Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Oddball
Posts: 71
Joined: 25 Apr 2010 20:08

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Oddball » 17 Jul 2010 16:21

Jonatan F wrote:
Oddball wrote:Eftersom denna tråd blivit bumpad så blev jag såklart sugen på att bygga en vintercykel! :lol:

Har lite funderingar bara, tänkte ta en MTB, frågan då är om man ska bygga sig en fixie kostar en 500:- extra för 135mm nav eller om man ska nöja sig med en SS. :?
Eller går det att få in ett 130mm nav på en MTB? Vet ej vad för material det blir på ramen dock, antingen en lite nyare Peak aluminuim eller en äldre Cannondale som jag inte vet om det är stål eller alu. Några tankar på cykel? Priset blir detsamma.

Tack på förhand! :D
Titta på den ena cykeln, sedan den andra. Känn efter i magen som min kära mor alltid sa och ta sedan den du gillar bäst! Skit i vikt och delar, gillar du den så kommer du använda den o vice verca ;)
Tyvärr har båda blivit sålda! Var Cannondalen jag var mest sugen på men den var en bit bort och inte i då kördugligt skick.

Kanske bygger om min gamla hybrid istället! :P

freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Vad ska man jonna på i höst/vinter då...?

Post by freddesvanstrom » 01 Sep 2010 08:46

Vad är en bra vinterhoj? fixed/ss/växlar/mtb/cx/footie/lvg/standard?
Berätta och/eller visa bilder på era/andras vinterhojjar.

Ligger i startgroparna med vintercykelprojekt och behöver få inspiration...

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Jonatan F » 01 Sep 2010 15:30

Du kan ju börja med att kolla på tidigare sidor ;)

Men, för att försöka svara på din fråga.
När man har en vintercykel vill man uppnå ett par saker.
1. Driftsäkerhet
2. Stabilitet
3. Framkomlighet

Driftsäkerhet innebär att allt på cykeln skall tåla salt, grus, lera, snö, minusgrader, hällregn osv. Det betyder att alla fina kedjeväxlar faller bort, ett par skitiga gamla sunkväxlar om är enkla att underhålla skulle kunna fungera... Men de slits fort på vintern! Navväxlar är att föredra. Fina velodromnav faller också bort då de är alldeles för öppna och släpper in massa grus och skit i lagren, mina nav på min fix var slut efter ett år...

Stabilitet: Vintern innebär glansis och osynliga glashala asfalltpartier. Då vill du inte halka. Många anser att fixed gear ger en bättre kontakt med marken och därmed är att föredra på hala och moddiga vägar. Gärna kombinerat med dubbdäck. Bockstyre är ostabilare och bromsar som enbart fungerar nere i bocken värre. Även skidd-stop kan bli knepigt om bromssträckan plötsligt är fem gånger så lång pga is.

Framkomlighet: Snö och lera sätter sig inte bara i lagren, det gör även att hjulen rullar trögt. Framförallt om man har tre km oskottad grusväg på pendeln -.- Om du har sådana problem rekomenderas en lågväxlad mtb, bra grepp, mycket kraft i tramptagen. Av samma anledning rekomenderar jag personligen skärmar på vinterhojjen. Att komma fram till skolan/jobbet täkt med lera och/ eller snömodd är inte kul!

Slutsats:
fixed: Fungerar mycket bra så länge navet tål smuts och bromsar, skärmar och däck med grepp finns. litet minus för bristen på växlar i moddiga backar, inget större problem dock.
ss: Många av problemen med fixed, men få av fördelarna. Ett plus dock för den idiotsäkra konstruktionen.
växlar: Stort nej, kletar, fryser, slits i vintern
mtb: Möjligen om man kan kosta på sig att renovera drivpaketer vart annat år eller inte bryr sig. Stort plus för framkomligheten... En bra kombo är fixed + mtb med reservation för att en lagom utväxling kan vara svår att hitta.
cx: Bra om man betänker problemet med växlar. Kräver skärmar, i övrigt nästan idealisk.
footie: Driftsäkrare än ss, minus för utväxlingen
lvg: Stort minus, gjorda för varma sommarkvällar på ren asfalt.
standard: Fungerar okej, ganska tung, ganska driftsäker, ganska framkomlig men tråkig som få!

Det här är alltså min högst personliga åsikt och jag bor på landet och har dålig koll på hur snöröjningen fungerar i sthlm/gbg/malmö... Men så här har jag upplevt att det är. Sedan har jag nog glömt något men edit kommer!

