Bromsar ha eller inte ha

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by ArvidSvensson » 27 Jul 2010 22:03

Speed wrote:...hål i hakan...
^^^ Sluta dubbelposta tack!

Edit: citat eftersom sidjäveln bröt

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by ana » 27 Jul 2010 23:58

speed: Kanske hade hjälm kunnat hjälpa ändå. Med lite tur hade han landat på spännremmen som sitter under hakan. :mrgreen:

User avatar
speed
Posts: 32
Joined: 18 Apr 2010 21:06

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by speed » 28 Jul 2010 00:16

Möjligt , men killen är ett otursbarn gör alltid illa sig
Speed , thats the thing for me:)

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by papplo » 28 Jul 2010 00:37

Kedjan min gick av idag på götgatsbacken, mitt under full rusning. Det handlade om en 3/32-variant av fabrikatet kmc. SNAP! mitt i en liten skid på toppen av krönet, bara nån meter efter zebrorna.

... :shock:

vet inte om jag hade klarat av bmx-bromsningen helt ärligt. Som tur var hade jag inte hunnit bygga upp nån fart, men 30 meter längre ned vid bankomaterna hade det nog kunnat inträffa rätt otäcka saker...

Frambromsen på min borrade mashgaffel räddade dagen kan man väl säga... :)

För övrigt passerade jag "Linkert" på en stilig babyblå pista bara nån minut innan, kanske borde ha stannat och hälsat: hej!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Speedman » 28 Jul 2010 08:47

Det finns ingen broms, och så finns det INGEN broms. Hi hi.


Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Linkert » 05 Aug 2010 17:24

boon wrote:Här är en kille som "whippar" ganska bra:
OT, men kolla från 02:13 (02:15 är grejen). Någon annan än jag som tänker, "rövhål?"?

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by boon » 05 Aug 2010 17:29

Parkeringsskada kallas det.
Jag fick jättemånga när jag hade bil...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Jonas.F » 06 Aug 2010 15:08

Linkert wrote:
boon wrote:Här är en kille som "whippar" ganska bra:
mash
OT, men kolla från 02:13 (02:15 är grejen). Någon annan än jag som tänker, "rövhål?"?
förstår jag dig rätt, du tycker du synd om bilen?
We are 138

User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by snusmumriken » 06 Aug 2010 15:11

när han släpper cykeln och låter den rulla in i en stillastående bil... :)

penntroll
Posts: 33
Joined: 09 Oct 2009 18:22

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by penntroll » 06 Aug 2010 20:24

skit i frambroms!, ska man köra med broms så kan man lika gärna köpa en landsvägs racer, och att sätta broms på mash ramen har jag inte ens ord för :evil:

User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by snusmumriken » 06 Aug 2010 20:39

penntroll wrote:skit i frambroms!, ska man köra med broms så kan man lika gärna köpa en landsvägs racer, och att sätta broms på mash ramen har jag inte ens ord för :evil:
Samma sak gällande hjälm eller? Det är ju lite töntigt!

penntroll
Posts: 33
Joined: 09 Oct 2009 18:22

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by penntroll » 06 Aug 2010 21:46

Samma sak gällande hjälm eller? Det är ju lite töntigt!
ja Lance cyklar med hjälm och han är ju lite töntig :) nej om du hamnar i en situation då du måste tvärbromsa och flyger över styret så väljer jag hjälm alla gånger, då jag blev påkörd så var jag glad över att jag hade hjälm, broms fram eller bak hade inte hjälpt i det fallet. så fortsätt köra med broms och skit i hjälm du

irwin m. fletcher
Posts: 28
Joined: 30 Mar 2010 21:06
Location: Gbg

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by irwin m. fletcher » 06 Aug 2010 23:28

Hjälm: För min skull
Frambroms: För andras skull

Det enda som känns riktigt töntigt är ju att köra i stan utan broms för att inte vara o-cool eller? Grupptrycket i fixievärlden tar mig längs minnenas allé tillbaka till högstadietiden i rökrutan bakom hjällboskolan.

