[sthlm] Polisen spanar efter bromslösa cyklar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Post by dtb » 18 Aug 2008 19:49

det är inte konstigt när det talas om det som en trend och livsstil att köra runt på en bromslös cykel.

jag föreslår att alla sätter på en broms då de i fortsättningen skall träffa media för att tala om fixt. det är trist och onödigt när uppmärksamheten landar på broms eller ej när det finns trevligare saker att uppmärksamma.

det ironiska är att media troligtvis inte skulle se lika intresserat på "fenomenet" fixed gear om dess utövare hade handbroms på cykeln. sett ur den aspekten så tycker jag att det är rent av dumt att visa upp sig i media utan broms. inget mer sånt hoppas jag. det är inget annat än onödigt




:wink:

FTF&M

Post by FTF&M » 18 Aug 2008 20:14

ride or die :twisted:

martenn
Posts: 87
Joined: 15 Jun 2008 21:44
Location: stockholm

Post by martenn » 18 Aug 2008 21:46

man hållar väll koll lika mucket på herr blå som när man körde runt på sin trimmade moppe när man va yngre, och så e de ju lätt å trampa några extra tag sen syns dom inte längre..

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Post by gumae » 18 Aug 2008 21:55

Jag kan inte sätta på någon broms på min cykel. Har inget borrat hål och har ingen lust att sätta borren i min gaffel. Varför bry sig om andra cyklar med eller utan broms? Det är tycker jag ens eget val. Sen får man väll ta konsekvenserna utav det. Tycker inte att ämnet är någon speciellt Big Deal (bara 10 kr på McDonalds) ;p
---------------------BIKE ON-----------------------

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 18 Aug 2008 22:22

12kr :roll:

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Post by gumae » 18 Aug 2008 22:24

Älgen wrote:12kr :roll:
Haha! Såg att det var 15 kr för en annan burgare ;)
Men men ändå ingen Big Deal :D
---------------------BIKE ON-----------------------

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 19 Aug 2008 05:14

dagens i-landsproblem.......... :wink:

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Post by dtb » 19 Aug 2008 07:43

för er är det kanske inte ett problem. men för mig kan det bli det när de sätter in specialriktade insatser mot, främst cykelbud. det är ett jävla pain in the ass när de börjar.

jag opponerar mig ej emot att ni kör utan broms, det har jag också gjort. men jag skulle fan aldrig vara så dum så att jag florerade i media utan broms och pratade om att det ju faktiskt funkar alldeles utmärkt att få stopp på cykeln genom att slira ner farten. somliga kan få stopp på en fixt effektivt men man måste ju ta mig f*n tänka efter vad det sänder ut för signaler till allmänheten.

vad jag vill säga är att en individs handlingar får konsekvenser. det är väl ganska uppenbart.
jag är inte dummare än att jag vet att gjort är gjort. det jag efterfrågar är ett något "vettigare" förhållningssätt när man möter media med sin fixt. är det så konstigt?

hejdå

Post by hejdå » 19 Aug 2008 08:40

dtb wrote:för er är det kanske inte ett problem. men för mig kan det bli det när de sätter in specialriktade insatser mot, främst cykelbud. det är ett jävla pain in the ass när de börjar.

jag opponerar mig ej emot att ni kör utan broms, det har jag också gjort. men jag skulle fan aldrig vara så dum så att jag florerade i media utan broms och pratade om att det ju faktiskt funkar alldeles utmärkt att få stopp på cykeln genom att slira ner farten. somliga kan få stopp på en fixt effektivt men man måste ju ta mig f*n tänka efter vad det sänder ut för signaler till allmänheten.

vad jag vill säga är att en individs handlingar får konsekvenser. det är väl ganska uppenbart.
jag är inte dummare än att jag vet att gjort är gjort. det jag efterfrågar är ett något "vettigare" förhållningssätt när man möter media med sin fixt. är det så konstigt?
Jag vaknade på gotland igår, Jag vaknade brevid min kvinna och bakom en biograf. Klockan sju igår morse satt jag på något öster-centrum med ett gäng sköna lirare, deras alkohol/drog problem och världens största väska. Min dam låg och sov där bakom biografen. Några timmar senare lämnade jag damen på hennes födelse ö och jag satte mig på en båt för påbörja en lång dags färd emot natt.

Bredvid mig på färden över havet hade jag en kvinnlig stockholmare i mediebranchen, hon frågade om min stora väska, vad den innehåll och varför jag släpade på den. Jag berättade lite om cykeln som var i, om att det kan tyckas vara lite maniskt att gå och dra VÄRLDENS största väska över bokstavligen halva sverige osv. Efter ett tag så utbrister hon i ren och skär lycka: "men du har ju en såndär bromslös cykel!" och vi diskuterade bromsfrågan ett litet tag. Jag förklarade kort och gott för henne att jag faktiskt har en broms och att jag till och med han handbroms på cykel nr2. Jag möttes då av ett "aha... jag såg ju på rapport att ni inte har några bromsar, men att man kunde sladda tills man stannar."