Lycka till med pendlandet!
Har man inget projekt har man inget liv :)

CykelSatan
Posts: 8
Joined: 04 Aug 2010 21:57
Location: Göteborg 413

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by CykelSatan » 01 Sep 2010 18:38

Jonatan F wrote: fixed: Fungerar mycket bra så länge navet tål smuts och bromsar, skärmar och däck med grepp finns. litet minus för bristen på växlar i moddiga backar, inget större problem dock.
ss: Många av problemen med fixed, men få av fördelarna. Ett plus dock för den idiotsäkra konstruktionen.
Hur menar du med det markerade ovan? Utveckla gärna. Jag funderar själv på att bygga och vill ju inte göra några grova misstag innan jag ens hunnit börja :)

freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by freddesvanstrom » 01 Sep 2010 19:35

Mitt inlägg flyttades hit, startade en ny vintertråd, men folk ska ju jämt vara poliser så...men jag har kollat tidigare sidor, samt läst på andra forum där mer växelfolk håller till.

Roligt att se att åsikterna skiljer sig så ang. växlat eller inte, utanpåliggande eller typ nexus osv.

Frågan är vad som funkar i praktiken. klart växlar funkar men också klart att underhållet ökar...

Har funderat på att vinterkitta min fixie med dubbdäck och riserstyre. Synd o slita vinter med sitt första bygge dock.

Vore grymt med oväxlad cyklocross ju, en ss-cross mao. varför skulle ss ha många av fixien nackdelar men få av fördelarna? man kan vila sig lite och coasta efter en tung backe, men då måste man ju självklart ha både fram- och bakbroms.

mtb har jag, och den ska jag ha i skogen. så jäkla trist o hojja väg med mtb...

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Jonatan F » 01 Sep 2010 21:07

Jag tyckte det var lite lustigt att du bad folk berätta om sina vinterhojar i en tråd med 8 sidor redan... Men det var inte så allvarligt menat :) Heders!

Ok, ang. ss. Jag tycker det är så skumt med folk som lägger ner 20+ lax på en ss! Varför? De kunde få en Fixed Gear! Men det är jag...

Ok, on topic. De fördelar som försvinner med ss är, fixed-kännslan, kontakten med marken (vid halka osv. ska det vara mkt värt), enkelheten i konstruktionen. Skall man ha en ss kan man väll lika gärna ha en footie? Sedan har du förståss en poäng när du nämner cxss. I slutänden landar jag dock fortfarande på fixedgear eller växlad cx som de bästa alternativen... IMO
Har man inget projekt har man inget liv :)

freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by freddesvanstrom » 01 Sep 2010 21:25

Jag hör dig, får väl bli att Polar-expeditionifiera fixien tills man har råd o köpa cx...trist att cx-säsongen ebbar ut lite på våren, då kommer man väl vilja ha lvg-räser istället om jag känner mig själv rätt. Visst en cx funkar väl på lvg, men det är ju inte riktigt optimalt heller...

Jag hör hur det rasslar i huvet, aha det är alla pengar jag kommer behöva lägga på de olika cyklarna jag bara måste köpa...

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by AndreasVH » 02 Sep 2010 07:44

Jag satte ihop en helstel alu-mtb (SS 42/16) och har blåst omkring med den på grusvägar och stigar för att träna inför Retaarden. Kul som fan och kommer funka finfint som vinterjonne när jag byter ut Conti-slicksen mot först vanliga mtb-däck och sedan dubbisar.

@fredde: Kanske inte världens mest informativa inlägg, men jag tycker iaf att SS funkar och föredrar det på vintern och på sämre underlag.
Pflanzgarten stole my virginity

freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by freddesvanstrom » 02 Sep 2010 08:44

att jag drar mig för att köra mtb på vintern har nog mest med hjulstrl, har kört min mtb nu ett par dagar då jag saknar sadel till fixien och det e fan tungt i jämförelse. hur blir det då i vinter, förmodligen inte enklare iaf...haha. Vill verkligen ha en cx, men då man har fått ihop deg är de ju vår igen...suck...

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Viggen » 02 Sep 2010 09:44

Slaskade förra vintern runt på en footie men lite för slö utväxling förra året, crossdäck på och sådär. I år är väl planen att Retaard-29er fixien ska bli vintermarodör. Bilder kommer nog allt eftersom den är komplett.

Eftersom herr Svanström gärna vill ha bilder så kommer här en på förra årets vinteråk:
Image

freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by freddesvanstrom » 02 Sep 2010 09:57

29er, är det nåt nytt påfund? går det att göra 29er av vanlig mtb får det plats? det vore ju ett alt. då man får lite större hjul...

