Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by pean » 18 Aug 2008 14:00

De senaste veckornas regn och rusk har fått mig att börja fundera lite på den annalkande hösten och vintern och vad jag ska cykla på då, gillar inte alls tanken på ställa undan min röda blixt och börja köra på den trista ss-mtb:n jag satte ihop till förra året.

Ska jag slänga på skärmar och dubbdäck på fincykeln och köra så det ryker hela vinter, kommer den rosta sönder under eller kommer den överleva det blöta klimatet så jag kan putsa upp den till sin forna glans igen när våren kommer?

Berätta om era vintercyklar och hur dom går och mår! Rekommendationer, idéer och tankar.
Image Image Image Image

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 18 Aug 2008 15:41

pean! Jag tycker du ska skaffa en ny :) Alltid kul och speca hojen efter ändamålet.


Ok. Här kommer mitt vinterprojekt:
Min De Visiniram som jag kör ss på i "mabo skid" i min signatur ska bli en vinterpistahoj.
4cm höga fälgar på ingående från Italien.
Beställer även idag ett paket på 14 items från USA.

Här är ledorden: NY Thrash / Colormatch / Heavy Winter

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 18 Aug 2008 15:48

Hm.. det är väl rätt väg att gå Speedman.. jag ska kolla om Deus vill ge mig någon av de där ramarna han hade över..
Image Image Image Image

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 18 Aug 2008 16:01

funtar på att köra min pepitaram jag har här hemma...kan klämma in lite fetare däck i den jämfört med pistan! bara plocka bakhjul från andra hojen så har jag en ursäkt att köpa nytt sen!

hejdå

Post by hejdå » 18 Aug 2008 17:01

hojjen jag tjackade av chrobin var tänkt att bli min viterhoj, tänkte de skulle vara festligt att cykla runt med ett spejsat bakhjul om vintern, nu visade det sig att den ramen knappast var 54 utan mindre, den passar frugan perfekt dock. Efter turen upp till stockholm där hon fick se att jag helt plötsligt hade fått 25 nya kompisar via cyklingen ville hon också var med. Den gröna basson som låg uppe i köp & sälj får således bli damcykel. Själv har jag en gammel sur fransman som skall misshandlas ordentligt fram tills början av mars när solen börjar lysa igen. Tänker mig denna setup:
  • dubbdäck bak
    motorcrossliknande skärmar
    riserstyre med hemmagjord linda
    ondskefullt

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 18 Aug 2008 18:29

Som den året runtcyklist jag är så är det ett måste att ha lite olika vapen att välja på min lineup ser ut:

Cannondale F600 om det är blött och över nollan, ingen snö, MTB däck och växlat.
Cannondale Bad Boy 700, fixie om det är under noll, 280 dubbars
Cannondale Bad Boy Lefty, fixie om det är över nollan och torrt, semi-slicks

/Fredde

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 18 Aug 2008 20:25

Jag är den förste att klaga på vårt klimat, men samtidigt är jag så pass smart att jag fattar att det bara finns två alternativ för mig - flytta till ett mer Kalifornien-liknande klimat eller acceptera Stockholms väder och agera därefter. Inte fan tänker jag ge upp mitt cyklande för nåt så trivialt som vatten. Jag älskar att cykla.
Sedan två år har jag nästan två mil till jobbet. Förrförra vintern åkte jag med SL (en överraskning varje dag) och förra vintern var jag och mina cyklar konstant genomsura och täckta av fuktig sand.

Efter att ha provat typ alla snap-on-stänkor och alla som liknar Zéfal Flamingo osv. har jag gjort slag i saken och utrustat min gamla lvg-conversion med permanenta stänkor som verkligen täcker däcken från allt stänk.

Setupen blir 45/17 utväxling, billiga SPD-pedaler, crossdäck, frambroms och nämnda stänkor.

Till de få dagar med riktig snö och is blir det mtb:n med Haakkaappeelliittaa.

Underställ i ull, tre lager, hätta under hjälmen som täcker öronen eller ninjamask, en halv flaska kedjeolja om dagen och we're good to go.

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 18 Aug 2008 22:28

mums :lol:

Image

User avatar
spindelbenen
Posts: 151
Joined: 19 Dec 2007 21:23
Location: Hammarby

Post by spindelbenen » 18 Aug 2008 22:55

Själv blir det en ickefixerad monstercross ala Singular Peregrine som skall byggas under hösten/vintern och som kan ta upp till 29x2.25 hjul istället för de trista crossdimensionerna.
Frihjul på den dock som sagt.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 19 Aug 2008 00:09

Har en hittecykel, en alu-Peugeot, som jag tänkte konvertera för vinterbruk. Tänkte att jag skulle slänga på lite billiga komponenter så man kan köra i vägsalt och lämna den låst utomhus utan att få magsår..
Gjorde en beställning från Ben's med saker jag ville slänga på henne. Slutade på 4800:- Och då vet jag inte vad jag kommer få tulla när det dimper ner här...
Plus att jag måste kirra nya hjul samt nya styr- & vevlager...
Så gick det med dom planerna på en billig slit&släng-jonne...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 19 Aug 2008 00:37

jon wrote:Har en hittecykel, en alu-Peugeot, som jag tänkte konvertera för vinterbruk. Tänkte att jag skulle slänga på lite billiga komponenter så man kan köra i vägsalt och lämna den låst utomhus utan att få magsår..
Gjorde en beställning från Ben's med saker jag ville slänga på henne. Slutade på 4800:- Och då vet jag inte vad jag kommer få tulla när det dimper ner här...
Plus att jag måste kirra nya hjul samt nya styr- & vevlager...
Så gick det med dom planerna på en billig slit&släng-jonne...
Nåt billigt till vintern...

