Hur gör man en lång resa?

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Hur gör man en lång resa?

Post by Linkert » 04 Jul 2010 00:49

Har lust nu när jag precis fyllt 20 år, att bara släppa mitt liv som Robin i Stockholm och dra ut på en cykel-quest of whatever destination för att, umh fördriva tid och uppleva saker.
Jag har inte vart längre från Sverige än Finland; som i sig är Sverige, bara att HELA folket pratar ett språk jag endast kan identifiera som Skånska.

Jag har ingen direkt cool budget att åka iväg på, men sådant löser sig. Tänkte aldrig bo hos folk eller på hotell/hostel/vandrarhem/et cetera. Utan tänkte sova i tält eller under bar himmel om vädret tillåter och för att jag är lat.

Tänkte följa Paul de Vivies regler eller vad man nu vill kalla dem. Vissa av dem handlar om att se in i framtiden, men de reglerna ignorerar vi.
Huvudsaken är iaf "Keep your stops short and few." & "Never get too tired to eat or sleep.".

Kanske köra; Stockholm -> Malmö -> Båt -> Tyskland -> Schweiz -> Frankrike -> Se vad som händer, kanske bilda familj? Kanske starta kaffeodling? Kanske åka hem?

Vill inte ha bortom till mitt mål vad det nu är, utan jag tar det lugnt när benen och kroppen tycker det, samt åker snabbt när terrängen och kroppen vill.

Vet att jag tar denna resa för lätt. Som att det alltid kommer vara kvällssol, ny-asfalterat, medvind och mat i magen. Men jag är sjukt sugen, människor har levt på sämre villkor och levt bra liv.

Tänkte åka cykel i form av Bianchi Pista Via Condotti utan bromsar hela resan lång. Möjligen att jag införskaffar "snabbstänkskärmar" som går att klicka på då det börjar regna.

Kommer troligen att förstöra knän och rygg, men så får det bli, finns alltid någon som lider mer för dummare beslut och mer tragiska olyckor. (ja, sådant får mig att må bra :))

Hur gör man något sådant egentligen? Vad skulle ni som "randonneurer" packa?

- Litet tält. Rekommendationer för snubbe på 186 cm?
- Anteckningsblock.
- Extra slangar. Till en början typ tre eller fyra st. (?)
- Bra men enkel pump.
- Ett ex utav alla verktyg som kan behövas "ofta".
- Olja/fett? Iaf olja, fett känns överflödigt, men en liiten burk kan passa.
- Kläder, då kör jag nog med "stinker", att ha ett par kläder på, ett i packningen och ett par extra skor.

____

Nära till helt slumpmässigt uppradade tankar, ursäktar för det.

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by Linkert » 04 Jul 2010 10:57

Haha, det där tar man ju på cirka 1 dag, google maps säger det och google knows all!

http://cl.ly/639139d8a4ac79e766ed" onclick="window.open(this.href);return false;

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by pse » 04 Jul 2010 16:43

Funderat på exakt samma sorts resa och resväg/destination :) Jävligt sugen. Fast får nog bli nästa sommar.

User avatar
viggowimnell
Posts: 260
Joined: 20 Mar 2009 15:54
Location: Göteborg

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by viggowimnell » 04 Jul 2010 20:04

Hej,

Jag och min farsa cyklade Göteborg-Trelleborg förra hösten och sedan en pyttebit ner i Tyskland till Stralsund innan vi var tvungna att slänga in handduken för att hans smärta i hälsenan gjorde sig påmind. Vårt sikte var inställt på Berlin men de resterande familjemedlemmarna som åkte bil ner fick plocka upp oss på vägen.

Detta är ingen jättefärd på något sätt, drygt trettio mil som vi avverkade på tre dagar. För oss var det väldigt häftigt och stort ändå. Jag lärde mig sjukt mycket på resan, fick ett helt annat avståndsperspektiv samt imponeras enormt mycket över dem som rundar Vättern eller ens cyklar 20 mil+ på en dag.

