mer än hälften av inlägg handlar ju idag om växlat!
Instämmer med Boon. Många här har ju ett "bland-intresse" och det är väl trevligt att ha allting på samma ställe men när det nästan blir en majoritet av växlat i vissa trådar kanske de ska ha en egen tråd/del på forat? Men å andra sidan tar man bort växlandet så blir det ju ganska skralt med nytt material. DX-tråden och Tjocka killar tråden är ju bra.

Frågan är väl varför inte folk skriver något? Vissa trådar har ju 200 läsningar och 0 svar.

Och det är väl klart att ett fixedgear forum ska uppmuntra just fixiecykling.

Men tanke på hur lite det skrivs generellt kan man väl slå ihop mekfrågor och "vanliga" forat?

Sorry att jag gnäller i tråden, admin får gärna flytta det till lämpligt ställe! :D

Hoppas jag inte trampade någon på tårna!

Kram och go natt!

Blattin
Posts: 210
Joined: 02 Mar 2009 22:21
Location: Uppsala

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by Blattin » 15 Feb 2011 01:04

Heja heja!

Sluta gnälla och tjuta om växlar och frihjul.

Varför inte en bara fixera en skön, bekväm gammal räser? ("Conversion" som folk kallar det).

Ett tips som redan skrivits men som jag också vill trycka på är att ha riktiga cykelskor och pedaler, typ SPD. MTB-varianterna är kanon, då går det även bra att promenera med skorna utan att se ut som att man har en bowlingkägla i röven.
Martin

User avatar
stfn
Posts: 83
Joined: 25 Mar 2009 23:15
Location: Odense N, DK

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by stfn » 15 Feb 2011 03:03

Väl inte så ofta att jag bidra här...
Har ju bara en och samma cykel som används till vardag och fest... :wink:

Förre sommaren blev det cykelsemester Odense (DK) - Göteborg på besök vid Jonatan och KCR.
5 dagsetapper a 10 - 16 mil - i alt 80 mil inkl utflykter och felkörningar.
Undervägs blev det vid 2 tilfällen övernattning vid kompisar och 2 gångar vandrahem.
Prima tur bara lite regn och mycket sol och ofta med vinden i ryggen!

Utrustning:
Pearson Touche aluhoj - broms fram o bak - utvxl. 48/17 (18 frihjul förblev oanvänt...)
28 mm Conti Gatorskins + bra pump och fixa punka grejer.
2 vattentäta Ortlieb väskor (2x15 liter) på en Tubus Fly rack - ungefär 15 kg upppackning inkl. sovsäck.
MTB-cykelskor (Shimano MT-90) + Time Atac pedal
Bib-knickers + Bib-shorts
Gore regnställ
Lite civila kläder

Samma uppsättning på bilden undan - här dock en vanlig shoppingrunda - bor 7 km från närmaste affär...
Image
Mvh. Stefan

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by Bompet » 15 Feb 2011 09:39

Jag får väl ta på mej dumstruten och erkänna mej som "frihjuls och växel" predikant. I grunden håller jag med om att detta är ett fastnavsforum och
Fredde wrote:ett fixedgear forum ska uppmuntra just fixiecykling.
är en bra formulering.

Att jag undrade över fastnavsvalet beror mest på välvilja. Jag tycker uppriktigt att det vore tråkigt om någons semesterdröm blir jobbig på grund av att man valt fel utrustning. Förutsättningen var oerfarenhet och frågan handlade om hur man skulle se till att orka 10+ mil om dagen i 100+ mil. Att ifrågasätta valet av fastnav i detta kontext tycker jag är berättigat.

I övrigt så tror jag att de flesta av oss här är bland-missbrukare och det vore därför konstigt om vi inte kan och borde dela andra erfarenheter än enbart fastnavsrelaterade. (Och hur drar man den gränsen?)

För att citera Peps Person som effektivt avslutade en väldigt kvasiintelektuell intervju/debatt där både reporter och andra deltagare snurrat in sig i något slags närmast rasbiologiskt resonemang kring olika musikgenrer:

"Äh...För mej är musik liksom...musik"

Byt ut mot musik mot cykel och det blir en bra summering.
Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by Andye » 15 Feb 2011 09:41

Jag skulle nog satsa på en räserram med fästen för skärmar och med horisontella hjulfästen, då man slipper plocka bort skärmen bak om man mot förmodan skulle få punka på bakhjulet. Hade även kollat på ex Surly Crosscheck om man är ute efter en ny ram , då den har allt man kan tänka sig.
--------->>><<<<--------------

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by pean » 15 Feb 2011 10:46

Andye wrote:Surly Crosscheck om man är ute efter en ny ram , då den har allt man kan tänka sig.
Precis vad jag tänkte föreslå, det måste vara en av de mer allsidiga ramarna där ute. Själv har jag länge sneglat på en Travellers Check som är samma sak med med couplers.

Klart ni ska köra fixed om ni vill, fixed är kul och enkelt. Kör hårt! Visst finns det verktyg bättre lämpade för uppgiften men bäst är inte alltid roligast. Själv går jag igång på utmaningen att inte ha bäst lämpad utrustning.

