Det här med träning.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Det här med träning.

Post by Jonatan F » 29 Nov 2010 09:26

Tjo!

Sedan i somras har jag börjat träna seriöst. I somras tränade jag 5ggr/v (10 km löpning, >3 (oftast ca. 5) mil cykling i högt tempo, mtb och kajak sporadiskt. Alllteftersom det har blivit kallare har cyklingen minskat till mtb, löpningen slutat men simníng lagts till. Dock har jag ett problem. Sedan jag började träna har jag blivit sjuk mer. Det var inget problem i sommras men nu under hösten har jag inte hunnit få rutin på grund av två-tre förkylningar. jag vet att jag har haft problem med proteinintag (försöker undvika kött så mycket som möjligt) men tror jag har löst det. Jag funderar nu på om jag gått ut för hårt. Eller är det bara typiska vinterförkylningar som kommit i vilket fall eller är det att jag gått runt i trasiga tyg (alstarcopy) skor?

Nu ligger det typ en halvmeter snö utanför knuten och läxorna hopar sig. Därför känner jag att den mesta cyklingen ligger nere. Därför har jag börjat simma och träna fria vikter. Därför undrar jag, utan att ha sökt mer än här på forumet, om ni har några bra tips på instruktioner. har ni inget söker jag och litar på att det jag hittar är bra.

Tackotack

Ps: Hur länge skall man vila efter lite situps, rygg o armhävningar?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: Det här med träning.

Post by aeiouy » 29 Nov 2010 09:35

Låter som att du får i dig för lite käk. Säg till mamma att laga en extra lunchlåda eller två till dig :-)

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Det här med träning.

Post by euskadi » 29 Nov 2010 09:42

under pågående träningsperiod sänker man sitt imunförsvar innan kroppen hinner återhämta sig. Bidragande faktorer som gör återhämningen längre är dålig sömn/kost/stress. Hinner inte kroppen återhämta sig ordentligt byggs aldrig imunförsvaret upp. Men ännu värre, man blir inte bättre av träningen heller. Jag har haft samma problem och det är bara vila som hjälper.

fundera på att ta ca 4-10vilodagar i följd så hinner kroppen hämta sig. Det kan vara svårt att göra det när man väl är inne i träningen, men det kan vara värt!! Det känns hopplöst att aldrig komma ifatt med förkylning och dyl. Gå och lägg dig tidigt och käka ordentligt. Kolla upp hur mycket protein du får i dig. Det kan vara bra att veta.

tränar man stenhårt måste man vila ännu hårdare. (vilket är jättesvårt när man har jobb,skola, familj blablabla) men det är det enda som hjälper för att bli bättre.

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: Det här med träning.

Post by BamCe » 29 Nov 2010 09:47

Här är lite kost tips men Euskadi har rätt oxå ta och vila ordentligt. Med den mängd förbränningsträning du kört ska du äta 5 mål om dan och få minst 8 timmar sömn per dygn.

Eller så kan du käka 3 mål om dan och ta 3 proteindrinkar som mellanmål (alltså 3 per dag och itne per tillfälle :D). Försök spacea ut intaget till var tredje timme. Och köp gärna ett tre-steg protein som du tar som sista mellanmål på kvällen. Sen ska du dricka minst 3 liter vatten per dag och för varje mängd urindrivande vätska(kaffe,the,transbärsjuice etc) ska du dricka motsvarande dubbel mängd vatten.

Det är synd att du försöker undvika kött annars är kykling fileer ett bra sätt att få i sig proteinet. Det du isf hade kunnat göra är som min brors bodybuilder polare och ställa dig på söndag och göra 3 matlådor eller fler per varje dag i veckan.

Till sist det är dyrt attt äta rätt tyvärr.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Det här med träning.

Post by olebole » 29 Nov 2010 10:45

Jonatan F wrote:Jag funderar nu på om jag gått ut för hårt. Eller är det bara typiska vinterförkylningar som kommit i vilket fall eller är det att jag gått runt i trasiga tyg (alstarcopy) skor?
Något som kan vara väldigt värt att kolla upp om du är allergisk mot mögel.

Jag är det och får ofta starka förkylningssymptom efter att ha besökt en sunkig simhall!

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: Det här med träning.

Post by Sur » 29 Nov 2010 15:14

olebole wrote:
Jonatan F wrote:...typiska vinterförkylningar...?
förkylningssymptom...
Glutamin tycker jag själv gav en effekt mot "fökylning efter uppehåll" på den tiden jag tränade.

Mot bättre vetande bör tilläggas då Glutamin, vetenskapligt, hör hemma hos klangterapeuter, aurafotografer, antioxidantivrare och andra kvacksalvare...
Hardy - Bruce and Walker

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Det här med träning.

