smärtor i stjärtament

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
penntroll
Posts: 33
Joined: 09 Oct 2009 18:22

Re: smärtor i stjärtament

Post by penntroll » 24 May 2010 14:40

Att stretcha hela sätes regionen kan vara på sin plats också..om du inte vill gå som Zeb Macahan vill säga :D

xfredrikx
Posts: 36
Joined: 19 Dec 2009 16:24
Location: Malmö

Re: smärtor i stjärtament

Post by xfredrikx » 03 Jun 2010 11:35

Hur vet man om man har för liten/för stor sadel?

Cyklade typ 6 mil på min nya fixie igår och är sjukt öm i baken, inga skavsår eller liknande, bara öm som fan. Det lär ju bero på ovanan eftersom att det är min första "sportsadel".

Är så jävla paranoid att jag inte kommer kunna cykla pga sadeln, har ju inga pengar för en ny
Vi föds inte för att vi vill det, och på den vägen är det.

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: smärtor i stjärtament

Post by Linkert » 03 Jun 2010 11:53

Haha, ganska ny här på forumet, men nu fattar jag varför folk älskar busken så mycket :D

Love
Posts: 21
Joined: 27 Jul 2009 01:21
Location: GBG

Re: smärtor i stjärtament

Post by Love » 03 Jun 2010 12:32

underbar tråd!

jag upplever dock att en speciell form av pain in the ass inte tagits upp, nämligen min. eller så har den det, bara att jag inte fattar.

hur som helst. jag cyklar bara ett par mil om dagen, men lyckas ändå få ont i "mellangården", alltså mellan pungen och själva stjärthålet. och då inte skavsår utan nån slags trycksmärta i vävnaden där inne. jag har experimenterat med sadelvinkel men kan inte ha den mer hipster utan att glida fram på styret för mycket.

sadeln är en selle turbo triathlon, är den kanske för mjuk, eller för smal, eller är styret för lågt, eller är jag klen?
hela internet verkar tycka att man ska åka på en brooks, och dom är ju fina. några andra bra tips på sadlar som är kvalle och inte för mjuka?

snälla bullen, hjälp mig. jag kan inte prata med någon annan om det här!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: smärtor i stjärtament

Post by viktor » 03 Jun 2010 16:40

Hur länge har du cyklat?
Min uppfattning är att just den typen av smärta är en vanesak.
Upplevde själv mellangårdssmärta när jag började cykla längre turer på en mer "räjsig" sadel men den försvann efter typ 20-30 mil.
Sen kanske du inte har cykelbyxor och då kan det ju vara en söm som ligger och trycker.
/Viktor

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: smärtor i stjärtament

Post by jon » 03 Jun 2010 17:16

Love wrote:underbar tråd!

jag upplever dock att en speciell form av pain in the ass inte tagits upp, nämligen min. eller så har den det, bara att jag inte fattar.

hur som helst. jag cyklar bara ett par mil om dagen, men lyckas ändå få ont i "mellangården", alltså mellan pungen och själva stjärthålet. och då inte skavsår utan nån slags trycksmärta i vävnaden där inne. jag har experimenterat med sadelvinkel men kan inte ha den mer hipster utan att glida fram på styret för mycket.

sadeln är en selle turbo triathlon, är den kanske för mjuk, eller för smal, eller är styret för lågt, eller är jag klen?
hela internet verkar tycka att man ska åka på en brooks, och dom är ju fina. några andra bra tips på sadlar som är kvalle och inte för mjuka?

snälla bullen, hjälp mig. jag kan inte prata med någon annan om det här!
Jag tycker det låter som att du möjligtvis har en sadel som är för smal för din bakdel alternativt placerad för långt bak. Din tyngd ska helst vara väl fördelad över sittbenen, men det låter som om du lägger all vikt på "salta biten". Har du testat att skjuta fram sadeln någon centimeter mer så att din tyngd hamnar mer på den breda bakre delen av sadeln istället för på nosen?
Och om du har ett lågt styre placerat långt fram kan det ge dig en utdragen ställning som gör att mer vikt läggs på perineum. Om så är fallet testa kortare styrstam placerad lite högre än dagsläget.
Detta är inte vetenskapliga fakta utan saker jag har kommit fram till när jag justerat in mina egna cyklar...
I Dalarnas djupa skogar..

xfredrikx
Posts: 36
Joined: 19 Dec 2009 16:24
Location: Malmö

Re: smärtor i stjärtament

Post by xfredrikx » 03 Jun 2010 18:20

Jag är sjukt öm i sittbenen, antar att det är ovana?
Vi föds inte för att vi vill det, och på den vägen är det.

petterovski
Posts: 267
Joined: 26 Jul 2009 16:06

Re: smärtor i stjärtament

Post by petterovski » 03 Jun 2010 18:33

Fyfan vilken rolig tråd. Garvade mkt när jag läste Buskens inlägg! :mrgreen:

Oggart
Posts: 47
Joined: 03 May 2009 17:48
Location: Göteborg

Ett tips

Post by Oggart » 03 Jun 2010 19:47

Håller fullt med föregående uppskattade skribent i det att mjukgörande krämer, renlighet och friktionsdämpning är lösningen på de flesta stjärtamentproblem.

