Bianchi vevar

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Rudeboy
Posts: 35
Joined: 26 Aug 2010 20:30
Location: Växjö
Contact:

Bianchi vevar

Post by Rudeboy » 13 Nov 2010 17:23

Hej.
Har precis varit ute och börjat mecka med min Bianchi från 70-talet som jag köpte för några veckor sedan. Skicket på hojjen är helt ok och tanken med cykeln är att den ska fixeras. Dock verkade cykeln haft ett rätt hårt liv innan den hamnade i min ägo med mycket smuts och annat. Tänkte därför rengöra allt grundligt innan jag sätter på nya komponenter.
Då kommer vi till frågan; vad krävs för verktyg för att få bort vevarna från vevlagret? Jag har skruvat bort en liten kåpa med en insexnyckel och där under satt en bult som verkade vara runt 15 mm stor. Dock hade varken jag eller grannen verktyg som ens var nära att passa för att få bort den. Är det något speciellt smalt hylsverktyg som krävs för dom?

Passar även på att undra om det finns något knep för att lätta upp styret lite i svängningen eller om det ska vara riktigt trögt att svänga med? Som det är nu så får man ta i endel för att röra styret i sidled. Går det att ta loss lagrerna och olja upp eller är det dags för ett byte?

Tack på förhand.
runbert.se

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bianchi vevar

Post by ArvidSvensson » 13 Nov 2010 17:41

Verktyg till 15mm-bulten har avhandlats i den här tråden.

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Bianchi vevar

Post by pse » 13 Nov 2010 17:54

Fick slipa/tunna ner en hylsa för att den skulle passa runt bulten på en ram jag haft.
De flesta lager går att göra rent och fetta in på nytt. Ofta onödigt att köpa nya.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Bianchi vevar

Post by Jonatan F » 13 Nov 2010 22:39

pse wrote:Fick slipa/tunna ner en hylsa för att den skulle passa runt bulten på en ram jag haft
Men du behöver i varje fall ett verktyg för att dra av armen. (den sitter fastkilad på en fyrkantig stålkon).

Ang. styrlagret kan du (om det inte är helt förstört) nästan alltid rädda dem, frågan är om det är värt det? Jag brukar satsa på att byta alla slitdelar (vajrar, höljen, lager, trisshjul) när jag vill göra en cykel ordentligt fin. Känns tråkigt att göra något halvdant på en fin cykel, självklart annorlunda med mindre värdefulla cyklar.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Rudeboy
Posts: 35
Joined: 26 Aug 2010 20:30
Location: Växjö
Contact:

Re: Bianchi vevar

Post by Rudeboy » 14 Nov 2010 12:37

Jag hittade några verktyg som tillhörde min gamla moppe varav ena var fruktansvärt nära att passa. Dock var den 1 mm för stor, men det blir till att åka förbi någon verktygsshop och handla upp sig på lite verktyg. Nu vet jag iallafall hur principen är.

Jag ska ta och skruva upp styrlagrerna och göra ett försök med T-röd och fett, annars får det bli att fördjupa sig kring det också. Borde man ge sig på vevpartiet också kanske när man ändå är igång, eller är det onödigt jobb? Det rullar i princip motståndsfritt nu.

Tack för hjälpen!
runbert.se

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Bianchi vevar

Post by Jonatan F » 14 Nov 2010 12:54

Det fina med styrlager är att du plockar ur det gamla, trampar in till cykelaffären, köper ett nytt för några tior, cyklar tillbaka :) (Om du inte vill byta koppar osv dvs...)

Vevlager är ganska meckigt att få bra så jag hade sagt nej men någon mer erfaren kanske vet bättre?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Rudeboy
Posts: 35
Joined: 26 Aug 2010 20:30
Location: Växjö
Contact:

Re: Bianchi vevar

Post by Rudeboy » 14 Nov 2010 13:49

Gott snack. Det blir helt enkelt till att byta ut det då. Dock dök det upp ett annat frågetecken nu. När framhjulet är i mittläge så är det som att det går in i ett visst centreringsläge. Det blir lite motstånd för att röra styret åt höger eller vänster. Förmodligen är detta till för att cykeln ska bli stabilare på landsväg?

Sitter den grejjen i styrlagret eller hur fungerar det? Vad är bäst, med eller utan denna "styrcentrering"?

Vet att det är likadant på min broders Crescent pepita...
runbert.se

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Bianchi vevar

Post by Gustav » 14 Nov 2010 14:16

Det där sistnämnda låter väldigt skumt, inget jag har hört talats om tidigare. Min gissning är att det är styrlagret som behöver ses över/bytas som redan påpekats. Vad det än beror på - undvik.
Image

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Bianchi vevar

Post by KvarterenRundt » 14 Nov 2010 14:21

Någon sådan styrcentreringsfunktion tror jag inte finns. Troligt att styrlagret varit glappt så lagerbanorna kunnat få sig en smäll och kulorna gjort märken i lagerbanorna som de lägger sig i.

edit:^just så, var lite sen där

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bianchi vevar

Post by Streamliner » 14 Nov 2010 17:00

Håller helt med, lagret har varit för löst justerat eller är så slitet att du fått nedgröpningar i lagerskålarna. Det finns ingen återvändo, du måste byta hela styrlagret, du kan aldrig få det att fungera bra igen.
Loch Ness is Deep.