Med det sagt är jag ingen erfaren långfärdscyklist men tycker ändå jag kan ge några tips till dig som planerar en väldigt lång färd.

Nu har ju jag ingen aning om du har cyklat mycket långfärder innan men var försiktig med att sikta för högt. Kör några korta färder först, typ 20 mil för att testa på allt och se om det är något du gillar helt enkelt.

Angående budget tycker jag det brukar kosta mer än vad man tror att vara på resande fot. Du sparar in mycket om du tältar men alltid gött att ha lite extra.

Det första citaten från Paul de Vivies stämde inte för mig speciellt bra. Erfarenheten av färden jag gjorde var att stopp på bara några minuter kunde vara väldigt viktiga och ge energi, dricka lite vatten, vila pungen och äta lite russin - sen iväg igen.

Angående cykel, när du skriver att du tänker köra på din Bianchi Pista Via Condotti, tänker du då köra SS eller? När jag cyklade i höstas körde jag SS och det var stundtals djävligt jobbigt att bara ha en utväxling. Växlad är en nödvändighet, touringcykel är ju najs så klart.

Nu är ju det en pissdetalj på den enorma färden du planerar men jag tycker absolut du skall ha stänkskärmar, annars blir man ju blöt.

På vår resa körde vi extremt djävla "travel light", vi hade pakethållare med väskor i vanlig storlek och en styrväska. Vi kunde ju däremot skicka med oss kläder i bilen som vi sedan kunde ha i Berlin. Hur som helst kändes det väldigt skönt att inte ha med sig för mycket grejer utan bara det absolut nödvändigaste. Men för en jättefärd antar jag att man köper många cykelväskor eller kör med kärra då är det ju inga problem att ha lite mer prylar.

Du får inte ta illa upp på något sätt nu men jag tycker du fokuserar på lite fel grejer. Om du skall packa tre eller fyra extraslangar känns inte så väsentligt. Jag tycker istället att du skall ta en kortare tur för att känna på det, kanske sova på vandrarhem några nätter och köra 10 mil varje dag.

Slutligen, sjukt härlig idé. Efter min och farsans tur i höstas har jag varit inställd på att köra fler liknande turer i framtiden.

Lycka till!

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by Linkert » 05 Jul 2010 00:52

Trevligt inlägg :)

Heh, efter lite mer tänkande och mindre impuls så är tanken att jag ska sikta på Frankrike och ta mig fram i etapper (hm, kanske är helt fel ord), alltså börja med att ta mig till Malmö, se hur det går och bestämma om jag fortsätter eller inte osv.

Samt planera mera när det kommer till väg så att jag slipper åka fel för många gånger. Tänkte grovt rada upp vilka städer man bör åka mellan och hur långa avstånd det är så att man vet ungefär vad man har framför sig. Kan tänka mig att man kan stöta på riktigt risiga vägar ibland, och det är omöjligt att veta om man inte tagit den vägen förut.

Jag tror att jag är ganska duktig på att cykla riktigt långt. Inte för att jag verkligen försökt mig på någon 20 mil runda, men jag har inte heller tagit reda på hur långt jag egentligen cyklar de dagar jag drar ut runt klockan 10.00 och kommer hem ca 20.00 eller senare. Kan cykla länge (möjligen kort i vissa extremas ögon) vilket betyder att jag kan ta mig fram ganska långt.
Hm, borde fixa mig en cykeldator och kolla hur duktig jag egentligen är :P

Cykeln är en fastnavscykel. Vill cykla på henne för att jag har börjat uppleva att om man koncentrerar sig på hur man trampar och använder sin energi i uppförsbackar så är det verkligen inte jobbigt.
Det handlar om att lägga sin tyngd på pedalerna med rätt rytm vid rätt tillfälle, samt utnyttja sina clips på pedalerna på ett effektivt men inte utmattande sätt.
Sen att inte kunna stanna benen och vila dem på pedalerna vid passande tillfälle kanske kan bli jobbigt, men jag sätter mina ben på ramen då jag känner att jag vill ha mina ben stilla i fart, har inte direkt vart några problem.

