Byggtråd: Min Obree cykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Busken » 14 Dec 2010 12:27

jag har en liten fråga, varför inte diskhjul? Det är ju enormt mycket snack om aerodynamik i den här tråden och då är väl diskhjul det enda logiska. Du bygger ju inte en obree replica, för då hade du väl byggt den i bmx rör? Men hur motiverar du valet av 3 eker hjul i stället för diskar? Och nu menar jag inte ur en estetisk synpunkt... fast när jag skriver det här så inser jag att det här projektet handlar väl mest om skaparglädje och estetik...

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by atomlab » 14 Dec 2010 12:41

Good input.
Såvitt jag läst så råder det ganska så delade meningar om vad som är bäst. Jag vet då inte. Men här är iaf ett väldigt seriöst test mellan dom 3 aktörerna.

Disk vs. 3-spoke

http://www.biketechreview.com/aerodynam ... -zipp-sub9" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by ArvidSvensson » 14 Dec 2010 13:14

atomlab wrote:Good input.
Såvitt jag läst så råder det ganska så delade meningar om vad som är bäst. Jag vet då inte. Men här är iaf ett väldigt seriöst test mellan dom 3 aktörerna.

Disk vs. 3-spoke

http://www.biketechreview.com/aerodynam ... -zipp-sub9" onclick="window.open(this.href);return false;
Inomhus/vindstilla + hög konstant fart = dubbeldisk!
Om det blåser och/eller ska bromsas och gasas en massa är dubbeldisk sämre.

Sedan undrar jag hur man tänker när man vindtunneltestar en cykel utan att ha en cyklist som vispar med benen med i bilden.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by ana » 14 Dec 2010 13:32

Om man som jag satt och glodde på Ban-EM i cykel från Polen kunde man konstatera att så gott som alla körde Mavic IO (5 ekrar) fram och Mavic Comete bak (disc).

Ibland var det någon som körde dubbeldisc. Såg någon på annat märke än Mavic också. Nu väljer de ju inte Mavic för att de nödvändigtvis är bäst, men det är en annan femma.

Det gör nog minimal skillnad faktiskt, tror jag. Man har nog mer att vinna på att träna som satan. :D

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Ronny » 14 Dec 2010 13:48

ana wrote:Om man som jag satt och glodde på Ban-EM i cykel från Polen kunde man konstatera att så gott som alla körde Mavic IO (5 ekrar) fram och Mavic Comete bak (disc).

Ibland var det någon som körde dubbeldisc. Såg någon på annat märke än Mavic också. Nu väljer de ju inte Mavic för att de nödvändigtvis är bäst, men det är en annan femma.

Det gör nog minimal skillnad faktiskt, tror jag. Man har nog mer att vinna på att träna som satan. :D
Anledningen till att de väljer bort disk i fram är att de är mer svårhanterliga och har sk. gyroeffekt trots att de är lätta. Läste om Hoy som beskrev detta och som föredrog IO.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Ronny » 14 Dec 2010 13:52

Busken wrote:jag har en liten fråga, varför inte diskhjul? Det är ju enormt mycket snack om aerodynamik i den här tråden och då är väl diskhjul det enda logiska. Du bygger ju inte en obree replica, för då hade du väl byggt den i bmx rör? Men hur motiverar du valet av 3 eker hjul i stället för diskar? Och nu menar jag inte ur en estetisk synpunkt... fast när jag skriver det här så inser jag att det här projektet handlar väl mest om skaparglädje och estetik...
jo busken diskar är alltid snabbare och under ett timförsök inomhus eller utomhus vid bra vindförhållanden skulle jag satsa på dubbeldisko. Fast även de som kördetimmen sist i Italien skippade framdisk och körde med IO.
Мясо это убийство

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by vigorelli » 14 Dec 2010 20:21

Vad jag har hört så är det klurigt med framdisk i falubanan med de snäva kurvorna. man dras liksom "uppåt" i kurvorna. I kombination med den här körställningen så finns det kanske inte så mycket som talar för framdisk... men vad vet jag?

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by atomlab » 15 Dec 2010 00:57

Speedman wrote:Image
Image
Image

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 15 Dec 2010 01:06

Busken wrote:Men hur motiverar du valet av 3 eker hjul i stället för diskar? Och nu menar jag inte ur en estetisk synpunkt...
Nä, jag bygger ingen replica. Men det finns gått om referenser till originalet. Sadeln, Shimano delar, pedaldojjorna, 40mm vevlager, monogaffel, färgen och hjulen. Har inte skänkt hjulen en enda tanke mer än att jag vill ha Specialized trispoke, vare sig dom är aero eller inte. Dom var ju tydligen tillräckligt aero för Obree.
Obree och Specialized är ju lite som Paul McCartney och Hofner.

Image

Så underbart ful!!