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Viggen » 02 Sep 2010 11:48

freddesvanstrom wrote:29er, är det nåt nytt påfund? går det att göra 29er av vanlig mtb får det plats? det vore ju ett alt. då man får lite större hjul...
Så nytt vet jag inte om det är Gary Fisher som lanserade det på 90-talet, för mig är det det i alla fall. Jag får in 29er hjul (som är ett par 622 eller 700c hjul, det vill säga ett par vanliga 28"are för landsväg/fixie. Varför dom har döpt dom till 29" förbryllar mig..)

Jag kommer klämma in ett par Fulcrum Red Metal SL i min 26" MTB, det kommer funka för jag har testat med ett par vanliga 28"are. Du får ju inte in dom fetaste däcken men det kan man ju leva med, ett par crossdäck är snabbare och dom kommer man långt på!

Sen kör man bolt-on drev i skivbromsfästet så har du en vinterfixie/skogsmaskin som heter duga! Slipper spacea om nav och bråka också. Om du vill spana in hur det kan se ut kan du surfa över till fredde.se:s hemsida/blogg då han kör 29er fixed:
http://blog.fredde.se/

EDIT: Ja den där sadelvinkeln är skev, jag vet. Men fästet till sadeln flexar som fan så den blir plan när jag sätter mig på den, det är världens galnaste stolpe med någon form av plast i toppen. Borde bytas ut mot en vettigare.. Men ja hojen var ju gratis så jag klagar inte!

freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by freddesvanstrom » 10 Sep 2010 14:12

hur gör ni med dubbdäck? sliter man inte ur dubbarna jäkligt fort med skiddande då det inte är snö? underlaget varierar ju en del i sthlm...

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by pean » 10 Sep 2010 15:23

Jag skiddar aldrig med mina vinterdäck, jag skiddar nog faktiskt aldrig över huvud taget, det är bara för folk med klena ben.

Men ja, allt mönster försvinner illa kvickt.
Image Image Image Image

freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by freddesvanstrom » 10 Sep 2010 16:37

Misstänkte det...

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by pean » 01 Dec 2010 22:45

SKS Race Blade, är det något att ha?

Min vinterhoj med fullfjädrade stänkor har lämnat in och jag tänkte flytte över crosspendelhjulen till gamla converten men det är tiiight med stänkorna och funderar nu på race blades. Borde väl duga för regniga, slaskiga och snöiga dagar?

Erfarenheter?
Image Image Image Image

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Nomis » 02 Dec 2010 09:58

pean wrote:SKS Race Blade, är det något att ha?

Min vinterhoj med fullfjädrade stänkor har lämnat in och jag tänkte flytte över crosspendelhjulen till gamla converten men det är tiiight med stänkorna och funderar nu på race blades. Borde väl duga för regniga, slaskiga och snöiga dagar?

Erfarenheter?

Själv var jag inte nöjd med mina race blades. Lämnade faktiskt tillbaka dem. Visst hjälper de lite och är enkla att fästa men var inte alls imponerad, bla ständigt blöta skor eftersom den främre skärmen är så kort.

Tipset är att fästa kompislappar både fram och bak, då kan få lite styrsel på dem.

Blattin
Posts: 210
Joined: 02 Mar 2009 22:21
Location: Uppsala

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Blattin » 02 Dec 2010 10:23

Man behöver inte sladda för att bromsa med dubbdäck, det är bara att sluta trampa så stannar man på grund av att friktionen är ungefär lika med sandpapper.

Om man sladdar med bra dubbdäck är det nog som Pean skriver gummit som försvinner, dubben är hårda som satan och gummit är mjukt.

------

Fram med fler idéer om stänkskärmar! Jag har små fjantiga plastisar som man snäbber fast på ramen och de funkar inte så bra.
Martin

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Busken » 03 Dec 2010 19:43

Image

Min vinterjonne. Skärmarna är fästa i hållare till cykellampor. Funkar finfint! Snigel speedad eftersom att jag inte ville slita ut titanrecord växeln. Crossdäck då den går 8 timmar om dan inne i stan och det faktiskt blir en del asfalt. Styrstammen är vänd sedan bilden togs. Styret skal bytas till ett som är 46 cm brett för ökad kontroll. Singelspeed reglage till bromsarna kommer också nästa vecka...

edit: utväxling är 48/17, en aningens tungt i snömodden men det funkar fint. Hjul är skräphjul jag hade liggandes...

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Indurain » 03 Dec 2010 20:23

Du borde fixa en skivbroms fram busken, med 8h/dag lär det inte dröja länge innan du har gjort slut på fälgen.
Rule #242 - More is good ... all is better.

Post Reply