Mig veterligen så var det många som dök upp på det där svt reportaget MED broms, det spelar ingen större roll vad du säger till media, de bestämmer själva vad de vill trycka i tidningen eller vad de kablar ut till svenska folket.

Personligen så tror jag inte på att hålla fixies hemligt, i staden där jag bor är det aktiv jakt på fixies. Jag har fått trampa ifrån en motorcykelsnut en gång och det är det hele i vad som gäller mina polis-relaterade historier. I en värld där det finns heroinister på gatan, prostituerade, där butiker rånas, människor misshandlas, droger säljs, bilar osv, så har faktiskt polisen bättre saker för sig än att inspektera antalet bromsar på en cykel. Vidare så skulle det vara smått bizzart att polisen säter in riktade insatser mot något som inte ens är olagligt enligt gällande lagtext!
Last edited by hejdå on 19 Aug 2008 10:04, edited 2 times in total.

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 19 Aug 2008 09:03

SimonBusk wrote: Vidare så skulle det vara smått bizzart att polisen säter in riktade insatser mot något som inte ens är olagligt enligt gällande lagtext!
Ungefär vad jag försökt säga...

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 19 Aug 2008 09:55

dtb wrote:för er är det kanske inte ett problem. men för mig kan det bli det när de sätter in specialriktade insatser mot, främst cykelbud. det är ett jävla pain in the ass när de börjar.

jag opponerar mig ej emot att ni kör utan broms, det har jag också gjort. men jag skulle fan aldrig vara så dum så att jag florerade i media utan broms och pratade om att det ju faktiskt funkar alldeles utmärkt att få stopp på cykeln genom att slira ner farten. somliga kan få stopp på en fixt effektivt men man måste ju ta mig f*n tänka efter vad det sänder ut för signaler till allmänheten.

vad jag vill säga är att en individs handlingar får konsekvenser. det är väl ganska uppenbart.
jag är inte dummare än att jag vet att gjort är gjort. det jag efterfrågar är ett något "vettigare" förhållningssätt när man möter media med sin fixt. är det så konstigt?
Brukar cykelbud alltid ge en bra bild i media?
Man kan ju fundera på vad det här sänder för signaler till "allmänheten".
- Om vi inte cyklar mot rött kan vi lika gärna lägga ned cykelbudsidén, hur ska vi annars kunna vara snabbare än budbilen
http://www.expressen.se/Nyheter/1.610365

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Post by gumae » 19 Aug 2008 10:07

Mossa wrote:
dtb wrote:för er är det kanske inte ett problem. men för mig kan det bli det när de sätter in specialriktade insatser mot, främst cykelbud. det är ett jävla pain in the ass när de börjar.

jag opponerar mig ej emot att ni kör utan broms, det har jag också gjort. men jag skulle fan aldrig vara så dum så att jag florerade i media utan broms och pratade om att det ju faktiskt funkar alldeles utmärkt att få stopp på cykeln genom att slira ner farten. somliga kan få stopp på en fixt effektivt men man måste ju ta mig f*n tänka efter vad det sänder ut för signaler till allmänheten.

vad jag vill säga är att en individs handlingar får konsekvenser. det är väl ganska uppenbart.
jag är inte dummare än att jag vet att gjort är gjort. det jag efterfrågar är ett något "vettigare" förhållningssätt när man möter media med sin fixt. är det så konstigt?
Brukar cykelbud alltid ge en bra bild i media?
Man kan ju fundera på vad det här sänder för signaler till "allmänheten".
- Om vi inte cyklar mot rött kan vi lika gärna lägga ned cykelbudsidén, hur ska vi annars kunna vara snabbare än budbilen
http://www.expressen.se/Nyheter/1.610365
Inte för å vara dryg eller så, men det stod fatkist inget om fixies i artikeln :roll:
Men jag förstår din tanke med artikeln :?
---------------------BIKE ON-----------------------

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 19 Aug 2008 10:14

gumae wrote:
Mossa wrote: Brukar cykelbud alltid ge en bra bild i media?
Man kan ju fundera på vad det här sänder för signaler till "allmänheten".
- Om vi inte cyklar mot rött kan vi lika gärna lägga ned cykelbudsidén, hur ska vi annars kunna vara snabbare än budbilen
http://www.expressen.se/Nyheter/1.610365
Inte för å vara dryg eller så, men det stod fatkist inget om fixies i artikeln :roll:
Men jag förstår din tanke med artikeln :?
Vad menar du? Jag kontrade klagosången från dtb över hur fixiecyklister framställer sig i media, vilket enligt dtb (om jag tolkar inlägget rätt) gör cykelbudens liv jobbigare. Min poäng var då att fundera över hur cykelbuden själva framställer sig i media, t.ex. i den artikel jag länkade.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 19 Aug 2008 14:16

