Mitt försök på timmen.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by ArvidSvensson » 09 Aug 2010 07:02

snarkus wrote:...
Det absolut viktigaste är att du cyklar så mycket och ofta du bara kan.
...
...eller så tränar man på att cykla just timmen och ingenting annat. Hur många här är det som har erfarenhet av att träna ett år inför timmen?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Ronny » 09 Aug 2010 09:03

ArvidSvensson wrote:
snarkus wrote:...
Det absolut viktigaste är att du cyklar så mycket och ofta du bara kan.
...
...eller så tränar man på att cykla just timmen och ingenting annat. Hur många här är det som har erfarenhet av att träna ett år inför timmen?
Vilken tråkig retorisk fråga som vill döda meningsskiljaktigheter bland intresserade och vad ska svaret bli?
De som satt och försökt sig på rekordet har alla varit exceptionella tempocyklister från Merckx till Sosenka. Kvalitén hos dessa har varit den att deras tempoförmåga har gett en fingervisning om att de kan slå rekord på bana. Många vill ge sken av att de rör sig blott om fastnav som det vore något så unikt att kunna trampa.
En sak att slå rekordet på den nivån som proffsen ligger på vilket inte är fallet här men oavsett det, så är tillvägagångssättet och den kvalitén som man bör ha som cyklist självklart den samma. Det är ganska vanligt bland orutinerade cyklister och inte minst bland fastnavare att slänga med snitthastigheter som oftast verkar vara fiktiva. chrobins träningsmetoder är intressanta men som snarkus säger man bör träna cykling otroligt mycket vilket är betydligt viktigare än någon deffning.
Likväl är det intressant att följa chrobins fix(ie) idé!
Мясо это убийство

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by svennelainen » 09 Aug 2010 09:42

Jag ser ingen som helst anledning till att en cyklist ska deffa över huvudtaget.
Håller för en gångs skull med Ronny; Käka ordentligt och cykla istället.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by ArvidSvensson » 09 Aug 2010 10:58

Svennelainen wrote:Jag ser ingen som helst anledning till att en cyklist ska deffa över huvudtaget.
Håller för en gångs skull med Ronny; Käka ordentligt och cykla istället.
Precis, deffning är till för beach 2011 och för att se bra ut i kroppsbyggar/fitnessammanhang insmord i olja. Deffning är nedbrytande. Käka bra och cykla är receptet. Frågan är bara hur man ska cykla om man enbart satsar på timmen.
Ronny wrote:Vilken tråkig retorisk fråga som vill döda meningsskiljaktigheter bland intresserade och vad ska svaret bli?
Med risk för att vara sådär tråkig igen; undrar hur det sett ut i backhoppningsbranchen om Boklöv lyssnat på personalen i backhoppningsbutiken? Undrar också hur det sett ut i cliplessbranchen om Ljungskog stått på sig i cliplessbutiken?

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 09 Aug 2010 11:59

Schack mästaren Gerri Kasparov körde en väl planerad fysisk träning för att hålla schack sinnet på topp. Varför inte göra tvärtom? Så nu har jag börjat köra ett parti schack om dan för att träna på koncentration och fokusering.

Verkligen kul med alla tips och råd och snälla sluta inte med det. Men..
Så här ligger det till för mig:

Jag jobbar heltid med egen firma. Har två barn 1,5år och 4,5år. Så tid är det minsta jag har. Och jag vill inte vara ute och cykla så fort jag kan. Jag tycker det är ganska tråkigt att cykla. Jag tänker inte spendera mer än en timme åt gången på cykeln innan försöket. Fysiken är jag minst orolig för. Det är "bara" att träna, och träna behöver jag i vilket fall som helst för att orka med jobbet. (jobbar som produkt formgivare, mycket stilla sittande vid datorn) Det som kommer kräva mest är den mentala förberedelsen. Jag kommer ta till alla okonventionella metoder jag kommer på. Örtte, meditation, quigong, profylax, thaichi, visualisering you name it.

