Du kan ju börja med att kolla på tidigare sidor
Men, för att försöka svara på din fråga.
När man har en vintercykel vill man uppnå ett par saker.
1. Driftsäkerhet
2. Stabilitet
3. Framkomlighet
Driftsäkerhet innebär att allt på cykeln skall tåla salt, grus, lera, snö, minusgrader, hällregn osv. Det betyder att alla fina kedjeväxlar faller bort, ett par skitiga gamla sunkväxlar om är enkla att underhålla skulle kunna fungera... Men de slits fort på vintern! Navväxlar är att föredra. Fina velodromnav faller också bort då de är alldeles för öppna och släpper in massa grus och skit i lagren, mina nav på min fix var slut efter ett år...
Stabilitet: Vintern innebär glansis och osynliga glashala asfalltpartier. Då vill du inte halka. Många anser att fixed gear ger en bättre kontakt med marken och därmed är att föredra på hala och moddiga vägar. Gärna kombinerat med dubbdäck. Bockstyre är ostabilare och bromsar som enbart fungerar nere i bocken värre. Även skidd-stop kan bli knepigt om bromssträckan plötsligt är fem gånger så lång pga is.
Framkomlighet: Snö och lera sätter sig inte bara i lagren, det gör även att hjulen rullar trögt. Framförallt om man har tre km oskottad grusväg på pendeln -.- Om du har sådana problem rekomenderas en lågväxlad mtb, bra grepp, mycket kraft i tramptagen. Av samma anledning rekomenderar jag personligen skärmar på vinterhojjen. Att komma fram till skolan/jobbet täkt med lera och/ eller snömodd är inte kul!
Slutsats:
fixed: Fungerar mycket bra så länge navet tål smuts och bromsar, skärmar och däck med grepp finns. litet minus för bristen på växlar i moddiga backar, inget större problem dock.
ss: Många av problemen med fixed, men få av fördelarna. Ett plus dock för den idiotsäkra konstruktionen.
växlar: Stort nej, kletar, fryser, slits i vintern
mtb: Möjligen om man kan kosta på sig att renovera drivpaketer vart annat år eller inte bryr sig. Stort plus för framkomligheten... En bra kombo är fixed + mtb med reservation för att en lagom utväxling kan vara svår att hitta.
cx: Bra om man betänker problemet med växlar. Kräver skärmar, i övrigt nästan idealisk.
footie: Driftsäkrare än ss, minus för utväxlingen
lvg: Stort minus, gjorda för varma sommarkvällar på ren asfalt.
standard: Fungerar okej, ganska tung, ganska driftsäker, ganska framkomlig men tråkig som få!
Det här är alltså min högst personliga åsikt och jag bor på landet och har dålig koll på hur snöröjningen fungerar i sthlm/gbg/malmö... Men så här har jag upplevt att det är. Sedan har jag nog glömt något men edit kommer!
Lycka till med pendlandet!