Mossa wrote:
gumae wrote:
Mossa wrote: Brukar cykelbud alltid ge en bra bild i media?
Man kan ju fundera på vad det här sänder för signaler till "allmänheten".
- Om vi inte cyklar mot rött kan vi lika gärna lägga ned cykelbudsidén, hur ska vi annars kunna vara snabbare än budbilen
http://www.expressen.se/Nyheter/1.610365
Inte för å vara dryg eller så, men det stod fatkist inget om fixies i artikeln :roll:
Men jag förstår din tanke med artikeln :?
Vad menar du? Jag kontrade klagosången från dtb över hur fixiecyklister framställer sig i media, vilket enligt dtb (om jag tolkar inlägget rätt) gör cykelbudens liv jobbigare. Min poäng var då att fundera över hur cykelbuden själva framställer sig i media, t.ex. i den artikel jag länkade.
Ett bud som fick ångra sitt uttalande. Det ledde bara till lite fler kontroller och så vidare... När det inte snackats så mkt om att köra mot rött i tidningarna så är det inte lika mkt kontroller.

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Post by dtb » 19 Aug 2008 17:34

jag tycker fortfarande att man bör tänka sig för noga innan man möter media.

och du som sa att de flesta kom till svt:s reportage med broms. se reportaget igen och tänk på det jag skrev i tidigare inlägg.

vad jag vill är inte att ge ris till någon. jag tycker det är trist att det blir som det blir och att det kan vara en god idée att tänka på hur fixt framställs i media. visst hade de kunnat välja en annan vinkling men när en fixtcyklist sitter och berättar om hur väl det går att skidda ner farten då man inte har handbromsar så är det inte så svårt att klura ut vilken slutsats media drar.

det var lixom bara det jag ville säga.

det handlar inte om att jag är arg på cyklister som cyklar utan broms. jag vill bara slippa böter och har inte nån större lust att hålla på "hellride:a" ifrån snuten gång på ett.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 19 Aug 2008 18:17

SimonBusk wrote: Vidare så skulle det vara smått bizzart att polisen säter in riktade insatser mot något som inte ens är olagligt enligt gällande lagtext!
Eftersom polisen har tolkningsföreträde och har bestämt sig för att enbart fastdrevsbroms är olagligt är det så tills det blir prövat i domstol.

User avatar
machineman
Posts: 116
Joined: 16 Aug 2008 18:41

Post by machineman » 19 Aug 2008 18:26

..iofs så förstår jag pointen i att man icke får framföra fordon utan tillförlitlig broms..MEN..det finns ju "lite" annat som oxå är viktigt att jobba på för polisen....våldsbrott t,ex och inte minst alla rötägg som slår ner folk som ska hem från krogen..just for fun...

I vårt samhälle har ekonomiska brott nästan högre prioritet än våldsbrott....sjukt!

thats all for now folks....

ride on!

hejdå

Post by hejdå » 19 Aug 2008 19:31

ArvidSvensson wrote:
SimonBusk wrote: Vidare så skulle det vara smått bizzart att polisen säter in riktade insatser mot något som inte ens är olagligt enligt gällande lagtext!
Eftersom polisen har tolkningsföreträde och har bestämt sig för att enbart fastdrevsbroms är olagligt är det så tills det blir prövat i domstol.
SNUTJÄVLAR!

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 19 Aug 2008 19:44

SimonBusk wrote:
ArvidSvensson wrote:
SimonBusk wrote: Vidare så skulle det vara smått bizzart att polisen säter in riktade insatser mot något som inte ens är olagligt enligt gällande lagtext!
Eftersom polisen har tolkningsföreträde och har bestämt sig för att enbart fastdrevsbroms är olagligt är det så tills det blir prövat i domstol.
SNUTJÄVLAR!
!!!!!!!

darter
Posts: 14
Joined: 01 Sep 2008 13:03

Post by darter » 01 Sep 2008 13:08

Seb wrote: Ää tror polisen har viktigare saker för sig en att ta fixe cyklar.
Vi cykla runt i kungsan för nån vecka sedan. En polis klev fram till en i jänget och frågade med skarp röst
- "Är det där en sån där fixed gear?"
han fick ett försynt - "ja" varpå han säger - "Aha va coolt!".
Sen får han en liten demonstration sen drar vi utan böter eller åthutning.
Bör tillläggas att det var mörkt ute och ingen hade lyktor.

Du ska ha extrem otur i fall du åker ditt tror jag. Men är det någon här som har åkt fast enkom för att inte ha broms?

Vidare så tror jag att det är bra att grabbarna var med i det där inslaget, vem vet hur vinklat det kunde blivit i fall dom inte var med och kunde påvärka inslaget. Alla som gnäller över det är nog bara lite sotis på att dom inte var med ;)
Haha, det var jag - snuten alltså.
Det var en sjukt snygg hoj han hade. Har förhoppningsvis något liknande snart, var just och kollade på Odd Number.

Btw, inte fasen frågade jag med skarp röst :P


edit: snacket om att man ska leta efter bromslösa hojjar måste vara något lokalt, det är inget jag hört något om på Södermalm.

Post Reply