Vättern material?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
3rik
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2010 17:01
Location: Lund

Vättern material?

Post by 3rik » 30 Dec 2010 13:43

Hej är ny här på forumet och även inom cykling :)

Jag och en polare har bestämt oss för att börja med cykling som träningsform till våren o ev. satsa på vättern 2012...

Min fråga är om min nuvarande scott kan va nåt o ha eller om jag bör fixa en renodlad landsvägsräser, skall också säga att jag är student som inte vill investera i senaste coolfiber hojen :wink: .

Såå: Köpa stelgaffel och räser styre till scotten eller köpa beg. 80-90tals räser?

Image

Uploaded with ImageShack.us

Tack på förhand! (och ursäkta växlarna :oops: )

Mvh Erik

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Vättern material?

Post by ana » 30 Dec 2010 14:10

Jag hade inte lagt en krona på att "uppgradera" Scotten, en 80-tals racer för en tusing känns som vettigaste alternativet.

Scotten kan du nog ha glädje av ändå, som vinterhoj till exempel.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Vättern material?

Post by Gustav » 30 Dec 2010 14:13

S-M-S-A-L-Å-N-A !
Image

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Vättern material?

Post by perp » 30 Dec 2010 15:02

byta ut gaffeln till en stel känns ganska vettigt eftersom de väger mindre och kräver ingen skötsel, men att sätta på ett bockstyre är inte en enkel konvertering, du måste hitta nya växelreglage/bromsar och det är inte troligt att du får de nya reglagen att jobba med dina nuvarande växlar
men du kan antagligen hitta en begagnad racer från 1500-15000 :)

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Vättern material?

Post by Busken » 30 Dec 2010 17:12

jag är enig med dom som säger att du inte ska lägga den krona på den cykeln, ska du cykla långt vill du ha en lite mer ihopkrupen sittställning (i alla fall om du är över 50). På din scott där så sitter du väldigt upprest och det betyder att ditt vindmotstånd blir stort och det blir jobbigt att cykla på. Utöver det så är ramen tung, hjulen är tunga, däcken är tunga osv. Om du ska satsa på cykling som träningsform så investera i en bättrebegagnad aluräcer och ge dig fan på't. Tänk på vad ett gymkort kostar på ett år, lägg dom pengarna på en hoj, cykelskor och ett par cykelshorts istället!

3rik
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2010 17:01
Location: Lund

Re: Vättern material?

Post by 3rik » 31 Dec 2010 17:24

Tack för svaren.

jo de där med växlarna har jag funderat på och insätt att det kan bli jobbigt att hitta nåt som matchar... :? men en stel framgaffel skullle ju iaf vara ett absolut måste.

Jag vet inte var scotten väger o har absolut ingen aning om vad en gammel räser väger, men visst är åtti-talarna stålramar? de är nog minst lika tunga som scotten?

sittställningen är ganska framåtlutad men då har jag ingen riktig räser att jämföra med heller...

Gamlingarna som ev. skulle va av intresse är i stil med denna:
Image

Finns det nåt man isf bör passa sig för på sånna här rariteter? :) har läst mycket här på forumet och fattat att det finns lite jobbiga standarder på gängor osv på äldre hojar.

Verkar även vara viktigt att ventilerna sitter rätt... eller nåt.... :roll:

nåt annat?

Mvh Erik

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Vättern material?

Post by snarkus » 01 Jan 2011 12:24

3rik wrote:Hej är ny här på forumet och även inom cykling :)

Jag och en polare har bestämt oss för att börja med cykling som träningsform till våren o ev. satsa på vättern 2012...

Min fråga är om min nuvarande scott kan va nåt o ha eller om jag bör fixa en renodlad landsvägsräser, skall också säga att jag är student som inte vill investera i senaste coolfiber hojen :wink: .

Såå: Köpa stelgaffel och räser styre till scotten eller köpa beg. 80-90tals räser?

Image

Uploaded with ImageShack.us

Tack på förhand! (och ursäkta växlarna :oops: )

Mvh Erik
Byt till stel gaffel och häng på ett par barends så är du en bra bit på vägen. Med barends kan du variera din sittställning en del iallafall och det krävs inga ingrepp på hojen. Nästa steg är väl att byta till ett par SPD- eller andra clipless-pedaler så att du sitter fast med fötterna. Sen kommer det förhoppningsvis gå som en dans att köra många mil på den där.

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Vättern material?

Post by Patch » 01 Jan 2011 15:07

Jag tycker inte alls att ordentliga cykelskor/spd ska prioriteras över t.e. en sadel som funkar för din rumpa eller rätt styre som t.e. trekking bars:
Image

Men som alla har sagt, fixa en riktig racer.
Image

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Vättern material?

Post by perp » 01 Jan 2011 18:16

grejen är att ska du bara ta dig runt vättern kan du ta mammas gamla röda crescent och bara bestämma dig, men om du menar att du vill börja cykla som träningsform så kommer det helt enkelt inte vara roligt eller bekvämt om du inte skaffar en lite snabbare cykel

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vättern material?

Post by Fredde » 01 Jan 2011 19:14

Släng på ett par passande däck och dra ut och träna och se om du gillar cykling, träna kan du göra på vilken cykel som helst.

