Brallor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
hejdå

Brallor

Post by hejdå » 05 Aug 2008 11:35

En gång skrev jag här på forumet att steget från hipp fastnavs cyklist till lycra var kort. KORTARE ÄN VAD DU TROR! Idag har jag tagit mitt första steg till motionärs-helvetet, jag har shoppat efter lycra! Jag gav mig ut för att hitta ett par bib-shorts (står det för blöja-i-baken?), jag ville gärna ha ett par utan hängslen eftersom att det känns obekvämt emot bröstvårtor, behåring och estetiken. Det visade sig dock vara en omöjlighet, inte en expedit ville sälja ett par utan hängslen till mig eftersom att jag skulle få skavsår på låren. Är det verkligen sant? Efter någon timmes provande och rundvandring hittade jag till slut ett par som satt okej, varken luggades över låren, tryckte ihop mina axlar eller var obekväma på andra sätt. De kostade 900 dansk-dollars och var vedervärdiga! Ska man verkligen behöva slänga ut 900 cash på ett plagg jag aldrig kommer bära offentligt, alltid skyla och aldrig visa! Jag betalar gärna för kvallité, men de här expediterna försökte imponera på mig genom att säga "de her det er den top modell fra giordääääna!", "...okey" svarade jag. Det jag tänkte var; "står det inte campagnolo på är jag inte intresserad!!!!!!!!" För mig räcker ett billighetsmärke med ok kvalle gott och väl. Ska jag flasha gör jag det hellre genom att dra ordvitsar eller partytricks, inte genom att springa runt i ett giordäääna med blöja!

så, någon som har tips på bra och hyfsat billiga shorts med padding för arschlet?

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 05 Aug 2008 11:48

Välkommen till lycraklubben! När är benrakningen planerad? :D

Vanliga svarta utan någon speciell reklam på eller dylikt brukar väl finnas under 400 kronor. Tittar man på t.ex. Bikebuster så hittar jag några par, alla runt 300 kronor och dessutom ett par som det står Campagnolo på. :wink:

Själv föredrar jag bibs med hängslen, eftersom jag har känslig mage och inte gillar att något sitter åt runt magen - speciellt inte när jag tränar. Idag hade jag turen att köpa på mig en hel del lycra för 100 kronor styck. En cykelaffär sålde ut sitt lager så jag plockade på mig både en långärmad cykeltröja, benvärmare och armvärmare.

adrian
Posts: 74
Joined: 26 Dec 2007 23:22

Post by adrian » 05 Aug 2008 11:50

Har inga konkreta tips men lite erfarenhet att dela med mig av.

Jag köpte först ett par "cykelkalsonger" dvs. som cykelbyxor fast med kortare ben och lite mindre rejäla i kvalisorten. Jag trodde de skulle funka lika bra som ett par "riktiga" cykelbyxor. De var (och är) trevliga och bekväma under lite kortare turer, men till det lite längre åkandet är de nästan totalt värdedlösa. De åker upp och korvar sig upp in i rumpan. Rätt värdelöst att cykla med ett ton skumgummi tryckandes mot rektum...

När det faktumet var konstaterat så införskaffade jag ett par riktiga cyklebyxor av det billigare slaget de var bekvämare och fungerade bättre och jag var rätt nöjd med dom. Så för några veckor sedan skulle jag och farsan cykla runt mälaren en nätt liten tur runt 30 mil med övernattning i E-tuna med start och mål i stockholm. Innan avfärd så blir jag erbjuden ett par sprillans nya "dyr-cykelbyxor" av farsan som han har köpt fel storlek av. Jag testar, och satans vilken skillnad det var att köra med riktig kvalitet! Första milen är ju ingen nämnvärd skillnad men sista milen var dag så kände jag rätt rejäl skillnad från mina andra par jag har testat.

Så det är vad jag har att säga i ämnet. Hoppas det ger dig någonting...

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Post by Sönke » 05 Aug 2008 11:59

Image
Dessa kalsonger funkade utmärkt på min 10 mils tur. Vet inte om du planerar att åka längre än så men för mig blev det inget som ömmade.
Bra då man även kan rocka ett par "vanliga" shorts över. 300 kronor betalade jag.

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 05 Aug 2008 12:10

Sönke wrote:Dessa kalsonger funkade utmärkt på min 10 mils tur. Vet inte om du planerar att åka längre än så men för mig blev det inget som ömmade.
Bra då man även kan rocka ett par "vanliga" shorts över. 300 kronor betalade jag.
Har man vanliga shorts som inte är jättetajta brukar det inte vara några problem att ha de över de flesta typer av cykelshorts. Men kallingar med blöja verkar smart att ha "till vardags".

