Hong Kong i april

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
User avatar
victor118
Posts: 39
Joined: 15 Apr 2009 14:12
Location: MariaPlaza

Hong Kong i april

Post by victor118 » 11 Jan 2011 09:29

Hej!
Jag har planerat in en resa till Wan chai, Hongkong och kanske Peking i april och undrar om någon har bra tips på cykelaffärer?

Om någon vill att jag köper med något som inte är allt för stort i storlek så går det självklart bra!

OT: jag ska till HkEF som är Kinas största elektronikmässa, om någon vill ha teknikprylar så är det också säkert möjligt till bra priser!

http://www.hktdc.com/fair/hkelectronics ... ition.html

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hong Kong i april

Post by Busken » 12 Jan 2011 19:03

det är ju en dude här på forumet som bor i HK, han pysslar med att göra cyklar. BikeID tror jag det heter, ta kontakt med honom. Mycket sympatisk snubbe!

User avatar
victor118
Posts: 39
Joined: 15 Apr 2009 14:12
Location: MariaPlaza

Re: Hong Kong i april

Post by victor118 » 13 Jan 2011 11:58

Ok, Nice Busken! det ska jag göra tack för tips!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hong Kong i april

Post by Fredde » 13 Jan 2011 23:48

Var där förr-förra vintern och då fanns en butik: http://www.hkfixed.com/ med en trevlig kille. Ganska liten och man fick ringa och kolla om han var där innan man åkte dit. Då stod namn+nummer på webbsidan då, nu är det en länk till en annan sida vette fan om det är han, tror iof han hette Brian. Det var ett engelsktklingande namn i alla fall.

/Fredde

User avatar
victor118
Posts: 39
Joined: 15 Apr 2009 14:12
Location: MariaPlaza

Re: Hong Kong i april

Post by victor118 » 19 Jan 2011 16:27

Fredde wrote:Var där förr-förra vintern och då fanns en butik: http://www.hkfixed.com/ med en trevlig kille. Ganska liten och man fick ringa och kolla om han var där innan man åkte dit. Då stod namn+nummer på webbsidan då, nu är det en länk till en annan sida vette fan om det är han, tror iof han hette Brian. Det var ett engelsktklingande namn i alla fall.

/Fredde
Ok, tack Fredde! värt att kolla upp!!

muffe
Posts: 5
Joined: 18 Jun 2009 11:30
Location: Shanghai
Contact:

Re: Hong Kong i april

Post by muffe » 23 Jan 2011 08:39

Hej Viktor118,
Jag bor inte i HK utan Shanghai. Jag tror att Brian har stängt shoppen, det var bara ett projekt han körde i två år, nu driver han flwrider.com istället. Jag kan kolla med honom om han har några andra tips i HK. Om du ska upp till Peking kan du kanske kila förbi http://natooke.com. Om du kommer till Shanghai får du höra av dig så kan jag säkert fixa fram en hojj till dig.

Hör av dig om det är något annat.
//Mattias

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Hong Kong i april

Post by kajli » 04 Apr 2011 08:23

Inget cykeltips, men alla som är i HK måste besäka Felix Bar och slå en drill.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hong Kong i april

Post by Fredde » 05 Apr 2011 06:22

kajli wrote:Inget cykeltips, men alla som är i HK måste besäka Felix Bar och slå en drill.
Det är ett måste! Bästa drillen!

/Fredde

User avatar
victor118
Posts: 39
Joined: 15 Apr 2009 14:12
Location: MariaPlaza

Re: Hong Kong i april

Post by victor118 » 04 May 2011 14:56

Fredde wrote:
kajli wrote:Inget cykeltips, men alla som är i HK måste besäka Felix Bar och slå en drill.
Det är ett måste! Bästa drillen!

/Fredde
Det var en tung drill faktiskt!! :-)
f-ö så såg jag kanske 10tal fixed galningar, trafiken var madness!!

User avatar
victor118
Posts: 39
Joined: 15 Apr 2009 14:12
Location: MariaPlaza

Re: Hong Kong i april

Post by victor118 » 04 May 2011 14:58

muffe wrote:Hej Viktor118,
Jag bor inte i HK utan Shanghai. Jag tror att Brian har stängt shoppen, det var bara ett projekt han körde i två år, nu driver han flwrider.com istället. Jag kan kolla med honom om han har några andra tips i HK. Om du ska upp till Peking kan du kanske kila förbi http://natooke.com. Om du kommer till Shanghai får du höra av dig så kan jag säkert fixa fram en hojj till dig.

Hör av dig om det är något annat.
//Mattias
Tack för invite dock blev det bara hongkong island och kowloon :/

User avatar
eccan
Posts: 20
Joined: 18 Jul 2008 01:27
Location: Lund

Re: Hong Kong i april

Post by eccan » 07 May 2011 07:14

jag flyger till HK pa mandag, alla tips om vad man kan sysselsatta sig med uppskattas da jag har hela 10 dagar i staden. Gar iPad 2 att fa tag pa? Och vad ar Felix bar for nagot stalle?

