[sthlm] Polisen spanar efter bromslösa cyklar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

[sthlm] Polisen spanar efter bromslösa cyklar

Post by ArvidSvensson » 18 Aug 2008 09:44

Nu har det börjat. En polares flickvän som är polis berättar att på morgonmötena (hill street blues i bakgrunden) uppmanas de att kolla efter bromslösa cyklar i trafiken. Kanske dags att blåsa liv i bromsfondtråden igen...

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 18 Aug 2008 09:57

Trist värre , men så länge man kör lagligt så lär man inte uppmärksammas bland alla som cyklar.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 18 Aug 2008 10:05

Spännande. Vad hände med brakeless-fonden?
Image Image Image Image

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 18 Aug 2008 10:11

Inte så oväntat, men att dom orkar och ger det tid!
Inte fan är fixis det största problemet i sthlm?!

Tyvärr är det väl som vanligt order uppifrån, mest för att smörja politiker som läst/sett/hört om det i media.

Rebell som man är så tänker jag inte hänga på nån broms
:twisted:
He he!

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 18 Aug 2008 10:53

Image

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 18 Aug 2008 11:08

otto_r wrote:Image
ha ha ha.

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 18 Aug 2008 11:16

Snälla om ni åker fast. Skriv INTE på boten. Låt dom driva det till Tingsrätten, så vi får det prövat rättsligt en gång för alla.

Det är inget tvång att skriva på en bot! Att skriva på är det samma som att erkänna. Gör inte det , för allas skull.

Visst, jag har frambroms, men jag är nyfiken vad en domstol anser.

kalis
Posts: 297
Joined: 28 Jan 2008 22:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by kalis » 18 Aug 2008 11:56

bruse wrote:Snälla om ni åker fast. Skriv INTE på boten. Låt dom driva det till Tingsrätten, så vi får det prövat rättsligt en gång för alla.

Det är inget tvång att skriva på en bot! Att skriva på är det samma som att erkänna. Gör inte det , för allas skull.

Visst, jag har frambroms, men jag är nyfiken vad en domstol anser.
Ställer du upp och pröjsar eventuella rättegångskostnader också?

Kan inte Bruse skruva av sin broms och köra fam och tillbaka framför polishuset tills han blir haffad lagens långa arm istället?

Well, jag kommer nog att titta lite nogrannare efter poliser nu iaf.

/* kalis */
.:: Infixiecated ::. твёрдыйступица велосипедист

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 18 Aug 2008 12:12

kalis wrote:
bruse wrote:Snälla om ni åker fast. Skriv INTE på boten. Låt dom driva det till Tingsrätten, så vi får det prövat rättsligt en gång för alla.

Det är inget tvång att skriva på en bot! Att skriva på är det samma som att erkänna. Gör inte det , för allas skull.

Visst, jag har frambroms, men jag är nyfiken vad en domstol anser.
Ställer du upp och pröjsar eventuella rättegångskostnader också?

Kan inte Bruse skruva av sin broms och köra fam och tillbaka framför polishuset tills han blir haffad lagens långa arm istället?
Funderar faktsikt på att ta av den för å se.

Men vadå betala rättegångskostnaderna? Det är ju knappast ett civilmål. Det är ett brottsmål isåfall, då betalar staten kostnaderna.

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 18 Aug 2008 12:15

I våras kom ja brännandes mot slussen från hornsgatan, kör mot rött vid korsningen götgatan/hornsgatan varpå jag får syn på nån slags poliskontroll för cyklar. Dundrar vidare ute i körfältet upptäcker då nästa rödljus vid torget och tänker att stannar jag så kommer dom garanterat och snackar med mig och ger mig böter, kör jag vidare så får jag väll se vad som händer. Gasar på ner mot skeppsbron å hör en av dom skrika efter mig och får syn på ännu mer poliser mellan tullhusen, kliver ut en polis i cykelbanan och visar att ja ska stanna så ja droppar ut i gatan kryssar ut mellan bilarna och kör järnet på bussfilen och försvinner.

Tror man kommer få tillämpa detta oftare nu..

Allt tack vare denna mediahysteri, tack ska ni ha!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 18 Aug 2008 12:20

Älgen wrote:I våras kom ja brännandes mot slussen från hornsgatan, kör mot rött vid korsningen götgatan/hornsgatan varpå jag får syn på nån slags poliskontroll för cyklar. Dundrar vidare ute i körfältet upptäcker då nästa rödljus vid torget och tänker att stannar jag så kommer dom garanterat och snackar med mig och ger mig böter, kör jag vidare så får jag väll se vad som händer. Gasar på ner mot skeppsbron å hör en av dom skrika efter mig och får syn på ännu mer poliser mellan tullhusen, kliver ut en polis i cykelbanan och visar att ja ska stanna så ja droppar ut i gatan kryssar ut mellan bilarna och kör järnet på bussfilen och försvinner.