Apotekaren skulle dock rekommendera lokalbedövande xylocainsalva före Voltaren. Xylocainsalvan är enbart smärtstillande, men man kan ha det på öppna sår utan problem. Voltaren dvs. diclofenac har ju en viss blodförtunnande verkan som teoretiskt skulle kunna försvåra läkningen.

Glöm inte heller att xyloproct(hemorrojdsalva) både är smärtstillande, antiinflammatoriskt och klådstillande och faktiskt är avsett för de där regionerna, dvs snällare mot slemhinnor om det skulle hamna lite där. Jag har inte provat själv men tycker att det borde funka.

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: smärtor i stjärtament

Post by Hommus » 03 Jun 2010 20:19

Då måste jag bara nämna mitt extra Tempoanus som uppstod under det första Girot i Malmö. Tempostyret och den liggande ställningen gör att du sitter längst ut på sadeln. Det finns extra vadderade temposadlar men det kändes overkill. Med en vass och billig skitsadel stickandet in i det som kallas Perineum, raksträckan mellan A och B, blev det en jävla sörja och ett extra hål som dessutom blev infekterat. Som Busken sa, att tvätta ur ett äckligt skavsår med tvål är inget skönt. Jag körde en vecka med antibakteriell salva och sen blev det bra. Fick dock sova liggandes i lotusställnig hela veckan efter och cyklade ståendes till jobbet. Hojar jag längre än 20 mil nuförtiden tar jag en näve Klövervasselin och kittar igen vecket så händer inget. Det är en bra lösning och du behöver inte berätta det för någon.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: smärtor i stjärtament

Post by euskadi » 03 Jun 2010 20:24

Love wrote:underbar tråd!

jag upplever dock att en speciell form av pain in the ass inte tagits upp, nämligen min. eller så har den det, bara att jag inte fattar.

hur som helst. jag cyklar bara ett par mil om dagen, men lyckas ändå få ont i "mellangården", alltså mellan pungen och själva stjärthålet. och då inte skavsår utan nån slags trycksmärta i vävnaden där inne. jag har experimenterat med sadelvinkel men kan inte ha den mer hipster utan att glida fram på styret för mycket.

sadeln är en selle turbo triathlon, är den kanske för mjuk, eller för smal, eller är styret för lågt, eller är jag klen?
hela internet verkar tycka att man ska åka på en brooks, och dom är ju fina. några andra bra tips på sadlar som är kvalle och inte för mjuka?

snälla bullen, hjälp mig. jag kan inte prata med någon annan om det här!

sänk sadeln... du har den för högt. man ska aldrig belasta grenet när man cyklar.
börja med att ta ner den 5mm. funkar inte det - sänk den ytterrliggare 5mm

nästan alla sitter för högt. detta är väldigt vanligt även bland erfarna cyklister.

denna bild är dålig, hittade ingen bättre och orkade inte googla länge. men hoppas det framgår att benet ej ska vara rakt i nedersta position. Ganska mycket böjt alltså. lycka till!
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: smärtor i stjärtament

Post by Ronny » 03 Jun 2010 21:25

+1 på det. Har noterat bland många som gillar hipstervinkeln, att de som sagt sitter för högt och kompenserar detta genom att vinkla sadel balt framåt. Finns samma problem med de som har sadel mer korrekt att de sitter för högt. Tror ibland att det handlar om estetik, så grymt med en lång sadelstople...
Foten hos dessa som sitter för högt kan liknas den hos en ballerina. Det är att man trampar med en tåspets kraftigt vinklad nedåt.
Visst har sadelhöjden samt teknik (speciellt tempo) ändrats genom årens lopp men det är inte avarter som fel sitthöjd och hipstervinkel.
Мясо это убийство

User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

Re: smärtor i stjärtament

Post by snusmumriken » 03 Jun 2010 21:28

Här visas knävinkeln ok, fast fel sorts cykel :mrgreen:
Image

User avatar
ivo
Posts: 369
Joined: 20 Aug 2009 00:46

Re: smärtor i stjärtament

Post by ivo » 03 Jun 2010 22:06

Busken wrote:ont i röven säger du. utveckla säger jag!

Det finns många olika slags ont i röven, man kan få sår i mellangården. det gör sjukt ont att cykla med. Man kan få slitsår på skinkorna, man kan få infekterade hårsäckar och gigantiska finnar.
Rätt sjuk fråga men pga infekterade hårsäckar är det vedertaget att cyklister inte bara rakar benen utan går hela vägen upp? Och kan det hjälpa något/ någon?
SOLAFIX

cykelerra
Posts: 35
Joined: 21 May 2010 20:38
Location: göteborg

Re: smärtor i stjärtament

Post by cykelerra » 03 Jun 2010 22:43

ivo wrote:
Rätt sjuk fråga men pga infekterade hårsäckar är det vedertaget att cyklister inte bara rakar benen utan går hela vägen upp? Och kan det hjälpa något/ någon?
precis vad jag satt och tänkte på också..

