Pågående projekt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by ArvidSvensson » 25 Sep 2010 16:29

johanth wrote:...
Jag har hållit på ett tag med bygget. Men nu tycker jag att det börjar hända lite.
Hoppas att cykeln blir färdig tills i vår.
Bygget går att följa här http://www.thanell.nu/blog/.

/Johan
Wow! Det där kallar jag jig!

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Pågående projekt

Post by perp » 25 Sep 2010 16:43

det där såg ju bra ut johan :)
men bland det bästa var din källhänvisning till jiggen, fick årets nostalgitripp och var tvungen att läsa källan också, därefter var jag |-----| så nära att regga en hemsida på angelfire och försöka mig på att skriva allt i notepad

User avatar
OsteN
Posts: 107
Joined: 03 Dec 2008 11:08
Location: GBG

Re: Pågående projekt

Post by OsteN » 26 Sep 2010 15:49

Intern vajerdragning... det va inte lätt.
Image
Wire routing by Rikard Falk, on Flickr

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Viggen » 26 Sep 2010 16:07

Väntar på CSN så jag kan börja prata med Veloform om ekrar till fälgarna som står på golvet, sugen på riktigt reducerade Sapim då jag varken är så jävla tung eller stark och det blir 36 per hjul. Så just nu hänger fransyskan på väggen:
Image
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Fredde » 26 Sep 2010 16:20

Viggen wrote:sugen på riktigt reducerade Sapim då jag varken är så jävla tung eller stark och det blir 36 per hjul.
Det finns "ganska billiga" CX-ray på ebay att köpa. Wheelbuilder.com har annars stort sortiment men dyrare.

Tänk på att du också måste ha special-verktyg för att montera aero-ekrar. CX-ray är ganska smala och kan säkert funka i vanliga ekerhål utan att de är aero-eker-borrade.

Kolla även in DT Aerospeed, inte testat personligen men det känns som en bra prislapp på dem om man vill ha aero.

/Fredde

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Viggen » 26 Sep 2010 16:34

fredde.se wrote:
Viggen wrote:sugen på riktigt reducerade Sapim då jag varken är så jävla tung eller stark och det blir 36 per hjul.
Det finns "ganska billiga" CX-ray på ebay att köpa. Wheelbuilder.com har annars stort sortiment men dyrare.

Tänk på att du också måste ha special-verktyg för att montera aero-ekrar. CX-ray är ganska smala och kan säkert funka i vanliga ekerhål utan att de är aero-eker-borrade.

Kolla även in DT Aerospeed, inte testat personligen men det känns som en bra prislapp på dem om man vill ha aero.

/Fredde
Tänkte först på Laser:s runt om men visst CX-Ray:s är ju så himla fina och ska enligt ja alla vara helt oslagbara.. Fast varken cykeln/naven(Shimano 600gs) känns tillräckligt bra för att förtjäna sådana fina ekrar, däremot fälgarna förtjänar bra ekrar (NOS Mavic Argent 10:or), lätta fina klassiska tubhistorier).

Är inte säker på att jag får ingeom CX-ray genom naven utan att behöva fila heller, jag får försöka mäta om dom är 2,3mm dom där små hålen och se vad det hela skulle landa på.

Ska kolla upp DT Aerospeed:en också :)

Tackar för alla fina råd min herre!
/V

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by boon » 26 Sep 2010 16:38

Beställ hem en ekaer av varje sort du funderar på.
Sen är det bara att testa.
Jag har gjort det förut iaf...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Bubblan » 26 Sep 2010 16:57

CX-Ray funkar i "vanliga" ekerhål.
Cogs 'n Kegs

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Viggen » 26 Sep 2010 17:28

Ni leder ner mig i fördärvet! Men då ska jag nog fundera en vända till på Laser vs CX-ray...

