Råd Till Nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 10 Aug 2008 13:09

radiodept wrote:Hej! Jag kommer köra med ett 52 drev fram, vilket drev är det bästa att ha bak? 19t?
19t funkar nog fint. Jag är ny och kör 45/16 som är lite tyngre och jag kan tycka att det t.o.m är lite för lätt ibland när det går fort.

User avatar
radiodept
Posts: 668
Joined: 23 Jul 2008 20:50
Location: Eskilstuna

Post by radiodept » 10 Aug 2008 15:44

alltmojligt wrote:
radiodept wrote:Hej! Jag kommer köra med ett 52 drev fram, vilket drev är det bästa att ha bak? 19t?
19t funkar nog fint. Jag är ny och kör 45/16 som är lite tyngre och jag kan tycka att det t.o.m är lite för lätt ibland när det går fort.
Okej, för jag vill att det inte ska vara för lätt att trampa ..men det ska även vara lätt att skidda.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 10 Aug 2008 19:54

radiodept wrote:
alltmojligt wrote:
radiodept wrote:Hej! Jag kommer köra med ett 52 drev fram, vilket drev är det bästa att ha bak? 19t?
19t funkar nog fint. Jag är ny och kör 45/16 som är lite tyngre och jag kan tycka att det t.o.m är lite för lätt ibland när det går fort.
Okej, för jag vill att det inte ska vara för lätt att trampa ..men det ska även vara lätt att skidda.
kör du mkt i trafik är lättare utvxlng att föredra iom att det är mkt start och stopp. Ska du tugga landsväg funkar det fint med lite trögare...(skiddningen blir kanske lidande...)
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
radiodept
Posts: 668
Joined: 23 Jul 2008 20:50
Location: Eskilstuna

Post by radiodept » 10 Aug 2008 21:27

Hiwatt wrote:
radiodept wrote:
alltmojligt wrote:
radiodept wrote:Hej! Jag kommer köra med ett 52 drev fram, vilket drev är det bästa att ha bak? 19t?
19t funkar nog fint. Jag är ny och kör 45/16 som är lite tyngre och jag kan tycka att det t.o.m är lite för lätt ibland när det går fort.
Okej, för jag vill att det inte ska vara för lätt att trampa ..men det ska även vara lätt att skidda.
kör du mkt i trafik är lättare utvxlng att föredra iom att det är mkt start och stopp. Ska du tugga landsväg funkar det fint med lite trögare...(skiddningen blir kanske lidande...)
okej, så 52/19 skulle bli bra i stadstrafik?

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 11 Aug 2008 07:59

52/19 e nog bra...dela fram med bakkrans och du får ett nyckeltal.

-

52/15 = 3.47
52/16 = 3.25

45/15 = 3 (trögare än så här brukar inte vara att föredra om du inte kör på typ bana)

45/16 = 2.813
42/15 = 2.8

47/17 = 2.765
52/19 = 2.736

(42/16 = 2.625)

I vanlig ordning så beror det på hur stark du är (och vad du gillar) men människokroppen har fysiologiska begränsningar så det brukar handla om att försöka landa utväxlingen på 2.7 - 2.8 därnånstans. Trögare utväxling gör att man får upp en högre fart men det är fan så slitigt, speciellt om man kör flera dagar i sträck. Och det gör man ju. Sedan beror det ju på hur långa vevarmar man har...men det är kanske lite överkurs.

De två nedersta kommer du nog inte känna ngn skillnad på. Du kommer nog att trampa ur i en del längre nedförsbackar men du kommer iväg som ett skott i starter och det blir enklare att skidda/bromsa/ trixa..
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 11 Aug 2008 13:02

om man vill ha sån här styrstam ungefär:
Image

Krävs det då en gaffel med gängor, eller går det utan oxå på ngot sätt?


har nämligen inga gängor på gaffeln, och slipper gärna den andra tjockare nya typen av styrstammar.

adrian
Posts: 74
Joined: 26 Dec 2007 23:22

Post by adrian » 11 Aug 2008 13:58

J_P wrote:om man vill ha sån här styrstam ungefär:
Image

Krävs det då en gaffel med gängor, eller går det utan oxå på ngot sätt?


har nämligen inga gängor på gaffeln, och slipper gärna den andra tjockare nya typen av styrstammar.
Det finns converters som kan fixa den biffen. Någon kan säkert tipsa om vart du kan införskaffa en sådan!

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 11 Aug 2008 18:18

ok. låter bra, allt jag hittar är konverters åt andra hållet.

snajgel
Posts: 134
Joined: 26 Jun 2008 16:00
Location: sthlm

Post by snajgel » 11 Aug 2008 22:40

Olev wrote:ok, dum fråga kanske, men snajgel, var köpte du hojen? se bikes' hemsida anger bara jämtlands cykelfabrik som svensk återförsäljare.
Inte alls, jag köpte den på cycling.

snajgel
Posts: 134
Joined: 26 Jun 2008 16:00
Location: sthlm

Post by snajgel » 11 Aug 2008 22:40

snajgel wrote:Köpte mig en fabrikshojpa, blev en Lager från SEBikes (http://www.sebikes.com/2008/bike-detail.asp?id=46). Just nu frihjul, men det är ju ett formula flip/flop-nav så jag tänkte testa att köra den fixed.
Vad jag har förstått så kanske inte Formula låsringen va så mycket att ha.
Funkar dessa tro?
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... -13r&avd=2
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r=SURLY042

Om inte så kanske någon kan peka mig i rätt riktning....
Ingen som kan kasta lite ljus åt mig?