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: smärtor i stjärtament

Post by Busken » 03 Jun 2010 22:51

ivo wrote:
Busken wrote:ont i röven säger du. utveckla säger jag!

Det finns många olika slags ont i röven, man kan få sår i mellangården. det gör sjukt ont att cykla med. Man kan få slitsår på skinkorna, man kan få infekterade hårsäckar och gigantiska finnar.
Rätt sjuk fråga men pga infekterade hårsäckar är det vedertaget att cyklister inte bara rakar benen utan går hela vägen upp? Och kan det hjälpa något/ någon?
Nej nej nej! Man ska INTE raka röven. När man tar bort hår med hyvel så kommer det ganska snabbt tillbaks igen, små stubb som river, skär och sliter sönder huden i röven vill du INTE ha! Skulle kunna tänka mig att någon form av epilator eventuellt kan användas... Men å andra sidan, vem orkar epilera sin röv?

Tricket är att lära sig handskas med det, får man infekterade hårsäckar så är det bara att vinkla sin sadel lite mer i hipstervinkel. Tvätta och torka sig ordentligt, härda ut och inte glömma att alltid ha fräscha bibs på sig. Utöver det så skal man inte glömma att tvätta sina bibs i ett skonsamt tvättmedel...

Själv har jag aldrig rakat benen eftersom att jag har en sk manlig hårväxt. Den slutar liksom inte. Det känns någonstans fånigt att ha en baddräkt av hår, att ta bort hår på hela kroppen är ett sisyfosarbete och sådana klarar jag mig utan.

Utöver det så är jag enig med euskadi, ronny och snusmumriken, sadelhöjden är viktig att kolla. Jag har som tumregel att jag ska kunna trampa runt pedalen med hälen UTAN att behöva kasa från sida till sida på sadeln...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: smärtor i stjärtament

Post by Fredde » 03 Jun 2010 23:32

Busken wrote:
ivo wrote:
Busken wrote:ont i röven säger du. utveckla säger jag!

Det finns många olika slags ont i röven, man kan få sår i mellangården. det gör sjukt ont att cykla med. Man kan få slitsår på skinkorna, man kan få infekterade hårsäckar och gigantiska finnar.
Rätt sjuk fråga men pga infekterade hårsäckar är det vedertaget att cyklister inte bara rakar benen utan går hela vägen upp? Och kan det hjälpa något/ någon?
Nej nej nej! Man ska INTE raka röven. När man tar bort hår med hyvel så kommer det ganska snabbt tillbaks igen, små stubb som river, skär och sliter sönder huden i röven vill du INTE ha!
Har du problem med hårsäckarna är det vax som gäller.

/Anonym

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: smärtor i stjärtament

Post by Ronny » 04 Jun 2010 08:02

cykelerra wrote:
ivo wrote:
Rätt sjuk fråga men pga infekterade hårsäckar är det vedertaget att cyklister inte bara rakar benen utan går hela vägen upp? Och kan det hjälpa något/ någon?
precis vad jag satt och tänkte på också..
Jo faktiskt många med mig rakar även pung och röven pga. värmen. Behåringen är irriterande på olika sätt som den ger klåda vid den jäkla värme som blir vid området speciellt under varma dagar. Håren lägger sig kors och tvärs och gnids och ger obehagskänsla. Jag själv har aldrig haft bölder pga. av rakningen men förr när cykelbyxornas sk. blöja inte var av den bra kvalitén som idag kunde jag få värme bölder när skyddet var så dåligt.
Мясо это убийство

Love
Posts: 21
Joined: 27 Jul 2009 01:21
Location: GBG

Re: smärtor i stjärtament

Post by Love » 04 Jun 2010 15:58

nu har jag hojat några mil med sadeln en centimeter lägre och se på fan! mycket bättre. så tack för det tipset, med bilder och allt!

blir nog att köpa en högre och kortare stam med för mindre utdragen, mer gubbig sittposition, även om det nog kommer se lite lustigt ut. känns instinktivt som att jag vill räta upp mig när jag kört ett tag.

apropå rövont så ledde dagens cyklande även till milt svettskavs-syndrom, så nu har klövervaselin införskaffats på willys och skall appliceras dans la derriére innan cykling till slottsskogen för öldrickning vidtar. riktigt guldkorn den här tråden.

xfredrikx
Posts: 36
Joined: 19 Dec 2009 16:24
Location: Malmö

Re: smärtor i stjärtament

Post by xfredrikx » 04 Jun 2010 22:08

Tycker den här tråden kan klistras! Skitbra tråd!
Vi föds inte för att vi vill det, och på den vägen är det.

Post Reply