Titanram - Frågor och funderingar
Titanram - Frågor och funderingar
Jag har gått och blivit med titanram. Skall så sakteliga byggas ihop till en lvg räser under vintern. Jag vet att det finns ett antal titan åkare här på forumet och jag har lite frågor och funderingar som jag skulle behöva svar/input på:
1. Brotscha och plana titan?
Ramen är omonterad och det känns som åtmsintone styröret är väl trångt (30.0 när det borde vara 30.1 eller 30.2).
-Är det svårare att brotscha/plana i titan jämfört med stål?
-Behöver jag speciellt smörjmedel?
-Sliter titan mycket på verktygen?
-Nåt annat man skall tänka på?
2. Montering - Fett/pasta
Jag har läst att titan tillsammans med mer oädla metaller kan orsaka problem över tid. Galvanisk korrosion (tror jag termen är) medför att komponenter "växer ihop" med ramen. Det verkar vara lite olika bud vad som gäller för att motverka detta.
-Kopparpasta? Funkar det bra och isf vad har kopparen för funktion?
-Varför är vanligt fett en dålig idé?
-Några metaller/legeringar skall man undvika att montera samman med titan?
Alla tips och idéer är välkomna. Om nån har andra titan frågor är det bara att haka på så kanske detta kan bli en generell titan-tips-tråd.
1. Brotscha och plana titan?
Ramen är omonterad och det känns som åtmsintone styröret är väl trångt (30.0 när det borde vara 30.1 eller 30.2).
-Är det svårare att brotscha/plana i titan jämfört med stål?
-Behöver jag speciellt smörjmedel?
-Sliter titan mycket på verktygen?
-Nåt annat man skall tänka på?
2. Montering - Fett/pasta
Jag har läst att titan tillsammans med mer oädla metaller kan orsaka problem över tid. Galvanisk korrosion (tror jag termen är) medför att komponenter "växer ihop" med ramen. Det verkar vara lite olika bud vad som gäller för att motverka detta.
-Kopparpasta? Funkar det bra och isf vad har kopparen för funktion?
-Varför är vanligt fett en dålig idé?
-Några metaller/legeringar skall man undvika att montera samman med titan?
Alla tips och idéer är välkomna. Om nån har andra titan frågor är det bara att haka på så kanske detta kan bli en generell titan-tips-tråd.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Om styrröret är 30,0 mm så är det med all sannolikhet så att du har ett styrrör i JIS-standard. Det är den gamla japanska eller som det heter asiatiska standarden som skiljer sig en del från det förhärskande ISO.
Ett JIS-styrlager har yttermåttet 30,0 mot 30.2 för ett ISO.
Dessutom har en JIS-framgaffel måttet 27,0 mm på kronan där du sätter undre lagerbanan. Motsvarande för ISO är 26,4 mm.
Detta innebär att du inte kan pressa in ett vanligt ISO-lager i din ram, då förstör du lagret, möjligtvis också ramen.
Det innebär också att du inte får på en 26,4 mm crown-race på din framgaffel, den är för stor i diameter.
Hur göra då? Som du sade, brotscha upp, jag hade aldrig gjort det, bättre då att sätta ett ISO lager i svarven och svarva ner det till 30,0.
Och med undre lagerbanan på gaffeln? Sätt den i svarven och svarva upp den till 27,0 mm.
Alternativt köper du ett styrlager från Tange Seiki enligt JIS-standard men det finns endast för gängad gaffel. Har du a-head har du problem, där finns det endast två lager från FSA men de finns inte vare sig i Europa eller USA, det är den asiatiska delen av FSA som gör dem. Det är otroligt svårt att få tag på dessa lager om det ens går. Alltså JIS-A-head. FSA Europa eller USA vet inget om dessa lager.
Tange-lager i JIS är inte så vanliga men Fixedgearshop har ett.
http://fixedgearshop.se/product.php?id_product=36
Ett JIS-styrlager har yttermåttet 30,0 mot 30.2 för ett ISO.