Jag avskyr min frambroms. Använder den inte (en gång hittills), tycker det är otroligt mycket finare utan och stör mig lite varje dag, men lyckas fan inte rättfärdiga att prioritera estetik före förmåga att undivka ex ett litet barn som vandrar ut i banan... Det är ju inte för ens egen skull man har den, jag skiter väl i om folk kör nedför skogsbackar etc med frihjul utan broms men när man blandar in övriga befolkningen i sin utmaning så får man väl visa lite hänsyn...eller är vi för coola för sånt? Vad tycker vi om billister som tycker de är de enda som räknas på vägen?

Damn! Gubbgnäll galore! När jag ändå är igång:
De som tycker det är ballt när fixie-proffs sabbar bilar blir imponerade av folk som stampar sönder cyklar på stan oxo?

Puss
/J

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by pse » 07 Aug 2010 00:49

Kloka ord.

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by kajli » 07 Aug 2010 12:39

irwin m. fletcher wrote: De som tycker det är ballt när fixie-proffs sabbar bilar blir imponerade av folk som stampar sönder cyklar på stan oxo?
+1

User avatar
Nhim
Posts: 61
Joined: 15 May 2009 19:16
Location: Malmö
Contact:

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by Nhim » 07 Aug 2010 16:48

irwin m. fletcher wrote:Det enda som känns riktigt töntigt är ju att köra i stan utan broms för att inte vara o-cool eller?
Ja, vi får väl hoppas att det endast är en minoritet av de 40% som kör bromslöst (och som troligtvis är representativa för fastnavscyklister i stort) är så lättpåverkade? Töntar är ju det värsta som finns och jag tror inte vi behöver tillskriva bromslöst någon sorts förringande coolhetsstämpel. Personligen hoppas jag att den jämna fördelning av bromslöst/frambroms som finns här på forumet uppmuntrar folk att välja deaccelerationssätt utifrån andra preferenser än "coolt". Coola människor är nästan värre än töntar.
irwin m. fletcher wrote:Jag avskyr min frambroms. Använder den inte (en gång hittills), tycker det är otroligt mycket finare utan och stör mig lite varje dag, men lyckas fan inte rättfärdiga att prioritera estetik före förmåga att undivka ex ett litet barn som vandrar ut i banan...
Tråkigt att du känner så negativt över din frambroms, tycker tvärt om att du med ovanstående motivering ska vara stolt över den.

Samtidigt så tycker jag inte att bromslöst och försiktighet i trafiken är oförenliga. Varje gång jag sätter mig bakom ratten på en bil så skärper jag till mig ordentligt. Jag är självklart rädd för att ett barn ska springa ut framför bilen så därför kör jag inte som någon rallyförare. För att använda dina ord så lyckas jag fan inte rättfärdiga att bränna på i 180km/h i villaområden.

För att återvända till fastnavscyklar så vet jag inte hur ni andra gubbar o gummor öser på med era cyklar, men i områden där jag oroar mig för framspringande barn, hundar, fotgängare, kaniner, rådjur, katter, rullatorer eller liknande så håller jag också låg hastighet. Jag kryper fram och njuter av detta lika mycket som jag njuter av att bränna på. Det är just detta jag dras till med fixed. Jag vill inte kunna slappna av och låta tankarna fara iväg, jag vill tvärt om behöva analysera, anpassa och planera min körning just eftersom min bromsförmåga är begränsad. Den säkraste cyklisten är den som använder huvudet kör efter egen förmåga.

För mig skulle charmen med fastnav försvinna om jag hade broms på. Även om jag inte använde den.
Gillar jag att det känns lite osäkert? Ja! Det är absolut en stor del av vad jag gillar med fastnav. Jag gillar att det är krävs teknik att stanna och att min teknik utvecklas.
Är jag farlig i trafiken? Ja, precis som alla andra fordon. Jag hoppas dock att jag har vett nog att anpassa min körning efter riskerna och min egen förmåga.

