Råd Till Nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Post by Nibbe » 02 Aug 2008 22:19

J_P wrote:
Nibbe wrote:Den där ska väl funka, bara det är rätt storlek, sen borra upp och såga så man kan spänna kedjan ordentligt. Hade inte betalat 700 dock
Menar du tjocklek på axeln då eller?
Vad är det korrekta måttet?
Angående priset tror jag att jag får ner den nån hundralapp till..
Nä storleken på ramen menade jag.
I My Honda
Flickr
Image

Sykomor
Posts: 4
Joined: 21 Jul 2008 19:38

Post by Sykomor » 02 Aug 2008 22:27

hmm, tror det rör sig om en homogen del av ramen, inget plast eller tilläggsbit dessvärre... men borra går fint säger du?
Jag har mycket svårt att tänka mig att det är en homogen del av ramen. En skruvmejsel och ett hammarslag på den och den kommer att lossna snyggt och prydligt -- tror jag.

Borra? Nej, det hade jag inte gjort. Bågfil och fil hade varit mina verktyg. Men med stor försiktighet speciellt i ovankant för att få hjulet att ligga rakt i ramen. ...eller inte. Blir det fel här får du problem. Men jag tror, som jag sa, inte att det är aktuellt. Det är en bit som är inpassad och kan tas bort.

Om jag har fel är det nog bättre att låta det vara och skaffa en halvlänk till kedjan om det behövs, eller jobba med utväxlingarna för att få bra kedjesträckning.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 03 Aug 2008 12:57

alltmojligt wrote:Jodå den kommer landa på ca 3000. Men då har jag haft tillgång till verktyg, olja, fett osv. Men de tycker jag inte ska räknas in i cykelkostnaden för de kommer ju behövas till en ny cykel också (om man inte lämnar in den hos LBS då).
Exaktamente men det (verktygen m.m) är ju ändå en (fast) kostnad man måste ta om man e helt ny sas, och som man lätt missar...
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 03 Aug 2008 13:03

J_P wrote:Tack för svaren, helt klart många tänkvärda aspekter jag möjligtvis underskattat i betydelse. Summan av det hela tyder jag som att det kommer kosta mer än vad det kanske är värt..

Nu blev jag kluven...

Hela faschinationen för detta är helt nyfunnen för mig.
Jag har sett riktigt snygga cyklar på stan hela sommaren, o först inte riktigt fattat att det var fixie cyklar för änn ett tag sen då jag började läsa på mer o mer på internet o sitta o dregla över bilder på fixedgeargallery osv. och ett intresse har på sätt o vis skapats utifrån föreställningen om att det vore riktigt kul att knåpa ihop en individuell cykel till mig själv oxå.

Det är förmodligen det som främst talar emot att köpa en färdig fixiecykel, ja det och att jag kanske inte har riktigt ekonomin till det just nu. Tänkte börja så smått, kanske köpa hjul först o sen allt eftersom plocka på mig mera godsaker. Om jag ska köpa en komplett direkt, får jag spara ett tag, o då e de snart regn o kallt, om ni vet vad jag menar..

Fast de e klart, har ni någon het kandidat som ni hade satsat på så kanske man borde köra på den ändå.. komplett, eller en bra första ram menar jag!

Äh fan, du e ju typ tok-intresserad. Kör på och börja snickra och se var det landar. Learning by doing, helt klart bäst.
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 03 Aug 2008 13:52

Hehe, ja, helt klart uberfixerad vid detta för närvarande, tror de får bli så, en fattighoj nu.
Tradigt o bara stå brevid o kolla ju.

snajgel
Posts: 134
Joined: 26 Jun 2008 16:00
Location: sthlm

Post by snajgel » 03 Aug 2008 19:06

Köpte mig en fabrikshojpa, blev en Lager från SEBikes (http://www.sebikes.com/2008/bike-detail.asp?id=46). Just nu frihjul, men det är ju ett formula flip/flop-nav så jag tänkte testa att köra den fixed.
Vad jag har förstått så kanske inte Formula låsringen va så mycket att ha.
Funkar dessa tro?
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... -13r&avd=2
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r=SURLY042

Om inte så kanske någon kan peka mig i rätt riktning....