Dessutom har en JIS-framgaffel måttet 27,0 mm på kronan där du sätter undre lagerbanan. Motsvarande för ISO är 26,4 mm.
Detta innebär att du inte kan pressa in ett vanligt ISO-lager i din ram, då förstör du lagret, möjligtvis också ramen.
Det innebär också att du inte får på en 26,4 mm crown-race på din framgaffel, den är för stor i diameter.
Hur göra då? Som du sade, brotscha upp, jag hade aldrig gjort det, bättre då att sätta ett ISO lager i svarven och svarva ner det till 30,0.
Och med undre lagerbanan på gaffeln? Sätt den i svarven och svarva upp den till 27,0 mm.
Alternativt köper du ett styrlager från Tange Seiki enligt JIS-standard men det finns endast för gängad gaffel. Har du a-head har du problem, där finns det endast två lager från FSA men de finns inte vare sig i Europa eller USA, det är den asiatiska delen av FSA som gör dem. Det är otroligt svårt att få tag på dessa lager om det ens går. Alltså JIS-A-head. FSA Europa eller USA vet inget om dessa lager.
Tange-lager i JIS är inte så vanliga men Fixedgearshop har ett.
http://fixedgearshop.se/product.php?id_product=36
Loch Ness is Deep.
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Jag är tveksam till att det är JIS. Stämmer inte med någon av de andra dimensionerna på ramen.
Jag skulle snarare tro att det handlar om oexakta dimensioner på titanrören. Jag har inget år på ramen, men skulle gissa 90-tal då det knappt fanns några cykel specialiserade titan-rörset, utan man tog lite vad som fanns till hands. Ofta rörset avsedda för flygindustrin.
Det finns ingen gaffel, så passning av gaffel-lagerbanan (Crown Race) är inte en issue. Det kan vi lämna därhän.
Men oavsett anledningen till styrrörets dimension: Varför är det en dålig idé att brotcha titan?
Om jag inte kan brotcha så är det attraktivare att fila ner kopparna på ett ISO lager. Precis som du säger är valmöjligheterna inom JIS begränsat och jag vill köra 1" ahead.
Jag skulle snarare tro att det handlar om oexakta dimensioner på titanrören. Jag har inget år på ramen, men skulle gissa 90-tal då det knappt fanns några cykel specialiserade titan-rörset, utan man tog lite vad som fanns till hands. Ofta rörset avsedda för flygindustrin.
Det finns ingen gaffel, så passning av gaffel-lagerbanan (Crown Race) är inte en issue. Det kan vi lämna därhän.
Men oavsett anledningen till styrrörets dimension: Varför är det en dålig idé att brotcha titan?
Om jag inte kan brotcha så är det attraktivare att fila ner kopparna på ett ISO lager. Precis som du säger är valmöjligheterna inom JIS begränsat och jag vill köra 1" ahead.
Last edited by Bompet on 26 Nov 2010 16:41, edited 1 time in total.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Anledningen till att jag aldrig skulle försöka brotscha en titanram är att det är en otroligt svår metall att arbeta med, det är mycket enklare att svarva ned ett styrlager i aluminium. Det enda du riskerar där är lagret som kanske kostar några hundralappar. Om du ger dig på ramen riskerar du hela - ramen.
Anledningen till min skepsis är inte bara tyckande då jag har och är väldigt fashinerad av denna metall som har så många goda egenskaper för en cykelram. Den är helt okänslig för korrosion, den behöver inte ens ytbehandlas och den har samma behagliga egenskaper som stålramar komfortmässigt och även i snärtighet om de är bra byggda.
För ett antal år sedan undersökte jag saken mycket noggrant med Cykelcity i Lund som då sålde titanramar. De var inte riktigt inne på samma linje som jag då de hade en rätt medioker felstatistik på de ramar som de sålt. Man kan säga att de påstod att av 99% av alla ramar med fel som kom i retur så handlade det om titanramar. Det som hände med dem var att det blev sprickbildningar i metallen.
Nu är ju detta ett antal år sedan och nutida ramar innehåller säkert andra legeringar så det problemet är säkert borta men du har ju en äldre ram och därför bör du vara försiktig med den.