User avatar
Rudeboy
Posts: 35
Joined: 26 Aug 2010 20:30
Location: Växjö
Contact:

Re: Bianchi vevar

Post by Rudeboy » 14 Nov 2010 17:24

Okok. Tog mig tid att öppna upp alltihopa och även ta bort gaffeln. Så här såg det ut på nedersidan. :?
Image

Alla kulorna ligger tydligen löst i dessa lagrerna. I mitt fall ser det ut som om att flera av kulorna har hoppat upp och lagt sig på varandra, vilket säkert har orsakat att det har gått så trögt att svänga. Fettet som låg på var riktigt segt så kulorna rullar inte alls där i. Utöver det ser allt ok ut, så min tanke är väl att det borde gå att lägga dessa i T-röd och sen bara köra på nytt fett och skruva ihop det igen?
I ena lagret var det 24 kulor och i det andra 25 stycken. Spelar det någon roll om ena lagret har en kula mindre?

Slänger även med en bild på ramen utan gaffel
Image
runbert.se

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Bianchi vevar

Post by Fixen » 14 Nov 2010 19:09

Fin ram där! Jag hade avfettat kulorna, kollat efter pitting i styrlagret och packat om den om det var grönt.

Sen hade jag inte gjort ett fastnav av den utan byggt den till tidsenlig vägmaskin, but hey.. that's just me.

User avatar
Rudeboy
Posts: 35
Joined: 26 Aug 2010 20:30
Location: Växjö
Contact:

Re: Bianchi vevar

Post by Rudeboy » 14 Nov 2010 19:58

Hehe ok, jag börjar med att försöka fräsha upp dessa lagerna då. Det roliga är att jag kom över en Crescent världsmästarcykel från början av 80-talet som var helt mint för en tusenlapp. Den hade i princip inte rullat 100 meter och hängt upphängd i ett garage. Problemet blev då att det tog imot alldeles för mycket att slakta den och göra om till fixed då allt var orginal och orört, så sen dess har den bara fått stå. Då blev jag även tvungen att leta upp en ny ram till mitt fixed-projekt och då hittade jag denna Bianchin för 1500:- komplett.

Det roliga var att när min broder skulle köpa Bianchin åt mig i Uppsala så fick han även en vit Peugeot-racer från 70-talet på köpet, med campagprylar även på den. Så nu kan jag inte dra på mig fler cyklar utan att fixera någon utav dom, så därför fick denna Bianchin bli till fast nav.

Btw. Vad innebär "pitting"?
runbert.se

User avatar
Johnny Stash
Posts: 34
Joined: 24 Mar 2010 15:33

Re: Bianchi vevar

Post by Johnny Stash » 14 Nov 2010 20:03

Rudeboy wrote:mint för en tusenlapp
Blev många after-eight!?

Jag tycker du ska fixera mera, växlar är för tjockisar!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Bianchi vevar

Post by Jonatan F » 14 Nov 2010 23:39

Riktigt snygg! Rätt ska vara rätt, i med rätt antal kulor, annars blir det nog chall i lagret igen...

Så länge du inte börjar såga eller måla på cykeln så är det mycket bättre att den får rulla som fixed än att den står stilla som växelhoj. :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bianchi vevar

Post by Fredde » 15 Nov 2010 09:55

Har du fått ett "mittläge" kan du prova att vrida kopparna 90 el 180 grader (vilket som känns bäst). Mittläge brukar dock vara ett tecken på att lagret är slut.

/Fredde

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Bianchi vevar

Post by Muffat Stål » 15 Nov 2010 23:41

'pitting' innebär helt enkelt att lagerbanorna är slitna. Det är 'gropar' eller andra skador i dem. Pitting används flitigt för att beskriva slitna metalldelar av alla de slag.

Och om du stoppar i rätt antal kulor, vilket du bör, så slänger du alla gamla och i med 25 nya. Annars sitter du snart med ett paj lager igen då den nya kuan skulle slita skitmycket mer än de gamla...
The thigh's the limit

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Bianchi vevar

Post by Fixen » 18 Nov 2010 00:32

^ Vad muffen sa.

User avatar
Rudeboy
Posts: 35
Joined: 26 Aug 2010 20:30
Location: Växjö
Contact:

Re: Bianchi vevar

Post by Rudeboy » 18 Nov 2010 13:56

Ok. Lagerbanorna ser ut som nya. Rengjorde och kollade noga och allt ser ok ut. Vad är det för fett/olja som ska användas till lagerkulorna samt gaffeln när den ska in i ramen?
Tänkte åka och bunkra upp mig på lite sånt i dag. Vore bra med märke/butik om ni har koll på det.
runbert.se

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Bianchi vevar

Post by Gustav » 18 Nov 2010 15:28

Bra! Då är det bara att fixa nya kulor, finns att få tag på för en tia + porto.

Fett: viewtopic.php?f=4&t=6976" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Post Reply