smärtor i stjärtament

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
cykelerra
Posts: 35
Joined: 21 May 2010 20:38
Location: göteborg

smärtor i stjärtament

Post by cykelerra » 23 May 2010 19:50

hej, jag har cyklat 7-8 mil på min nya fixie. jag blev klar med den i fredags 20:34.
jag har lärt mig fetingskids och sjuka trackstands, det har gått så bra så.
MEN jag har stött på problemet att jag har fått enorma smärtor i stjärtamentet... är det någon som har tips? är det en vanesak? försvinner det med tiden? hur löser jag detta? sist men inte minst. kommer jag få bestående men?
tack på förhand!

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: smärtor i stjärtament

Post by Orwar » 23 May 2010 19:56

Kan ju givetvis bero på att du har en sadel som inte passar dig, men jag tror att det är en vanesak i ditt fall (om du inte cyklat så mycket tidigare).
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: smärtor i stjärtament

Post by jon » 23 May 2010 20:01

Det Orwar sa +:
Image
I Dalarnas djupa skogar..

cykelerra
Posts: 35
Joined: 21 May 2010 20:38
Location: göteborg

Re: smärtor i stjärtament

Post by cykelerra » 23 May 2010 20:08

tack tack orwar och jon. är nog en vanesak trotts allt..
var får jag tag på den underbara dräkten?

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: smärtor i stjärtament

Post by Busken » 23 May 2010 20:36

ont i röven säger du. utveckla säger jag!

Det finns många olika slags ont i röven, man kan få sår i mellangården. det gör sjukt ont att cykla med. Man kan få slitsår på skinkorna, man kan få infekterade hårsäckar och gigantiska finnar. Det finns så otroligt många sätt att få ont i röven på och varje sätt har sin lösning, MEN alla har sin grund i principen om minskad friktion. Cyklar du mycket vill du minska friktionen mellan röv och sadel, alltså inga mjuka sadlar med gel och tjafs! Kör du med jeans? Glöm det, ont i röven betyder att man bara kör i sina cykelbrallor! Jeans är lika med friktion och det vill din röv inte ha!

När du kommer hem efter en lång cykeltur och det svider i röven så ska du tvätta dig direkt och ordentligt, där efter så är det noggrann torkning som gäller. Fukt och illasinnade bakterier är nämligen ingen bra kombo! Assos gör en rövkräm som heter chamois-creme, den är sjukt bra. Man smörjer röven med den och kudden i brallorna efter tvätt. Vill man inte köpa den så rekomenderas annan lätt bakteridödande och mjukgörande salva. Nästan vad som helst funkar faktiskt, babyolja är väldigt bra (dock inte innan cykling, bara efter dusch). Cykelbrallorna tvättar du dagligen och du tvättar dom helst för hand i förslagsvis en olivtvål. Cykelbrallorna ska få hänga och torka ordentligt!

Lika viktigt som vilken sadel du kör med är faktiskt vinkeln på sadeln. En bra sadel kan orsaka enorma smärtor i röven om nosen på sadeln pekar för mycket uppåt, en moderat hipstervinkel är det bästa när det gör ont i röven. Vidare så ska du se till att inte köra i för tighta brallor, det kan trycka i hop skinkorna på dig och skapa högst otrevliga rövslitnings symptom.

Ont i röven är något som hör cykling till, det kommer och det går. Med tiden som kommer du dock att utvecka en ass of steele™, alltså förhårdningar i huden omkring röven. Det plus att all behåring runt mellangård och där skinkorna möter sadeln slits bort. Typiska orsaker till apröv som vi kallar det på gatan är att man har för små brallor, man cyklar väldigt länge i regn, man svettas väldigt mycket eller att man skiter i att duscha (och eller tvätta bibsen) för ofta.

Får du skavsår eller dom beryktade slitsåren i mellangården så är proceduren lite annorlunda, du ska då helst vila och låta såret läka ihop. När det hände mig så bet jag helt sonika bara ihop i ett par dagar. Det funkade ju inte, satt 8h på ett öppet sår och gnuggade det mot en kashimaxsadel, istället för att sjuka mig smörjde jag in det berörda partiet i voltaren. Jag vet mycket väl att det står på tuben att man inte ska använda det till sådana typer av sår och inte i den typen av områden, men när röven smärtar så man nästan gråter är lokalbedövande oemotståndligt! Voltaren funkade sjukt bra, mjukt och kylande, såret läkte ihop och den irriterade röven liksom torkade ut och blev normal. Dock ska man INTE anväda ipren salva, en sen natt när rövsmärtan höll mig vaken och voltaren salvan hade tagit slut så rotade jag igenom badrumsskåpet och fann en tub iprensalva. Sagt och gjort smorde jag på det och HELVETE vad det brännde, smärtan tiodubblades på ett par sekunder och jag låg i sängen och skrek. Fick avbryta mina sömnförsök och springa upp i duschen istället, minst sagt en flopp! Kom nu ihåg att det här med voltaren på öppna sår är en extremt experimentell behandling och något du gör på egen risk, för mig funkar det alltid klockrent. Mina första veckor som bud gjorde jag slut på många tuber voltaren ska jag säga dig... men jag blev ju på körd av en bil, kastade ansiktet ner i asfalten på retarden och gud vet vad mina första veckor...

