Nä storleken på ramen menade jag.J_P wrote:Menar du tjocklek på axeln då eller?Nibbe wrote:Den där ska väl funka, bara det är rätt storlek, sen borra upp och såga så man kan spänna kedjan ordentligt. Hade inte betalat 700 dock
Vad är det korrekta måttet?
Angående priset tror jag att jag får ner den nån hundralapp till..
Råd Till Nybörjare
Jag har mycket svårt att tänka mig att det är en homogen del av ramen. En skruvmejsel och ett hammarslag på den och den kommer att lossna snyggt och prydligt -- tror jag.hmm, tror det rör sig om en homogen del av ramen, inget plast eller tilläggsbit dessvärre... men borra går fint säger du?
Borra? Nej, det hade jag inte gjort. Bågfil och fil hade varit mina verktyg. Men med stor försiktighet speciellt i ovankant för att få hjulet att ligga rakt i ramen. ...eller inte. Blir det fel här får du problem. Men jag tror, som jag sa, inte att det är aktuellt. Det är en bit som är inpassad och kan tas bort.
Om jag har fel är det nog bättre att låta det vara och skaffa en halvlänk till kedjan om det behövs, eller jobba med utväxlingarna för att få bra kedjesträckning.
Exaktamente men det (verktygen m.m) är ju ändå en (fast) kostnad man måste ta om man e helt ny sas, och som man lätt missar...alltmojligt wrote:Jodå den kommer landa på ca 3000. Men då har jag haft tillgång till verktyg, olja, fett osv. Men de tycker jag inte ska räknas in i cykelkostnaden för de kommer ju behövas till en ny cykel också (om man inte lämnar in den hos LBS då).
The Blood I bleed is Black indeed!
J_P wrote:Tack för svaren, helt klart många tänkvärda aspekter jag möjligtvis underskattat i betydelse. Summan av det hela tyder jag som att det kommer kosta mer än vad det kanske är värt..
Nu blev jag kluven...
Hela faschinationen för detta är helt nyfunnen för mig.
Jag har sett riktigt snygga cyklar på stan hela sommaren, o först inte riktigt fattat att det var fixie cyklar för änn ett tag sen då jag började läsa på mer o mer på internet o sitta o dregla över bilder på fixedgeargallery osv. och ett intresse har på sätt o vis skapats utifrån föreställningen om att det vore riktigt kul att knåpa ihop en individuell cykel till mig själv oxå.
Det är förmodligen det som främst talar emot att köpa en färdig fixiecykel, ja det och att jag kanske inte har riktigt ekonomin till det just nu. Tänkte börja så smått, kanske köpa hjul först o sen allt eftersom plocka på mig mera godsaker. Om jag ska köpa en komplett direkt, får jag spara ett tag, o då e de snart regn o kallt, om ni vet vad jag menar..
Fast de e klart, har ni någon het kandidat som ni hade satsat på så kanske man borde köra på den ändå.. komplett, eller en bra första ram menar jag!
Äh fan, du e ju typ tok-intresserad. Kör på och börja snickra och se var det landar. Learning by doing, helt klart bäst.
The Blood I bleed is Black indeed!
Köpte mig en fabrikshojpa, blev en Lager från SEBikes (http://www.sebikes.com/2008/bike-detail.asp?id=46). Just nu frihjul, men det är ju ett formula flip/flop-nav så jag tänkte testa att köra den fixed.
Vad jag har förstått så kanske inte Formula låsringen va så mycket att ha.
Funkar dessa tro?
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... -13r&avd=2
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r=SURLY042
Om inte så kanske någon kan peka mig i rätt riktning....
Vad jag har förstått så kanske inte Formula låsringen va så mycket att ha.
Funkar dessa tro?
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... -13r&avd=2
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r=SURLY042
Om inte så kanske någon kan peka mig i rätt riktning....
Är det en track ram? Vintage racer? Farsans touring Crescent från -87?
Antar att du menar track eller pro-racer. Är du 195 ska du kolla efter 60-62cm. Där är du in the safe zone. Kanske ner till 59 - 58 kan funka men nu kan det börja bli trångt. Vid 58 skulle jag nog dra en vänlig men bestämd gräns. Jag hade kollat efter en 60 ram och sedan trixat med sadelstolpe och styrstam.
Ramen har en höjd och ramen är oxo lång (längs med horisonten) och dessa båda påverkar helheten. Om du kollar på en MTB hoj e ju ramen skitliten alltså kort i höjden och lång, samma med en tempohoj och en del nyare trackhojjar..medans sadelstolpen ofta e jättehög (gäller ej vintage). Detta för att en kompakt ram e mer vridstyv, hård. Sladdriga prylar dras med energiförluster och det vill man ju inte ha.
Nackdelen med att ramen är liten är att du har färre alternativ. Köper du en trackram, eller en racer ram som e för låg i höjden t.ex. en 56a, är den med största sannolikhet oxo för kort (horisonetn) och du kommer att få problem (testa valfri liten hoj).
Antar att du menar track eller pro-racer. Är du 195 ska du kolla efter 60-62cm. Där är du in the safe zone. Kanske ner till 59 - 58 kan funka men nu kan det börja bli trångt. Vid 58 skulle jag nog dra en vänlig men bestämd gräns. Jag hade kollat efter en 60 ram och sedan trixat med sadelstolpe och styrstam.
Ramen har en höjd och ramen är oxo lång (längs med horisonten) och dessa båda påverkar helheten. Om du kollar på en MTB hoj e ju ramen skitliten alltså kort i höjden och lång, samma med en tempohoj och en del nyare trackhojjar..medans sadelstolpen ofta e jättehög (gäller ej vintage). Detta för att en kompakt ram e mer vridstyv, hård. Sladdriga prylar dras med energiförluster och det vill man ju inte ha.