Utan tvekan har du ett intressant projekt framför dig, det vore kul med lite bilder på ramen. Du har ingen framgaffel, det självklara valet blir ju då en gaffel i kolfiber till en sådan ram. I septembernumret av Cycling Plus finns det ett stort gaffeltest, det kan nog vara intressant.
Jag hade i ditt ställe hört mig för med Cykelcity i Göteborg, de kan utan tvekan ge dig värdefulla råd om dimensioneringen gällande styrröret och lagret.
Anledningen till min skepsis är inte bara tyckande då jag har och är väldigt fashinerad av denna metall som har så många goda egenskaper för en cykelram. Den är helt okänslig för korrosion, den behöver inte ens ytbehandlas och den har samma behagliga egenskaper som stålramar komfortmässigt och även i snärtighet om de är bra byggda.
För ett antal år sedan undersökte jag saken mycket noggrant med Cykelcity i Lund som då sålde titanramar. De var inte riktigt inne på samma linje som jag då de hade en rätt medioker felstatistik på de ramar som de sålt. Man kan säga att de påstod att av 99% av alla ramar med fel som kom i retur så handlade det om titanramar. Det som hände med dem var att det blev sprickbildningar i metallen.
Nu är ju detta ett antal år sedan och nutida ramar innehåller säkert andra legeringar så det problemet är säkert borta men du har ju en äldre ram och därför bör du vara försiktig med den.
Utan tvekan har du ett intressant projekt framför dig, det vore kul med lite bilder på ramen. Du har ingen framgaffel, det självklara valet blir ju då en gaffel i kolfiber till en sådan ram. I septembernumret av Cycling Plus finns det ett stort gaffeltest, det kan nog vara intressant.
Jag hade i ditt ställe hört mig för med Cykelcity i Göteborg, de kan utan tvekan ge dig värdefulla råd om dimensioneringen gällande styrröret och lagret.
Loch Ness is Deep.
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Makes sense. Det känns som att det är vägen att gå. Att svarva ner styrlagret istället för att brotcha alltsåStreamliner wrote:Anledningen till att jag aldrig skulle försöka brotscha en titanram är att det är en otroligt svår metall att arbeta med, det är mycket enklare att svarva ned ett styrlager i aluminium. Det enda du riskerar där är lagret som kanske kostar några hundralappar. Om du ger dig på ramen riskerar du hela - ramen.
Jag brukar köpa Cycling Plus rätt regelbundet. Ser augusti och oktrober nummret från där jag sitter just nu. Men uppenbarligen har jag missat september. Synd. Men jag har redan en gaffel på väg. En Easton EC90 SL (Helt i kolfiber, 335 gram). Kokkos gaffel kändes som det naturliga valet till denna ram. Har även en Easton kolfiber sadelstolpe på ingång.Streamliner wrote:Utan tvekan har du ett intressant projekt framför dig, det vore kul med lite bilder på ramen. Du har ingen framgaffel, det självklara valet blir ju då en gaffel i kolfiber till en sådan ram. I septembernumret av Cycling Plus finns det ett stort gaffeltest, det kan nog vara intressant.
Var nere på KCR hq och torrmonterade lite grejer för att testa om allt annat sitter där det ska. So far so good. Lite bilder:
http://www.flickr.com/photos/peterboman/
Nu var ju detta bara en torrmontering, men till sist så skall det ju monteras på riktigt. Då dyke fråga 2 i ursprungs posten upp igen. Vad skall man använda för att slippa galvanisk korrosion?
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Så min gaffelrekommendation gick hem... Kul
Grymt bygge också, ska bli kul att se resultatet!
Grymt bygge också, ska bli kul att se resultatet!