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 06 Aug 2008 19:39

Hur viktigt är det med tillräckligt stor ram för ens längd?

Har förstått att jag behöver en av de större modellerna, 62 kanske, då jag är 195 cm lång.

Men, skulle jag finna det obehagligt med en 59 tex, eller vad är nackdelarna med en mindre ram?

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 06 Aug 2008 21:48

Är det en track ram? Vintage racer? Farsans touring Crescent från -87?

Antar att du menar track eller pro-racer. Är du 195 ska du kolla efter 60-62cm. Där är du in the safe zone. Kanske ner till 59 - 58 kan funka men nu kan det börja bli trångt. Vid 58 skulle jag nog dra en vänlig men bestämd gräns. Jag hade kollat efter en 60 ram och sedan trixat med sadelstolpe och styrstam.

Ramen har en höjd och ramen är oxo lång (längs med horisonten) och dessa båda påverkar helheten. Om du kollar på en MTB hoj e ju ramen skitliten alltså kort i höjden och lång, samma med en tempohoj och en del nyare trackhojjar..medans sadelstolpen ofta e jättehög (gäller ej vintage). Detta för att en kompakt ram e mer vridstyv, hård. Sladdriga prylar dras med energiförluster och det vill man ju inte ha.

Nackdelen med att ramen är liten är att du har färre alternativ. Köper du en trackram, eller en racer ram som e för låg i höjden t.ex. en 56a, är den med största sannolikhet oxo för kort (horisonetn) och du kommer att få problem (testa valfri liten hoj).
The Blood I bleed is Black indeed!

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 06 Aug 2008 22:19

Hiwatt wrote:Är det en track ram? Vintage racer? Farsans touring Crescent från -87?

Antar att du menar track eller pro-racer. Är du 195 ska du kolla efter 60-62cm. Där är du in the safe zone. Kanske ner till 59 - 58 kan funka men nu kan det börja bli trångt. Vid 58 skulle jag nog dra en vänlig men bestämd gräns. Jag hade kollat efter en 60 ram och sedan trixat med sadelstolpe och styrstam.

Ramen har en höjd och ramen är oxo lång (längs med horisonten) och dessa båda påverkar helheten. Om du kollar på en MTB hoj e ju ramen skitliten alltså kort i höjden och lång, samma med en tempohoj och en del nyare trackhojjar..medans sadelstolpen ofta e jättehög (gäller ej vintage). Detta för att en kompakt ram e mer vridstyv, hård. Sladdriga prylar dras med energiförluster och det vill man ju inte ha.

Nackdelen med att ramen är liten är att du har färre alternativ. Köper du en trackram, eller en racer ram som e för låg i höjden t.ex. en 56a, är den med största sannolikhet oxo för kort (horisonetn) och du kommer att få problem (testa valfri liten hoj).
Vad är då bäst? Att ha en lite för liten ram eller en lite för stor?

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 07 Aug 2008 06:56

Hiwatt wrote:Är det en track ram? Vintage racer? Farsans touring Crescent från -87?

Antar att du menar track eller pro-racer. Är du 195 ska du kolla efter 60-62cm. Där är du in the safe zone. Kanske ner till 59 - 58 kan funka men nu kan det börja bli trångt. Vid 58 skulle jag nog dra en vänlig men bestämd gräns. Jag hade kollat efter en 60 ram och sedan trixat med sadelstolpe och styrstam.
.....................
aha, tackar, då är det ingen katastrof med en 59 men föredragsvis runt 61-62 för mig då!

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 07 Aug 2008 08:51

Breadandfalafel - Det är inte en rätt/fel fråga riktigt så, det beror på vad man gillar, vad man har för ben längd och vad man har för överkroppslängd o armlängd. Låter svårare än vad det egentligen är.