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 05 Aug 2008 12:53

Här är en länk till de brallor som Sönke rekommenderade:
http://www.cykloteket.se/ProductDetail. ... uctID=5689

Kan bara säga att cykling blir en helt annan grej med dessa i baken. Först känner man sig aningen obekväm men sedan, oh my god!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 05 Aug 2008 12:54

Har väl smällt några hundra växel och broms mil på landsvägen denna sommar...here goes...

Kallingarna funkar bra om man ska åka runt och stila lite. Men efter ett tag blir det korvigt och börjar skava i skitan och på låren...anledningen är att de e sladdriga i strukturen eller vad man ska säga.

Fördel Bibs är;

Hängslena gör att de dras upp och silikon linjen som sitter mot låret gör att de dras ner. Detta ihop gör att de hålls på plats utan att korva avsevärt mycket.

Fördel Giordäääna (he he) och andra kvalitets braller är att de är sydda av olika lappar som är ihopfästade så att de drar åt olika/alla håll (kan inte facktermen men ni hajjar säkert)...stadigare komfort mao. Plus att kvalitén blir mer långvarig då de inte töjs ut.

Du kan använda bibs under dina vanliga kläder. Syns inte utåt. Jo lite kanske men...

Känns kanske lite fånigt i början men har man väl testat hängselblöja och en platt sadel är det svårt att uppskatta ngt annat, på längre och intensivare turer iaf. Jag rekommenderar verkligen bibs men jag använder ju mina även till Lvg och inte bara till fixen. Kör kallingar när turen e kort eler lugn.

1000 - 2000 SEK är nog standard om du hade tänkt dig ngt hållbart (par tre fem säsånger). Billigare varianter finns och de kanske duger...beror på hur mkt och hur hårt du kör.

-

Den tyngsta blöj-fördelen är självklart komforten men oxo att man kan köra med en tunnare, lättare och styvare sadel (inte en sån sladdrig/creddig NJS alltså) och på så sätt få mer kraft. Precis som med cykelskor är det en skillnad man märker tydligt och definitivt när man testat men kanske inte riktigt "köper" av ngn pladdrig tjomme som bara sitter av jobbtiden (ego) på ett forum eller kanske en krängig expidit.

-

Ang storlekar är ett tips att kolla efter Amerikanska märken. Jänkarna har en, för oss, mer realistisk storleksfauna än vad kanske Italien/Campagnolo har. Jag e 190cm lång (dinosaurie mått i cykelklädesvärlden) och kör med Cannodale xxl som passar så fint att jag köpte två par av bara farten. Specialized är bra, Craft oxo.

Assos e snyggt. Gjååårrdddeeäännöööhh jobbar oxo en hel del med estetik. Bra kvalle.
Rapha leder ju snyggligan men shit vad dyrt det e...
Izumi Pearl eller om det e Pearl Izumi har oxo lite estitik tänk. Semikvalité.

Briko (Cykloteket-shit) är billigt. Ett par tunna Bibs för 700SEK, funkar ett tag...men fan, bättre då att köra lite dyrare som håller.

Inte heller fel att kolla av gymping affärer som t.ex. InterSport och sånt. De kan ha märken som inte enbart lever på cyklister. Där kan det finnas ganska bra kvalité för lägre priser. Kommer inte på ngt märke riktigt...

Sedan finns det ju ett schysst litet utbud av ull kläder oxo, fast då är det mer internet med felköpsrisker. Har man Large på H&M har man kanske XXXXL om det är vintage Campagnolo...och så är de ändå fladdriga i midjan osv...

cyklekläder e jobbig skit, massa storleks standards och pinsamma provhyttserfarenheter...halvfarligt att beställa i blindo från nätet.


http://www.cykloteket.se/ProductDetail. ... uctID=5750
http://www.cykloteket.se/ProductDetail. ... uctID=6021
http://www.cykloteket.se/ProductDetail. ... uctID=6009
http://www.cykloteket.se/ProductDetail. ... uctID=6015
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 05 Aug 2008 13:21

Nackdelen med bib-byxor är dom blir varma och man svettas och efter slutet av en varm dag har man börjat få kypararsle. Inget kul alls. Kör hellre bara i kallingar sommartid. Eller ok, när sträckorna inte är jättelånga så spelar det inte så stor roll. Längre sträckor en annan sak. Och det är väl det vi pratar om här. Ja ja...

