j**la glas!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Aron
Posts: 191
Joined: 16 Jun 2008 23:32
Location: Stockholm

j**la glas!

Post by Aron » 15 Jul 2008 16:01

ja, åkte precis på en liten jobbig glasbit och fick punka på framhjulet...

det väldigt nya däcket fick ett litet jack i sig och jag har verkligen inte råd med ett nytt!
så, har någon här erfarenhet av däck med sår? går det att limma eller typ tejpa på insidan för att undvika grus etc som letar sig in och punkterar ännu en slang? jacket är faktiskt väldigt litet och format som en liten 90° vinkel och sitter lite på sidan av däcket, alltså inte rakt på ytan som har kontakt med marken.

(råkade även ofrivilligt betala tunnelbanan på vägen hem då en man stötte till mig så mitt finger tryckte på "skicka" till mitt förberedda biljett-sms. hade tänkt att ha det i beredskap ifall kontrollanterna kom... haha! skitdag)

hnrk
Posts: 51
Joined: 31 May 2008 21:28
Location: malmö

Re: j**la glas!

Post by hnrk » 15 Jul 2008 16:16

Aron wrote:ja, åkte precis på en liten jobbig glasbit och fick punka på framhjulet...

det väldigt nya däcket fick ett litet jack i sig och jag har verkligen inte råd med ett nytt!
så, har någon här erfarenhet av däck med sår? går det att limma eller typ tejpa på insidan för att undvika grus etc som letar sig in och punkterar ännu en slang? jacket är faktiskt väldigt litet och format som en liten 90° vinkel och sitter lite på sidan av däcket, alltså inte rakt på ytan som har kontakt med marken.

(råkade även ofrivilligt betala tunnelbanan på vägen hem då en man stötte till mig så mitt finger tryckte på "skicka" till mitt förberedda biljett-sms. hade tänkt att ha det i beredskap ifall kontrollanterna kom... haha! skitdag)
silvertejp.. det är allafall vad jag använder till mina tunna bmx-däck med 110psi i. vet inte men det känns som att det borde funka till tunnasnabbhetsdäck också.

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 15 Jul 2008 16:24

Åhh! typiskt. Det har inte hänt mej ÄN men varje gång man rullar över ett glashav brukar jag svära högt, högt, högt, ibland lär väl folk tro att man är schizoid men det är inte kul med allt crap på marken.

Du får börja lägga undan dina småmynt i en låda så har du pengar till ett nytt däck.
En annan hamstrar gamla punkterade slangar som kan lagas och användas när det kniper. Allting kan användas igen.

Man tar vad man har. Min kompis använder en sked när han byter däck.

Något att fundera över är väl såna där kevlardäck, är det någon som kör med såna?


/En annan Aron

Aron
Posts: 191
Joined: 16 Jun 2008 23:32
Location: Stockholm

Post by Aron » 15 Jul 2008 16:54

ja, alltså man åker ju väldigt ofta över små glas-härvor, men aldrig tidigare i hela mitt liv har det lett till en punktering! men den här lille gynnaren var så sjukt vass och formad som en liten pyramid som bara väntade på att penetrera mitt däck... :(

autobahn
Posts: 34
Joined: 01 Jan 2008 22:17

Post by autobahn » 15 Jul 2008 16:58

Funkar det inte att köra klassisk punkalagning med lapp och solution på däckets insida?

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 15 Jul 2008 17:22

Kolla att det inte sitter något kvar i däcket, laga punkteringen och cykla vidare. När du börjar få din 5e punka för dagen så kan det kanske vara läge att byta däck, annars så tror jag på hnrk metod och funkar inte gaffa (silvertejp) så har du inte använt tillräckligt mycket!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 15 Jul 2008 18:06

Finns det någon slags kevlartejp?
Isf vore ju det ypperligt...
I Dalarnas djupa skogar..

skurken
Posts: 4
Joined: 25 Jun 2008 19:06

Post by skurken » 15 Jul 2008 19:44

jon wrote:Finns det någon slags kevlartejp?
Isf vore ju det ypperligt...
Ja, vi använde nån slags tejp(vet dock inte om det var kevlar) i skolan som tydligten nasa använde, den var jävligt hållbar, dyr dock.
/Viking

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 15 Jul 2008 19:54

Jag kör på kevlardäck. Blev sjukt besviken när jag fick en punka efter 3 dagar. Men har dock inte fått en enda punktering sen dess, det är någon månad sen. Så om det funkar eller inte vet jag inte.. Och angående priser på däck så finns det sjukt mycket billiga däck på www.bikebuster.se. Billigaste går på typ 60-70 kr.

Annars så har jag också hört att silvertejp ska fungera alldeles ypperligt.

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 15 Jul 2008 21:06

vulk fäster inte på insidan i ett däck, däremot kan du "bända" upp jacket så det öppnar sig. Sen kan du peta in lite vulk där. Då mojjar det förhoppningsvis ihop sig och blir som nytt. Sen kan du även ta ett gammalt däck och slipa med sandpapper, ta dammet och lösa upp i lite vulk. då har du en fin lagnings-massa. jag lagade ett par slangar så när jag hade slut på lappar.

för slangar kan jag f.ö inte rekommendera annat än park tools små självhäftande lappar.

och allt detta baserar jag på ingenting, egentligen.

Hjulhet
Posts: 31
Joined: 05 Jun 2008 22:42
Location: Bromma

Post by Hjulhet » 15 Jul 2008 21:09

Ngn som har testat:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=90401

Gått o sneglat på dem och är grymt sugen på att testa nästa gång det är dags, dess härkomst till trots. Ngn som vet, är de skit?
/ Hjulhet

Video meliora proboque deteriora sequor.

Aron
Posts: 191
Joined: 16 Jun 2008 23:32
Location: Stockholm

Post by Aron » 15 Jul 2008 22:21

tack för tipsen!
vigorelli --> vad är vulk? hehe

hjulet --> en polare till mig kör med ett sånt däck fram. har hållt än så länge och ser rätt schysst ut

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 09 Aug 2008 01:36

gammal tråd jag hittade, men kom o tänka på en produkt som funkar på allt möjligt och säkert däck oxå. - Liqui sole

finns på clas ohlsson för 75 spänn
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=22463856

flytande gummi helt enkelt, som stelnar på ett dygn till flexibel mjuk massa.
Bla. skejtare med taskig ekonomi lappar skorna med det, där de slits mot griptapen. det är sjukt tåligt, o fäster bra som fan. Om man kletar det under ens sko tex, går det inte bort förän det slits ut tillsammans med resten av sulan.

Post Reply