Post by Jonatan F » 29 Nov 2010 15:52

Jag undviker kött på så vis att jag tar lite kött, inte vegetarian (vill men det fungerar inte i mitt liv just nu) Jag har idag börjat stegra intaget av linser och bönor (kidney <3) för att hjälpa kroppen.
euskadi wrote:dålig sömn/kost/stress.
Check, check, check, kallas gymnasiet
euskadi wrote: man blir inte bättre av träningen heller. Jag har haft samma problem och det är bara vila som hjälper.

Tycker jag iof. att jag blivit (lyckligtvis)
euskadi wrote:fundera på att ta ca 4-10vilodagar i följd
VA? Efter vad? Kan inte tänka mig att du menar efter varje träningspass eller menar du sjukdom? Hur länge efter vanligt träningspass? Hur ofta per vecka kan man träna samma muskelgrupp?

Shit, jag skulle behöva en bok! Kan inte fråga allt här... Biblioteket nästa!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Det här med träning.

Post by Jonis! » 29 Nov 2010 16:59

Jonatan F wrote:
euskadi wrote:dålig sömn/kost/stress.
Check, check, check, kallas gymnasiet
Då kommer du få hjärtsnörp om du tänkt plugga vidare ;)

Ontopic: Någon som har ett bra motivationsknep för dessa mörka tider på lager? jag har så svårt att komma utanför dörren i träningskläder just nu.
sökes: nervex bangaffel.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Det här med träning.

Post by ana » 29 Nov 2010 17:11

Kör på mängder av ägg och proteinpulver! Sen behöver du inte kött längre. :P

Kreatin är också bra om man inte äter så mycket rött kött! (men även om man gör det :P) Jag vilar alltid en vecka per muskelgrupp om jag kört på gymmet. Men om man bara kör lite lättare träning typ armhävningar osv är det bara att köra på så fort träningsvärken lagt sig tycker jag. Simning, cykling (och i viss mån löpning) och sådant tycker jag man kan köra varje dag om man känner sig fräsch.

Vila gärna extra länge om du varit sjuk! Även om du känner dig frisk och vill komma igång snabbt då man känner att man vill "ta igen" förlorad träningstid.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Det här med träning.

Post by Jonatan F » 29 Nov 2010 17:24

Blää, hatar att vila upp sig efter sjukdom! :S Men det är lika bra med tanke på hur mkt plugg och annat det är...
Har man inget projekt har man inget liv :)

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Det här med träning.

Post by euskadi » 30 Nov 2010 01:04

Jonatan F wrote:Jag undviker kött på så vis att jag tar lite kött, inte vegetarian (vill men det fungerar inte i mitt liv just nu) Jag har idag börjat stegra intaget av linser och bönor (kidney <3) för att hjälpa kroppen.
euskadi wrote:dålig sömn/kost/stress.
Check, check, check, kallas gymnasiet
euskadi wrote: man blir inte bättre av träningen heller. Jag har haft samma problem och det är bara vila som hjälper.

Tycker jag iof. att jag blivit (lyckligtvis)
euskadi wrote:fundera på att ta ca 4-10vilodagar i följd
VA? Efter vad? Kan inte tänka mig att du menar efter varje träningspass eller menar du sjukdom? Hur länge efter vanligt träningspass? Hur ofta per vecka kan man träna samma muskelgrupp?

Shit, jag skulle behöva en bok! Kan inte fråga allt här... Biblioteket nästa!

hmmm vad tror du själv att jag menar? gissa en gång. vila 4-10dagar efter sjukdom eller efter VARJE träningspass?

svar: ....just det, du hade rätt! det var efter sjukdom (men även när du får 'överträningskänningar' är det viktigt att ta några extradagars vila).

jag tror du har helt rätt i att du bör läsa en bok. Lycka till!! Då kan du läsa om nedbryting, imunförsvar samt återuppbyggnad och vilans inverkan som jag nämnde. sorry att jag var otydlig. Det var superkortfattat skrivet och 99% av all fakta kom ej med i texten eftersom jag skrev så kort (typ nån rad). Nåväl. jag orkar inte skriva djupare utan det går att kolla upp med google ell böcker som du var inne på...

kolla även en bok om kost. vill du ha lite rekommendationer på böcker är du välkommen att skicka PM.


för övrigt finns det okej köttalternativ som är väldigt bra om man inte gillar djurskötseln. nämligen kravmärkt kött & vilt kött. detta är djur som inte äter konstigt foder samt antibiotika och får beta ute och leva relativt normalt. Kravmärkt transporteras inte flera timmar i trånga utrymmen till slakt och vilt dör ju som bekant när de blir skjutna på fläcken. Det är nyttigast också. man behöver ju inte käka kött varje måltid, men dessa alternativ kan vara bra att känna till innan man går helt veg.

själv var jag veg i 9 år. jag instämmer att det är sämre för träningen som tidigare personer har skrivit.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Det här med träning.