bibsen kan du köpa på vilken cykelbutik som helst, http://www.chainreactioncycles.com" onclick="window.open(this.href);return false; har ett bra urval och är ganska billiga. Jag rekomenderar personligen nailini, santini och assos!

BigC
Posts: 45
Joined: 12 May 2010 19:45

Re: smärtor i stjärtament

Post by BigC » 23 May 2010 20:47

Busken wrote:ont i röven säger du. utveckla säger jag!

Det finns många olika slags ont i röven, man kan få sår i mellangården. det gör sjukt ont att cykla med. Man kan få slitsår på skinkorna, man kan få infekterade hårsäckar och gigantiska finnar. Det finns så otroligt många sätt att få ont i röven på och varje sätt har sin lösning, MEN alla har sin grund i principen om minskad friktion. Cyklar du mycket vill du minska friktionen mellan röv och sadel, alltså inga mjuka sadlar med gel och tjafs! Kör du med jeans? Glöm det, ont i röven betyder att man bara kör i sina cykelbrallor! Jeans är lika med friktion och det vill din röv inte ha!

När du kommer hem efter en lång cykeltur och det svider i röven så ska du tvätta dig direkt och ordentligt, där efter så är det noggrann torkning som gäller. Fukt och illasinnade bakterier är nämligen ingen bra kombo! Assos gör en rövkräm som heter chamois-creme, den är sjukt bra. Man smörjer röven med den och kudden i brallorna efter tvätt. Vill man inte köpa den så rekomenderas annan lätt bakteridödande och mjukgörande salva. Nästan vad som helst funkar faktiskt, babyolja är väldigt bra (dock inte innan cykling, bara efter dusch). Cykelbrallorna tvättar du dagligen och du tvättar dom helst för hand i förslagsvis en olivtvål. Cykelbrallorna ska få hänga och torka ordentligt!

Lika viktigt som vilken sadel du kör med är faktiskt vinkeln på sadeln. En bra sadel kan orsaka enorma smärtor i röven om nosen på sadeln pekar för mycket uppåt, en moderat hipstervinkel är det bästa när det gör ont i röven. Vidare så ska du se till att inte köra i för tighta brallor, det kan trycka i hop skinkorna på dig och skapa högst otrevliga rövslitnings symptom.

Ont i röven är något som hör cykling till, det kommer och det går. Med tiden som kommer du dock att utvecka en ass of steele™, alltså förhårdningar i huden omkring röven. Det plus att all behåring runt mellangård och där skinkorna möter sadeln slits bort. Typiska orsaker till apröv som vi kallar det på gatan är att man har för små brallor, man cyklar väldigt länge i regn, man svettas väldigt mycket eller att man skiter i att duscha (och eller tvätta bibsen) för ofta.

Får du skavsår eller dom beryktade slitsåren i mellangården så är proceduren lite annorlunda, du ska då helst vila och låta såret läka ihop. När det hände mig så bet jag helt sonika bara ihop i ett par dagar. Det funkade ju inte, satt 8h på ett öppet sår och gnuggade det mot en kashimaxsadel, istället för att sjuka mig smörjde jag in det berörda partiet i voltaren. Jag vet mycket väl att det står på tuben att man inte ska använda det till sådana typer av sår och inte i den typen av områden, men när röven smärtar så man nästan gråter är lokalbedövande oemotståndligt! Voltaren funkade sjukt bra, mjukt och kylande, såret läkte ihop och den irriterade röven liksom torkade ut och blev normal. Dock ska man INTE anväda ipren salva, en sen natt när rövsmärtan höll mig vaken och voltaren salvan hade tagit slut så rotade jag igenom badrumsskåpet och fann en tub iprensalva. Sagt och gjort smorde jag på det och HELVETE vad det brännde, smärtan tiodubblades på ett par sekunder och jag låg i sängen och skrek. Fick avbryta mina sömnförsök och springa upp i duschen istället, minst sagt en flopp! Kom nu ihåg att det här med voltaren på öppna sår är en extremt experimentell behandling och något du gör på egen risk, för mig funkar det alltid klockrent. Mina första veckor som bud gjorde jag slut på många tuber voltaren ska jag säga dig... men jag blev ju på körd av en bil, kastade ansiktet ner i asfalten på retarden och gud vet vad mina första veckor...

bibsen kan du köpa på vilken cykelbutik som helst, http://www.chainreactioncycles.com" onclick="window.open(this.href);return false; har ett bra urval och är ganska billiga. Jag rekomenderar personligen nailini, santini och assos!
Efter att ha läst denna välskrivna fakta om diverse bakdels problem kan jag inte annat än att tänka på vilken vältrimmad bakdel du måste ha! ; )
Bra skrivet.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: smärtor i stjärtament

Post by Fredde » 23 May 2010 21:08

Ha ha gött Busken!