Shit, kom på att jag borde skaffa en hjälm! Tänker inte lita på höga holländska lastbilsförare :P

En till motivering eller vad man nu ska säga är att jag gillar idén av att inte vara så bekväm, att vrida tillbaka klockan till 20/30-talen, leva på mindre, leva hårt, men att faktiskt leva på riktigt. Antar att det är någon fas jag går igenom, vill upptäcka att man inte behöver bostad med fin ugn/spis för att leva.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by carlhenrik » 05 Jul 2010 09:25

Linkert wrote:En till motivering eller vad man nu ska säga är att jag gillar idén av att inte vara så bekväm, att vrida tillbaka klockan till 20/30-talen, leva på mindre, leva hårt, men att faktiskt leva på riktigt. Antar att det är någon fas jag går igenom, vill upptäcka att man inte behöver bostad med fin ugn/spis för att leva.
Här har du ett tips på reselitteratur: http://en.wikipedia.org/wiki/Walden" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by Bompet » 05 Jul 2010 10:57

Linkert wrote:Jag tror att jag är ganska duktig på att cykla riktigt långt.
Det är inte särskilt svårt att ta reda på det. Ta en karta och bestäm dej för en rutt som du tycker motsvarar långt (20 mil?) och cykla exakt den rutten på en dag. Stressa inte, stanna så ofta du behöver, ät och drick ordentligt. Och när du kommer hem, vila ut och känn efter nästa dag. Kan jag göra om samma rutt idag? I morgon? Nästa vecka? Alldrig igen!

Jag gissar att 20 mil på fastnav kommer att få dig att välja nåt av de senare alternativen. Min erfarenhet är att över 10 mil på fastnav får mej att inte vilja cykla (långt) dagen efter. 15 mil med växlar däremot ger mej inte samma känsla. Känner att jag kan göra om det nästa morgon.

En annan sak värt att tänka på är att jag upplever att man blir otroligt mycket vindkänsligare med fastnav/ss. Motvind är aldrig kul, men kan bli ett rent helvete på fastnav. Det känns som man står still fast man jobbar allt man kan. Det är i de lägena växlarna hjälper oerhört mycket. Kunna växla ner och öka kadensen är oerhört skönt både fysiskt och psykiskt. Vind är en betydligt värre moståndare än backar på fastnav (inom rimliga gränser).

Vi är ju alla olika och fungerar på olika sätt. Jag skulle aldrig planera/ge mej ut på en tur på flera hundra mil utan att först ha testat min förmåga. Men och andra sidan ställer jag inte upp på rundpingis om jag först inte fått testa hur mycket av pingisförmågan som sitter kvar sen högstadiet. Så om du kan kasta dig in i ett äventyr som du nämner ovan utan att prova och analysera en massa först. Grattis!

...Men du borde nog göra ett par tester först :)

Och för inspiration vad gäller långt-fatnavs-cyklande så är detta alltid ispirerande läsning:
http://kallegunnar.blogspot.com/2009/08 ... -lite.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by Fredde » 05 Jul 2010 18:02

Tjena!

Jag gillar både att resa och cykla och ibland blir det i kombination!

Räkna inte med att komma billigt undan i Europa. Även om du sover ute kommer du behöva äta och om du inte har matlagningsprylar med dej så kommer det kosta.

Skaffa en eller två uppsättningar kläder helt i ull, de klarar flera dagars cykling utan att sunka ner sig. Värmer bra när det är kallt ute eller regn.

Skit i remmar, skaffa ett par riktiga cykelskor och SPD och ta med ett par flipflop (inte naven).

Utan broms verkar tokigt, inte så kul när en fransk polis skäller på dej för du "genat" över hans grannes trädgård.

Ska du börja cykla långt så börja med rundor som du vet att du kan fullfölja, det är ju inte så kul att komma hem för att man "fick vända". Börja med 10mil... 20... 25... 30... 40... osv. Skador på kroppen undviker man genom att träna inte genom att bara cykla sakta. Att "hoja runt" en hel dag är en helt annan sak än att riva av 20-30 mil.