Tror man kommer få tillämpa detta oftare nu..

Allt tack vare denna mediahysteri, tack ska ni ha!
Det är hög trollvarning på dig älgen , mediahysterin är inte skapad av oss utan av media och den hade kommit hit förr eller senare.
Det är bara att ta dig en titt i vilket livsstilsmagasin som helst idag osv osv.
Så sluta var en struts och dra upp huvudet ur sanden , mediahysterin är inte skapad av en händele utav en serie händelser och reportage.

Samt så är rödljuskörning en helt annan sak och polisen kan ju fortsätta leta efter bromslösa cyklar för så vitt jag vet så rullar det bara en här i stan och det är speedmans frihjuls-conti. ;)

Måste bara tillägga att hela bromsdebatten är som en repig gammal 12".
Last edited by Andye on 18 Aug 2008 12:58, edited 1 time in total.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 18 Aug 2008 12:26

bruse wrote: ...
Men vadå betala rättegångskostnaderna? Det är ju knappast ett civilmål. Det är ett brottsmål isåfall, då betalar staten kostnaderna.
Jag är rudis på juridik och tycker t.ex. att civilmål och brottsmål är svåra ord. Att det blir det ett s.k. prejudicerande rättsfall vet jag men innebär det att polisens tidigare tolkningsföretrade rivs upp retroaktivt och att bubblan får tillbaka 500 spänn?

Räknas min missade arbetstid som rättegångskostnader? Jag kommer att skriva under direkt på plats. Erkänna alltså. Det är fortfarande billigare att åka dit en gång i månaden än att köpa ett SL-kort så jag ser det som en pendlingskostnad :)

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 18 Aug 2008 12:27

Andye wrote:
Älgen wrote:I våras kom ja brännandes mot slussen från hornsgatan, kör mot rött vid korsningen götgatan/hornsgatan varpå jag får syn på nån slags poliskontroll för cyklar. Dundrar vidare ute i körfältet upptäcker då nästa rödljus vid torget och tänker att stannar jag så kommer dom garanterat och snackar med mig och ger mig böter, kör jag vidare så får jag väll se vad som händer. Gasar på ner mot skeppsbron å hör en av dom skrika efter mig och får syn på ännu mer poliser mellan tullhusen, kliver ut en polis i cykelbanan och visar att ja ska stanna så ja droppar ut i gatan kryssar ut mellan bilarna och kör järnet på bussfilen och försvinner.

Tror man kommer få tillämpa detta oftare nu..

Allt tack vare denna mediahysteri, tack ska ni ha!
Det är hög trollvarning på dig älgen , mediahysterin är inte skappad av oss utan av media och den hade kommit hit förr eller senare.
Det är bara att ta dig en titt i vilket livsstilsmagasin som helst idag osv osv.
Så sluta var en struts och dra upp huvudet ur sanden , mediahysterin är inte skapad av en händele utav en serie händelser och reportage.

Samt så är rödljuskörning en helt annan sak och polisen kan ju fortsätta leta efter bromslösa cyklar för så vitt jag vet så rullar det bara en här i stan och det är speedmans frihjuls-conti. ;)

Måste bara tillägga att hela bromsdebatten är som en repig gammal 12".
trollvarning, gå och lägg dig hörru.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 18 Aug 2008 12:29

Älgen wrote:I våras kom ja brännandes mot slussen från hornsgatan, kör mot rött vid korsningen götgatan/hornsgatan varpå jag får syn på nån slags poliskontroll för cyklar. Dundrar vidare ute i körfältet upptäcker då nästa rödljus vid torget och tänker att stannar jag så kommer dom garanterat och snackar med mig och ger mig böter, kör jag vidare så får jag väll se vad som händer. Gasar på ner mot skeppsbron å hör en av dom skrika efter mig och får syn på ännu mer poliser mellan tullhusen, kliver ut en polis i cykelbanan och visar att ja ska stanna så ja droppar ut i gatan kryssar ut mellan bilarna och kör järnet på bussfilen och försvinner.

Tror man kommer få tillämpa detta oftare nu..

