Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by Linkert » 17 Jul 2010 15:38

Andye wrote:Wow, lättretlig!!!

Framgick verkligen inte att det var en modern variant av bananklasen du var ute efter men när det gäller dom gamla så skyddade dom endast mot skrapsår på huvudet och ej som skydd mot hård markkontakt med skallskador son följd av ubdermåttligt material.
Visst finns det gamla konstruktioner som håller än men säkerhetslösningar är undantag.

Kolla in casco attac hos velodromeshop.org så har du en modern variant på bananklasen. Vet dock ej hur ventilationen är på den, troligtvis bra men
det är ju bara att göra en sökning på tester så får du nog svar på det med.

Sedan så är ju det här ett diskussionsforum och kan du inte ta kritik eller lite motstånd så kanske du inte ska vara så aktiv.
Så nu har jag kaffe och rulltårta. :oops:

Blir bara så vidrigt drygt att behöva försvara sina icke-argument (att ha krav på saker är ett icke-argument exempelvis).

Tackar Andye, nu kommer vi till det jag var ute efter.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by Ronny » 17 Jul 2010 15:46

Linkert wrote:
carlhenrik wrote:
Linkert wrote:Har ingen aning om hur bra de skyddar huvudet, men jag är villig att undersöka.
Det tycker jag verkar vara en riktigt dålig idé.

Dieter Rams hit och Dieter Rams dit.. Punkt två på hans lista: Good design makes a product useful. Hårnätshjälmar är inte särskilt useful i trafiken.
Som sagt, jag är villig att undersöka det. Du verkar helt klart ha tillräckligt med erfarenhet utav bananklasen för att veta exakt hur bra den funkar?
De klassiska ribbhjälmarna ger noll skydd mot stötskador som är det man får när man slå huvudet i vägen. Jag har kört med ribbhjälmar men har klarat mig utan krascher med sådan men vänner har slått sig rejält med hjärnskakningar m.m.
Sen är dem även obekväma och varma/klibbiga vid hudkontakt. De äldre plasthjämarna för bana och tempo är inte för skydd utan blott aero och även de är inte vidare bekväma jämnfört med moderna hjälmar.
Мясо это убийство

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by carlhenrik » 17 Jul 2010 16:37

Linkert wrote:
carlhenrik wrote:
Linkert wrote:Har ingen aning om hur bra de skyddar huvudet, men jag är villig att undersöka.
Det tycker jag verkar vara en riktigt dålig idé.

Dieter Rams hit och Dieter Rams dit.. Punkt två på hans lista: Good design makes a product useful. Hårnätshjälmar är inte särskilt useful i trafiken.
Som sagt, jag är villig att undersöka det. Du verkar helt klart ha tillräckligt med erfarenhet utav bananklasen för att veta exakt hur bra den funkar?
Nej, jag har aldrig krockat med sådan hjälm och jag undviker det gärna. I allra vänligaste välmening tycker jag du ska köpa en modern och säker hjälm, samt sluta cykla på E18. Tack för mig.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by Jonatan F » 17 Jul 2010 16:54

I all vänlighet:

Vad jag menade var att du vill ha en hjälm. Jag förstod dig som att du menade att den hjälmen skulle göra någon nytta och inte bara vara för syns skull.

Du nämner sedan bananklasen vilken, vad jag har hört (inte mycket men entydigt) är ungefär lika verksamt som en yllemössa mot stötar.

Alltså, här finns en inbyggd motsättning. Det är detta man har försökt påpeka, bananklasen ger inte skydd, vill du ha skydd så ska du gå till din lbs och köpa En bra hjälm som passar första bästa.

Så, nu har jag försökt förklara vad jag menar. Hoppas du inte blev surare nu. Du är en skön snubbe så jag tänker inte gräla mer.

Ha det fint!
Har man inget projekt har man inget liv :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by Fredde » 17 Jul 2010 17:23

Linkert wrote:Och fredde är du dum i huvudet eller är du bara jävligt dryg idag? Jag eftersöker namnet på en hjälm, det har du givit mig och jag uppskattar det. Men varför drar du slutsatser om hur jag ser hjälmen som en utsmyckning mer än ett skydd?
Oj oj oj...

Nää jag hoppas inte jag är dryg, det var inte min mening. Om jag är dum-i-huvet kan nog diskuteras - men jag har levt ett halvt liv med mc-åkning och årliga dödsolyckor och allvarliga skador bland kompisar och trillar med jämna mellanrum i MTB spåret och ditt snack om design hit och design dit på en så viktig säkerhetsprodukt som en hjälm är bara nonsens.

Vikt, penetrationsskydd, passform och stötupptagning är de parametrar som avgör hur bra en hjälm är vid en krock.

Vikt, ventilation, inredningsmaterial, passform är de parametrar som avgör hur bekväm en hjälm är att bära.

