Byggtråd: Min Obree cykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by olebole » 28 Oct 2010 15:40

Shimano är skit, Campa är coolt? :)

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 28 Oct 2010 15:46

Stora jävla kapslade tvättmaskins lager ska det vara.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by svennelainen » 28 Oct 2010 18:09

Fredde wrote: Ett spår. Därför jag undrade vad du menade för lager med "kullager" i ditt resonemang?
Statisk (och dynamisk) belastning i ett kullager fungerar i princip likadant i alla kul- och nållager, därför skrev jag kullager som i kullager generellt.

För övrigt tycker jag som Robin, stort skareva! :)

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 29 Oct 2010 01:12

Sent kvälls meck i verkstan.
Prov monterade vevlager och vevarna idag. Allt ser bra ut. Har ca 1mm tillgodo mellan kedja och ram. Det räcker. Sen så ska ju den där töntiga klingan bytas ut mot en custom gjord heltäcks sak som ännu bara finns i mitt huvud.

Image

Image

Image

Började bli så trött på att sen den fläckig + att det började bli svårt att se vad man höll på med när man spacklar och slipar. Så det blev till att slänga på ett lager sprutspackel. Det är typ en slipbar grundfärg som bygger lite mer än vanlig färg.
Ser bra ut tycker jag men det är fortfarande en hel del slip jobb kvar innan den är 100%

Image

Image

Image

Image

Gillar speciellt det här partiet. Blev en bra övergång från kedjestag till ram.

Image

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by tropfrog » 29 Oct 2010 06:53

Snyggt Chrobin!

För att försöka avsluta den heta debatten jag startade så menar jag att nyare vevlager är en bättre produktionslogistisk lösning än de äldre och att det förmodligen är en viktig orsak till varför de flesta cykeltillverkare gått över till det. Jag valde att inte kommentera funktion, jag vet för lite om kullager för det.

MVH
Magnus

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Nils » 29 Oct 2010 06:57

Yaoza-yaoza! Grymt arbete! Men du räknar alltså med att ramen inte kommer att flexxa så mycket som en millimeter vid vevpartiet? Kommer inte lacken bygga såpass att den tar i klingan? Åh vad nojjig jag blev :lol: ..

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 29 Oct 2010 08:36

Nils wrote:Yaoza-yaoza! Grymt arbete! Men du räknar alltså med att ramen inte kommer att flexxa så mycket som en millimeter vid vevpartiet? Kommer inte lacken bygga såpass att den tar i klingan? Åh vad nojjig jag blev :lol: ..
Chill out Nils. Den kommer inte flexa, inte där ivarjefall... Tänk på hur den kommer användas. Jag kommer inte sprinta eller stå upp och bryta. Jag kommer sitta och mala på med ett tryck på stax under 400watt som inte är jätte mycket + att det smala vevlagret gör att det blir mindre hävarm för flex i sidled. Färgen ser jag inte som nått problem, får väll slipa om det behövs eller byta till en 3/32 kedja.
Så du kan lugnt somna om :wink:

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by vigorelli » 29 Oct 2010 09:56

chrobin wrote:
Nils wrote:Yaoza-yaoza! Grymt arbete! Men du räknar alltså med att ramen inte kommer att flexxa så mycket som en millimeter vid vevpartiet? Kommer inte lacken bygga såpass att den tar i klingan? Åh vad nojjig jag blev :lol: ..
Chill out Nils. Den kommer inte flexa, inte där ivarjefall... Tänk på hur den kommer användas. Jag kommer inte sprinta eller stå upp och bryta. Jag kommer sitta och mala på med ett tryck på stax under 400watt som inte är jätte mycket + att det smala vevlagret gör att det blir mindre hävarm för flex i sidled. Färgen ser jag inte som nått problem, får väll slipa om det behövs eller byta till en 3/32 kedja.
Så du kan lugnt somna om :wink:
Min första kommentar i den här tråden som blivit huvudanledningen varför jag kollar på fixedgear.se nu för tiden:
Varför har du tänkt 1/8"? Om du, som du säger ska ligga med ett tryck på under 400W i en timme så borde det väl inte finnas några som helst fördelar med 1/8?