Allt tack vare denna mediahysteri, tack ska ni ha!
Haha! Tack ska du ha, för att du bränner rödljus framför polisen på en fixie..

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 18 Aug 2008 12:45

ArvidSvensson wrote: Räknas min missade arbetstid som rättegångskostnader? Jag kommer att skriva under direkt på plats. Erkänna alltså. Det är fortfarande billigare att åka dit en gång i månaden än att köpa ett SL-kort så jag ser det som en pendlingskostnad :)
Blir du friad, lär väl rätten betala din förlorade inkomst?

Så du skulle skriva under vad än polisen påstår att du begått för brott? Är inte det lite naivt? Jag skulle aldrig skriva under en bot, om jag ansåg mig vara oskyldig.

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 18 Aug 2008 13:14

carlhenrik wrote:
Älgen wrote:I våras kom ja brännandes mot slussen från hornsgatan, kör mot rött vid korsningen götgatan/hornsgatan varpå jag får syn på nån slags poliskontroll för cyklar. Dundrar vidare ute i körfältet upptäcker då nästa rödljus vid torget och tänker att stannar jag så kommer dom garanterat och snackar med mig och ger mig böter, kör jag vidare så får jag väll se vad som händer. Gasar på ner mot skeppsbron å hör en av dom skrika efter mig och får syn på ännu mer poliser mellan tullhusen, kliver ut en polis i cykelbanan och visar att ja ska stanna så ja droppar ut i gatan kryssar ut mellan bilarna och kör järnet på bussfilen och försvinner.

Tror man kommer få tillämpa detta oftare nu..

Allt tack vare denna mediahysteri, tack ska ni ha!
Haha! Tack ska du ha, för att du bränner rödljus framför polisen på en fixie..
Ää tror polisen har viktigare saker för sig en att ta fixe cyklar.
Vi cykla runt i kungsan för nån vecka sedan. En polis klev fram till en i jänget och frågade med skarp röst
- "Är det där en sån där fixed gear?"
han fick ett försynt - "ja" varpå han säger - "Aha va coolt!".
Sen får han en liten demonstration sen drar vi utan böter eller åthutning.
Bör tillläggas att det var mörkt ute och ingen hade lyktor.

Du ska ha extrem otur i fall du åker ditt tror jag. Men är det någon här som har åkt fast enkom för att inte ha broms?

Vidare så tror jag att det är bra att grabbarna var med i det där inslaget, vem vet hur vinklat det kunde blivit i fall dom inte var med och kunde påvärka inslaget. Alla som gnäller över det är nog bara lite sotis på att dom inte var med ;)
"Just put put dildos on your handelbars and get it done with"

"does these handle bars make my butt look big"

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 18 Aug 2008 13:49

Jag har väldigt svårt att tänka mig att någon skulle bli friad i rättegång.
Men ingen skulle bli gladare än jag om det blev lagligt :)
Om om polisen blir för jobbig överväger jag nog att sätta på en broms.

/M

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 18 Aug 2008 13:57

bruse wrote: ...
Så du skulle skriva under vad än polisen påstår att du begått för brott? Är inte det lite naivt? Jag skulle aldrig skriva under en bot, om jag ansåg mig vara oskyldig.
I det här fallet måste jag säga att det är naivt att tro att det kanske är lagligt med enbart fastdrevsbroms. Jag är helt övertygad om att den första prövningen som görs visar att det är olagligt och då blir det nog hetsjakt på riktigt. Inte minst i media.
Seb wrote: Ää tror polisen har viktigare saker för sig en att ta fixe cyklar.
Vi cykla runt i kungsan för nån vecka sedan. En polis klev fram till en i jänget och frågade med skarp röst
- "Är det där en sån där fixed gear?"
han fick ett försynt - "ja" varpå han säger - "Aha va coolt!".
...
Polisen fick instruktionen nu i helgen, tror inte att du får samma bemötande ikväll. Tyvärr.

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 18 Aug 2008 14:15

Ja man får väl se upp för de färska unga poliserna för de gamla rävarna som tagit en kula eller två skiter väl i vad chefen säger och än mindre om cyklister.

Helt ärligt så ser jag alltid upp för polisen, håller mig i skuggorna så att säga

:lol:

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 18 Aug 2008 18:52

Sist jag cyklade på skeppsbron mötte jag en polisbil och gissa om jag blev utstirrad av poliserna i bilen. Jag har svårt att se att man skulle bli stoppad av en polis om man kör vettigt, använder lysen på natten, skippar trottoaren och inte kör mot rött.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Post Reply