Re: Titanram - Frågor och funderingar
tror du är på det torra om du kör titan/stål eller titan/rostfritt för att inte tala om titan/kolplast
titan är en kickass asbra metall =)
titan är en kickass asbra metall =)
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Ja just det! Tack för det! Faktikst var jag ute efter gaffel till en annan ram när jag ställde den frågan. Men den ramen materialiserade sig aldrig. Nu funkade ju rekomendationen lika bra till den här ramen. Fick tag på en ny till bra pris i e-bukten.olebole wrote:Så min gaffelrekommendation gick hem... Kul
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Fast jag har läst att just titan/rostfritt är den värsta kombinationen ur galvanisk korrosions perspektiv....perp wrote:tror du är på det torra om du kör titan/stål eller titan/rostfritt för att inte tala om titan/kolplast
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Här står lite om galvanisk korrosion: http://www.stainless-steel-world.net/ti ... pageID=173 och här är lite till: http://www.corrosion-doctors.org/Forms- ... rosion.htmBompet wrote:Fast jag har läst att just titan/rostfritt är den värsta kombinationen ur galvanisk korrosions perspektiv....perp wrote:tror du är på det torra om du kör titan/stål eller titan/rostfritt för att inte tala om titan/kolplast
Här finns lite tabeller: http://www.corrosion-doctors.org/Defini ... series.htm
Om man tittar i tabellen "Anodic Index" så ser man att titan och exempelvis aluminium som moderna vevlager och styrlager oftast är tillverkade av ligger långt ifrån varann. Detta betyder att risken för galvanisk korrosion är stor. Rostfritt är enligt tabellen mer safe men inte helt.
Det finns en produkt som heter TEF-GEL (här) som ska förhindra galvanisk korrosion. Vet inte om den finns i Sverige men ring en båttillbehörshandlare och fråga vad de har - galvanisk korrosion bli ett stort problem på båtar där man sammanfogar olika metaller och dessutom tillför saltvatten.
(Notera att allt det här är solida kunskaper baserad på intensiv research. Ok, jag Googlade och läste om ämnet i en kvart, så ta allt med en nypa salt. Utom tipset att ringa en båtbutik.)
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Kopparpasta, kopparpasta metal-fri är lika bra som allt annat och är billigt. Det jag lärt mig med titan och andra material är att man måste underhålla hela tiden. Dvs lätta och smörja om regelbundet. Det mår iof allt bäst utav...
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Arbetet fortskrider:
Fick gaffel och sadelstolpe idag och var tvungen att testa...
http://www.flickr.com/photos/peterboman/
Fick gaffel och sadelstolpe idag och var tvungen att testa...
http://www.flickr.com/photos/peterboman/
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Mycket fin ram!
Galvaniska element är som sagt väldigt enkla att bryta. Ett tunt lager färg till exempel gör susen, eller som atomlab påpekar så funkar fett också långt.
Och nu när du ändå har smällt på en kolfibergaffel har du den bästa galvaniska ledaren du kan få. Om du svarvar ner ett lackerat (kanske tom pulverlackat) styrlager tar du bort ett fantastiskt bra galvanskydd.
Alla kolfiberdetaljer som ska vara utomhus och samtidigt vara i kontakt med metall måste isoleras. Alla detaljer jag gör för båtar lackeras alltid med ett extralager klarlack för att skydda mot nötning, ibland lägger jag i plastbrickor också både som isolering och nötningsskydd.
Ett exempel på dåliga lösningar var en båtfirma i Varberg som draperade pulpiten med kolfiber på en kunds rib-båt för att det skulle se sportigare ut. Ack så tokigt, att gasreglaget var i alujumjum och fästena i skrovet i asiatiskt lågkvalitetsrostfritt. Kan säga på ett diplomatiskt vis att det var fan inte mycket som höll ihop efter en säsong på vattnet.
Hade de lackat pulpiten, hade det aldrig hänt. Dessutom hade epoxin inte gulnat.
Galvaniska element är som sagt väldigt enkla att bryta. Ett tunt lager färg till exempel gör susen, eller som atomlab påpekar så funkar fett också långt.
Och nu när du ändå har smällt på en kolfibergaffel har du den bästa galvaniska ledaren du kan få. Om du svarvar ner ett lackerat (kanske tom pulverlackat) styrlager tar du bort ett fantastiskt bra galvanskydd.