Image

Otroligt cool bild!!

Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Ronny » 15 Dec 2010 11:34

vigorelli wrote:Vad jag har hört så är det klurigt med framdisk i falubanan med de snäva kurvorna. man dras liksom "uppåt" i kurvorna. I kombination med den här körställningen så finns det kanske inte så mycket som talar för framdisk... men vad vet jag?
Det förvånar mig inte att de får det problemet. De höga hastigheterna de kan hålla i så snäva branta kurvor ger extrem gyroeffekt. Detta kombinerat med aero båge ger en svårhanterlig cykel. Även en cykel med bock eller bullhorn får man samma effekt men är lättare att styra. De "seriösa" timförsöken har alltid skett på längre velodromer men mindre snäva och branta kurvor. Då får man inte detta problem som uppstår i "Faludromen". Fördelen med inomhuskörning med framdisk är att man slipper ifrån den problematiska vinden. Utomhus körning med framdisk kan kurvtagning vara mycket svår. Det är inte blott tvära och korta kurvor utan en längre och mindre tvär kurva som man går in i samtidigt skiftar vinden rikting kanske från stark medvind till en vind som börja trycka på från sidan. Då är det omöjligt att följa kurvans kontur utan man går rakt och får bryta cykeln mot vinden. Cykeln byter spår kan man säga ungefär som en skidåkare ibland tar sig genom kurvor. Man måste ha ett mycket hårt tryck i pedalerna och ligga an mot vinden annars kan man hälsa hem...
Мясо это убийство

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 16 Dec 2010 01:03

Då är sadeln lackad.

Använde mig av böjbar maskeringstejp. Funkade ok, men inte helt perfekt.

Image

Image

Image

Image

Image

Sen har jag fiddlat lite med bakgafflarna. Super tight som ni ser. Och ..eeehhh....när ska jag boka bord Fredde?..... Fast jag är glad änndå, för om det är nån jag skulle kunna tänka mig att förlora ett cykelrelaterat vad med så är det du Fredde. Ska bli trevligt med middag.

Image

Och sen har jag passat in klingan. Bara att snygga till vevarna nu. Blev en bra stilblandning tycker jag.

Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 16 Dec 2010 12:18

"Och ..eeehhh....när ska jag boka bord Fredde?"

Vi kan väl ta det när det börjar på att bli sommar och uteserveringen är öppen! :)

Jag tänkte dra upp och cykla i januari och testa kokos-hojen, vi kan väl kolla i kalendern om vi kan hitta något som passar båda??

Ev hinner jag fixa transpondern till dess.

/Fredde

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by klasolsson » 16 Dec 2010 12:58

Fredde wrote: Jag tänkte dra upp och cykla i januari och testa kokos-hojen, vi kan väl kolla i kalendern om vi kan hitta något som passar båda??

/Fredde
Jag vill med i så fall, om jag får vill säga :roll:

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 16 Dec 2010 13:15

klasolsson wrote:
Fredde wrote: Jag tänkte dra upp och cykla i januari och testa kokos-hojen, vi kan väl kolla i kalendern om vi kan hitta något som passar båda??

/Fredde
Jag vill med i så fall, om jag får vill säga :roll:
Självklart!! :)

Mårten var nog sugen också!

/Fredde

floors
Posts: 20
Joined: 10 Sep 2010 08:45

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by floors » 16 Dec 2010 16:52

Jag bara måste ställa en relevant fråga. När det är dags för rekordförsöket så ser du väl till att någon filmar din timme med en bra kamera och sen postar filmen på den här sidan? Visst gör du så? :-)

Det här är ju episkt!

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 17 Dec 2010 18:29

Jag och killarna hjulpysslade lite idag.

För varje stickers som hipsters har tagit bort från sina trispokes har jag nu satt dit ett på mina.

Image

Image

Image

Image

Image

Åh just det. Fick ett kul mail med en inbjudan för mig och cykeln till ett kalas i Skottland nästa år.............Notera även att mailet var från en Skotte......

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by ArvidSvensson » 17 Dec 2010 18:32

chrobin wrote:...bilder...

Åh just det. Fick ett kul mail med en inbjudan för mig och cykeln till ett kalas i Skottland nästa år.............Notera även att mailet var från en Skotte......
Fy f-n vad stort att få en sådan inbjudan!!! :shock:

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by fjonk » 17 Dec 2010 19:45

chrobin wrote:Åh just det. Fick ett kul mail med en inbjudan för mig och cykeln till ett kalas i Skottland nästa år.............Notera även att mailet var från en Skotte......
OMG :shock:

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Andye » 17 Dec 2010 20:24

Wohoo , fantastiskt Chrobin!! :D:D:D:D
--------->>><<<<--------------

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 17 Dec 2010 22:13

Fan vad maxat! :)

På med kilten bara! :)

/Fredde

Post Reply