Garmin - fråga

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Garmin - fråga

Post by Jonatan F » 31 Jan 2011 21:04

Hej!

Eftersom jag vet att flera här inne äger Garmin-cykelpulsklockgpshallelujamojänger så tänkte jag kolla lite med er vad som gäller.

Jag vill satsa mer på cykling, simning och jogging (och även skidor, kajak och longboarding i andra hand) och tänkte köpa en multisportklocka och Garmin verkade bra. jag kollade runt på deras (oförståeliga) hemsida. Fråga: 1

Betyder 0 att funktionen finns, att den inte finns eller att den finns lite gran?? Vad betyder då - och +? Jag antar att svaret är + finns mycket, 0 finns litegran, - finns inte alls?

Fråga två: Vad ska jag välja? Just nu lutar det åt en Forerunner 305. Den verkar ha det mesta, det jag behöver, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra varför 405cx är dubbelt så dyr med bara någon enda extra funktion? Hjälp! Jag får ingen ordning på Garmin!


Ps:
Den eviga frågan - vad är du ute efter.

Jag vill kunna:
Minst: mäta distans, puls, hastighet och ev. var rundan gått, även om det gäller simning i 25-metersbassängen.

Sedan är det intressant med fler funktioner men saker som automatisk trådlös uppdatering av kaffekokaren känns inte som något viktigt, jag har inget emot att pula med usb-sladdar bara det inte krånglar för min gammla mac (powerbook g4 Version 10.5.8 (om det hjälper något) )

Tusen tack på förhand!!!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Garmin - fråga

Post by viktor » 31 Jan 2011 21:23

305:an är ju bara vattentät enligt ipx7 vilket är typ en en meters djup i 30min så inget jag skulle simma med utan mer att den klarar regn/dusch mm.

Har ingen garmin själv men innan jag bestämde mig för en något billigare dator (Sigma BC 1909 HR, ingen gps) så kollade jag på forerunner 310XT som verkar vara en trevlig klocka. Den är dessutom riktad till triatleter men priset drar ju iväg såklart.
/Viktor

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Garmin - fråga

Post by kakan » 31 Jan 2011 21:33

Jag har en sunnto m5.

vilket är en rätt enkla motion klockan och till den har jag skaffat lite tillbehör.
har en foot pod för löpningen och en bik pod till min framtida cykling.

dock är deras GPS lösning inte att hänga i julgranen.

Men det spelar för mg inte någon roll då gps ha en ganska stor svaghet och den svagheten finns i synnerhet på klockor.

GPS mäter bara sträckan du rör dig på en platt nivå, vilket gör att om dy ligger i mördar raksträcken och bombar ut 50 km/h så tror mäter GPS rätt men ligger du i en mördar back med rätt stadig lutning så får du fel värden på sträcka och fart... kanske inte jätte viktigt. men ändå.

enda lösningen är att ha en sån där i hjulet lösnig. den mäter alltid rätt. spelar inte någpn roll om du kör upp ner höger vänste. så länge du har hjulet i backen är allt kocher... vem bombar i 50 på bak hjulet ??

suunto har även en cadence lösning om man vill hålla koll på den.

om du ska kolla på en suunto klocka så skulle jag kolla på ''

t4d t3d m5.

jag kan förklara skidnaden om det är intesant.
Tackar
_Kakan

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Garmin - fråga

Post by Jonatan F » 31 Jan 2011 21:34

Kan kanske nämna att jag har en budget på ca: 3 lax (maxmax)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Garmin - fråga

Post by kakan » 31 Jan 2011 21:37

m5 1799
t4d 2199
t3d 1899

mins inte helt säket.

bike pod 799
road bike pod 1k
Tackar
_Kakan

Goorans
Posts: 32
Joined: 18 Apr 2010 11:02

Re: Garmin - fråga

Post by Goorans » 01 Feb 2011 16:41

Jag har haft min Garmin forerunner 305 i många år nu. Kan bara rekomendera den för atleten som vill ha full koll. Den kan i stort sett allt som man behöver. MEN, eftersom du vill kunna använda den i bassäng så är detta nog inte klockan för dig. Jag paddlar själv kanot och den har regelbundet utsatts för bad/duscher/konstant vattenflöde, detta har den dock klarat mycket bra.

Simning är nog en helt annan grej dock. Vet inte vad deras nya modell 310 XT pallar? Kan rekommender Garmin i allmänhet dock ;)

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Garmin - fråga

Post by viktor » 01 Feb 2011 19:03

Ja, det jag glömde skriva om 310XTan vart ju att den är vattentät till 50m vilket innbär att simning går bra. men det ligger ju runt 3laxar vilket gjorde att jag bestämde mig för något billigare.
/Viktor

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Garmin - fråga

Post by Fredde » 01 Feb 2011 19:31

Jag har bara en känsla av att det kanske inte blir helt optimalt att ha allting i en och samma pryl.

I poolen kanske din position kvittar?
På cykeln vill du ha lite större skärm och kadens?
På joggen kanske du mest är intresserad av aktuell tid och aktuell/snitt puls?

Personligen hade jag köpt en cykel-gps för cykling och en vattentät pulsklocka för simningen och joggingen. GPS'en kan ju få åka med i fickan på joggingturen också om man vill se hur det gick i efterhand.

/Fredde

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Garmin - fråga

Post by Jonatan F » 01 Feb 2011 19:52

Fredde: Nja.. I bassängen vill jag veta hur långt jag simmat utan att behöva räkna längder (har väldigt svårt att inte tappa bort mig, har provat både alfabet och minnesknep men kommer inte ifrån att det är TRÅKIGT att simma och behöva koncentrera sig på det). När jag cyklar räcker det med hastighet, distans och puls kan jag tycka, samma vad gäller jogging. Har aldrig förstått mig på idén med kadens, watt, volt, viskositet och allt vad det där...