Alla kolfiberdetaljer som ska vara utomhus och samtidigt vara i kontakt med metall måste isoleras. Alla detaljer jag gör för båtar lackeras alltid med ett extralager klarlack för att skydda mot nötning, ibland lägger jag i plastbrickor också både som isolering och nötningsskydd.
Ett exempel på dåliga lösningar var en båtfirma i Varberg som draperade pulpiten med kolfiber på en kunds rib-båt för att det skulle se sportigare ut. Ack så tokigt, att gasreglaget var i alujumjum och fästena i skrovet i asiatiskt lågkvalitetsrostfritt. Kan säga på ett diplomatiskt vis att det var fan inte mycket som höll ihop efter en säsong på vattnet.
Hade de lackat pulpiten, hade det aldrig hänt. Dessutom hade epoxin inte gulnat.
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Intressant Svennelainen!
(Kom ner till gbg i vår så kan jag sprinta ifrån dej uppför Trollåsen igen. Fast den här gången med titan )
Men för mej som sov mej igenom kemilektionerna: Att kolfiber fungerar som en ledare förstår jag. Men vad händer sen? Vad är det som förfaller/korroderar? Kolfibern eller metallen? Båda?
Och angående styrlagerkopparna. Som det verkar just nu är min option att svarva ner dem. Hittar ingen som kan/vill brotcha (+ se ovan) styrröret. Vore det en bra idé att dra på ett lager lack/färg på dem innan jag installerar dem?
Och om jag förstår dig rätt vore det en bra idé att lacka gaffeln. Sadelstolpar brukar jag av tradition fetta in ordentligt så det borde klara sig.
Ang. båthistorien: Jag tänka mej att ekvationen kolfiber + alu inte blir bättre av att man lägger till parametrarna vatten och salt. Kanske var jag vaken på några kemi lektioner trots allt...
(Kom ner till gbg i vår så kan jag sprinta ifrån dej uppför Trollåsen igen. Fast den här gången med titan )
Men för mej som sov mej igenom kemilektionerna: Att kolfiber fungerar som en ledare förstår jag. Men vad händer sen? Vad är det som förfaller/korroderar? Kolfibern eller metallen? Båda?
Och angående styrlagerkopparna. Som det verkar just nu är min option att svarva ner dem. Hittar ingen som kan/vill brotcha (+ se ovan) styrröret. Vore det en bra idé att dra på ett lager lack/färg på dem innan jag installerar dem?
Och om jag förstår dig rätt vore det en bra idé att lacka gaffeln. Sadelstolpar brukar jag av tradition fetta in ordentligt så det borde klara sig.
Ang. båthistorien: Jag tänka mej att ekvationen kolfiber + alu inte blir bättre av att man lägger till parametrarna vatten och salt. Kanske var jag vaken på några kemi lektioner trots allt...
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Metall som har direkt kontakt med kolfiber ligger inte så bra till. Kolfibern klarar sig bra då den är korrosionsstabil, däremot är kol en väldigt bra ledare (Do not use this equipment when lightning occurs, som det står på fiskespön. Gjorda i kolfiber alltså...).
Om du är noggrann med cykeln och håller rent och torrt är det inget större problem, en sunkcykel från Sportson som får stå ute året runt får däremot rostskador snabbt. Om du svarvar ner styrlagret, ta en tiondel extra och lägg på lack så skyddar du både lagren och andra alu-grejer från fula ytskador framöver.
Det där Trollås-rejset var jädrigt kul, det gör jag gärna om. Hoppas bara att ni inte är lika lata nästa gång så jag har nån mer fixed med mig på banan.
Om du är noggrann med cykeln och håller rent och torrt är det inget större problem, en sunkcykel från Sportson som får stå ute året runt får däremot rostskador snabbt. Om du svarvar ner styrlagret, ta en tiondel extra och lägg på lack så skyddar du både lagren och andra alu-grejer från fula ytskador framöver.
Det där Trollås-rejset var jädrigt kul, det gör jag gärna om. Hoppas bara att ni inte är lika lata nästa gång så jag har nån mer fixed med mig på banan.
