Håller på med en äldre cresent, hjälp

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Håller på med en äldre cresent, hjälp

Post by Bompet » 03 Feb 2011 08:49

^Ok...Det var inte så illa som jag trodde. Jag såg framför mig att du borrat upp ett lött, övreliggande skärmfäste. Jag vet fortf. om det inte är en särskilt bra idé. Jag skulle inte göra det på en cykel som nån annan skall cykla på...
Image

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Håller på med en äldre cresent, hjälp

Post by Nomis » 03 Feb 2011 10:47

Ett tips är som sagt att inte lägga ner för mycket tid på hojen, för du kommer vilja bättre, finare och dyrare grejer efter ett tag.

Min första fixie var en motobecane som jag fick helt gratis hos min LBS, som jag slaktade ner helt och hållet, köpte hjul här från forumet och drog på. Köpte styre på Biltema och köpte ett mtb-vevparti hos min LBS som jag byte plats på klingorna på. Blev en riktigt pilnserhoj

Efter ett par månader kände jag att det var dags för att börja skaffa sig lite bättre grejer och slog till på en ram från Dolan.

Kontentan är; Det är kul att mecka men lägg inte ner för mycket tid i början på en hoj som du snart kommer att överge...

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Håller på med en äldre cresent, hjälp

Post by tropfrog » 03 Feb 2011 14:04

Jag tillhör den skalan som har fixat en gammal stålhoj, lagt åtskilliga tusenlappar och är fortfarande nöjd med cykeln jag har. Skillnaden är att det var en riktig racer inte en förklädd gubbcykel. Jag tycker visst att du skall hålla igång meklusten, men kanske inte på just den ramen.

Skulle du vilja sätta på fixedhjul och testa på denna ramen så går det väl bra, men köp/bygg bra hjul som du vill använda till din nästa ram eller som går att sälja om du tröttnar.

Vill du ha billig cykel dock så brukar det vara bättre att köpa ny eller bättre begagnad.

MVH
Magnus

QrilleR
Posts: 17
Joined: 01 Feb 2011 01:36

Re: Håller på med en äldre cresent, hjälp

Post by QrilleR » 10 Feb 2011 14:49

Nu uppdaterar jag tråden lite :P Jag försökte dremla bort blocklåset men det gick inte så bra. Dremeln nådde inte igenom fogarna riktigt så jag köpte en vinkelslip. Jäklar va den låter! Har klätt in badrummet med en yllefilt o tänkte slipa där när jag samlat mod, nåja.

Har hittat en till kandidat till fixie bygget. Det är en gammal sco cykel .Har baknav med 3 växlar nu och helsmidda armar. Den har även muffar istället för svetsfogar vilket tilltalade mig.

Vad tror ni? Vilken är minst kass? Helsmiddar armar i fauber lager = Vrålstarka, gjorda för belastningar bakåt (fotbroms)

Eller ska jag fortsätta på min cresent med fauber lager med fyrkants tapp = Fula vevar (ser ut som ngt från star wars). Jag vet inte ja.

Kan man anta att ramen är av bättre kvalite på sco cykeln eftersom den har muffar? Är inga direkt vackra muffar men endå. Sco är som sagt en helt vanlig cykel med vanligt styre och treväxlad baknav, medan crescenten var växlad med bockstyre.. lite mer racer tillbehör.

Hjälp jag vet inte vilken jag ska välja. Vad tycks?
muffar - fauber helsmidda vevar
eller
svetsfog. fauber med fyrkantstapp

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Håller på med en äldre cresent, hjälp

Post by Orwar » 10 Feb 2011 22:34

Nu kan jag låta bitter, men jag tror du har hittat två kandidater som är ungefär lika helkass.
Inte nog med att cykeln förmodligen blir tämligen tråkig, du kommer nog få byta fler delar och krångla betydligt mycket mer än om du bara köper en billig "riktig" räser där du kan återanvända de flesta komponenter och där mycket är kompatibelt med dagens delar.
Jag köpte en gammal åttiotalsräser för 700 spänn och det gick som en dans att få till en trevlig bruks-fixie utan att byta mycket mer än hjulen (ok, klingbultar, drev, låsring och kedja fick också köpas).
Vevlagret bytte jag också för att få till en bra kedjelinje, men eftersom cykeln var en "riktig" räser så satt det vanlig fin BSA-gänga i cykeln så att jag kunde kila in på närmsta cykelhandlare och köpa ett nytt för en spottstyver.

Att utgå från ett riktigt bottennapp till cykel blir nog tyvärr att låta snålheten bedra visheten, även om det självklart är lockande och lätt att tro att det blir det billigaste alternativet.

EDIT: Sätt inte eld på hela badrummet när du kapar, och skydda ögonen! Vrålapa är väl bland de verktyg som leder till absolut flest sjukhusbesök per år, tänk på det.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

QrilleR
Posts: 17
Joined: 01 Feb 2011 01:36

Re: Håller på med en äldre cresent, hjälp

Post by QrilleR » 10 Feb 2011 23:29

Usch nej ni har nog rätt. Blir till att köpa en "riktig" ram med bra vevlager hus om de nu heter så? Och som inte väger ett ton. Blir nog som så att jag gör en skön bakbromsad cykel ac den jag har o har den som slit o släng hoj sen när jag skaffar en finare.

Ja det där med att elda upp badrummet verkar inte kul. Men jag har helkaklat så de borde vara lugnt plus att jag tänkte ha en yllefilt över avloppet så ingen loppa springer ner där o bränner upp ngt skit som kanske ligger där.

Tack återigen för er hjälp

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Håller på med en äldre cresent, hjälp

Post by perp » 11 Feb 2011 00:13

jag skulle vilja gradera riskerna med vinkelslip ungefär såhär:
blodvite > ögonskada > misshandlad av granne pga slipning kl 2 på natten >> brand pga gnista i vattenledningarna
men ta det lugnt, använd hörselkåpor, glasögon av något slag och arbetshandskar i läder (hellre inga handskar än tyghandskar) och avsluta med långbyxor och långärmad tröja så är du av med låset på 30-60 sek.

Post Reply