Bygga velodrom?
Bygga velodrom?
Här är en liten video från byggandet av OS-velodromen i kina.
Gött arbeta att hyvla hela den banan jämn.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1148497
Gött arbeta att hyvla hela den banan jämn.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1148497
Last edited by Otto on 07 Aug 2008 16:28, edited 1 time in total.
Har läst på happy eller någon annanstans att det gjordes ett försök till att bygga en velodrom i Stockholm för ett par år sedan. Fanns tydligen viss finansiering av bygget, men det stöp på att lokalen inte kunde köpas tillräckligt billigt ...SimonBusk wrote:när jag hade besök i lördags kom tanken om en velodrom fond upp, alltså en fond för främjandet av velodrom kulturen i sverige och med uttalat mål att få en innomhus bana byggd! Taglinen skulle vara: Velodromfonden - lite som krister fuglesang!
här i köpenhamn så har vi en velodrom (ballerup super arena), är du medlem i DCF (dansk cyklings førbund) och en cykelklubb så är det fritt fram att komma på öppna träningar (antar att du degar lite i dörren då), annars är banan bokad för olika klubbar/events/lopp mest hela tiden. Vill man prova så kostar det 8500 danska för 15 pers, då ingår cyklar och andra grejer. Jag antar att det går att få ner priset om man har sin egen hoj med sig... Skulle vara roligt att pröva någon gång!
- Mark Anthony
- Posts: 188
- Joined: 15 Jun 2008 20:10
Velodrome database: http://www.fixedgearfever.com/modules.p ... Velodromes
In California, we had three in a near proximity to LA and the ADT one was basically open to anyone who had taken their intro course or was a classified Cat 3 rider with the USCF. It cost like 30 bucks an hour. They also had courses, workshops, training sessions, coaching, motor pacing, etc., so if you had no experience at all, you could take a beginners course for something like 200 USD and they provided the equipment and you had three full days of training, technique and riding (even a match sprint for "graduation"). If you didn't get hooked on it after that, then I don't think you were cut out for track racing. Needless to say, I got hooked.
They also had a free program for developing new young people and potential Olympians. Anyone under 18 could come to class everyday and everything would be covered (including equipment). This was also a community program to help keep kids off the streets and out of trouble.
If someone started a Velodrome fund, it would take forever to save up enough to build one but I would still contribute. It's a great idea, and often times there are only a few key people that make it happen. That or the Olympics come to town.
In California, we had three in a near proximity to LA and the ADT one was basically open to anyone who had taken their intro course or was a classified Cat 3 rider with the USCF. It cost like 30 bucks an hour. They also had courses, workshops, training sessions, coaching, motor pacing, etc., so if you had no experience at all, you could take a beginners course for something like 200 USD and they provided the equipment and you had three full days of training, technique and riding (even a match sprint for "graduation"). If you didn't get hooked on it after that, then I don't think you were cut out for track racing. Needless to say, I got hooked.
They also had a free program for developing new young people and potential Olympians. Anyone under 18 could come to class everyday and everything would be covered (including equipment). This was also a community program to help keep kids off the streets and out of trouble.
If someone started a Velodrome fund, it would take forever to save up enough to build one but I would still contribute. It's a great idea, and often times there are only a few key people that make it happen. That or the Olympics come to town.
Det hade ju onekligen varit ett riktigt trevligt söndagsnöje att kunna dra ner till banan och hetsa polarna. Ska man kanske i traditionell helsvensk anda starta en namninsamling? Kan inte någon med lite webtumme dunka ihop en sån där virituell namninsamlingspåskrivarsida så kan vi börja? vem vet, alla preojekt börjar ju med att en person gör något... helt plötsligt har man 50.000 namn om man får alla och närmast sörjande kan underteckna.
svenskvelodrom.fixedgear.se
svenskvelodrom.fixedgear.se
Precis som Mark Anthony skriver:
För att kunna "hänga i dörren", sedan bara cykla. Så måste man vara licenserad trackcyklist. När man har tagit intro kursen, så kan man cykla med en mindre grupp och en ledare. Sedan kan man gå ytterligare en kurs och då kan man träna med mer avancerade cyklister och där efter även ta steget till att vara en fullt licenserad trackcyklist. Jag tror att detta är enligt UCI´s bestämmelser.
Jag tror jag läste mig till detta på Manchesters veldoromsida, där VM för övrigt gick.
För att kunna "hänga i dörren", sedan bara cykla. Så måste man vara licenserad trackcyklist. När man har tagit intro kursen, så kan man cykla med en mindre grupp och en ledare. Sedan kan man gå ytterligare en kurs och då kan man träna med mer avancerade cyklister och där efter även ta steget till att vara en fullt licenserad trackcyklist. Jag tror att detta är enligt UCI´s bestämmelser.
Jag tror jag läste mig till detta på Manchesters veldoromsida, där VM för övrigt gick.
Amores bicis!
