Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by Linkert » 16 Aug 2010 00:58

Något jag märkte ganska tidigt i min "skid karriär" var att jag endast har två ytor där däcket slits. Givetvis är detta ett problem om man vill att däcket ska leva så länge som möjligt och därför är jag sugen på att göra något åt detta.

Har nu 16T x 48T; tanken är då att jag byter till 16T x 50T för att då få 16 olika ytor där däcket slits http://www.surplace.fr/ffgc/" onclick="window.open(this.href);return false;. (och det blir något tyngre vilket också är något jag vill ha)

Av vad jag förstått från Sheldon Brown's hemsida så ska jag ha 130 mm BCD, nu är då frågan vad som rekommenderas, tips, saker att tänka på? Vad säger proffsen om att köra 16T x 50T?

Surley har jag hört gott om från "Charlie the Bikemonger" på YouTube.
http://www.singlespeed-onlineshop.de/d_ ... _130mm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Spara sök-snacket.. Been there done that, skadar det verkligen om forumet hålls aktivt och att kanske några unika tankar och reflektioner uppstår som inte uppstått i en av de andra trådarna? (retorisk fråga, shh!)

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by olebole » 16 Aug 2010 07:09

Proffsen säger att man ska söka, det är bra mycket billigare och enklare att byta drev bak. Alltså ska du köra 48/15 vilket borde ge tillräckligt med gummi att sladda på!

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by Busken » 16 Aug 2010 07:58

48/15 är nog i tyngsta laget. 48/17 ger dig en behagligare cykeltur OCH 17 slitpunkter på däcket.

gustiff
Posts: 53
Joined: 08 May 2010 19:51
Location: Malmö

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by gustiff » 16 Aug 2010 08:40

17 är hyvens! Det slits jämt och fint, 19 är också bra.. det finns fina program som räknar ut det åt dig!

http://software.bareknucklebrigade.com/ ... pplet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

kolla där

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by Linkert » 16 Aug 2010 09:47

16T känns för lätt i dagens läge, känner mig som denna snubbe då jag får upp lite fart:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag behöver mig en låsringsnyckel och något 15T eller 14T bakdrev, frågan är vilket? Gärna över disk idag.
Last edited by Linkert on 16 Aug 2010 10:26, edited 1 time in total.

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by pettermagnus » 16 Aug 2010 10:07

Hur snabbt kör du egentligen?

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by Linkert » 16 Aug 2010 10:23

pettermagnus wrote:Hur snabbt kör du egentligen?
Ibland får jag för mig att försöka slå något sorts abstrakt personligt rekord i fart och då går det undan så fort vägen jag cyklar på tillåter. Stockholmare känner nog till rakstreckan innan man kommer fram till djurgårdsbron, där kan det gå undan på kvällen.
Gillar fart, det har alltid vart min grej vid kontakt av fordon. Tror jag är skadad från att ha spelat för mycket "Stunts" på gamle DOS maskinen när jag var liten ;)

Borde fixa mig en cykeldator någon dag.

Edit: hursom, ska väl ta mig ut med cykeln och shoppa med en polare idag, så det löser sig nog.
Jag skulle kunna fråga i butik, men hur mycket standardisering finns det med bakdrev? Har upptäckt att det ofta finns 7011 olika versioner och passningar på de flesta delar..

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by pettermagnus » 16 Aug 2010 10:50

Du kan också hitta någon sträcka med sådanhär hastighetsbevakning som visar bilister hur snabbt de kör, typ döbelnsgatan södergående där vid kyrkan innan gatan byter namn till malmskillnadsgatan. (Just det exemplet är dock i en halvjobbig uppförsbacke)
Sedan ger du järnet och kollar vilken hastighet du är uppe i.

Om du vill kan du ju också använda http://sheldonbrown.com/gears/" onclick="window.open(this.href);return false; och fylla i hjulstorlek och utväxling, sedan byter du till "meters development" i rullgardinsmenyn bredvid "Gear Units" så får du fram ett nummer, t.ex. 6.3. Därefter tar du fram miniräknaren och fyller i hastigheten du fick fram i meter alltså 28000 om du kom upp i 28km/h sedan delar du det i 60x6.3 och vips får du fram din kadens som "ska" ligga mellan 90 och 100

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by NKDMS » 16 Aug 2010 13:19

Generellt när det gäller skidpatches är ju ojämna tal bra, och allra helst primtal.

Bra kandidater:
Fram är 43, 47 och 49
Bak 15 och 17

Om du funderar på att byta framklinga så välj en av ovanstående, så ska du i stortsätt kunna ha vilken storlek på kuggen bak som helst och få många skidpatches.

Som synes nedan är nästan alla kombinationer som har ett primtal bak eller fram bäst ur skidsynpunkt, dvs 13 (lite litet kanske), 17, 47.
Image
Även 49 funkar ju bra , inget primtal men ger många skidpatchar.
FISTASTHLM

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by Linkert » 16 Aug 2010 16:29

Har mig ett nytt bakdrev på 15T. Har dragit av låsringen och försöker nu få bort det gamla drevet. Hur i helvete hårt sitter det egentligen?! Det är inte omvända trådar eller hur, det är bara låsringen som är tvärtom?

User avatar
snigeln
Posts: 108
Joined: 12 Aug 2010 19:32

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by snigeln » 16 Aug 2010 16:42

Linkert wrote:Har mig ett nytt bakdrev på 15T. Har dragit av låsringen och försöker nu få bort det gamla drevet. Hur i helvete hårt sitter det egentligen?! Det är inte omvända trådar eller hur, det är bara låsringen som är tvärtom?
drevet gängas vell av när det snurras motsols?
Galen i rutigt!

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by Linkert » 16 Aug 2010 17:09

Har ingen chain whip (svenska?) och har nu testat med en så kallad "reverse rotafix"-variant. Biter inte ens lite! Känns typ som att jag kommer vika ramen på mitten :P

Edit: Yeay! Det gick.. Frågan är dock varför i helvete jag var så väldigt inställd på att jag hade 1/8" kedja på min cykel när jag handlade mitt 1/8 surly drev.. Funkar 1/8 kedja på min frontklinga som gått på 3/32?
Ibland är man inte vaken.


Snabb googling, tydligen ska det gå fint så jag får handla 1/8 kedja imorgon hehe.

JoLi
Posts: 104
Joined: 02 Jun 2010 20:21
Location: Boulder, CO

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Post by JoLi » 16 Aug 2010 18:58

NKDMS wrote:Generellt när det gäller skidpatches är ju ojämna tal bra, och allra helst primtal.

Bra kandidater:
Fram är 43, 47 och 49
Bak 15 och 17

Om du funderar på att byta framklinga så välj en av ovanstående, så ska du i stortsätt kunna ha vilken storlek på kuggen bak som helst och få många skidpatches.

Som synes nedan är nästan alla kombinationer som har ett primtal bak eller fram bäst ur skidsynpunkt, dvs 13 (lite litet kanske), 17, 47.
Image
Även 49 funkar ju bra , inget primtal men ger många skidpatchar.
Lysande info!

Post Reply