Post by Ronny » 30 Nov 2010 17:32

Jonatan F lyssna inte på köttätarförespråkarna. Jag är vegetarian och är aldrig förkyld och tränar mer än de flesta och muskler har jag också;-) Ge inte upp efter några tråkmånskommentarer. :D
Мясо это убийство

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Det här med träning.

Post by Nomis » 30 Nov 2010 17:39

Ronny wrote:Jonatan F lyssna inte på köttätarförespråkarna. Jag är vegetarian och är aldrig förkyld och tränar mer än de flesta och muskler har jag också;-) Ge inte upp efter några tråkmånskommentarer. :D

+1 !

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Det här med träning.

Post by Fredde » 30 Nov 2010 20:09

Jag brukade också bli sjuk efter hårda träningspass tidigare, det har gått över med tiden, nu blir jag mest slak dagen efter men tidigare brukade jag få lite feber.

/Fredde

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Det här med träning.

Post by Hommus » 01 Dec 2010 13:37

Ronny wrote:Jonatan F lyssna inte på köttätarförespråkarna. Jag är vegetarian och är aldrig förkyld och tränar mer än de flesta och muskler har jag också;-) Ge inte upp efter några tråkmånskommentarer. :D
Håller med Ronny. 15 år sen jag åt något form av djur. Äter varierad kost och ser till att få i mig så mycket Hommus det bara går. Är övertygad om att djurprodukter är helt onödig faktor i träningssammanhang. För övrigt tror jag att sadeltid är den bästa träningen för den som inte har mycket hög ambition med sitt cyklande.

/ The Hommus Power Tour 2010/11

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Det här med träning.

Post by euskadi » 01 Dec 2010 14:56

jag fick syn på en pågående diskussionen från ett annat forum som möjligen intresserar någon på fixedgear. hoppas länken funkar att kolla utan att vara inloggad, annars ber jag om ursäkt..!!

Tråden verkar vara aktiv så fler idéer dyker säkert upp (ganska stort och aktivt forum).

frågan handlar om nån person som tydligen vill bli snabbare och ställer sig frågande till hur man går tillväga. dvs en bekant återkommande frågenställning. folk ventilerar sina olika idéer:
http://www.funbeat.se/discussion/show.a ... dID=891895" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Det här med träning.

Post by Ronny » 01 Dec 2010 17:59

Hommus wrote:
Ronny wrote:Jonatan F lyssna inte på köttätarförespråkarna. Jag är vegetarian och är aldrig förkyld och tränar mer än de flesta och muskler har jag också;-) Ge inte upp efter några tråkmånskommentarer. :D
Håller med Ronny. 15 år sen jag åt något form av djur. Äter varierad kost och ser till att få i mig så mycket Hommus det bara går. Är övertygad om att djurprodukter är helt onödig faktor i träningssammanhang. För övrigt tror jag att sadeltid är den bästa träningen för den som inte har mycket hög ambition med sitt cyklande.

/ The Hommus Power Tour 2010/11
+1 fan vad bra det där blev nu.
Мясо это убийство

Blattin
Posts: 210
Joined: 02 Mar 2009 22:21
Location: Uppsala

Re: Det här med träning.

Post by Blattin » 01 Dec 2010 18:33

Och pumpa hommus kan man göra på vilka baljväxter som helst, gärna blandade.

En av de bästa jag gjort var mungbönor, kikärtor och nån annan böna kryddat med kummin, muskot och en rejäl slurk sherry.

Gröt med hommus är en utmärkt maträtt. Hela kostcirkeln. Ägg är ett enkelt sätt att få i sig fina proteiner också även om det inte är vegetariskt. Jag brukar steka en fyra i taget och käka två bums och två sen.
Martin

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Det här med träning.

Post by pjocke » 01 Dec 2010 22:25

Blattin wrote:Och pumpa hommus kan man göra på vilka baljväxter som helst, gärna blandade.
Kan man ju inte. Hummus är per definition gjort på kikärtor.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Det här med träning.

Post by euskadi » 01 Dec 2010 23:30

ok tackar! nu fattar jag äntligen. Det tog ett tag för mig. Pumpa är alltså en baljväxt som man gör hummus av....

Post Reply