Men de "krav" du ställer verkar inte ha något med ovanstående att göra, därav min slutsats att du inte ser det som ett skydd.

Precis som Jonatan F skrev var det bara i ren och skär omtanke när jag föreslog att du ska köpa en vanlig sketen hjälm hos din LBS.

Ronny har ju endel erfarenhet av bananklasen och varför inte lyssna på honom istället.

/Fredde

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by Linkert » 17 Jul 2010 19:48

fredde.se wrote:
Linkert wrote:Och fredde är du dum i huvudet eller är du bara jävligt dryg idag? Jag eftersöker namnet på en hjälm, det har du givit mig och jag uppskattar det. Men varför drar du slutsatser om hur jag ser hjälmen som en utsmyckning mer än ett skydd?
Oj oj oj...

Nää jag hoppas inte jag är dryg, det var inte min mening. Om jag är dum-i-huvet kan nog diskuteras - men jag har levt ett halvt liv med mc-åkning och årliga dödsolyckor och allvarliga skador bland kompisar och trillar med jämna mellanrum i MTB spåret och ditt snack om design hit och design dit på en så viktig säkerhetsprodukt som en hjälm är bara nonsens.

Vikt, penetrationsskydd, passform och stötupptagning är de parametrar som avgör hur bra en hjälm är vid en krock.

Vikt, ventilation, inredningsmaterial, passform är de parametrar som avgör hur bekväm en hjälm är att bära.

Men de "krav" du ställer verkar inte ha något med ovanstående att göra, därav min slutsats att du inte ser det som ett skydd.

Precis som Jonatan F skrev var det bara i ren och skär omtanke när jag föreslog att du ska köpa en vanlig sketen hjälm hos din LBS.

Ronny har ju endel erfarenhet av bananklasen och varför inte lyssna på honom istället.

/Fredde
Ursäktar ytterst mycket för mitt ryck tidigare idag. Ibland är man inte på humör helt enkelt, och då flippar jag för minsta lilla.

Vill dock klargöra om någon missat det, att när jag säger design så innefattar det inte bara det ytliga, det är också det funktionella. I hjälmars fall, säkerheten.

Ronny har givit ett mycket givande svar och jag litar på hans ord om att bananklasen är 0% skydd. Blir därför ingen bananklase för mig. Får leta vidare efter något som fyller alla krav jag har helt enkelt. Bomba mig med tips, visa vad ni åker med eller vart ni finner att de har bäst utbud av hjälmar i Stockholm et cetera.

:roll:

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by pse » 17 Jul 2010 19:56

form följer funktion.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by Fredde » 17 Jul 2010 23:50

Linkert wrote:Ursäktar ytterst mycket för mitt ryck tidigare idag. Ibland är man inte på humör helt enkelt, och då flippar jag för minsta lilla.
Ja det är ett konstigt sätt att vissa sin uppskattning när någon tar sig tid att svara på frågor.

Önskar dig lycka till med jakten på hjälmen som uppfyller dina "riktiga krav".

/Fredde

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by Bubblan » 18 Jul 2010 00:12

Linkert wrote:...
Bomba mig med tips, visa vad ni åker med eller vart ni finner att de har bäst utbud av hjälmar i Stockholm et cetera.
...
Högst upp på sidan finns det några "knappar", på en av dem står det SEARCH, klickar man där och sedan skriver in ordet hjälm, eller kanske "hjälmar" så dyker det upp lite trådar med läsvärt innehåll.
Cogs 'n Kegs

User avatar
skatebird
Posts: 43
Joined: 13 Jul 2010 15:05
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by skatebird » 18 Jul 2010 21:48

En personlig historia om att leta och köpa hjälm:

När jag köpte hjälm gick jag först mest på utseende, jag ville ha en enkel matt svart hjälm typ skateboardhjälm. Jag googlade och hittade märket Yakkay som såg någorlunda rätt ut. De såldes av Gamla Stans Cykel så jag cyklade dit för att prova.

Väl där fick jag MYCKET bra hjälp och råd av personalen. Jag testade Yakkayerna och ett flertal andra hjälmar och köpte till slut en Abus (http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Abus_ ... 360043319/" onclick="window.open(this.href);return false;).

Inte alls den typ av hjälm jag tänkt köpa, men den uppfyllde det viktigaste: skyddar, sitter grymt skönt tack vara ett enkelt justerbart innanmäte (så man inte drar sig för att vilja ha på den) och har bra ventilation. Tyckte den var ganska ful först, men de positiva känslorna efter att ha använt den nån månad har smittat av sig på utseendet, och nu är jag supernöjd med den.

Till sist en moralkaka: jag tror att för hjälm gäller samma regler som för kameror: den bästa hjälmen/kameran är den man har med/på sig. Köp en OK hjälm medan du letar efter den perfekta! Posta gärna om du hittar den!