Jag kör med Aloevera salva i Baconvisslan efter långturer och assoskräm innan.

Rätt sadel och bra byxor är a och o.

/Fredde

User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Re: smärtor i stjärtament

Post by pistolpete » 23 May 2010 21:14

Image

Finns för tjej oxå, vem vill ha babianröv??

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: smärtor i stjärtament

Post by 48/16 magnus » 23 May 2010 21:19

fredde.se wrote:Ha ha gött Busken!

Jag kör med ...........

Fredde and Busken is the king and prince of butt problem :wink:


/M

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: smärtor i stjärtament

Post by Busken » 23 May 2010 21:21

David Zabriskie gör ju en kräm som heter DZ Nuts (DEEEEZ NUTS!)
http://www.dz-nuts.com/catalog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den ska tydligen vara bra den med, har dock inte provat själv.

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Re: smärtor i stjärtament

Post by vigorelli » 23 May 2010 21:22



Zabriskie kör med dz nuts!

http://www.dz-nuts.com/catalog/" onclick="window.open(this.href);return false;

cykelerra
Posts: 35
Joined: 21 May 2010 20:38
Location: göteborg

Re: smärtor i stjärtament

Post by cykelerra » 23 May 2010 22:28

tackar för alla tips och tricks (i bla utläggningen av busken). hittills har jag i alla fall inga sår eller liknande, bara inre värk. Men jag tror det är att bita ihop och utveckla ett "ass of steele™" som du så fint kallade det.

User avatar
daos
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2008 10:50
Location: stockholm

Re: smärtor i stjärtament

Post by daos » 23 May 2010 22:37

framförallt skaffa en bra (bättre) sadel.
du kommer aldrig ångra det.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: smärtor i stjärtament

Post by Busken » 23 May 2010 23:07

om du inte har någon irritation utan bara lite vanlig träningsvärk eller klassik ont i röven, alltså en lite dov molande känsla inne i musklerna så ska du nog bara skaffa dig en bättre sadel och vänja röven till att cykla. Bättre cykelhandlare har en rövometer som mäter avståndet mellan dina sittben, det kan jag varmt rekomendera att du använder dig av!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: smärtor i stjärtament

Post by Viggen » 24 May 2010 07:03

Busken wrote:David Zabriskie gör ju en kräm som heter DZ Nuts (DEEEEZ NUTS!)
http://www.dz-nuts.com/catalog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den ska tydligen vara bra den med, har dock inte provat själv.
Herre jävlar! du vet att det finns ett hc-band som heter Deez Nuts? Hahaha så fett!
(http://www.myspace.com/deeznuts)

Men för att hålla det på trådens ämne så är en bra sadel a & o för att palla längre turer. Oftast sitter det för mjuka sadlar på folks cyklar i största allmänhet. Jag hade egentligen ren tur jag köpte en ny då jag inte var vis nog/erfaren nog att mäta min røv.
Här finns en riktigt bra guide:
http://www.funbeat.se/discussion/show.a ... dID=437639

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: smärtor i stjärtament

Post by Nomis » 24 May 2010 08:06

BigC wrote:
Busken wrote:ont i röven säger du. utveckla säger jag!

Det finns många olika slags ont i röven.. by busken


Gjorde min morgon! Otroligt bra och seriöst svar på ett ämne som man lätt kan dra åt något annat håll...

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: smärtor i stjärtament

Post by ana » 24 May 2010 08:16

Klockrent inlägg av Busken, skön läsning. :lol:

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: smärtor i stjärtament

Post by Batman » 24 May 2010 12:05

Busken är den bästa på aberöv problemet.
Även jag grät ut hos busken efter att jag knappt kunde sitta i soffan efter att jag börjat buda. det kom och det gick men det blir bättre efter man fått lite tid på sadlen och man fått testa vad som passar en.
Även pungskavet va ett jävla helvete ett tag. Tighta kallingar under tightsen och shorts med bib blev min bästa komfort!
Exprimentera mera!
WarHeadCouriers

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: smärtor i stjärtament

Post by olebole » 24 May 2010 12:06

Preach fader Busken!
Värt att tänka på innan man smetar på antiinflammatoriskt i ett öppet sår är att det är just det inflammatoriska svaret som står för läkningsprocessen av såret.


Post Reply