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 29 Oct 2010 10:01

vigorelli wrote:
chrobin wrote:
Nils wrote:Yaoza-yaoza! Grymt arbete! Men du räknar alltså med att ramen inte kommer att flexxa så mycket som en millimeter vid vevpartiet? Kommer inte lacken bygga såpass att den tar i klingan? Åh vad nojjig jag blev :lol: ..
Chill out Nils. Den kommer inte flexa, inte där ivarjefall... Tänk på hur den kommer användas. Jag kommer inte sprinta eller stå upp och bryta. Jag kommer sitta och mala på med ett tryck på stax under 400watt som inte är jätte mycket + att det smala vevlagret gör att det blir mindre hävarm för flex i sidled. Färgen ser jag inte som nått problem, får väll slipa om det behövs eller byta till en 3/32 kedja.
Så du kan lugnt somna om :wink:
Min första kommentar i den här tråden som blivit huvudanledningen varför jag kollar på fixedgear.se nu för tiden:
Varför har du tänkt 1/8"? Om du, som du säger ska ligga med ett tryck på under 400W i en timme så borde det väl inte finnas några som helst fördelar med 1/8?
Det har du helt rätt i. Enda anledningen är för att jag sitter på tre st drev som är 1/8.
Enklare att köpa en kedja istället för tre nya drev. Sen tycker jag det är lite tufft med tjocka kedjor fast det inte är lika aero.

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Gdago » 29 Oct 2010 10:56

skräpar ned tråden lite, men jäklar vad detta är imponerande! har inget vettigt att säga annars... grymt!
...

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Streamliner » 29 Oct 2010 17:09

Börjar bli svettigt nu på upploppet, ska verkligen bli spännande.

En sak funderar jag på och det är att cykelns svagaste punkt måste vara styrlagret/framgaffeln som är en monofork. Vad bedömer du att flexet kommer att bli i den regionen? Har du helt kallt räknat med flex i sidoläge på framgaffeln och kompenserat för det? Om cykeln inte spårar, dvs att hjulen ligger exakt i linje när du cyklar så dämpas ju prestanda avsevärt.
Loch Ness is Deep.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Ronny » 29 Oct 2010 17:28

Den kommer inte flexa, inte där ivarjefall... Tänk på hur den kommer användas. Jag kommer inte sprinta eller stå upp och bryta. Jag kommer sitta och mala på med ett tryck på stax under 400watt som inte är jätte mycket + att det smala vevlagret gör att det blir mindre hävarm för flex i sidled.
Cykeln är inte testkörd och redan ponera att den inte kommer visa sig flexa är kanske lite förhastat. Bör nog utvärdera den under ett tag och kanske revidera en del detaljer eller ej. Sen är 400w något som jag är tveksam till att du ens kommer i närheten av men oavsett det så vid start står man upp. Stående start på en vanlig temporam kan ge så pass mycket flex att det skrapar i men flexet kan upphöra vid en viss kadens (likväl ej bra). Visst är vevlagret smalt men vevpartiet hänger som en pendel vilket kan vara en svag punkt.
Мясо это убийство

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 29 Oct 2010 17:37

chrobin wrote: Färgen ser jag inte som nått problem, får väll slipa om det behövs eller byta till en 3/32 kedja.
Det är väl inga problem att slänga in en distans på veven annars för att flytta ut den lite!

Hur ser skissen på framhjulsinfästningen ut? Blir det lefty-style?

/Fredde

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Streamliner » 29 Oct 2010 17:42

Hur som helst så är den rätt "söt" ser ut som en liten mullig dinosaurie i den här vinkeln.

Image
Loch Ness is Deep.