Det hela började faktiskt med Porteur bygget. Många här vet hur lätt det kan vara att göra klart nått till 80%. Och samma personer vet hur svårt det kan vara att göra dom där sista 20%. Med det där projektet var det att orka rent metalt göra klart det som var det svåra. Inga moment var egentligen speciellt svåra men att orka göra dom...
Det krävdes mycket fokusering och visualisering från mig för att få klar den. Men det gick. Så varför ska det inte gå att cykla 42km på en timme. Visst, det krävs en fysisk urladdning men den är jag minst orolig för.

Kalla mig dåre, okunnig, pajas. Om ca 10mån får vi svaret.

Fick förresten mail från Björn på YA arenan idag.
Image

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Speedman » 09 Aug 2010 12:29

chrobin wrote:Schack mästaren Gerri Kasparov körde en väl planerad fysisk träning för att hålla schack sinnet på topp. Varför inte göra tvärtom? Så nu har jag börjat köra ett parti schack om dan för att träna på koncentration och fokusering.

Verkligen kul med alla tips och råd och snälla sluta inte med det. Men..
Så här ligger det till för mig:

Jag jobbar heltid med egen firma. Har två barn 1,5år och 4,5år. Så tid är det minsta jag har. Och jag vill inte vara ute och cykla så fort jag kan. Jag tycker det är ganska tråkigt att cykla. Jag tänker inte spendera mer än en timme åt gången på cykeln innan försöket. Fysiken är jag minst orolig för. Det är "bara" att träna, och träna behöver jag i vilket fall som helst för att orka med jobbet. (jobbar som produkt formgivare, mycket stilla sittande vid datorn) Det som kommer kräva mest är den mentala förberedelsen. Jag kommer ta till alla okonventionella metoder jag kommer på. Örtte, meditation, quigong, profylax, thaichi, visualisering you name it.

Det hela började faktiskt med Porteur bygget. Många här vet hur lätt det kan vara att göra klart nått till 80%. Och samma personer vet hur svårt det kan vara att göra dom där sista 20%. Med det där projektet var det att orka rent metalt göra klart det som var det svåra. Inga moment var egentligen speciellt svåra men att orka göra dom...
Det krävdes mycket fokusering och visualisering från mig för att få klar den. Men det gick. Så varför ska det inte gå att cykla 42km på en timme. Visst, det krävs en fysisk urladdning men den är jag minst orolig för.

Kalla mig dåre, okunnig, pajas. Om ca 10mån får vi svaret.

Fick förresten mail från Björn på YA arenan idag.
[img]mail[/img]
+1

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by solomon » 09 Aug 2010 12:35

Om du vill träna fokus och mental psykning kanske det är läge att plocka upp jongleringen igen ;)
Det kan ju vara störigt och psykande nått jävulskt att stå och nöta.
Hör av dig om du vill ta ett pass... Kan du rubix kub? det kan vara ganska psykande också, särskillt när man kör på tid.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Fredde » 09 Aug 2010 18:22

ChRobin, se till att ha en vintercykel redo när Psyklings-säsongen drar igång runt 1:a november så kan jag lova att när knopparna brister kommer du inte ha några som helst problem att fokusera under en timmes cykling... inomhus... utan vind... utan regn... utan minusgrader... :)

Så länge varje träningspass slutar med att det är svart för ögonen och man har darr på läppen så är du på rätt väg! :)

/Fredde

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by mojhoj » 12 Aug 2010 11:02

fredde.se wrote:ChR, jag håller verkligen tummarna för att du en vacker dag vaknar upp och känner en stor lust att bygga en velodrom i tanto... :)
precis!
π = 44/14

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Mitt försök på timmen.

Post by snarkus » 12 Aug 2010 11:48

chrobin wrote:Jag tänker inte spendera mer än en timme åt gången på cykeln innan försöket.
Tänk på att du kanske ska värma upp 15-20 minuter innan din Timme på velodromen. Ta med det i beräkningarna när du tränar också, trist om du skulle få hammaren på dagen D för en sån sak ;)

Kör hårt!

