Mongoose SS, OK kvalité?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Mongoose SS, OK kvalité?

Post by Linkert » 08 Sep 2010 13:25

Var ute och cyklade igår, och när jag var strax vid Stockholm Södra station så såg jag en snubbe gå med en Mongoose 2010 Maurice Hi-Ten. Jag visste inte att det var en sådan cykel så jag frågade lite om den.
Han hade kapat styret själv och tagit bort handbromsarna för att endast cykla med baknavsbromsen.

Den såg riktigt trevlig ut förutom till de fula blåa detaljerna. Jag frågade vart han fick den ifrån och vad den kostade. Tydligen är den billig och säljs genom childstore.se för 2800 kr. (ej i lager just nu)

Något jag noterade på hans Mongoose var att den hade riktigt bra med plats för fetare däck inför vintern så jag tänkte att man kanske skulle kunna slå till på denna för enkelt vinterbruk.

Undrar då om någon här har erfarenhet med Mongoose cyklar och gärna i denna billiga klass? Har det funkat bra?

Edit: Juste, kan vara bra att länka till cykeln som väldigt felaktigt ligger under "fixedgear" på childstore.
http://www.childstore.se/se/shop/fixedg ... i-ten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Basso
Posts: 58
Joined: 24 Sep 2009 13:11
Location: Malmö

Re: Mongoose SS, OK kvalité?

Post by Basso » 08 Sep 2010 13:46

Jag pendlar varje dag med en Mongoose och det funkar hur bra som helst.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Mongoose SS, OK kvalité?

Post by Rokkoko » 08 Sep 2010 15:10

Vad heter sportaffären nere vid Norra Station (Vid Prisextra). Den har iallafall några Mongoose.

User avatar
ArtLec
Posts: 27
Joined: 24 Feb 2010 16:47
Location: Vasastan.

Re: Mongoose SS, OK kvalité?

Post by ArtLec » 08 Sep 2010 15:38

Rokkoko wrote:Vad heter sportaffären nere vid Norra Station (Vid Prisextra). Den har iallafall några Mongoose.
Finns två. Om du menar den inne i byggnaden där Prisextra håller hus så heter den Sport Inn, tror jag. Sök på "Sport & Fritid i Norrtull AB". Sen finns ju Cykloteket på andra sidan gatan också, men det var nog inte den du menade?

CykelSatan
Posts: 8
Joined: 04 Aug 2010 21:57
Location: Göteborg 413

Re: Mongoose SS, OK kvalité?

Post by CykelSatan » 08 Sep 2010 15:53

Linkert wrote:Något jag noterade på hans Mongoose var att den hade riktigt bra med plats för fetare däck inför vintern så jag tänkte att man kanske skulle kunna slå till på denna för enkelt vinterbruk.
Hur feta?

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Mongoose SS, OK kvalité?

Post by Linkert » 08 Sep 2010 15:58

CykelSatan wrote:
Linkert wrote:Något jag noterade på hans Mongoose var att den hade riktigt bra med plats för fetare däck inför vintern så jag tänkte att man kanske skulle kunna slå till på denna för enkelt vinterbruk.
Hur feta?
700x 32 kaaanske ur mitt noob höftande. Hann ju liksom inte veva fram linjalen :P Det var liksom noterbart mycket utrymme kvar i fram.

KMR
Posts: 12
Joined: 21 Jul 2010 14:56
Location: Göteborg

Re: Mongoose SS, OK kvalité?

Post by KMR » 08 Sep 2010 16:00

pendlar på en jag med, har haft den i några månader och är supernöjd!

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Mongoose SS, OK kvalité?

Post by Linkert » 08 Sep 2010 16:01

KMR wrote:pendlar på en jag med, har haft den i några månader och är supernöjd!
Oj oj, du skulle inte kunna mäta hur mycket utrymme som finns för fetare däck både fram och bak? ;)

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Mongoose SS, OK kvalité?

Post by Rokkoko » 08 Sep 2010 21:27

ArtLec wrote:
Rokkoko wrote:Vad heter sportaffären nere vid Norra Station (Vid Prisextra). Den har iallafall några Mongoose.
Finns två. Om du menar den inne i byggnaden där Prisextra håller hus så heter den Sport Inn, tror jag. Sök på "Sport & Fritid i Norrtull AB". Sen finns ju Cykloteket på andra sidan gatan också, men det var nog inte den du menade?
Precis! Sport Inn heter den.

CykelSatan
Posts: 8
Joined: 04 Aug 2010 21:57
Location: Göteborg 413

Re: Mongoose SS, OK kvalité?

Post by CykelSatan » 09 Sep 2010 13:19

Linkert wrote:
CykelSatan wrote:
Linkert wrote:Något jag noterade på hans Mongoose var att den hade riktigt bra med plats för fetare däck inför vintern så jag tänkte att man kanske skulle kunna slå till på denna för enkelt vinterbruk.
Hur feta?
700x 32 kaaanske ur mitt noob höftande. Hann ju liksom inte veva fram linjalen :P Det var liksom noterbart mycket utrymme kvar i fram.
Jag jäktade vägen om childstore igår (ja, jag är ju Gbgare, men jag hoppas att du står ut med att jag skriver i din tråd iaf) och enligt killen i butiken så skulle man få plats med ett par 47-622 på den. Jag är lite tveksam till detta, men han verkade rätt säker på sin sak. Fram så det rätt tajt ut.

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Mongoose SS, OK kvalité?

Post by Linkert » 09 Sep 2010 19:07

CykelSatan wrote:
Linkert wrote:
CykelSatan wrote:
Linkert wrote:Något jag noterade på hans Mongoose var att den hade riktigt bra med plats för fetare däck inför vintern så jag tänkte att man kanske skulle kunna slå till på denna för enkelt vinterbruk.
Hur feta?
700x 32 kaaanske ur mitt noob höftande. Hann ju liksom inte veva fram linjalen :P Det var liksom noterbart mycket utrymme kvar i fram.
Jag jäktade vägen om childstore igår (ja, jag är ju Gbgare, men jag hoppas att du står ut med att jag skriver i din tråd iaf) och enligt killen i butiken så skulle man få plats med ett par 47-622 på den. Jag är lite tveksam till detta, men han verkade rätt säker på sin sak. Fram så det rätt tajt ut.
(Inget mot gbgare, ni är roliga :))

Vet att min granne har en pansarvagn till herrcykel utanför hotellet med 47or på, jag ställer mig också väldigt tveksam :P

Anton83
Posts: 91
Joined: 27 Apr 2009 15:09

Re: Mongoose SS, OK kvalité?

Post by Anton83 » 12 Sep 2010 17:03

Såg den i en butik. Den ser snygg ut men den väger oerhört mycket... Någon som har vägt den? Som sagt 54cm kändes oerhört tung...

Post Reply