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 29 Oct 2010 18:33

Ronny wrote:
Den kommer inte flexa, inte där ivarjefall... Tänk på hur den kommer användas. Jag kommer inte sprinta eller stå upp och bryta. Jag kommer sitta och mala på med ett tryck på stax under 400watt som inte är jätte mycket + att det smala vevlagret gör att det blir mindre hävarm för flex i sidled.
Cykeln är inte testkörd och redan ponera att den inte kommer visa sig flexa är kanske lite förhastat. Bör nog utvärdera den under ett tag och kanske revidera en del detaljer eller ej. Sen är 400w något som jag är tveksam till att du ens kommer i närheten av men oavsett det så vid start står man upp. Stående start på en vanlig temporam kan ge så pass mycket flex att det skrapar i men flexet kan upphöra vid en viss kadens (likväl ej bra). Visst är vevlagret smalt men vevpartiet hänger som en pendel vilket kan vara en svag punkt.
Nä Ronny. Brukar ha bra med tålamod men nu räcker det.

1: Vad fan vet du om hur många watt jag kan prestera?

2: Obree stod inte vid start.

3: Så du menar att en Cervelo tt cykel i kolfiber flexar så vevarna tar i. Nä du menar förstås nån gammal stål häck från tiden då jag tittade på björnes magasin.

4: Sen är en stor skillnad på dig och mig att jag kommer få svar på allt eftersom jag faktiskt bygger den och kommer cykla på den under tiden du krämar ut 500w i fingrarna skrivades på forumet.

/ en små irriterad ChRobin

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by atomlab » 29 Oct 2010 19:35

Ojdå.
1.2.3.4 ställning till och med! ;)
Ska jag komma över men kedjan så du blir på bättre humör? Den är guldig och allt...
Image

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Nils » 29 Oct 2010 20:35

chrobin wrote:
Nils wrote:Yaoza-yaoza! Grymt arbete! Men du räknar alltså med att ramen inte kommer att flexxa så mycket som en millimeter vid vevpartiet? Kommer inte lacken bygga såpass att den tar i klingan? Åh vad nojjig jag blev :lol: ..
Chill out Nils. Den kommer inte flexa, inte där ivarjefall... Tänk på hur den kommer användas. Jag kommer inte sprinta eller stå upp och bryta. Jag kommer sitta och mala på med ett tryck på stax under 400watt som inte är jätte mycket + att det smala vevlagret gör att det blir mindre hävarm för flex i sidled. Färgen ser jag inte som nått problem, får väll slipa om det behövs eller byta till en 3/32 kedja.
Så du kan lugnt somna om :wink:
Japp japp, säkert inga problem. Ska bli kul att se den målad och med hjul, klar helt enkelt..
Somna om hade ju varit skönt..heldag med ösregn och kalla fötter blev det istället.
Sayonara!

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 29 Oct 2010 23:17

Ha, jäklar vad jag eldade upp mig Ronny. Ber om ursäkt. Börja tydligen få Obree's labila personlighet också. Det här kan bli bra... :lol:

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by aeiouy » 29 Oct 2010 23:44

chrobin wrote:Ha, jäklar vad jag eldade upp mig Ronny. Ber om ursäkt. Börja tydligen få Obree's labila personlighet också. Det här kan bli bra... :lol:
Jag tycker det var dags! Gott att se chrobin :)
Det här är sjukt inspirerande - på det sättet att man själv aldrig skulle våga sig på det, haha.

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 31 Oct 2010 16:07

Dags för första torr körningen.
Krånglar mig upp på cykeln och känner mig väldigt oaero och långsam.

Image

Men efter "tzzii tzzuu tzzoo" ála transformers fäller jag ner mig i position och känner med genast oerhört snabb!!!

Image

Nu kommer jobbat gå vidare med yt finish, styrlager och framhjuls fix.

Image

Image

Image

Image

Post Reply