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 11 Aug 2008 22:45

Jag kan kasta lite ljus åt dig *tänder lampan* !!
Det där kommer funka fin fint. _=) Surly´s låsringar är grymt hållbara.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 12 Aug 2008 00:58

Någon som känner till YST G-FORCE headsetten?

Tydligen funkar de med gamla sytrstammar på ogängad gaffel.
Någon som vet hur man sätter ihop det hela, är det enkelt? behövs fler komponenter?

såhär skriver sheldon brown. Är inte riktigt med på noterna dock..
The YST "GeForce" headset has a collar which slips over the steerer, and is clamped to it with a binder bolt near the top of the collar. The outside of this collar is threaded, and the upper bearing race screws onto these threads. The upper race assembly is fitted with a binder bolt that clamps it tight onto these threads when the desired adjustment has been attained.

The Ge Force is the only threadless headset which doesn't use the handlebar styrstam as part of the adjustment. These headsets may be used with any styrstam, either external clamping or internal expander/wedge type.

snajgel
Posts: 134
Joined: 26 Jun 2008 16:00
Location: sthlm

Post by snajgel » 12 Aug 2008 09:41

Andye wrote:Jag kan kasta lite ljus åt dig *tänder lampan* !!
Det där kommer funka fin fint. _=) Surly´s låsringar är grymt hållbara.
Tack Andye, nu blev det ljust!

Kan det vara så att man behöver något specialverktyg för att dra åt den där låsringen?

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 12 Aug 2008 10:46

snajgel wrote:Kan det vara så att man behöver något specialverktyg för att dra åt den där låsringen?
Du behöver ett låsringsverktyg. Men det går även bra med exempelvis skruvmejsel + hammare om man är försiktig. Jag satte lite eltejp på en skruvmejsel och en liten bit på låsringen och hamrade loss. Funkade finfint.

dahl
Posts: 29
Joined: 14 Jul 2008 17:43
Location: Umeå/Härnösand

Post by dahl » 13 Aug 2008 08:34

dahl wrote:Tja!

Efter att ha surfat bild-tråden här på forumet en längre tid så kunde jag inte hålla mig längre, jag vill också!

Spontanköpte ett åk för en billig penning.

Har jag gjort bort mig, eller finns det någon chans att göra nåt vettigt av denna?

Skulle tänka mig kunna betala för ett helt nytt bakhjul med nav och allt färdigt, går det att köpa från cyclecomponents? Hittar inte färdiga hjul på sidan..

När jag började kolla på vevpartiet visade sig att yttersta klingan var pressad i vevarmen, så det sög ju lite. Men det var en 52taggare, och om jag har ett tillräckligt stort bakdrev så kanske det funkar ändå? Fast det är ju det där med kedje-linjen.. Finns det nå trix eller ska jag satsa på o köpa vevparti när jag ändå är igång?

Vad är det för mått och sådant jag behöver veta? Den är 125mm mellan gafflarna bak. Ta ut o mäta vevlagrerna?


Image
Image
Det tar sig!

Image

Image

Image

Några ful-lösningar helt klart och absolut ingen skönhet, men med lite färg, ny sadel och styrlinda kommer man iaf inte börja gråta när man tittar på den.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 17 Aug 2008 17:13

adrian wrote:
J_P wrote:om man vill ha sån här styrstam ungefär:
Image

Krävs det då en gaffel med gängor, eller går det utan oxå på ngot sätt?


har nämligen inga gängor på gaffeln, och slipper gärna den andra tjockare nya typen av styrstammar.
Det finns converters som kan fixa den biffen. Någon kan säkert tipsa om vart du kan införskaffa en sådan!

ingen som vet vart man kan få tag i en konverterare till styrstammen?
... hittar dem ingenstans o vet inte vad de heter heller..

Gronesjo
Posts: 10
Joined: 21 May 2008 00:49
Location: STHLM

Post by Gronesjo » 17 Aug 2008 22:01

Egentligen skulle jag varit ute och cyklat nu... om det inte vore för att jag saknar en kedjebrytare :(

Verkar som den vanliga verktygslådan inte räcker så långt när man grejar med cyklar, därför undrar jag vilka specialverktyg man "behöver" och var man hittar prisvärda sådana. Kan ju vara bra för många att investera i ett litet "startpaket" (sen fanns det ju någon verktygspool när det kom till lite speciellare specialverktyg)...

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 17 Aug 2008 22:38

Hur får jag loss denna:
Image

Funkar en vanlig hylsnyckel från CO? Tycker det ser lite för tajt ut:
Image

martenn
Posts: 87
Joined: 15 Jun 2008 21:44
Location: stockholm

Post by martenn » 17 Aug 2008 22:47

en sådan hylsnyckel i storlek 15 ska fungera bra, jag brukar använda de e ju bra å ha så kan man ha den till hjulen och vevarmarna

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 17 Aug 2008 23:14

martenn wrote:en sådan hylsnyckel i storlek 15 ska fungera bra, jag brukar använda de e ju bra å ha så kan man ha den till hjulen och vevarmarna
Alla vevlager jag har pillat på så har man behövt en 14-nyckel för...
Men som sagt det ska fungera med en vanlig hylsnyckel. Dom brukar precis få plats..
Sen när du fått av bulten så måste du ha en sån här för att plocka loss vevarmarna(om det nu var det du skulle göra)..
I Dalarnas djupa skogar..

Post Reply