User avatar
OsteN
Posts: 107
Joined: 03 Dec 2008 11:08
Location: GBG

Re: Pågående projekt

Post by OsteN » 26 Sep 2010 17:34

Image
Vevarna på plats 8)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Fredde » 26 Sep 2010 17:46

Viggen wrote:
fredde.se wrote:
Viggen wrote:sugen på riktigt reducerade Sapim då jag varken är så jävla tung eller stark och det blir 36 per hjul.
Det finns "ganska billiga" CX-ray på ebay att köpa. Wheelbuilder.com har annars stort sortiment men dyrare.

Tänk på att du också måste ha special-verktyg för att montera aero-ekrar. CX-ray är ganska smala och kan säkert funka i vanliga ekerhål utan att de är aero-eker-borrade.

Kolla även in DT Aerospeed, inte testat personligen men det känns som en bra prislapp på dem om man vill ha aero.

/Fredde
Tänkte först på Laser:s runt om men visst CX-Ray:s är ju så himla fina och ska enligt ja alla vara helt oslagbara.. Fast varken cykeln/naven(Shimano 600gs) känns tillräckligt bra för att förtjäna sådana fina ekrar, däremot fälgarna förtjänar bra ekrar (NOS Mavic Argent 10:or), lätta fina klassiska tubhistorier).

Är inte säker på att jag får ingeom CX-ray genom naven utan att behöva fila heller, jag får försöka mäta om dom är 2,3mm dom där små hålen och se vad det hela skulle landa på.

Ska kolla upp DT Aerospeed:en också :)

Tackar för alla fina råd min herre!
/V
Sapim Laser är nog en lysande kompromiss! Snygga och betydligt billigare än CX-ray.

EDIT: Du kan ju spara CX-ray tills du bygger på 16/20håls då blir det såklart inte lika svettig prisskillnad.

/Fredde

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Gustav » 26 Sep 2010 18:16

OsteN wrote:Image
Ser väldigt fint ut, vågat men bra komponentval!

Måste härmed visa mitt egna projekt som jag sugit på i över ett år. Japanskt så långt det går/jag har lust och lättvikt anno 1990, +-några år.
Funderar med en egen byggtråd när det väl drar ihop sig, men det här är kanske fel forum för det.

Image
Image

User avatar
OsteN
Posts: 107
Joined: 03 Dec 2008 11:08
Location: GBG

Re: Pågående projekt

Post by OsteN » 26 Sep 2010 18:32

Gustav wrote:
OsteN wrote:[img]AGC/851/CR[/img]
Ser väldigt fint ut, vågat men bra komponentval!

Måste härmed visa mitt egna projekt som jag sugit på i över ett år. Japanskt så långt det går/jag har lust och lättvikt anno 1990, +-några år.
Funderar med en egen byggtråd när det väl drar ihop sig, men det här är kanske fel forum för det.

[img]enSomInteSnackarEkrar[/img]
Tack! Jo det är en härlig blandning!

Din byggsats ser god ut...är det en kolfiber? Gillar ditt val av bromshandtag var inne på dom ett tag men det blev AGC :wink: istället. Men helst hade jag velat ha Modolo Kronos reglagen men det e svårt att hitta till ett vettigt pris.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Viggen » 26 Sep 2010 18:51

fredde.se wrote: Sapim Laser är nog en lysande kompromiss! Snygga och betydligt billigare än CX-ray.

EDIT: Du kan ju spara CX-ray tills du bygger på 16/20håls då blir det såklart inte lika svettig prisskillnad.

/Fredde
Ja alltså CX-ray för dubbla 36håls hjul blir lite lätt kostsamt.. Så Laser känns sundare och mer utseendemässigt tidsenligt ;)

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Gustav » 27 Sep 2010 14:19

OsteN wrote: Tack! Jo det är en härlig blandning!