Exakt. Unrelenting standars. I´m a victim too! Beställningen fr Bens på 2700 kommer landa på ca 3300 inkl tull. Sen fälgar 1400, ekrar 400, hjulbygge 800, vevlager 150 vevparti/klinga 1000.

7000kr. Och då hade jag redan ram, sadelstolpe, sadel, styrstam...

Men fan va grymt det blir :D

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 19 Aug 2008 01:42

Speedman wrote:
jon wrote:Har en hittecykel, en alu-Peugeot, som jag tänkte konvertera för vinterbruk. Tänkte att jag skulle slänga på lite billiga komponenter så man kan köra i vägsalt och lämna den låst utomhus utan att få magsår..
Gjorde en beställning från Ben's med saker jag ville slänga på henne. Slutade på 4800:- Och då vet jag inte vad jag kommer få tulla när det dimper ner här...
Plus att jag måste kirra nya hjul samt nya styr- & vevlager...
Så gick det med dom planerna på en billig slit&släng-jonne...
Nåt billigt till vintern...
Exakt. Unrelenting standars. I´m a victim too! Beställningen fr Bens på 2700 kommer landa på ca 3300 inkl tull. Sen fälgar 1400, ekrar 400, hjulbygge 800, vevlager 150 vevparti/klinga 1000.
7000kr. Och då hade jag redan ram, sadelstolpe, sadel, styrstam...
Men fan va grymt det blir :D
Så går det när köpdjävulen sätter tänderna i en :twisted:
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 21 Aug 2008 15:54

Lånar tråden till att fråga vilka däck ni har tänkt att slänga på era vinterhojar. Själv skall jag precis beställa och vill ha något som fungerar till Retarden och i höstens regn och rusk.

Tips på billiga CX som funkar bra på asfalt i göteborgsklimat (blött)?

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 21 Aug 2008 15:57

gaisan, det är precis vad den här tråden är till för!

Jag kompletterar din fråga och lägger till en undran om fälg-bredd och däcksbrädd, är det några problem att slänga på 35:or på typ vdeeps, dp18 och liknande?
Image Image Image Image

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 21 Aug 2008 15:57

pean wrote:gaisan, det är precis vad den här tråden är till för!

Jag kompletterar din fråga och lägger till en undran om fälg-bredd och däcksbrädd, är det några problem att slänga på 35:or på typ vdeeps, dp18 och liknande?
Skulle precis editera min post och lägga till frång om man får på CX-däck på ett par V-deeps. :)

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 21 Aug 2008 16:40

fan, skulle testa att plocka av vevarmarna som sitter på pepitan men jävlar vad svårt det är att få bort cottered cranks (fan heter det på svenska?).

är ett gammalt stronglightparti så jag lär ju inte kunna klämma på mina spds på dem :/

User avatar
seam
Posts: 16
Joined: 03 Jun 2008 13:15

Post by seam » 21 Aug 2008 16:56

pean wrote:Jag kompletterar din fråga och lägger till en undran om fälg-bredd och däcksbrädd, är det några problem att slänga på 35:or på typ vdeeps, dp18 och liknande?
Här står det lite om sånt:

http://www.sheldonbrown.com/tyre-sizing.html#width

AASHTA... :)

User avatar
Hoper
Posts: 117
Joined: 31 May 2008 19:00
Location: Stockholm

Post by Hoper » 22 Aug 2008 11:22

Ska fixa till min röda Peugeot Ventoux med frambroms och skärmar. Gärna nåt fetare dubbat bakdäck...
Nån som har tips på var man kan få tag på ett par vita stänkskärmar eller nån som tillochmed sitter inne på ett par? Sen har jag en fråga; tänkte använda Nervar-vevpartiet som sitter på och det har märkliga dimensioner så det verkar som jag måste använda antingen 52 eller 42 klingan som satt på. Vilket tycker ni jag ska ta? Har ett 17 drev men det kan jag ju byta. Just det, behöver ett par vita Oury grips eller liknande också, tips?
Image

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 22 Aug 2008 13:12

Speedman wrote:pean! Jag tycker du ska skaffa en ny :) Alltid kul och speca hojen efter ändamålet.


Ok. Här kommer mitt vinterprojekt:
Min De Visiniram som jag kör ss på i "mabo skid" i min signatur ska bli en vinterpistahoj.
4cm höga fälgar på ingående från Italien.
Beställer även idag ett paket på 14 items från USA.

Här är ledorden: NY Thrash / Colormatch / Heavy Winter
Intressant.. är det typ ett par gamla Campa Shamal eller? Vill minnas att jag sett ett par tokfina Giepemme fälgar runt 4cm också. Sitter nog som ett smäck på rätt ram..

Själv blir det nog att hoja på Skeppshultscykeln i vinter. Jättetrevligt med feta däck och rullbromsar. Snabb är den också.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 26 Aug 2008 09:23

Sagt och gjort. En gammal avlagd Brittisk stålram hämtas i Vasastan och bygget har börjat ta form. Hastigt, lustigt och skitigt. Lite skeptisk till ramstorleken bara, men det får funka.

Image

Det blir nytt bakhjul, skärmar, ska kapa styret några ytterligare 5 cm, nya handtag, pedaler, broms (!) och crossdäck, dubbdäck verkar onödigt, det kommer aldrig något annat än slask iallafall.
Image Image Image Image

Post Reply