crazy ram
- carlhenrik
- Posts: 918
- Joined: 06 Nov 2007 21:38
- Location: Sthlm
Verkar vara ett märkligt projekt som Cannondales innovationsavdelning pysslade med i mitten av 90-talet. Blev konstigt nog aldrig nått, hehe. Hittade bilderna här: http://www.vintagecannondale.com/odd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det där en annan variant av den "storhjulingen" som postades tidigare? På denna verkar sadelröret vara delat medans den som postades tidigare hade ett böjt sadelrör...Ronny wrote:Moser på sin storhjuling.
*Bild på min drömhoj*
Ronny du som verkar vara fixedgear.se:s tempo-orakel vet möjligen inte var man kan få tag på en?
I Dalarnas djupa skogar..
http://www.matuzmaster.hu/en/ kanske har en...om jag fick gissa på att nån skulle ha en så skulle det vara ungraren!
Nej Jon dessa ramar finns inte att få tag i. Storhjulingen var blott för Mosers andra rekordförsök som fallerade (dålig form och cykel). Vid rekordet körde han på den med delat sadelstolpsrör. Den andra cykeln verkar vandra omkring vid diverse utställningar och själv har jag funderat på om man skulle få en rambyggare att bygga en sådan ram fast sen vad gör man åt diskhjulet
Även cykeln vid första rekordförsöket, var också blott byggd åt Moser. Det finns en del foton på Moser med identisk cykel fast med andra diskhjul men också ramrören är då i Oria och inte Columbus slx som den cykel var av som användes vid själva rekordet i Mexico. Även de temporamar som byggdes på detta koncept med 650 framhjul och dold sadelstolpe och som användes 84 av Moser stall Supermercati Brianzoli, var av slx rör. Från 85 gick de över till Oria fram till 92.
Även cykeln vid första rekordförsöket, var också blott byggd åt Moser. Det finns en del foton på Moser med identisk cykel fast med andra diskhjul men också ramrören är då i Oria och inte Columbus slx som den cykel var av som användes vid själva rekordet i Mexico. Även de temporamar som byggdes på detta koncept med 650 framhjul och dold sadelstolpe och som användes 84 av Moser stall Supermercati Brianzoli, var av slx rör. Från 85 gick de över till Oria fram till 92.
Kul att du hittade den där (Den översta alu hojjen), jag har letat efter bilder på den.carlhenrik wrote:Verkar vara ett märkligt projekt som Cannondales innovationsavdelning pysslade med i mitten av 90-talet. Blev konstigt nog aldrig nått, hehe. Hittade bilderna här: http://www.vintagecannondale.com/odd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag kommer ihåg att jag läste en artikel om den i "Åka skidor" i början av 90 talet.
Det skulle vara möjligt att plocka ner den i smådelar som mekano, man skulle oxå få en hård väska som man kunde förvara den i.
Det var någon kufisk designer som ritade den han ville han ville döpa den till "Little boy" som en hänvisning till Hiroshima! men det var inte så poppis på cannondale.
Den visades på någon mässa och så hade de inte fräst ur aluminium ramen så den vägde typ 30 kilo. Sen blev det inget mer tror jag.