Din byggsats ser god ut...är det en kolfiber? Gillar ditt val av bromshandtag var inne på dom ett tag men det blev AGC :wink: istället. Men helst hade jag velat ha Modolo Kronos reglagen men det e svårt att hitta till ett vettigt pris.
Kol & alu.
Märkligt nog är mina AGC-originalhandtag icke-aero och tyvärr med gummifärgade kåpor så det gick bort. Hade 105- och 600-handtag som var lite väl tråkiga, däremot passar Modolo-dito perfekt till min idé trots fel världsdel.
Image

User avatar
hedström
Posts: 270
Joined: 20 Aug 2009 13:51
Location: Kungsbacka

Re: Pågående projekt

Post by hedström » 27 Sep 2010 20:26

Nu när det börjar bli kallare och de lite bredare/tjockare skorna kommer fram så har jag ingen lust att göra sönder fler skor så idag tog jag tag i ett projekt som jag funderat på lite, att göra egna "feetbelts".

Klippte sönder ett gammalt bälte och letade reda på ett par avlagda bmx-pedaler och började klippa, borra och snart var det klart.

Inget avancerat och tyvärr ganska dåligt resultat: inte speciellt skönt och inget bra rundtramp eller mothåll vid stopp.

Har någon meter bilbälte på ingång och funderar på att testa lite mer, kanske rent av försöka mig på att sy något som går tvärs över pedalen istället för diagonalt.

Så här blev det:
Image

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by oskarwallin » 27 Sep 2010 21:47

hedström wrote:feetbelts
Jag har gjort ett par olika varianter på det där, ett par feetbelts-varianter och en lite rejälare, inspirerad av de som jakobb säljer här på forumet, fast med lite extra finesser. Feetbeltser tog 20 min att göra, de andra tog ett par nätter på jobbet. Jobbigt att sy i 2-3 lager bilbälte med farfars tjocka tapetserarnål :)

Image
Image

De på den första bilden fungerar sådär, men de på BMX-pedalerna funkar prima!

AND.ers
Posts: 343
Joined: 03 Feb 2009 20:38

Re: Pågående projekt

Post by AND.ers » 08 Oct 2010 18:18

Efter en hel del polo-misshandel så gav gängorna i mitt baknav upp. Har hänt en gång tidigare men då var det på ett hjul med gängat drev. Den här gången gäller det ett skivbromsnav med velosolo drev. Blev lite lätt förvånad när det hände. Men inget mer med det. Bara att laga skiten och köra vidare. Eftersom gängorna var kaput och det var öppet igenom från den gängade delen mot navet. Så fick jag för mig att dra bultar rakt igenom och dra muttrar på baksidan. Sagt och gjort så nu följer bilder.

Börjar med att plocka av bakhjulet.
Image

Våldtagna gängor
Image

En bult hade visst gått av.
Image

Sågar till nya bultar så dom ska passa.
Image

Spacer/drev paketet med nya bultar
Image

Skruva skruva skruva.
Image

FULMEK for the win!
Image

Ordnade ett mer aero däck och en disk fram som garanterat sätter skräck i motståndarna.
Image

Chris
Posts: 69
Joined: 23 May 2010 14:37
Location: Malmø

Re: Pågående projekt

Post by Chris » 10 Oct 2010 11:46

Igår:
-Nä, men vi kanske ska köpa en symaskin?
-Men nån vi känner lär ju ha en symaskin?
-Kan vi låna din symaskin?
-Gött!

Vi gjorde en snabb inventering... Vad behövs? Symaskinen är fixad, tråd, tyg, kaffe, vin, snus... hmmm det räcker nog...
Image

Sakta men säkert förde dessa medel oss mot målet, eller ja, målen.... Vars en cykelkeps!
Image

Image
Richardo fixar mönstret

Image
Den lånade symaskinen gjorde underverk... eller ngt...

Image
Inget syprojekt utan blod!

Det blev inga mästerverk, men vi är nöjda...!

Image
Max

Image
Richard

Image
Och undertecknad!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Fredde » 10 Oct 2010 15:47

AND.ers wrote:meck
Fördömligt val av skruvmejsel-märke!

/Fredde

Post Reply