Att ifrågasätta frågan istället för att svara på den är för mig riktigt happybeteende och det är vad jag förstår tyngre skällsord än hipster här.
Image Image Image Image

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by jp » 15 Feb 2011 10:55

Fredde wrote:majoritet av växlat i vissa trådar kanske de ska ha en egen tråd/del på forat?
God ide, jag tycker det hade varit en ypperlig chans att låta forumet växa, så som det är nu finns det massvis med växlade cyklar här ändå, och folk verkar älska cyklar och cykling framför bara fixed så varför stympa konversationen? Jag kan tänka mig att många trådar som skulle kunna skapas relaterade till växlade cyklar inte görs på grund av att man inte vill lusa ner forumet med ot, vilket är synd. Det finns mig veterligen inget annat svenskt forum som har fokus på retro/cykelpassion och/eller har någon vidare trevlig stämning och därför kanske det finner sin plats naturligast här?
En egen del, precis som köposälj, resor osv. Vill man ha allt är det bara till att klicka på visa alla inlägg, vill man slippa klickar man bara på forum. Easy peasy?
Image

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by pettermagnus » 15 Feb 2011 13:19

Varför ska ni cykla? tar ni bilen är ni ju där på en dag..

Känner två som cyklade fixed köpenhamn - barcelona, har försökt att fråga dem om det inte var jobbigt med fixed men de har alltid viftat bort min fråga och börjat prata om fruktträd längs med vägarna och vilken upplevelse själva resan var, avis blir man hursomhelst. Jag önskar all lycka.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by Bompet » 15 Feb 2011 13:38

pean wrote:Att ifrågasätta frågan istället för att svara på den är för mig riktigt happybeteende och det är vad jag förstår tyngre skällsord än hipster här.
Jo, men om du kollar så kompletterades "ifrågasaättadet av frågan" av konstruktiva och konkreta svar/tips angående långfärdscykel...
...fokusera på de viktiga detaljerna på en långfärdscykel:
1. Lastförmåga.
2. Standardkomponenter (När nåt går sönder i långt-bort-i-stan är det bra om LBS:en kan hjälpa dej.)
3. Lättmekad.
4. Komfortabel.

Och skaffa den nu, så att den är inkörd när ni ger er av.
Det är lite skillnad på det och happybeteende...
Image

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by pean » 15 Feb 2011 13:48

Jo visst gjorde du det Bombet. Mina hårda reaktion var inte egentligen inte specifikt riktad mot dig, det var ett utlopp i det ämne som den här tråden kapats till, dvs ot (vara eller icke vara) i form av icke fixed gear men visst har du rätt i sak.
Image Image Image Image

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by viktor » 15 Feb 2011 14:09

Mycket OT men jag står fast vid det jag sa om skärmar o liknande. Det som är kruxet är ju att du letar fabriksfixie och jag tror inte att det finns någon lämplig i detta fall tyvärr (rätta mig gärna om jag har fel). Bara en sån sak som att de flesta fixies saknar vattanhållarfästen kan bli lite drygt.

Det jag då kan rekomendera är att du, som några andra föreslagit, köper en gammal räser och konverterar eller köper ett nytt rampaket, typ Surly cross check, och köper hjul mm löst.
Vill du sen inte hålla på att bygga och leta delar kan säkert din lbs hjälpa dig med att bygga cykeln som du vill ha den, dom bör även ha lite kunskap om vad som kan tänkas behövas.

Tänk bara på att det ska vara praktiskt, små saker som inte är optimala kan bli irriterande efter 5 mil så efter 80 mil lär du hata cykeln om den inte funkar som du vill.
Vad gäller fixed så kan det nog bli riktigt nice men jag är inte lika hård som Hommus så bromsar skulle jag slänga på direkt :P
/Viktor

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by tropfrog » 15 Feb 2011 17:38

Om man vill ha en bekväm långfärdsram i retrodesign så tänker jag Bob Jackson randonör ramar. Där kan man få en riktigt bra bekväm stålram, med horisontella dropouts, förberedd för skärmar, pakethållare, väskor. Skulle man mot förmodan vilja trycka på växlar i framtiden så går det också (vilket man förståss inte vill på detta forumet :))

Den kostar lite, men både snygg och praktisk. Sen är det bara att bygga på med bra komponenter.

MVH
Magnus

User avatar
stfn
Posts: 83
Joined: 25 Mar 2009 23:15
Location: Odense N, DK

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by stfn » 15 Feb 2011 23:20

Två olika förslag inte exakt från fabrik men båda färdigbyggde med hål och gängor för flaskställ stänkor osv.:
Pearson Touché:
http://www.pearsoncycles.co.uk/store/pr ... tal-480mm/

Kör själv Pearson, inhandlad i butiken i sydvestra London - drivs av 5. generation Pearsons - började 1860 med smide och hästskor på samma ställe!

Image

Cotic Roadrat - Singlespeed men det går ju att ändra på:
http://www.cotic.co.uk/product/bikes/roadrat/drop_bar/

Image
Mvh. Stefan

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Cykel för längre sträckor!

Post by Naugas » 16 Feb 2011 21:21

Mitt tips är att köpa en gammal 80-talscykel med bockstyre, skärmar och pakethållare. Gärna med "vanligt" vevlager så du lätt kan byta för att få OK kedjelinje. Tyvärr har Crescent ofta franskgängat, förutom det är de gamla 317-modellerna helt rätt, och väldigt vanliga. Jag rekommenderar gamla japanska cyklar, Nishiki, Miyata, Centurion etc. Du kan hitta sådana för några hundralappar med lite tur. Sedan annonserar du om ett beggat fixed bakhjul, eller köper ett billigt från en tysk webshop och skruvar dit samtidigt som du byter vevlager, kedja och framdrev, och andra småkomponenter som slang, däck, vajrar osv. om det behövs.

Enkel checklista med sådant jag hade velat ha:
Skärmar
Pakethållare
Vanligt bockstyre (inget trackstyre)
Frambroms
Väl inkörd sadel (duh)

Utväxlingen är ganska individuell, pröva ut den ordentligt.

Post Reply