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by Busken » 18 Jul 2010 22:20

hahahaha! Min favorittråd! Maken till märkliga resonemang och bortförklaringar från minimalistens sida har jag inte skådat på länge!

så här ser man ut om man cyklar utan hjälm:
Image

Så här ser man ut om man cyklar med hjälm:
Image


vet att jag förmodligen är asdryg och pajjar den goda stämningen på forumet nu, men va fan. om andra kan posta nya och meningslösa trådar stup i kvarten kan väl även jag göra vad fan jag vill? från och med nu kör jag på som jag vill, full patte bara! rakt in i betongen!

ps. det är alltså jag på båda bilderna ds.

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by Linkert » 18 Jul 2010 23:23

Mina resonemang är inte så märkliga om man kunde se mina tankar medan jag skrev haha.. :roll:

Du illustrerar din poäng mycket väl Busken :)


Skatebird: Den där hjälmen från Abus ser ju inte helt dum ut, att jag inte stött på den under min jakt. Är villig att ge den en chans om den visar sig vara så bekväm som du beskriver den.

Gamla Stans Cykel får man helt enkelt ta och bege sig till om en vecka då jag kommer hem från min resa till Ludvika.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by jon » 19 Jul 2010 07:31

Linkert wrote:Gamla Stans Cykel får man helt enkelt ta och bege sig till om en vecka då jag kommer hem från min resa till Ludvika.
OT men, vad gör du i Ludvika?
Är nämligen själv Ludvika-son i exil...
I Dalarnas djupa skogar..

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by Linkert » 19 Jul 2010 09:16

jon wrote:
Linkert wrote:Gamla Stans Cykel får man helt enkelt ta och bege sig till om en vecka då jag kommer hem från min resa till Ludvika.
OT men, vad gör du i Ludvika?
Är nämligen själv Ludvika-son i exil...
Ska åka upp med min halvbror och trekvartsbror till deras far. Ingen aning om vad vi ska göra, fick inte ta upp cykeln :(

Edit: allt är liksom ganska oplanerat, men om vi får ihop någon plan och jag får tag på ett nätverk så kan jag höra av mig :)

sundbom
Posts: 3
Joined: 14 May 2009 11:49

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by sundbom » 19 Jul 2010 15:34

På Gamla stans cykel har du som bonus en hyggligt stor chans att hitta en Sörengi-klocka. Jag har i alla fall köpt min där.

User avatar
skatebird
Posts: 43
Joined: 13 Jul 2010 15:05
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by skatebird » 21 Jul 2010 18:35

Hittade en fin men dyr hjälm:

http://www.manufactum.com/Produkt/0/144 ... Visor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte lika bra bild på deras egen hemsida:

http://www.kask.it/kask/index.php?optio ... duct_id=86" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
blockmar
Posts: 80
Joined: 21 Jul 2009 15:06
Location: Sthlm

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by blockmar » 22 Jul 2010 11:55

Om du kan tänka dig en vanlig cykelhjälm kolla på Limars grejjer. De har en modell som de kallar "Pro 104", superlätt men ganska dyr. Ganska tunn så den ser inte så hemsk ut på skallen heller. Sätt sen en kepa under så är du good to go! (Har en mattsvart själv, väldigt nöjd - deras hemsida verkar dock bara ha nyare modeller än min)

http://www.limarhelmets.com/ita/prod_de ... t=68&id=51" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by boon » 26 Jul 2010 21:10

Modern ribb-hjälm:
http://www.chariandconyc.com/ccp-greenhairnet-2.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by pjocke » 26 Jul 2010 21:32

blockmar wrote:Om du kan tänka dig en vanlig cykelhjälm kolla på Limars grejjer. De har en modell som de kallar "Pro 104", superlätt men ganska dyr. Ganska tunn så den ser inte så hemsk ut på skallen heller. Sätt sen en kepa under så är du good to go! (Har en mattsvart själv, väldigt nöjd - deras hemsida verkar dock bara ha nyare modeller än min)
+1 på "worlds lightest helmet", men precis som du säger är man först good to go med kepa under. Jag får inte hjälmen att sitta bra, dvs tight och bekvämt, utan keps under, men det har nog mer med min frisyr än hjälmen att göra.

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Ringklocka, lysen, hjälm och vita däck.

Post by Alex » 26 Jul 2010 22:05

ojojoj, vilken tråd!
den har allt; smutskastning, namedropping, skitsnack, välmening och dryghet.
härligt!
Linkert, du kanske va lite för uppjagad för att lägga märke till Andyes tips om Casco Attac hjälmen? http://www.casco-helme.de/en/produkte.h ... gory_id=18
en lyxig, funktionell och stilren hjälm i bananklasens anda.
kostar skjortan, men det gör ju ofta god design...

Post Reply