Pussen

Edit: Stavar som en krata
Edit2: Fredde sa något som tål att sägas igen:
fredde.se wrote:Fördelen med att cykla utan frambroms är ju att fartupplevelsen ökar och man slipper cykla lika fort för att känna sig snabb :D

irwin m. fletcher
Posts: 28
Joined: 30 Mar 2010 21:06
Location: Gbg

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by irwin m. fletcher » 07 Aug 2010 17:52

Samtidigt så tycker jag inte att bromslöst och försiktighet i trafiken är oförenliga...
Absolut, jag håller med. Min rant kom lite av att jag tycker att cyklister i dagens edits, typ från MASH här ovan, allt oftare försöker imponera med sin tonåriga tuffhet.... Man har väl blivit lite äldre helt enkelt, men tycker bara inte det är så ballt med rövhål längre :)

Måste dock flika in att jag mycket väl kan känna lite annorlunda för bromsens nödvändighet om min utvecklingskurva fortsätter som hittills med fastnavscykleriet. Jag tycker jag har rätt bra koll på skiten men har ju bara kört fastnav sista halvåret, och respekterar att det finns många här på forumet med BRA mycket mer erfarenhet, jag tänker bara att det aldrig KAN bli lika effektivt med bara bakbroms, fixed, fot- eller hand-variant? Hur kände ni andra första året? Nu?

Jag känner även precis som du att mycket av tjusningen är just att planera linjen och hitta flytet i åket, och det är väl därför jag inte använder bromsen, det och att jag från början har velat lära mig cykeln och att kontrollera den så bra som möjligt. Har åkt en del skateboard, snowboard etc innan så man gillar ju att leka! Än så länge tycker jag dock det är lite för många lägen där ja VILL kunna stå på med bra fart, där jag inte kan se vad som händer ex runt ett krön... Håller med o freddes påstående, som i sin tur står emot "Ju snabbare man kan stanna, desto snabbare kan man köra".

Jag är ofta sen till jobbet ;)

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by carlhenrik » 07 Aug 2010 18:06

irwin m. fletcher wrote:Min rant kom lite av att jag tycker att cyklister i dagens edits, typ från MASH här ovan, allt oftare försöker imponera med sin tonåriga tuffhet....
Lite off topic, men det skulle bli en jävligt tråkig film om de cyklade lugnt och försiktigt, höll ut handen vid sväng och körde med bak och frambroms.

irwin m. fletcher
Posts: 28
Joined: 30 Mar 2010 21:06
Location: Gbg

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by irwin m. fletcher » 07 Aug 2010 18:21

Lite off topic, men det skulle bli en jävligt tråkig film om de cyklade lugnt och försiktigt, höll ut handen vid sväng och körde med bak och frambroms
Haha absolut!
Tror inte du uppfattade min post så på riktigt, men ska påpeka att det är de små extra grejerna som stör mig; Släppa cykeln i en bil för skojs skull, eller typ vid 3:45-snåret; Skulle det utsträckta långfingret om det bytts mot en öppen hand á la "sorry, blev lite väl tajt där" gjort killen ocool? Han imponerar med sina skills, och det räcker där liksom...

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Bromsar ha eller inte ha

Post by fjonk » 07 Aug 2010 23:23

Kunde inte hålla med irwin m. fletcher mer. Tycker att alla är skyldiga att visa respekt i trafiken och för alla medtrafikanter. Oavsätt om det innebär att köra fullt ös med broms eller cykla med sunt förnuft utan. Ger man skit får man skit tillbaka! En devis man inte ska försöka följa själv dock, men är väldigt sant ibland när det kommer till medtrafikanter. Ibland beter sig folk avsiktligen som svin mot oss cyklister. Händer ibland att bilar prejar en för att jävlas, men då försöker jag i alla fall inte vara värre även om man ibland har lust att dra blocklåset i vindrutan...

För att bli mer On-topic så kör jag med frambroms på min. Mest för att ha den som nödbroms när mina ben inte räcker till eller för att bromsa i snabba nedförsbackar eller raksträckor. Jag känner mig kapabel till att köra utan broms, men väljer att kunna köra lite snabbare i utbyte mot att min cykel ser lite plottrigare ut.

Post Reply