Ta bort färg och gammalt lås

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
DrPerkolas
Posts: 29
Joined: 08 Aug 2010 17:56

Ta bort färg och gammalt lås

Post by DrPerkolas » 12 Aug 2010 11:53

Köpte en gammal cykel i slitet skick för att fixa till med omlackering och dyl. Sitter dock kvar fästena för ett gammalt lås på bakgaffeln eller vad man ska kalla det. Svetsat alltså, ett sådant man fäller upp, men själva kolven är borttagen. Går det att ta bort skräpet med en vinkelslip eller något annat härligt verktyg?

2. Det är en gammal orginallack med lite diverse nya färgstänk här och där som någon kladdat på. Är det slipa som gäller eller kan man använda något sånt här? http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/ ... ingsmedel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om slipning, vilka papper?

Oerhört tacksam för hjälp! Och cykeln är inte stulen, gubben jag köpte den av hade köpt ett gäng när kommunen sålde ut gamla glömda cyklar.

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Ta bort färg och gammalt lås

Post by Panos » 12 Aug 2010 12:05

Tjena!
Klart att det går att ta bort. Tog själv bort ett sådant från en Crescent som jag gjorde om till Singelspeed. Inga problem alls med vinkelkap :wink:

Mvh
Panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Ta bort färg och gammalt lås

Post by pse » 12 Aug 2010 14:03

Färgborttagningsmedel funkar fint. Jag har använt något från Flügger. Effektivt men ganska kladdigt.

DrPerkolas
Posts: 29
Joined: 08 Aug 2010 17:56

Re: Ta bort färg och gammalt lås

Post by DrPerkolas » 12 Aug 2010 16:32

Härligt att höra, två av två möjliga!

User avatar
daos
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2008 10:50
Location: stockholm

Re: Ta bort färg och gammalt lås

Post by daos » 13 Aug 2010 09:20

vad gäller färgborttagning, det är snabbast och enklast att blästra. kostar några hundralappar. glasblästring är nog bäst, sand kan vara lite för grovt. du få tillbaks en ram i princip redo för målning.

Post Reply