Att köpa massa olika klockor och gps:er för det tycker jag låter minst lika dyrt eftersom jag har samma spec för alla tre grenar?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Garmin - fråga

Post by ArvidSvensson » 01 Feb 2011 20:15

Jonatan F wrote:Fredde: Nja.. I bassängen vill jag veta hur långt jag simmat utan att behöva räkna längder (har väldigt svårt att inte tappa bort mig, har provat både alfabet och minnesknep men kommer inte ifrån att det är TRÅKIGT att simma och behöva koncentrera sig på det). När jag cyklar räcker det med hastighet, distans och puls kan jag tycka, samma vad gäller jogging. Har aldrig förstått mig på idén med kadens, watt, volt, viskositet och allt vad det där...

Att köpa massa olika klockor och gps:er för det tycker jag låter minst lika dyrt eftersom jag har samma spec för alla tre grenar?
Ställ en kulram, handräknare, etc på bassängkanten.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Garmin - fråga

Post by Fredde » 01 Feb 2011 20:23

Jonatan F wrote:Fredde: Nja.. I bassängen vill jag veta hur långt jag simmat utan att behöva räkna längder (har väldigt svårt att inte tappa bort mig, har provat både alfabet och minnesknep men kommer inte ifrån att det är TRÅKIGT att simma och behöva koncentrera sig på det). När jag cyklar räcker det med hastighet, distans och puls kan jag tycka, samma vad gäller jogging. Har aldrig förstått mig på idén med kadens, watt, volt, viskositet och allt vad det där...

Att köpa massa olika klockor och gps:er för det tycker jag låter minst lika dyrt eftersom jag har samma spec för alla tre grenar?
Är det inte enklare med en pulsklocka med varvräknar-funktion då?
Simmar du inne blir det nog svårt att få GPSen att funka ;)

Eller en såndär räknare som dörrvakterna har i handen... :)

/Fredde

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Garmin - fråga

Post by Jonatan F » 01 Feb 2011 20:43

Är det inte enklare med en pulsklocka med varvräknar-funktion då?

Hur fungerar de?


Arvid: hittade en liknande vattentålig men den såldes av ett företag som tydligen var mer eller mindre o-reko...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Garmin - fråga

Post by Jonatan F » 01 Feb 2011 20:43

Isf blir det nog billig garmin-gps-klocka och något separat för simning...
Har man inget projekt har man inget liv :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Garmin - fråga

Post by Fredde » 01 Feb 2011 20:50

Jonatan F wrote:Isf blir det nog billig garmin-gps-klocka och något separat för simning...
Det var ju ungefär det jag skrev...

Varvräknar funktion funkar som så att man trycker på en knapp så fattar klockan att du "varvar" och kan se dina varvtider och antar varv i efterhand.

/Fredde

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Garmin - fråga

Post by ArvidSvensson » 01 Feb 2011 20:51

Jonatan F wrote:Är det inte enklare med en pulsklocka med varvräknar-funktion då?

Hur fungerar de?


Arvid: hittade en liknande vattentålig men den såldes av ett företag som tydligen var mer eller mindre o-reko...
Du är inte den första simmaren som vill räkna längder.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Garmin - fråga

Post by Jonatan F » 01 Feb 2011 21:05

Fredde wrote:
Jonatan F wrote:Isf blir det nog billig garmin-gps-klocka och något separat för simning...
Det var ju ungefär det jag skrev...

Varvräknar funktion funkar som så att man trycker på en knapp så fattar klockan att du "varvar" och kan se dina varvtider och antar varv i efterhand.

/Fredde
Ok, Ett officiellt poäng till Fredde ;)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Garmin - fråga

Post by Jonatan F » 01 Feb 2011 21:12

"Sorry, the following item is currently out of stock: "Redington Counters Waterproof Tally/Lap Counter" "

Well, jag är ju samhällare så att hitta någon annan lär inte bli så svårt :)

305 lutar det nog åt... lite funtis på 410 men nog 305 endå (mer beprövad)...
Har man inget projekt har man inget liv :)

Kallelob
Posts: 19
Joined: 12 Aug 2008 19:47

Re: Garmin - fråga

Post by Kallelob » 01 Feb 2011 21:53

Du hittar 310XT ifrån ebay.co.uk för 230-typ pund.

Den är betydligt sexigare och smidigare än 305:an.

Funderar själv på att köpa en sån, som det är nu så springer jag omkring med en edge 500 på handleden vilket inte är optimalt.

Kallelob
Posts: 19
Joined: 12 Aug 2008 19:47

Re: Garmin - fråga

Post by Kallelob » 01 Feb 2011 21:55

Dessutom får du med garmins nya pulsband till 310:an vilket är mycket skönare och bättre än deras gamla.

Floater
Posts: 2
Joined: 25 Feb 2011 01:01

Re: Garmin - fråga

Post by Floater » 25 Feb 2011 01:19

Har själv 310an.
Det finns ett litet problem med den och vatten, nämligen att den inte registrerar pulsen när du är i vattnet.

Så vad du får är världens dyraste undervattenstidtagarur, jätterbra om du vill öva på att hålla andan men inte är intresserad av att veta var du är eller dör av syrebrist.

Superbra för cykla och jogga dock.

FYRA SOLAR!!

Här har du en varvräknare billigare osså^^
http://www.swimshop.se/aspx/prdinfo.aspx?plid=38740

Post Reply