Sen när du känner att du kör skiten ur scotten så har du antagligen tränat så mycket att du vet vilken typ av cykling du gillar och kan välja cykel efter det.

Lycka till!

/Fredde

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Vättern material?

Post by Orwar » 01 Jan 2011 23:42

Jag vill nog säga att du ska åka på din cykel ett tag till dess att du känner vad du vill ha för nåt, inget blir så dyrt som att köpa en cykel i onödan.
Även om det är nästan lika roligt att köpa cyklar och delar som att cykla så känns det lite dumt att köpa en cykel nu för din del (förutsatt att den du har funkar som den ska), har du lite mil i kroppen blir det lättare att känna om en cykel känns rätt/fel när du är hos cykelhandlarn och provcyklar, och det kommer dessutom kännas helt fantastiskt när du byter till en schysst räser efter Scotten och helt plötsligt blir en fartfantom av rang (även om du köper en billig begagnad hoj). Därefter kan Scotten få leva ett gött liv som ICA/pendelhoj.

Sen blir det ofta lite konstigt och inte särskilt bra att försöka konvertera en MTB/hybrid till nån sorts landsvägscykel, om den är lagom i storlek nu blir den förmodligen för lång med ett bockstyre och det är tyvärr inte bara reglage och styre du behöver köpa utan kostnaden kan lätt sticka iväg när du ska köpa en annan styrstam, travelagent-historier för att få bromsarna att fungera med LVG-reglage osv.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

3rik
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2010 17:01
Location: Lund

Re: Vättern material?

Post by 3rik » 04 Jan 2011 15:51

Tack för många bra svar !

Låter som att jag bör använda scotten till det den är tänkt för och leta efter nån trevlig stålracer som är gjord för att äta landsvägsmil :wink:

mvh Erik

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Vättern material?

Post by klasolsson » 04 Jan 2011 16:59

3rik wrote:Tack för många bra svar !

Låter som att jag bör använda scotten till det den är tänkt för och leta efter nån trevlig stålracer som är gjord för att äta landsvägsmil :wink:

mvh Erik
Bra val, vi ses nånstans runt Vättern!

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Vättern material?

Post by Busken » 04 Jan 2011 17:31

klasolsson wrote:
3rik wrote:Tack för många bra svar !

Låter som att jag bör använda scotten till det den är tänkt för och leta efter nån trevlig stålracer som är gjord för att äta landsvägsmil :wink:

mvh Erik
Bra val, vi ses nånstans runt Vättern!
ja, mycket bra val! det finns inget tråkigare än att cykla på en dålig cykel! (där med inte sagt att man måste ha det bästa hela tiden)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Vättern material?

Post by Jonatan F » 04 Jan 2011 20:35

Kan tipsa om att i vissa fall kan thriatlon-styre (med clipon-fäste) vara ett alternativ. Chacka ett par beg på blocket för några hundringar och smäll fast dem på styret när du börjar få upp lite flås. Har du tur så funkar geometrin och du blir lite snabbare. Det är dock bara en nödlösning tills du köpt en ok lvg-racer.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: Vättern material?

Post by nelp » 04 Jan 2011 20:59

3rik wrote:Tack för svaren.

Jag vet inte var scotten väger o har absolut ingen aning om vad en gammel räser väger, men visst är åtti-talarna stålramar? de är nog minst lika tunga som scotten?

Mvh Erik
Finns inget som säger att en Stalram skulle vara tyngre än en alu dito.
Aluminium är lättare som material men du maste bygga den av tjockare gods i slutänden skiljer det inte specielt mkt.

Är det dessutom inte en racer utan nagon sorts trekking-pendlar-hybridhoj tar de gärna i lite extra för att grejerna ska halla.

Bara din framgaffel väger troligen lika mkt som en vettig lite lättare ram+gaffel i stal. Däremot finns det gott om gamla bojsänken som lätt säljs som "racers"

blir en del skillnad pa hur ramen känns ocksa, alu är styvare, stal mera flexibelt.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vättern material?

Post by euskadi » 04 Jan 2011 21:35

Vad kul att du blivit intresserad av att träna cykel. Det kommer att bli ännu roligare med en bättre hoj vilket ökar chansen till fortsättning även efter Vättern

jag vet ej vad din scott väger, men jag gissar på tunga 13-15kg!

3rik
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2010 17:01
Location: Lund

Re: Vättern material?

Post by 3rik » 11 Jan 2011 15:28

Tja nu har jag gjort slag i saken o slipper fundera över på vad ja ska åka på...

Äldre än äldst och till och med mitt otränade öga anar att det inte är några exlusiva komponenter men tycker ändå den är grymt fin :)

Bildkvaliten är tyvärr inte topp men det är iaf en Crescent Världsmästarhoj 70tal (?), i mycket bra skick:

Image

Så nu har jag goda förutsättningar att ta mig runt sjön 2012 ! :wink:

Mvh Erik

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Vättern material?

Post by Gustav » 11 Jan 2011 18:35

Den där var ju superfin! Gratulerar.
Image

3rik
Posts: 15
Joined: 19 Dec 2010 17:01
Location: Lund

Re: Vättern material?

Post by 3rik » 11 Jan 2011 22:04

Men den ser lite skum ut med så låg sadel ser ja nu... han jag köpte den av sålde pga av att han hade för korta ben för cykeln hehe.

Post Reply