Men ska jag vara helt ärlig så skulle jag siktat på något annat resmål, europa är dyrt, i alla fall västdelen. Kan man spanska är sydamerika billigt och häftigt annars är kanske en flygbiljett till Asien är en bra början. Cykel kan du fixa på plats. Där finns massa spännande länder och kulturer runt knuten och både billiga och dyra länder att turista i. Eller släng ner Biachin i en resväska och åka iväg till någon storstad du är nyfiken på, det kanske går att hitta någon kul typ att bo hos några dagar och spara lite pengar.

Lycka till!

/Fredde

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by papplo » 08 Aug 2010 23:00

Nå Linkert, sugen på en tur fortfarande? Jag funderar på att köra västlig riktning i veckan eller kanske till helgen beroende på vädret. Sen är planen att antingen droppa nedåt eller uppåt (beroende på var man får tag på billig sovplats). Antingen Värmland eller Malmö.

Planerar att ta någon längre sträcka med tåg eller buss (hoj i påse), förmodligen den som leder en hem.

Själv har jag två ca veckor kvar innan plugget, måste vara hemma tidigt den 20:e, så längre än så blir inte trippen.

Sugen?

Putside
Posts: 20
Joined: 10 Aug 2010 21:49

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by Putside » 10 Aug 2010 22:54

Hej!

Googlade just Bianchi Pista via Condotti och hittade denna tråd, är nämligen i köpartagen efter att nyligen ha kommit hem från en längre cykeltur. Jag och brorsan korsade amerikanska kontinenten i sommras, San Francisco - Washington. En sträcka på ca 620 mil genom Nevadaöken, över höga berg i Rocky Mountains och vidare på ändlösa raksträckor på landsbygden. Kände att jag ville bort ifrån Sverige och fullständigt glömma bort allt vad smutsiga industrijobb och dåligt betalt heter. Jag behövde något nytt, ny kultur, nytt land, nya människor, nytt liv. Innan vi bestämde oss i vintras för att genomföra det så hade jag aldrig ens cyklat över två mil.

Och vad kan jag säga, vi bara gjorde det och det ägde sönder helt enkelt, alla borde ge sig ut på långcykling nån gång i sitt liv, nämnde jag att jag var 19 fyllda när gav mig ut? Det är ett högt pris man får betala både ekonomiskt, fysiskt och mentalt men oj så värt det!

Gör det, vore jag du med pigga ben och den inställningen så skulle jag nog ta en tur till Nordafrika, typ Egypten nästa sommar. Men åka själv låter segt, fixa sällskap. En annan grej jag tänkte på var packningen, det går inte att åka långt och samtidigt ha lite packning.

1. När du har lagt fram alla grejer under kategorin "absolut nödvändigt" kommer du ändå se att högen blir rätt stor. Jag packade endast det nödvändigaste och slutade med en hoj på 40 kg. Det är svårt det där, även små sovsäckar tar mer plats än vad man tror ;)

2. Kör inte, jag repeterar; Inte! med för smala däck på hojen. Jag gjorde det misstaget och slutade med punkteringar varannan dag. Har man packning blir trycket på däcken för högt och dom slits ut som sandpapper. Jag använde totalt 6 st olika däck på nio veckor och fick 12 punkteringar :)

Men nu känner jag att jag har drällt ur mig lite för mycket, missuppfattade jag kanske alltihop? hursomhelst, gör det! men det är mycket man måste tänka på innan en längre tur.

Manfred

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by Manfred » 10 Aug 2010 23:08

Hej!

Här har du två sköna snubbar som cyklade från sthlm till barcelona!
http://www.letitriderideride.com/
Lite sugen på något liknande nästa sommar!