User avatar
victor118
Posts: 39
Joined: 15 Apr 2009 14:12
Location: MariaPlaza

Re: Hong Kong i april

Post by victor118 » 09 May 2011 13:19

eccan wrote:jag flyger till HK pa mandag, alla tips om vad man kan sysselsatta sig med uppskattas da jag har hela 10 dagar i staden. Gar iPad 2 att fa tag pa? Och vad ar Felix bar for nagot stalle?
Tja! jag kan tipsa om det vanliga:
Victoria Peak utsikt med ett litet trevligt tåg.
Ngong Ping 360 Linbana på ett par km, kolla vädret innan
Felix bar som är nämnt ovan, missa inte toaletten :-)
Håll dig borta från Chungking Mansion om du inte ska köpa rolex kopior
Ocean park, nöjesfält som kan vara kul. åk vardag isf
Jockey stadium i wan chai är helt klart värt att kolla på, gallopp med galna kineser!
cykelbutiker hittar du lite överallt i mongkok området kolla runt prince edward street.

Ipad 2:an finns endast i USA import så priset lär bli högre en vad du ev. får betala i sverige..

Akta dig för fake Canon tillbehör om du är kamera intresserad.

Jag tog med mig Ipad och skulle helt ärligt gått vilse utan kartfunktionen.

Om du har 3 så finns det även i HK vilket gör att du ringer för normal taxa även till sveriges 3 användare..

Hör av dig om du vill ha mer tips!

Trevlig resa!!

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: Hong Kong i april

Post by solomon » 11 May 2011 10:06

Hur mycket tid har du?

Som kontrast till storstad kan det vara kul att åka ut lite, ta båten till Lantau island och kolla på Buddah statyn. Eller ta bussen runt ön till Shek O, stanna lite på vägen i Aberdeen och Stanley. Vill du ligga på stranden så finns en ganska fin i Repulse Bay också på baksidan av ön.

En annan kul grej är att åka upp i hissen på Hopwell Centre, den sitter på utsidan av huset. Inget för den höjdrädde.
De som gillar Fugazi känner igen denna skrapa från framsidan av "End Hits".

http://en.wikipedia.org/wiki/Hopewell_Centre,_Hong_Kong

henke
Posts: 12
Joined: 21 May 2008 17:29
Location: stockholm

Re: Hong Kong i april

Post by henke » 25 May 2011 04:06

ipad 2 släpptes i hk när jag var där för 3 veckor sedan. var feta köer för att köpa den så jag vet inte om den finns i lager. pris för den hittar du här: http://store.apple.com/hk
istället för att betala dyra pengar för att åka upp och kolla utsikten i ICC-byggnaden kan jag tipsa om att det är gratis att åka upp till 55:e våningen i 2IFC (two international finance centre). där har man också en mycket bra utsikt.
gillar du japanska kläder (vilket alla i hk gör) så kolla in visvims nya f.i.l.-butik i wan chai (på samma gata hittar du även monocles kontor/butik) och även undercovers butik i chai wan. annars är det kul att bara gå omkring i causeway bay eller mong kok och trängas bland allt folk. kan definitivt rekommendera gold fish market och bird market i mong kok.

edit. missade att du åkte redan den 9 maj och antagligen inte är kvar i hk längre..

Fonster
Posts: 67
Joined: 17 Aug 2010 11:16
Location: Sthlm

Re: Hong Kong i april

Post by Fonster » 20 Aug 2011 22:30

Hej ya'll.
Jag drar till HK i morgon och stannar hela hösten. Att ta med min cykel dit blev för omständigt och skulle förmodligen kosta skjortan. Eftersom jag är där ett tag ska jag försöka komma i kontakt några där nere som kör fixed och kanske fixa en hoj på plats. Hur är det att cykla i stan, nån som har erfarenhet? Det vad jag förstår ska det ändå vara ett hyfsat stort gäng inbitna hong kong-hipsters som håller på.
Antar att jag får fråga mig runt där, men nån som vet någon fastnavs (eller ss)- orienterad butik någonstans?
Återkommer med updates!
/Johan

SirUlrich
Posts: 259
Joined: 03 Aug 2011 16:54
Location: Stockholm - västerort

Re: Hong Kong i april

Post by SirUlrich » 22 Aug 2011 17:48

Fonster wrote:Hej ya'll.
Jag drar till HK i morgon och stannar hela hösten. Att ta med min cykel dit blev för omständigt och skulle förmodligen kosta skjortan. Eftersom jag är där ett tag ska jag försöka komma i kontakt några där nere som kör fixed och kanske fixa en hoj på plats. Hur är det att cykla i stan, nån som har erfarenhet? Det vad jag förstår ska det ändå vara ett hyfsat stort gäng inbitna hong kong-hipsters som håller på.
Antar att jag får fråga mig runt där, men nån som vet någon fastnavs (eller ss)- orienterad butik någonstans?
Återkommer med updates!
/Johan
Tjena!

Har själv bott i HK ett år som utbytesstudent, men bodde utanför campus så jag hann uppleva staden till fullo. Helt magisk stad, utelivet är galnast någonsin. Såg att folk rekommenderat Fenix bar, men det är inget mot OZONE i ICC som är världens högst belägna bar.

Det är ganska galet att cykla i stan, tjänar inget direkt på det heller då det går mycket fortare att ta tunnelbanan överallt. Ska du cykla för cyklandets skull så får du ta dig ifrån stan. Fixed gear gängen kör nästan alltid sina race på natten. Kolla in flwrider.com. Tycker absolut du ska köpa en cykel där nere, mycket billigare än hemma. Åk även över gränsen till Shenzhen och kolla på cykelprylar.

Något annat jag kan rekommendera dig är att gå med i Young Professionals via handelskammaren, riktigt trevliga tillställningar.

Vad ska du hitta på i HK ?

Har du några mer frågor så svarar jag gärna, fan vad jag saknar HK...

//Anton

Post Reply