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 13 Aug 2010 16:29

snarkus wrote:
chrobin wrote:Jag tänker inte spendera mer än en timme åt gången på cykeln innan försöket.
Tänk på att du kanske ska värma upp 15-20 minuter innan din Timme på velodromen. Ta med det i beräkningarna när du tränar också, trist om du skulle få hammaren på dagen D för en sån sak ;)

Kör hårt!
Man behöver ju inte värma upp på just cykeln eller? Kan ju tex hoppa hopprep som Mike Tyson och grabbarna.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by ArvidSvensson » 13 Aug 2010 16:34

...eller träna på att inte värma upp alls och spara alla krafter till timmen.

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 16 Aug 2010 13:15

Nu är jag så sjuukt peppad. Pratade precis med Pär Edgren, snubben som har det svenska rekorder på timmen. (han jag postade lite bilder på för ett tag sen, han på GT hojen)

"Fan va kul, en dåre till." Var hans spontana reaktion.

Han kommer nu följa mitt projekt och "coacha" mig lite under tiden.

Otroligt inspirerande att prata med honom och nu kommer jag verkligen ge järnet.

garino
Posts: 9
Joined: 11 Aug 2010 10:35

Re: Mitt försök på timmen.

Post by garino » 17 Aug 2010 11:14

vilket spännande plats du kommer att göra det på också, jag kommer att älska att följa detta event, och dina framsteg, hoppas det går grymt för dig!

själv skulle jag aldrig på så kort tid kunna komma upp i den nivå som skulle krävas för denna prestation

lycka till!
Last edited by garino on 18 Aug 2010 14:22, edited 1 time in total.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Fredde » 17 Aug 2010 15:57

tjao!

Hur är status? Hur många minuter i 43 grejar du nu? Ligger du över under planen?

/fredde

Jont
Posts: 136
Joined: 09 Aug 2009 10:27
Location: Charlstown

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Jont » 17 Aug 2010 19:04

Du är verkligen en motivations spruta chrobin! Se så många människor som bryr sig om en man som ska sitta en timme på en cykel. Jag älskart. Vet inte om du sett denna men det verkade som om det fanns en del läsvärt:
http://www.wolfgang-menn.de/indurain.htm

Glöm för all del inte att träna på att tänka positiva tankar! Keep up the Spirit!!
SOLAFIX

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by klasolsson » 17 Aug 2010 19:18

Alla måste kolla här om ca ett år! -->>

http://www.ikd.nu/

Heja Chrobin!

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by KvarterenRundt » 17 Aug 2010 21:33

Ja det här är sjukt spännande och inspirerande. Måste tycka lite också, för att jag bryr mig..
Man behöver ju inte värma upp på just cykeln eller? Kan ju tex hoppa hopprep som Mike Tyson och grabbarna.
...eller träna på att inte värma upp alls och spara alla krafter till timmen.
Jag är ganska säker på att det är optimalt att värma upp grenspecifikt. Där du ska, iaf under korta stunder, komma upp i samma arbete som under timmen. Det ska vara uppvärmande, inte uttröttande.

Du får gärna låna den här av mig om du vill?

http://www.idrottsbokhandeln.se/Shop/Ar ... icleId=569" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite orolig för att du inte kommer mängdträna men det väger du säkert upp med det andra, den cykeln och den mentala biten.
Allra viktigast är att man är tycker träningen är kul förstås.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by ArvidSvensson » 17 Aug 2010 21:47

KvarterenRundt wrote:...
Det ska vara uppvärmande, inte uttröttande.
...
Image
Så här då?

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by KvarterenRundt » 17 Aug 2010 22:18

hm utveckla liknelsen.. inkörd? orörd? gummit måste väl värmas upp?

edit: aha påsarna, nej sån uppvärmning funkar ju inte!

Post Reply