Lycka till :)

edit: om man är något små galen kan man göra som denna kille, cykla från sverige till Sydafrika....
http://www.ericello.se/interest.htm

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by carlhenrik » 10 Aug 2010 23:42

Putside wrote:Men nu känner jag att jag har drällt ur mig lite för mycket, missuppfattade jag kanske alltihop? hursomhelst, gör det! men det är mycket man måste tänka på innan en längre tur.
Välkommen hit! Det vore riktigt roligt om du ville berätta om er resa lite mer utförligt. Jag tror det kan bli väldigt inspirerande. Skapa en egen tråd. Och posta mycket bilder!

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by Nomis » 11 Aug 2010 15:32

Om du inte har gjort tidigare så kolla på http://www.utsidan.se" onclick="window.open(this.href);return false;, där finns en massa tips och trix..

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by Linkert » 13 Aug 2010 13:08

Oj oj, massor av bra tips och inspiration. :)

Har beslutat mig för att ta en resa av denna typ nästa år. Behöver förbereda mer, skaffa en cykel som inte kommer driva mig till vansinne så fort minsta lösgrus kommer, et cetera..
Men genom Schweiz och slutligen Frankrike är nog mitt mål.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by jp » 13 Aug 2010 14:02

Putside wrote:Hej!..
En sträcka på ca 620 mil..
Respect! Jag vill veta MER!!
..finns det någon resedagbok/skildring/blog nånstans?

Som ovanstående sa, starta en tråd för fan, det är ju stoff till riktig guldläsning du har där!
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by Fredde » 14 Aug 2010 10:12

jp wrote:
Putside wrote:Hej!..
En sträcka på ca 620 mil..
Respect! Jag vill veta MER!!
..finns det någon resedagbok/skildring/blog nånstans?

Som ovanstående sa, starta en tråd för fan, det är ju stoff till riktig guldläsning du har där!
Håller med!

Har du inte skrivit en RR så gör det med en gång! Och lägg in massor av bilder. :)

/Fredde

Putside
Posts: 20
Joined: 10 Aug 2010 21:49

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by Putside » 14 Aug 2010 21:56

Gokväll,

Vi har en blogg som vänner och bekanta har kunnat följa under sommaren.
Drygt 40 inlägg med förberedelser, cykling och eftertankar.

http://cykelusa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Säljer cykeln jag använde, Kona Jake - perfekt långfärdscykel för 6k om någon råkar vara intresserad. Den är i bättre skick nu än när jag köpte den :)

Har ni frågor om vadsomhelst så svarar jag så gärna.

/P

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by snarkus » 17 Aug 2010 11:01

fredde.se wrote: Men ska jag vara helt ärlig så skulle jag siktat på något annat resmål, europa är dyrt, i alla fall västdelen. Kan man spanska är sydamerika billigt och häftigt annars är kanske en flygbiljett till Asien är en bra början.
Sydamerika är nog ett bättre alternativ om du ska starta kaffeodling också Linkert ;)

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by Busken » 17 Aug 2010 18:08

snarkus wrote:
fredde.se wrote: Men ska jag vara helt ärlig så skulle jag siktat på något annat resmål, europa är dyrt, i alla fall västdelen. Kan man spanska är sydamerika billigt och häftigt annars är kanske en flygbiljett till Asien är en bra början.
Sydamerika är nog ett bättre alternativ om du ska starta kaffeodling också Linkert ;)
Jag tänkte åka dit och starta en koka odling, bra pengar i det har jag hört!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Hur gör man en lång resa?

Post by snarkus » 17 Aug 2010 19:19

Busken wrote:
snarkus wrote:
fredde.se wrote: Men ska jag vara helt ärlig så skulle jag siktat på något annat resmål, europa är dyrt, i alla fall västdelen. Kan man spanska är sydamerika billigt och häftigt annars är kanske en flygbiljett till Asien är en bra början.
Sydamerika är nog ett bättre alternativ om du ska starta kaffeodling också Linkert ;)
Jag tänkte åka dit och starta en koka odling, bra pengar i det har jag hört!
Kan ju vänta tills du blivit släppt från det thailändska fängelset och hämnats på Ronny som frejmade dig innan du ger dig på nästa drug biz :mrgreen:

Post Reply