Billigt, riktigt billigt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
inovaP
Posts: 4
Joined: 26 May 2010 07:56

Billigt, riktigt billigt

Post by inovaP » 28 May 2010 20:40

Stulen igen. Ok, letar och hittar en gammal risig Raleigh utan hjul. Biltema har två för drygt 500. Bakhjul för gängad krans. Behöver bara justera lager lite så funkar de. Gammat pressat drev från semestern i Budapest och Loctite 2701. Men allt annat är ett himla meck. Det tar tid och är smutsigt. Det ska tvättas, målas, smörjas, mätas kedjelinje… Tar tid.

Tanke: Man behöver en cykel som är ok att få stulen. Det ska kännas som att nu har jag ett par timmar över på söndag. Då kan jag skruva ihop en ny hoj. Det ska bli kul och billigt är det ju. Om grejerna är nya är det inte lika jobbigt att bygga cykel. Hjulen från Biltema är helt ok för en femhundring. Biltema har en del andra prylar också som funkar men var hittar man ram? Eller var hittar man en färdig NY riktigt billig cykel som man kan använda som grund för bygge? Jag klämde lite på Biltemas hojar, men 15 kg. …och fula är de.

Den stulna ser ut så här förresten. Stulen i Stockholm.
Image
Last edited by inovaP on 28 May 2010 22:57, edited 1 time in total.

User avatar
fixielense
Posts: 57
Joined: 17 May 2010 01:43
Location: göteborg

Re: Billigt, riktigt billigt

Post by fixielense » 28 May 2010 22:44

tja, leta container och buskar alternativt döda ramar på stan i cykelställ. går säkert att få tag i en världsmästarcykel eller liknande ganska snabbt på det viset ;)

inovaP
Posts: 4
Joined: 26 May 2010 07:56

Re: Billigt, riktigt billigt

Post by inovaP » 28 May 2010 22:55

inovaP wrote:...var hittar man en färdig NY riktigt billig cykel som man kan använda som grund för bygge?...
Alltså tanken är att slippa allt tvättande, slipande, mätande, smörjande... Biltema har en NY cykel för drygt tusen spänn men den väger 15 kg och ser ut som om den har aluminiumram men är byggd i stål. Jag behöver en lite lättare och lite mindre ful cykel att bygga en fix av.

Helst skulle jag vilja gå in på varuhuset med min lista, plocka i en korg och ta med en cykel i bakluckan på bilen och åka hem och skruva ihop den på en eftermiddag. Och kalaset ska kosta mindre än 3000 kr. Hade Biltema haft en bättre cykel hade det gått.

Jag har byggt min sista skrothoj. Jag är trött på rost och gammal olja.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Billigt, riktigt billigt

Post by Jonatan F » 29 May 2010 08:40

Wallmart har ju en, kanske svårt att få hit iof... (och frågan är om den är värd besväret)
Kolla köptips-tråden :)
Eller en fixi som någon annan redan byggt?
Har man inget projekt har man inget liv :)

Thomas Gervard
Posts: 64
Joined: 15 Nov 2009 21:11
Location: Malmö

Re: Billigt, riktigt billigt

Post by Thomas Gervard » 29 May 2010 21:51

Vill bara kort varna för biltemas hjul. Köpte en bakhjul där till grannens cykel som behövde konstgjord andning ett år till. De första två hjulen hade skeva bakaxlar (jag menar verkligen det, 10 mm axeln var helt enkelt bockad rejält), så de blev tillbakalämnade. Det tredje hjulet var också skevt, men inte lika mycket, och jag orkade inte cykla dit och klaga en gång till. Summa sumarum; oavsett vad du betalar för biltemas cykeldelar, är det för mycket.

inovaP
Posts: 4
Joined: 26 May 2010 07:56

Re: Billigt, riktigt billigt

Post by inovaP » 29 May 2010 23:08

De hjul jag köpte var helt ok. Raka och fina (även axlarna) men för hårt spända lager som det mesta från Kina, men det var lätt fixat. De kommer att hålla tills de blir stulna, det vill säga inom ett år. Jag har köpt ganska mycket därifrån till ful-fixarna: bromshandtag, styren, kedjor, sadelstolpar, clips och remmar... Allt är klart värt priset som nästan är gratis.

Hur som helst tycker jag det är en bra idé att försöka bygga riktigt lågpris för puben eller bion. Det skulle till och med kunna bli en tävling: Snyggast för under två och fem. Kräver bara fantasi, kreativitet och några färgburkar. Synd bara att Biltemas ramar är skit. Jag letar vidare och är fortfarande tacksam för förslag. Jag kommer inte att strippa fler rostiga hittade ramar från färg i alla fall.

User avatar
jowes
Posts: 70
Joined: 22 Nov 2009 16:45
Location: Stockholm

Re: Billigt, riktigt billigt

Post by jowes » 30 May 2010 00:00

Har en vit, dock ganska otajt, ram som du skulle kunna få för en femhunka.

Image

pm:a om det är intressant.

/jonte

Post Reply