Fördelen med tubdäck?
Fördelen med tubdäck?
Har ett tubdäckshjul(?) men föredrar kanttrådshjul av den enkla anledningen att det är enklare att byta däck/slang. Men nu tillåter inte ekonomin ett nytt framhjul så jag funderar på att köpa ett tubdäck till det framhjulet jag har. Så, funkar det bra? Lämpar det sig för fixed? Tips på billiga och bra tubdäck?
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Fördelen med tubdäck?
Framhjulet vet inte att baknavet är fixerat och den enda nackdelen jag kan se med tub på fastnav är att det är dyrt att skidda på.
Re: Fördelen med tubdäck?
Ok! Således spelar det ingen roll iomed att jag isåfall bara skall ha tubdäck på framhjulet.
Tack för det Arvid!
EDIT: Föressten, hur ser punkteringsskyddet ut på tubdäck? Säkrare med tubdäck? Kan ju bli himla dyrt med tubdäck.
Tack för det Arvid!
EDIT: Föressten, hur ser punkteringsskyddet ut på tubdäck? Säkrare med tubdäck? Kan ju bli himla dyrt med tubdäck.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Fördelen med tubdäck?
Jag har haft många punkor på kanttråd men aldrig på tub. Jag har sladdat hål på tub men det räknas inte va? Genomslagspunka existerar inte på tub eftersom det inte finns någon tunn innerslang att slå hål på. Får du genomslagspunka på tub har du förmodligen slagit sönder fälgen i samma smäll.
Re: Fördelen med tubdäck?
Ok! Tack för klargörningen!
Re: Fördelen med tubdäck?
Jag kan tala om att Vittoria Rallys går utmärkt att punktera! Men det gör inget, tub är grymt.
Re: Fördelen med tubdäck?
Intressant. Jag har själv suttit här på morgonen och funderat på tubens intåg i min cykelvärld.
Jag vet absolut ingenting om tub, jag vet inte ens vad man kör när kör punktering. Har man stoppat med sig extra tub i ryggfickan, eller går man hem och importerar en ny bruk av sitt favoritlim?
Är vikten avgörande?
Why go tub?
Kan tilläggas att det är crossen jag vill sätta tub på. Min åkstil är kött.
Jag vet absolut ingenting om tub, jag vet inte ens vad man kör när kör punktering. Har man stoppat med sig extra tub i ryggfickan, eller går man hem och importerar en ny bruk av sitt favoritlim?
Är vikten avgörande?
Why go tub?
Kan tilläggas att det är crossen jag vill sätta tub på. Min åkstil är kött.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Fördelen med tubdäck?
Jodå, näst efter fixie i sig är det just tubdäck som ger mest "street cred".Ronny wrote:Finns inga fördelar med tub om man kör fixie i stan.
Saxat från http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclo-cross_bicycle:pean wrote: ...
Why go tub?
Kan tilläggas att det är crossen jag vill sätta tub på. Min åkstil är kött.
Tire choice is of great importance in cyclo-cross racing. The use of tubular tires is still very popular; even more so than in road racing. This is, in part, due to their ability to be run at low pressure (22-40psi/1.5-2.75bar) without increasing the risk of pinch flats.
Re: Fördelen med tubdäck?
Japp - i alla fall för mig.pean wrote:Är vikten avgörande?
Inne i stan/tussilago-turer kör jag hellre med kanttråd, bättre komfort, bättre ekonomi.
Långturer och/eller snabbturer kör jag hellre med tub.
/Fredde
p.s på cx är det riktigt trevligt med tub då du kan köra på riktigt lågt tryck uutan att få genomslagspunka! d.s
Re: Fördelen med tubdäck?
Färdliglimmad extratub.pean wrote:
Jag vet absolut ingenting om tub, jag vet inte ens vad man kör när kör punktering. Har man stoppat med sig extra tub i ryggfickan, eller går man hem och importerar en ny bruk av sitt favoritlim?
Re: Fördelen med tubdäck?
Hursomhelst, det är dyrt att punka..Gustav wrote:Färdliglimmad extratub.pean wrote: Jag vet absolut ingenting om tub, jag vet inte ens vad man kör när kör punktering. Har man stoppat med sig extra tub i ryggfickan, eller går man hem och importerar en ny bruk av sitt favoritlim?
Re: Fördelen med tubdäck?
Inte om man är händig och har en timme över en regnig kväll - jag har lagat ett antal tubar. Sax, nål, tråd och lagningslapp!pean wrote:Hursomhelst, det är dyrt att punka..Gustav wrote: Färdliglimmad extratub.
Re: Fördelen med tubdäck?
Har hört talas om det men inte förstått, hur fungerar det att laga tub??
Re: Fördelen med tubdäck?
Idag körde jag en cykeltävling där asfalten på banan på några ställen var uppgrävd och ersatt med grus. Vi snackar kanske 5 meter åt gången. Varje varv var det någon som punkade och för det mesta var det folk som körde med högprofilshjul med tubdäck. Det är inte första gången jag på tävling ser folk med tub punka av till synes bagatellartade anledningar.
Är det någon som vet varför det är såhär? Det kan inte vara genomslagspunkteringar som de här cyklisterna drabbas av. Kan det vara så att de maxar trycket i sina tuber så att när de kör på något så kan däcket inte flexa utan spricker istället?
Är det någon som vet varför det är såhär? Det kan inte vara genomslagspunkteringar som de här cyklisterna drabbas av. Kan det vara så att de maxar trycket i sina tuber så att när de kör på något så kan däcket inte flexa utan spricker istället?
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Fördelen med tubdäck?
Oj, intressant! Jag väntar med spänning på tubrävarnas kloka svar här.snarkus wrote:~ en massa skumma tubpunkor på tävlingar
Re: Fördelen med tubdäck?
Jag gissar att de hade Rallys hela högen!ArvidSvensson wrote:Oj, intressant! Jag väntar med spänning på tubrävarnas kloka svar här.snarkus wrote:~ en massa skumma tubpunkor på tävlingar
Re: Fördelen med tubdäck?
Hade varit kul att se vad det satt för tubar på.snarkus wrote:~ en massa skumma tubpunkor på tävlingar
Jag har kört 2st grio i malmö på samma tubar (gp4k) och de höll fint. Dock blir det ganska mycket jack och märken i dem. Maxade iof inte trycket utan körde på 11bar.
/Fredde
Re: Fördelen med tubdäck?
O ja Arvid nu ska du allt få höra ett sanningens ord...ArvidSvensson wrote:Oj, intressant! Jag väntar med spänning på tubrävarnas kloka svar här.snarkus wrote:~ en massa skumma tubpunkor på tävlingar
Pojkarna har säkert kört med övertryck eller max som är så vanligt tyvärr.
De glömmer bort sin egna vikt som man måste ta i beräkning sen inte minst att max tryck är till för riktigt bra asfalt vägar och hur många tävlingar går på sådana?
På velodrom går det att "maxa" utan problem när underlaget är utan ojämnheter.
Kör man på ett max tryck så studsar cykeln mer på ett dåligt underlag än om man kör med ett lägre tryck. Nu fick dem massor av punkteringar på en liten grusfläck vilket är typiskt när däcken ligger på bristningsgränsen och luftkammaren kan inte fungera som en dämpare vilken den är till för. Tubdäcken förr brukade slå upp en bubbla om man hade högt tryck i och fick tex. ett genomslag men moderna däck punkterar istället. Jag kör blott i max tryck i vissa tempodäck och då vägunderlaget är riktigt slätt och fint.
Мясо это убийство