Nackdelen med att ramen är liten är att du har färre alternativ. Köper du en trackram, eller en racer ram som e för låg i höjden t.ex. en 56a, är den med största sannolikhet oxo för kort (horisonetn) och du kommer att få problem (testa valfri liten hoj).
The Blood I bleed is Black indeed!
-
- Posts: 82
- Joined: 18 Nov 2007 19:59
Vad är då bäst? Att ha en lite för liten ram eller en lite för stor?Hiwatt wrote:Är det en track ram? Vintage racer? Farsans touring Crescent från -87?
Antar att du menar track eller pro-racer. Är du 195 ska du kolla efter 60-62cm. Där är du in the safe zone. Kanske ner till 59 - 58 kan funka men nu kan det börja bli trångt. Vid 58 skulle jag nog dra en vänlig men bestämd gräns. Jag hade kollat efter en 60 ram och sedan trixat med sadelstolpe och styrstam.
Ramen har en höjd och ramen är oxo lång (längs med horisonten) och dessa båda påverkar helheten. Om du kollar på en MTB hoj e ju ramen skitliten alltså kort i höjden och lång, samma med en tempohoj och en del nyare trackhojjar..medans sadelstolpen ofta e jättehög (gäller ej vintage). Detta för att en kompakt ram e mer vridstyv, hård. Sladdriga prylar dras med energiförluster och det vill man ju inte ha.
Nackdelen med att ramen är liten är att du har färre alternativ. Köper du en trackram, eller en racer ram som e för låg i höjden t.ex. en 56a, är den med största sannolikhet oxo för kort (horisonetn) och du kommer att få problem (testa valfri liten hoj).
aha, tackar, då är det ingen katastrof med en 59 men föredragsvis runt 61-62 för mig då!Hiwatt wrote:Är det en track ram? Vintage racer? Farsans touring Crescent från -87?
Antar att du menar track eller pro-racer. Är du 195 ska du kolla efter 60-62cm. Där är du in the safe zone. Kanske ner till 59 - 58 kan funka men nu kan det börja bli trångt. Vid 58 skulle jag nog dra en vänlig men bestämd gräns. Jag hade kollat efter en 60 ram och sedan trixat med sadelstolpe och styrstam.
.....................
Breadandfalafel - Det är inte en rätt/fel fråga riktigt så, det beror på vad man gillar, vad man har för ben längd och vad man har för överkroppslängd o armlängd. Låter svårare än vad det egentligen är.
Ser man bara till att hamna i rätt storlekspannspann så är man safe i 99% av fallen. Resten justerar man med styrstam o sånt...lättare att göra en lite mindre ram lite större men blir avsteget stort åt båda hållen blir det pankaka.
Kolla länken där finns en hjälplig visualiserare.
http://www.canyon.com/_se/tools/pps.html
och här står en masssa
http://www.coloradocyclist.com/bikefit
http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO
Ser man bara till att hamna i rätt storlekspannspann så är man safe i 99% av fallen. Resten justerar man med styrstam o sånt...lättare att göra en lite mindre ram lite större men blir avsteget stort åt båda hållen blir det pankaka.
Kolla länken där finns en hjälplig visualiserare.
http://www.canyon.com/_se/tools/pps.html
och här står en masssa
http://www.coloradocyclist.com/bikefit
http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO
The Blood I bleed is Black indeed!
är det så? för ja, jag funderar på den.. har så svårt för de feta loggorna bara... kan man ta bort sånt på nått vis?Hiwatt wrote:J_P - funtar du på chromade Bianchin så borde den funka. (Jag lovar inte, men jag skulle bli förvånad om den var för liten)
vill ha en "ren" ram ju, o en cromad ram utan grafik hade varit guld!
borde funka att ta bort loggan på ngt vis men jag har ingen koll på lack och sånt.J_P wrote:är det så? för ja, jag funderar på den.. har så svårt för de feta loggorna bara... kan man ta bort sånt på nått vis?Hiwatt wrote:J_P - funtar du på chromade Bianchin så borde den funka. (Jag lovar inte, men jag skulle bli förvånad om den var för liten)
vill ha en "ren" ram ju, o en cromad ram utan grafik hade varit guld!
Live wild och slå till. Den kan bli lite tight men det borde i värsta fall funka att justera med stam och stolpe (t.ex. en sådan där Miche som sas e förlängd bakåt om nu den passar) eller så slänger du på ngn form av oxohornsstyre på den...
The Blood I bleed is Black indeed!
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Angående borttagning av dekaler på kromad pista så finns det flera trådar på bikeforums.net om det, bara att köra på en kraftig klister/färgborttagare, gräver igenom klarlacken och dekalerna men sparar kromet!
Angående storlek så är jag 196cm och kör en 61cm pista, och skulle nog helst inte köra en mindre storlek om man inte inte gillar mycket sadel till styr drop!
Slänger med en bild på min 61cm så ser du hur det ser ut för en som är typ 196cm
Angående storlek så är jag 196cm och kör en 61cm pista, och skulle nog helst inte köra en mindre storlek om man inte inte gillar mycket sadel till styr drop!
Slänger med en bild på min 61cm så ser du hur det ser ut för en som är typ 196cm
det beror ju helt på hur tungt utväxlat du vill ha, om du är ny skulle jag satsa på något lättare typ ett 21t eller så.radiodept wrote:Hej! Jag kommer köra med ett 52 drev fram, vilket drev är det bästa att ha bak? 19t?
http://sheldonbrown.com/gears/ fixar beräkningarna