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 05 Aug 2008 13:56

Kort sträcka - Kalling
Lång sträcka - Balle I Blöja (kör man med tunn cykeltröja blir det inte så varmt)

...kypararsle...???
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 05 Aug 2008 14:17

Hiwatt wrote:...kypararsle...???
You will know when you get it! ^_^

hejdå

Post by hejdå » 05 Aug 2008 15:14

Hiwatt! Vilket svar! Hundra gånger bättre än alla expediter jag snackat med! Precis som jag hade på känn så är det med brallor som med allt annat, köper billigt köper dyrt! Jag får helt enkelt ge mig ut igen och hitta ett par som är ok i storleken, blunda inför prislappen och gråta lite blod när månaden kryper mot sitt slut!

edit. föresten så diskuterades rakning av benen när pista malmö var över och hälsade på, vi kom dock inte fram till något vettigt i frågan, det hela slutade i att vi tydligen inte har respekt för sproten ;)

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 05 Aug 2008 15:33

Detta torde hjälpa mot sk "kypararsle". Måste tillägga att jag inte har några egna erfarenheter av detta fenomen.


Image
http://www.cykloteket.se/ProductDetail. ... elNr=52530
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 05 Aug 2008 15:35

Jag köpte bib med hängslen för någon vecka sedan till min nyköpta lvg. Har dessvärre inte hunnit cykla hundra mil än men jag är väldigt nöjd med köpet.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 05 Aug 2008 15:55

Busk:

Tack tack.

Du kommer (nog) inte att ångra dig. ...kan vara smart om hängslena är av sådant därnt hål-nät. Blir kanske inte så varmt då, vilket ökar flexibilliteten, åsså kanske du inte får kypararsle.

Assos blöjkräm är bra oxo även om det hör till överkursen...bakteridödande materialunderhåll som stärker elastisiteten, man har på lite efter tvätt, samt att det hämmar friktionen och kyler om man drar på mycket innan tur (men det e inte så noga under 10 mil eller om det inte är så varmt ute). Kostar en hundring. Kan vara så att salvan även hämmar kypararsle...

EDIT:

Puder e säkert bra oxo ja...men det ska till att trampas några mil innan det är värt ytterliggare en förnedring...bib, puder/stjärt salva, sedan raka benen....självkränking at large.
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 05 Aug 2008 16:39

Hiwatt wrote:kan vara smart om hängslena är av sådant därnt hål-nät. Blir kanske inte så varmt då, vilket ökar flexibilliteten, åsså kanske du inte får kypararsle.
Det skaver mindre mot bröstvårtorna också, iaf för mig. Har ett par vinterbyxor som har fodrade hängslen och de skaver lite emellanåt. Hålnätet är däremot väldigt mjukt och tunt.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 05 Aug 2008 21:55

En sak som brukas glömmas bort är att byxorna också är till för att ge lårmusklerna stöd och inte blott fungera som ett skydd/stöd mot sadeln. Se även på flertalet kortdistanslöpare (sprinters) som använder identiska byxor, inte blott för vara ¨aero¨ men för att få muskelsupport. Jag själv är typisk spurtare; 175cm med 78cm i låromkrets vilket inte är bekvämt i tajta jeans på cykeln :lol:

hejdå

Post by hejdå » 05 Aug 2008 22:09

Ronny wrote:En sak som brukas glömmas bort är att byxorna också är till för att ge lårmusklerna stöd och inte blott fungera som ett skydd/stöd mot sadeln. Se även på flertalet kortdistanslöpare (sprinters) som använder identiska byxor, inte blott för vara ¨aero¨ men för att få muskelsupport. Jag själv är typisk spurtare; 175cm med 78cm i låromkrets vilket inte är bekvämt i tajta jeans på cykeln :lol:
fan vad skönt att du har mätt din låromkrets! det måste jag också göra!

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 30 Dec 2008 00:44

ok...gammal tråd...men jag tänkte höra vad ni har för brallor nu på vintern? har ni speciella vinter-bibs eller kör ni nån hemgjord lösning?

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 30 Dec 2008 00:49

Gogo underställ... Dubbla om det behövs.. Mest för att jag är lat.. VÄLDIGT lat...
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 30 Dec 2008 01:31

Jag fick ett par långa Gore-Windstopper-tights utan vaddering i julklapp och de är kanon, fast jag fuskar och kör med ett par upprullade byxor utanpå.. (Kan vidare nämna att min midja är mindre än Ronnys lår. Bergsfysik har man då va? :oops: :roll: )

Post Reply