-
- Posts: 135
- Joined: 15 Jul 2008 12:26
- Location: GBG
I Portland räcker det att man dyker upp på deras nybörjarträningar ett par gånger för att få cykla själv. Dock är det fullbokat varje dag i veckan för olika lag som har träning så de enda dagarna som man kan "droppa in" är onsdag och fredag. Helgerna samt torsdagar är det tävlingar. Drop in dagarna så finns det tränare som organiserar det hela så man kan inte bara köra som man vill.
- Mark Anthony
- Posts: 188
- Joined: 15 Jun 2008 20:10
What we need is a name. There is always someone who has the position of making the decision for something like this to get started. This person is probably sitting on the Swedish Cycling Federation (SCF - http://www.scf.se).
When I first moved to Stockholm from the US in 2004, I contacted the SCF and Schuermann Architects (http://www.velodromes.com/), and Schuermann (they make basically all the velodromes in the world) said that they had been contacted about a possible velodrome for Stockholm in February 2004, but afterwards it kind of just died out. It was apparently supposed to go where the new Hammarby stadium is going to be built behind Globen.
A velodrome is good for the whole country.
When I first moved to Stockholm from the US in 2004, I contacted the SCF and Schuermann Architects (http://www.velodromes.com/), and Schuermann (they make basically all the velodromes in the world) said that they had been contacted about a possible velodrome for Stockholm in February 2004, but afterwards it kind of just died out. It was apparently supposed to go where the new Hammarby stadium is going to be built behind Globen.
- -- 2004-02-29 --
"Hello Mark,
unfortunately I do not know about any interest to build a national velodrome in Sweden.
There were some discussions about a velodrome in 1999 and early 2003, but I have never heard of it again.
For my feeling it is unfortunate that Sweden is not "on the world-map" of track cycling at all.
It is our experience that a permanent track nearly "automatically" produces a number of new track-riders.
Many countries now concentrate on track cycling and we are working in the most different countries on new National Velodromes. My personal feeling is, that specially the former East-block countries will come back to top track cycling very soon and strong.
This year we will be installing a new modern track in Warsaw/Poland and we are working on a number of new projects in former Soviet-Union states. There is big interest in track cycling.
Skandinavia (except Denmark) and the Baltics seem somehow to be a little be "hooked off" from this development.
A track in Stockholm or Helsinki would certainly improve the training possibilities dramatically for the whole Baltich Sea region.
If I can do something to improve the situation, pls let me know.
Best regards (name left out on purpose)
SCHÜRMANN ARCHITECTS"
A velodrome is good for the whole country.
Bilder från monteringen av en "portabel" velodrom:
http://italiancyclingjournal.blogspot.c ... track.html
Om någon här har lastbilskort så kan jag tänka mig att ställa upp som medbrottsling vid stöld av den där lastbilen. Sen letar vi upp något ställe i långt ute i skogen där vi fäller en massa träd, gjuter en bra grund för velodromen och sen cyklar vi där, hela tiden. Jag har motorsåg och betongblandare. Nu behöver vi bara någon med lastbilskort, och gärna någon med kunskaper i att sy segel eller liknande, kan vara schysst att spänna upp en stor duk över velodromen när det regnar.
Edit: Jag tycker att alla här på forumet lägger in 20 kr i en "lotto"-fond. Sen sätter vi alla slantar på ett lottosystem av något slag, för 16 000:- borde vi få några rader. När vi sen vinner Drömvinsten på 150 millar så köper vi oss en gammal lagerlokal och en velodrom. Vi borde nog få lite pengar över, då kan vi köpa oss varsin drömram. Sen cyklar vi, mycket.
Edit2: Hittade denna kommentar från 17e februari, 2004, på Happy.
http://italiancyclingjournal.blogspot.c ... track.html
Om någon här har lastbilskort så kan jag tänka mig att ställa upp som medbrottsling vid stöld av den där lastbilen. Sen letar vi upp något ställe i långt ute i skogen där vi fäller en massa träd, gjuter en bra grund för velodromen och sen cyklar vi där, hela tiden. Jag har motorsåg och betongblandare. Nu behöver vi bara någon med lastbilskort, och gärna någon med kunskaper i att sy segel eller liknande, kan vara schysst att spänna upp en stor duk över velodromen när det regnar.
Edit: Jag tycker att alla här på forumet lägger in 20 kr i en "lotto"-fond. Sen sätter vi alla slantar på ett lottosystem av något slag, för 16 000:- borde vi få några rader. När vi sen vinner Drömvinsten på 150 millar så köper vi oss en gammal lagerlokal och en velodrom. Vi borde nog få lite pengar över, då kan vi köpa oss varsin drömram. Sen cyklar vi, mycket.
Edit2: Hittade denna kommentar från 17e februari, 2004, på Happy.
Hur går vi tillväga, ska vi göra ett bryt och kolla om den finns kvar, eller ska vi helt enkelt gå dit och fråga om den ligger kvar?I mitten på 1980-talet jobbade jag i samma hus som IVA (ingenjörs och vetenskapsakademien) på Grev Turegatan i Stockholm. Där fanns en velodrom på vinden, dock nermonterad. Undrar om den finns kvar?
Cogs 'n Kegs