Fördelen med tubdäck?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Fördelen med tubdäck?

Post by ap-ungen » 11 May 2010 20:59

Har ett tubdäckshjul(?) men föredrar kanttrådshjul av den enkla anledningen att det är enklare att byta däck/slang. Men nu tillåter inte ekonomin ett nytt framhjul så jag funderar på att köpa ett tubdäck till det framhjulet jag har. Så, funkar det bra? Lämpar det sig för fixed? Tips på billiga och bra tubdäck?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by ArvidSvensson » 11 May 2010 21:13

Framhjulet vet inte att baknavet är fixerat och den enda nackdelen jag kan se med tub på fastnav är att det är dyrt att skidda på.

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by ap-ungen » 11 May 2010 21:16

Ok! Således spelar det ingen roll iomed att jag isåfall bara skall ha tubdäck på framhjulet.

Tack för det Arvid!

EDIT: Föressten, hur ser punkteringsskyddet ut på tubdäck? Säkrare med tubdäck? Kan ju bli himla dyrt med tubdäck.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by ArvidSvensson » 11 May 2010 21:27

Jag har haft många punkor på kanttråd men aldrig på tub. Jag har sladdat hål på tub men det räknas inte va? Genomslagspunka existerar inte på tub eftersom det inte finns någon tunn innerslang att slå hål på. Får du genomslagspunka på tub har du förmodligen slagit sönder fälgen i samma smäll.

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by ap-ungen » 11 May 2010 21:31

Ok! Tack för klargörningen!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by Gustav » 12 May 2010 01:48

Jag kan tala om att Vittoria Rallys går utmärkt att punktera! Men det gör inget, tub är grymt.
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by Ronny » 12 May 2010 08:58

Finns inga fördelar med tub om man kör fixie i stan.
Мясо это убийство

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by pean » 12 May 2010 09:03

Intressant. Jag har själv suttit här på morgonen och funderat på tubens intåg i min cykelvärld.

Jag vet absolut ingenting om tub, jag vet inte ens vad man kör när kör punktering. Har man stoppat med sig extra tub i ryggfickan, eller går man hem och importerar en ny bruk av sitt favoritlim?

Är vikten avgörande?

Why go tub?

Kan tilläggas att det är crossen jag vill sätta tub på. Min åkstil är kött.
Image Image Image Image

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by ArvidSvensson » 12 May 2010 09:18

Ronny wrote:Finns inga fördelar med tub om man kör fixie i stan.
Jodå, näst efter fixie i sig är det just tubdäck som ger mest "street cred". :D

pean wrote: ...
Why go tub?

Kan tilläggas att det är crossen jag vill sätta tub på. Min åkstil är kött.
Saxat från http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclo-cross_bicycle:
Tire choice is of great importance in cyclo-cross racing. The use of tubular tires is still very popular; even more so than in road racing. This is, in part, due to their ability to be run at low pressure (22-40psi/1.5-2.75bar) without increasing the risk of pinch flats.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by Fredde » 12 May 2010 13:06

pean wrote:Är vikten avgörande?
Japp - i alla fall för mig.

Inne i stan/tussilago-turer kör jag hellre med kanttråd, bättre komfort, bättre ekonomi.

Långturer och/eller snabbturer kör jag hellre med tub.

/Fredde

p.s på cx är det riktigt trevligt med tub då du kan köra på riktigt lågt tryck uutan att få genomslagspunka! d.s

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by Gustav » 12 May 2010 19:37

pean wrote:
Jag vet absolut ingenting om tub, jag vet inte ens vad man kör när kör punktering. Har man stoppat med sig extra tub i ryggfickan, eller går man hem och importerar en ny bruk av sitt favoritlim?
Färdliglimmad extratub.
Image

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by pean » 12 May 2010 22:16

Gustav wrote:
pean wrote: Jag vet absolut ingenting om tub, jag vet inte ens vad man kör när kör punktering. Har man stoppat med sig extra tub i ryggfickan, eller går man hem och importerar en ny bruk av sitt favoritlim?
Färdliglimmad extratub.
Hursomhelst, det är dyrt att punka..
Image Image Image Image

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by Gustav » 13 May 2010 02:41

pean wrote:
Gustav wrote: Färdliglimmad extratub.
Hursomhelst, det är dyrt att punka..
Inte om man är händig och har en timme över en regnig kväll - jag har lagat ett antal tubar. Sax, nål, tråd och lagningslapp!
Image

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by jp » 13 May 2010 09:40

Har hört talas om det men inte förstått, hur fungerar det att laga tub??
Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by Otto » 13 May 2010 10:20

Dålig video, men man förstår processen.


User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by snarkus » 13 May 2010 21:14

Idag körde jag en cykeltävling där asfalten på banan på några ställen var uppgrävd och ersatt med grus. Vi snackar kanske 5 meter åt gången. Varje varv var det någon som punkade och för det mesta var det folk som körde med högprofilshjul med tubdäck. Det är inte första gången jag på tävling ser folk med tub punka av till synes bagatellartade anledningar.

Är det någon som vet varför det är såhär? Det kan inte vara genomslagspunkteringar som de här cyklisterna drabbas av. Kan det vara så att de maxar trycket i sina tuber så att när de kör på något så kan däcket inte flexa utan spricker istället?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by ArvidSvensson » 13 May 2010 21:53

snarkus wrote:~ en massa skumma tubpunkor på tävlingar
Oj, intressant! Jag väntar med spänning på tubrävarnas kloka svar här.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by Gustav » 14 May 2010 01:14

ArvidSvensson wrote:
snarkus wrote:~ en massa skumma tubpunkor på tävlingar
Oj, intressant! Jag väntar med spänning på tubrävarnas kloka svar här.
Jag gissar att de hade Rallys hela högen!
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by Fredde » 14 May 2010 17:43

snarkus wrote:~ en massa skumma tubpunkor på tävlingar
Hade varit kul att se vad det satt för tubar på.

Jag har kört 2st grio i malmö på samma tubar (gp4k) och de höll fint. Dock blir det ganska mycket jack och märken i dem. Maxade iof inte trycket utan körde på 11bar.

/Fredde

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fördelen med tubdäck?

Post by Ronny » 14 May 2010 21:34

ArvidSvensson wrote:
snarkus wrote:~ en massa skumma tubpunkor på tävlingar
Oj, intressant! Jag väntar med spänning på tubrävarnas kloka svar här.
O ja Arvid nu ska du allt få höra ett sanningens ord...
Pojkarna har säkert kört med övertryck eller max som är så vanligt tyvärr.
De glömmer bort sin egna vikt som man måste ta i beräkning sen inte minst att max tryck är till för riktigt bra asfalt vägar och hur många tävlingar går på sådana?
På velodrom går det att "maxa" utan problem när underlaget är utan ojämnheter.
Kör man på ett max tryck så studsar cykeln mer på ett dåligt underlag än om man kör med ett lägre tryck. Nu fick dem massor av punkteringar på en liten grusfläck vilket är typiskt när däcken ligger på bristningsgränsen och luftkammaren kan inte fungera som en dämpare vilken den är till för. Tubdäcken förr brukade slå upp en bubbla om man hade högt tryck i och fick tex. ett genomslag men moderna däck punkterar istället. Jag kör blott i max tryck i vissa tempodäck och då vägunderlaget är riktigt slätt och fint.
Мясо это убийство

Post Reply