JIS axel
JIS axel
Jag håller på att sätta ihop en fixie på en gammal Peugeot ram och har stött på ett problem. Vevarmarna som satt på med ISO vill jag inte använda och dom jag vill använda har JIS. Så min fråga är:
Vart kan jag hitta en lös vevaxel med JIS fattning som passar mitt franska vevlager med lösa kulor?
Vart kan jag hitta en lös vevaxel med JIS fattning som passar mitt franska vevlager med lösa kulor?
Re: JIS axel
Är det inte enklare att bara köpa ett nytt vevlager?
- carlhenrik
- Posts: 918
- Joined: 06 Nov 2007 21:38
- Location: Sthlm
Re: JIS axel
Ska du köpa nytt vevlager så är VeloOrange det bästa/billigaste, tror jag. De har flera olika längder. Frakten går på $13, $28 eller $34, beroende på hur snabbt du vill ha det.
http://www.velo-orange.com/grcrufrthbob.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.velo-orange.com/grcrufrthbob.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JIS axel
Själv satte jag i ett vanligt enkelt integrerat Shimano-vevlager i min gamla Peugeot-ram som jag tänkte bygga om. Hade det liggande men bör väl kosta runt 200:-. Rätta mig om jag har fel, men alla Shimano är väl JIS?
Re: JIS axel
Corectomundo!Rokkoko wrote:Själv satte jag i ett vanligt enkelt integrerat Shimano-vevlager i min gamla Peugeot-ram som jag tänkte bygga om. Hade det liggande men bör väl kosta runt 200:-. Rätta mig om jag har fel, men alla Shimano är väl JIS?
...bortsett deras keirinprylar...
SOLAFIX
Re: JIS axel
Kan det stämma att Shimano har integrerade vevlager för franska gängor?? Jag har letat som en tok utan att hitta. Velo-orange verkar vara de enda som har sådanna. Sen finns det ett gäng lösningar med koppar från bla phil woods och sist men inte minst gänglösa lager.Rokkoko wrote:Själv satte jag i ett vanligt enkelt integrerat Shimano-vevlager i min gamla Peugeot-ram som jag tänkte bygga om. Hade det liggande men bör väl kosta runt 200:-. Rätta mig om jag har fel, men alla Shimano är väl JIS?
MVH
Magnus
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: JIS axel
Eller så köper du det från England:carlhenrik wrote:Ska du köpa nytt vevlager så är VeloOrange det bästa/billigaste, tror jag. De har flera olika längder. Frakten går på $13, $28 eller $34, beroende på hur snabbt du vill ha det.
http://www.velo-orange.com/grcrufrthbob.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.freshtripe.co.uk/Freshtripe/Drivetrain.html
Ingen tull och billigare frakt.
Re: JIS axel
Ledsen om jag förvirrade till det, men min Peugeot har engelska gängor.
Lästips:
http://cyclespeugeot.com/Threading.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"In general if you have a 70's model Peugeot it will have French threading. Bikes produced around 1980 and later will have either French or Swiss threading and bikes produced in the early to mid eighties will have Swiss or British threading. Peugeots 1981 U.K. catalog clearly states a '35X1 thread L.H. fixed cup' indicating Swiss threading. By 1986 all bikes were built with British threading. Check the cup on the crankset side for a stamping, some are marked while others are not. Swiss cups can be identified by a 'ring' on the outer circumference of the cup or a 'gold' coloring."
Lästips:
http://cyclespeugeot.com/Threading.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"In general if you have a 70's model Peugeot it will have French threading. Bikes produced around 1980 and later will have either French or Swiss threading and bikes produced in the early to mid eighties will have Swiss or British threading. Peugeots 1981 U.K. catalog clearly states a '35X1 thread L.H. fixed cup' indicating Swiss threading. By 1986 all bikes were built with British threading. Check the cup on the crankset side for a stamping, some are marked while others are not. Swiss cups can be identified by a 'ring' on the outer circumference of the cup or a 'gold' coloring."
Re: JIS axel
Ok, jag kanske inte kommer med nåt vettigt här men om det är en gammal peugeot som ska konverteras till fixed och det inte är något direkt fel på det gamla vevlagret skulle jag montera på JIS-vevarna på ISO-tappen. Enda skillnaden mellan dem är att JIS-tappen är lite större, vilket skulle resultera i att vevarna kommer att monteras längre in på ISO-axeln. Detta är såklart inget alternativ om JIS-vevarna hamnar så långt in att de tar i lagerkoppen på vevlagret. Men om inte det inträffar brukar JIS vev på ISO tapp kunna resultera i en bättre kedjelina på conversions. Speciellt om vevarna är designade för 2/3 delat och du tänker montera din framklinga på yttersta positionen.