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Thnx!
Skaver ner en extra 0.1 och lägger på lack.svennelainen wrote: Om du svarvar ner styrlagret, ta en tiondel extra och lägg på lack så skyddar du både lagren och andra alu-grejer från fula ytskador framöver.
Jepp, det är sant. Jag hade typ 17 mer växlar än dej. Nästa gång kör jag fixerat. Och om formen är som den är nu kan du nog cykla cirklar runt mej...svennelainen wrote:Det där Trollås-rejset var jädrigt kul, det gör jag gärna om. Hoppas bara att ni inte är lika lata nästa gång så jag har nån mer fixed med mig på banan.
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Lite uppdatering: Jag lade sista handen och kapade styrröret igår kväll. Lite pirrigt att såga i kolfiber, men det gick bra. Nytt 32tpi blad, list-geringslåda och ansiktsmask. Känns som hela strylager/gaffel montaget blev riktigt bra. Det är det som har oroat mej mest med hela bygget.
I och med det så är allt monterat och det är bara vajerdraging kvar. Jag kunde provcykla hela ekipaget på rullar och det känns som det kan bli riktigt bra. Men det är först när jag får ut den på vägen som jag verkligen vet.
Jag glömde att ta med min fiskevåg till verkstan, så jag roade mig här hemma med att försöka "gissa" vad det hela kommer att landa på för slutvikt (med pedaler):
Skall väga idag och se hur nära jag kom...Ska passa på att ta lite bilder då också.
I och med det så är allt monterat och det är bara vajerdraging kvar. Jag kunde provcykla hela ekipaget på rullar och det känns som det kan bli riktigt bra. Men det är först när jag får ut den på vägen som jag verkligen vet.
Jag glömde att ta med min fiskevåg till verkstan, så jag roade mig här hemma med att försöka "gissa" vad det hela kommer att landa på för slutvikt (med pedaler):
Code: Select all
Wheelset Fulcrum Racing 3 2009 1660
Tyres Continental Grand Prix 4000 430
Fork Easton EC 90 SL 1” 335
styrstam FSA SL-K 90mm 158
Front Derailleur SRAM Force 88
Rear Derailleur SRAM Force 178
Bottom Bracket SRAM GXP 118
Cranks SRAM Force 172.5 130 BCD 665
Chainwheels 39T SRAM Force + 50T Stronglight 80
Casette Shimano Ultegra 6600 12-23 234
Brakes SRAM Force 280
Controls SRAM Force 306
Cables Jagwire 88
Seatpost Easton EC 70 27.2 35 200
Handlebar FSA SL-K Compact 42cm 225
QR Fulcrum 60
Saddle Fizik Aliante Ki:um 239
Seatclamp Salsa Fliplock 42
Frame Kroll Titanium 53cm 1440
Headset Stronglight O-light 1” 129
Pedals Shimano PD-M770 350
------------------------------------------------------------
Totalt 7305
Skall väga idag och se hur nära jag kom...Ska passa på att ta lite bilder då också.
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Jag svängde förbi i morse med vågen och resultatet blev...
7485 gram!
Jag vet inte vad det är som väger mer än specat, men jag tycker att vevpartiet verkar lite för lätt i min tabell ovan. Hursomhelst, det är verkligheten som räknas.
Tog några snabba bilder med:
Varjerdragning, justering, styrlinda och puts kvar....
7485 gram!
Jag vet inte vad det är som väger mer än specat, men jag tycker att vevpartiet verkar lite för lätt i min tabell ovan. Hursomhelst, det är verkligheten som räknas.
Tog några snabba bilder med:
Varjerdragning, justering, styrlinda och puts kvar....
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Slangar är inte inräknade?
Re: Titanram - Frågor och funderingar
Just det! Bra...Jag misstänkte att jag hade glömt nått i min lista. Thänx!
Enligt spec så väger de 55g styck så då blir totalen:
7415 gram
Vilket är lite närmre verkligheten
Enligt spec så väger de 55g styck så då blir totalen:
7415 gram
Vilket är lite närmre verkligheten