Araya fälgar - bra eller dåligt?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
megakratos
Posts: 15
Joined: 01 Jun 2010 11:47

Araya fälgar - bra eller dåligt?

Post by megakratos » 03 Jun 2010 19:39

Tja. jag är nybilven medlem här på forumet och håller på med mitt första cykelprojekt, en centurion super elite ska bli fixed.

Jag har kollat med childstore i gbg och dom ekrar om min befintliga fälg för det ringa priset 150 kr, så det är inga stora summor jag kommer ligga ute med. Men jag tänkte ändå se om det är någon som vet något om mina araya 700c fälgar, så att jag inte lägger ut pengar för nav och ekrar + jobb för något som jag inte kommer vilja ha kvar mer än nån vecka. Är det helt okej/bra fälgar eller skit och borde jag lika gärna punga ut med 500-1000 spänn till när jag ändå håller på. Kan tillägga att jag kommer cykla i stan och inte är någon avancerad cyklist och alltså inte är särskilt kräsen. (det är mycket möjligt att det är svaret på min fråga...=)

När jag nu ändå startat en tråd kan jag passa på att fråga en till sak. När jag monterade ner mitt headset (vad heter det på svenska?) och plockade ut kullagret som sitter mot gaffeln så var det en aning deformerat, det gick dock att böja till så att det blev runt igen... Behöver det vara styvt för att fungera optimalt? Alltså, behöver jag byta det eller är det skitsamma?

tack på förhand

//simon

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Araya fälgar - bra eller dåligt?

Post by Jonatan F » 03 Jun 2010 21:18

Hoppas du har sökt här på forumet! finns oändligt många hjul-trådar (tom. en som heter just det fast i forum-delen) har du inte sökt så är det säkert flera forumrävar här som gör vododocker av dig just i detta nu!

(Det har kommitupp milljontals sådana här trådar)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Araya fälgar - bra eller dåligt?

Post by Gustav » 03 Jun 2010 21:20

Välkommen megakratos!

Om du syftar på den lilla ringen som håller ihop kulorna i styrlagret så ska det inte vara någon fara.

Exakt vilka Araya-fälgar är det? Precis som de flesta gamla fabrikörerna så tillverkades delar både för amatörer och proffs. Super Elite verkar inte ha varit Centurions toppmodell när det begav sig, men jag tror att du kan köra på de fälgarna utan problem. Är det för tub eller kanttråd? Ska du köra bromslöst fixerat är tub inte att föredra.
Image

megakratos
Posts: 15
Joined: 01 Jun 2010 11:47

Re: Araya fälgar - bra eller dåligt?

Post by megakratos » 03 Jun 2010 21:58

@ Jonatan F
Jo, givetvis har jag sökt på forumet. Dock bara i mekfrågor-delen. Antog att om ämnet kommit upp skulle det finnas där, men, jag hade fel.

Förstår hur som helst hur du känner, hänger en del på ett dj forum där man dagligen får upp trådar om ifall det är cd eller vinyl som gäller eftersom kidsen inte orkat läsa nybörjarguiden som ligger först på siten. Men jag ska bättra mig, och du kan ju åtminstone vara glad för att min första fråga i alla fall inte var "jag ska konvertera en världsmästarcykel till fix, hur gör man?" =)

@ Gustav
det var den ringen jag syftade på.

att just min centurion inte är nån fantastisk ram är jag medveten om, verkar ha tillverkats som nån form av touring eller snarare pendelcykel. men jag fick den och tänkte att den blir bra att börja med och att jag eventuellt säljer ramen till fördel för nåt bättre och behåller komponenterna jag skaffat mig, om nåt år eller så. sen vet man aldrig, jag kanske inte tycker det är kul och då har jag inte bränt för mycket pengar osv osv.

"ARAYA 700c JAPAN" är det enda som står på fälgarna.
EXHAGE FH-HG50 heter naven, om det på nåt sätt hjälper till med identifiering av kvalitet/prisklass. Kanttråd är det som gäller, jag ska som du säger skidda och ha mig och har ingen lust att köpa nya däck jämt och ständigt.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Araya fälgar - bra eller dåligt?

Post by Gustav » 03 Jun 2010 22:25

Bra där. Vad gäller ram-hierarkier inom omilka märken så brukar det vara ett bra sätt att få ett hum om komponenterna - de står oftast i paritet med ramens kvalitet. Om du ska ut och härja i stan kan det till och med vara en fördel om fälgarna inte är de lättaste tävlingsfälgarna. Kör på!

Navet är ett Shimano-nav, Exage är vad man nog kan förvänta sig.
Image

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Araya fälgar - bra eller dåligt?

Post by Bompet » 04 Jun 2010 09:48

Araya gör bra fälgar. Även deras low-end fälgar håller god klass. Deras high-end fälgar är superfina. Jag har två tub hjulpar med Araya 16B fälgar. Har kört velodrom i Falun och Girot i Skåne på dem.

Så jag tror nog att fälgarna kan vara värda att bygga på...OM..

-Dom är utan bucklor.
-Finishen är bra.
-Du gillar hur dom ser ut.

Och bara för att dubbelkollla: Du svarade att du vill köra med kantråd, men inte om fälgen du vill bygga på är kanttrådsfälg eller tubfälg...
Image

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Araya fälgar - bra eller dåligt?

Post by snarkus » 04 Jun 2010 14:07

Kan vara värt att kolla hur slitna bromsytorna är också. Om de är mycket slitna (syns och går att känna med fingrarna att det är "urgröpt" där bromsklossarna ligger an) så kan fälgen spricka i längsled.

megakratos
Posts: 15
Joined: 01 Jun 2010 11:47

Re: Araya fälgar - bra eller dåligt?

Post by megakratos » 04 Jun 2010 17:15

@ snarkus
tack för tipset, hade jag inte tänkt på. dom visade sig vara i fint skick på sidan.

@ bompet

det är vanliga kanttrådsfälgar, troligtvis hyfsat low-end. dom satt ju på en relativt billig cykel. fint skick förutom att dom är lite skitiga.

skönt att höra att det inte är ett skitmärke. då dom är helt klart uthärdliga att se på och jag redan hade dom så känns det gött att få ett par hjul såpass billigt.

har lämnat in dom för om-ekring nu, tack för all hjälp. nästa vecka blir cykeln klar.

Post Reply