Finns det hopp? (Rusta upp, bygga om eller skaffa nytt?)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
CykelSatan
Posts: 8
Joined: 04 Aug 2010 21:57
Location: Göteborg 413

Finns det hopp? (Rusta upp, bygga om eller skaffa nytt?)

Post by CykelSatan » 07 Feb 2011 22:11

Image
Image
Den här gamla häcken fick jag för sisådär sjutton arton årsedan av min far. Den har de senaste åren bott i diverse cykelförråd där tidens (och huliganens) tand har satt sina spår. Sadelklämma saknas, vajern till bakbromsen är klippt, några ekrar är böjda och däck och slangar är torra som fnöske. Det är med andra ord inga stora ingrepp för att få den i brukbart skick. Men, jag är lite sugen på något nytt. Något ss. Antingen byggt på den här ramen eller köpa något helt nytt.
Lämpar sig den här ramen för att bygga en ss? Någon som har tips och förslag både på det tekniska och det estetiska planet?

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Finns det hopp? (Rusta upp, bygga om eller skaffa nytt?)

Post by Bratt » 07 Feb 2011 22:42

Bara att börja slita. Ta längden på ekrarna och byt ut dom som är trasiga om du känner dig händig eller lämna in hjulen så kan dom ta bort kassetten samtidigt som dom byter ut ekrarna.

Om det är en kassett som du skruvar på så måste man centrera om bakhjulet och sedan sätt på ett bmx-frihjul. Om det är en modern kassett är det bara att köpa ett konverteringskit.

Bulten till stolpklämman borde inte vara svår att hitta en ny.

Lycka till

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Finns det hopp? (Rusta upp, bygga om eller skaffa nytt?)

Post by Bratt » 07 Feb 2011 22:48

estetiskt

byt styre... laga bromsarna. Det är nog en fråga om budget efter det.

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Finns det hopp? (Rusta upp, bygga om eller skaffa nytt?)

Post by tropfrog » 08 Feb 2011 07:13

Det kanske inte är den vassaste ramen, men nog duger den till singlespeed. Estetisk kan den garanterat bli.

Ett tips är dock att tänka budget, lägg inte alltför mycket på den. Finns du i närheten av Göteborg så är det swapmeet i helgen, bra läge att göra klipp.

MVH
Magnus

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Finns det hopp? (Rusta upp, bygga om eller skaffa nytt?)

Post by Naugas » 09 Feb 2011 17:39

En sådan där ram är helt värdelös och ingenting att ens bry sig om. Men jag kan ju vara snäll och ta hand om den bara så du ska slippa tänka på den.

;)

Allvarligt, hur passar den dig i storlek? Den ser ganska stor ut, 62-63 cm, vilket troligen passar mig. Vill du ha något ungefärligt motsvarande men lite mindre byter jag gärna, jag vill ha tag i större ramar. Tror jag har en 58-60 cm Crescent med muffar, och en Miyata 58 cm ram liggandes. PM:a om du är intresserad! Kommer försöka ta med lite grejer till yard salen annars.

Post Reply