Vevarmslängd?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Vevarmslängd?

Post by Fixerad » 11 Aug 2008 01:44

Jag tänkte höra med er på forumet vilka vevarmslängder ni cyklar med, då jag skulle behöva lite vägledning. Eftersom jag har närmare en meter i innerbenslängd (skämt å sido, drygt 95 cm :) ), känns det aningen kort att cykla med 170 mm; 165 mm är nog bara att glömma.

Det finns en formel som beräknar vevarmslängden genom att man multiplicerar avståndet till marken från toppen av lårbenet med 0,185 (http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm). Med denna formel skulle jag behöva nästan 190 mm långa vevarmar, vilket nästan också är orimligt med tanke på att det medför stora risker på en fixie, då man riskerar att slå i pedalerna i marken i exempelvis kurvor.

Därför funderar jag på att ha 175 mm långa vevarmar som en kompromiss. Vad anser ni?

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 11 Aug 2008 01:54

Vad har du för ram?

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 11 Aug 2008 02:25

Speedman wrote:Vad har du för ram?
Jag tänkte köpa en ny cykel, en Mark Pro V från IRO. Tänkte beställa cykeln med 62 cm-ramen, alla måtten finns här: http://shop.irocycle.com/main/services/ ... _Specs.pdf

Edit: Så här ser den ut: http://shop.irocycle.com/shop/product.p ... t=1&page=1

User avatar
spindelbenen
Posts: 151
Joined: 19 Dec 2007 21:23
Location: Hammarby

Re: Vevarmslängd?

Post by spindelbenen » 11 Aug 2008 11:44

Fixerad wrote:Jag tänkte höra med er på forumet vilka vevarmslängder ni cyklar med, då jag skulle behöva lite vägledning. Eftersom jag har närmare en meter i innerbenslängd (skämt å sido, drygt 95 cm :) ), känns det aningen kort att cykla med 170 mm; 165 mm är nog bara att glömma.
Jag är 187cm lång, har 91cm i innerbenslängd och kör med 165mm vevar (om det är någon slags riktlinje dvs). Jag kan inte säga att jag märker någon som helst skillnad från de 172.5mm vevar jag hade på min räser tidigare.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 11 Aug 2008 13:06

Det finns ingenting som är så irriterande när korgarna skrapar i när du har dem upp och ner...
Hur känns en cykel med rätt sadelhöjd och 170-vevar att köra på?
Jag skulle lätt avrundat neråt.

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Re: Vevarmslängd?

Post by Fixerad » 12 Aug 2008 02:17

spindelbenen wrote: Jag är 187cm lång, har 91cm i innerbenslängd och kör med 165mm vevar (om det är någon slags riktlinje dvs). Jag kan inte säga att jag märker någon som helst skillnad från de 172.5mm vevar jag hade på min räser tidigare.
Intressant detta. Funderar dock på om det inte är effektivare med längre vevarmar utomhus, då 165 mm blivit lite av en nödvändighet för att klara av velodromkurvorna traditionellt sett. Det är dock intressant att det finns andra långbenta som klarar sig bra på 165 mm.

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 12 Aug 2008 04:26

Speedman wrote:Det finns ingenting som är så irriterande när korgarna skrapar i när du har dem upp och ner...
Hur känns en cykel med rätt sadelhöjd och 170-vevar att köra på?
Jag skulle lätt avrundat neråt.
Nu cyklar jag ju visserligen på en cykel utan korgar, men det är bra att veta ifall det skulle bli aktuellt. På min nuvarande cykel, som dock är för liten för mig (53 cm seat tube, 58 cm top tube) cyklar jag med 170 mm (troligen, då jag får olika värden nästan varje gång jag mäter :?), vilket känns helt ok. Dock har jag inte mätt vevarmar på tidigare cyklar, då dessa har varit sketna gubbcyklar, vilket gör det svårt att avgöra vad som "egentligen" känns bra. Så 175 mm känns som längre än vevarmarna på standard-fixies, men samtidigt kortare än vad jag antagligen borde ha på en vanlig racer som har helt andra egenskaper. Vi får se om de på IRO kan slänga på ett par 175:or. =)

makkan
Posts: 58
Joined: 27 May 2008 13:40
Location: Rödeby

Post by makkan » 12 Aug 2008 12:06

Personligen tycket jag att det är bättre med kortare vevarmar. Mindre chans att det tar i asfalten i kurvorna. Man kan ju inte precis sluta trampa som man kan göra med en racer. Själv är jag 191cm och har för mig att jag har 165 armar. Kan inte kolla då jag sitter utomlands just nu.

User avatar
Tuppy
Posts: 33
Joined: 27 Dec 2007 16:59
Location: S:t Eriksplan

Post by Tuppy » 12 Aug 2008 12:46

Tjena Fixerad!

Jag har ställts inför samma problem som du, är 197 lång (ingen aning vad min innerbenslängd är, men det är ju en bit över snittet iaf...) och var också väldigt tveksam inför att ha korta vevarmar. Jag hade 175 på min SS, körde därför ett tag på 170 på fixien, men har sedan en tid tillbaka satt på 165. Jag känner ingen märkbar skillnad, förutom då att jag slipper det lite pinsamma (och farliga!) skrapet i trottoarkanter och asfalt. Det känns väldigt mycket säkrare, helt enkelt, vilket jag tycker är viktigt just när man kör på fixien som ju redan kräver en del av en.

Vore jag du skulle jag absolut inte sätta på 175-armar, det du ev. skulle vinna i effektivitet när du kör rakt fram kommer du med råge att förlora i kurvorna.

Lycka till!

Post Reply