Ser man bara till att hamna i rätt storlekspannspann så är man safe i 99% av fallen. Resten justerar man med styrstam o sånt...lättare att göra en lite mindre ram lite större men blir avsteget stort åt båda hållen blir det pankaka.

Kolla länken där finns en hjälplig visualiserare.

http://www.canyon.com/_se/tools/pps.html

och här står en masssa

http://www.coloradocyclist.com/bikefit
http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 07 Aug 2008 08:52

J_P - funtar du på chromade Bianchin så borde den funka. (Jag lovar inte, men jag skulle bli förvånad om den var för liten)
The Blood I bleed is Black indeed!

Olev
Posts: 4
Joined: 07 Aug 2008 07:33

Post by Olev » 07 Aug 2008 10:45

ok, dum fråga kanske, men snajgel, var köpte du hojen? se bikes' hemsida anger bara jämtlands cykelfabrik som svensk återförsäljare.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 07 Aug 2008 13:25

Hiwatt wrote:J_P - funtar du på chromade Bianchin så borde den funka. (Jag lovar inte, men jag skulle bli förvånad om den var för liten)
är det så? för ja, jag funderar på den.. har så svårt för de feta loggorna bara... kan man ta bort sånt på nått vis?
vill ha en "ren" ram ju, o en cromad ram utan grafik hade varit guld!

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 07 Aug 2008 13:37

J_P wrote:
Hiwatt wrote:J_P - funtar du på chromade Bianchin så borde den funka. (Jag lovar inte, men jag skulle bli förvånad om den var för liten)
är det så? för ja, jag funderar på den.. har så svårt för de feta loggorna bara... kan man ta bort sånt på nått vis?
vill ha en "ren" ram ju, o en cromad ram utan grafik hade varit guld!
borde funka att ta bort loggan på ngt vis men jag har ingen koll på lack och sånt.

Live wild och slå till. Den kan bli lite tight men det borde i värsta fall funka att justera med stam och stolpe (t.ex. en sådan där Miche som sas e förlängd bakåt om nu den passar) eller så slänger du på ngn form av oxohornsstyre på den...
The Blood I bleed is Black indeed!

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 07 Aug 2008 15:10

Jag har sett många bianchis utan klibborna. Tror att det går att slipa bort, polera och sen klarlacka.

User avatar
M
Posts: 809
Joined: 14 Jul 2008 19:56
Location: Bandhagen / Sthlm

Post by M » 07 Aug 2008 18:24

Angående borttagning av dekaler på kromad pista så finns det flera trådar på bikeforums.net om det, bara att köra på en kraftig klister/färgborttagare, gräver igenom klarlacken och dekalerna men sparar kromet!

Angående storlek så är jag 196cm och kör en 61cm pista, och skulle nog helst inte köra en mindre storlek om man inte inte gillar mycket sadel till styr drop!
Slänger med en bild på min 61cm så ser du hur det ser ut för en som är typ 196cm

Image

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 08 Aug 2008 08:51

...som sagt, gränsfall på sizen. Det e lite "trängre" med track ramar, om man jämför med racer ramar. Har precis kollat min ena conversion och den e egentligen alladeles för liten men iom at det egntligen e en touring/pendlar ram så funkar den...
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
radiodept
Posts: 668
Joined: 23 Jul 2008 20:50
Location: Eskilstuna

Post by radiodept » 10 Aug 2008 08:22

Hej! Jag kommer köra med ett 52 drev fram, vilket drev är det bästa att ha bak? 19t?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 10 Aug 2008 10:25

radiodept wrote:Hej! Jag kommer köra med ett 52 drev fram, vilket drev är det bästa att ha bak? 19t?
det beror ju helt på hur tungt utväxlat du vill ha, om du är ny skulle jag satsa på något lättare typ ett 21t eller så.
http://sheldonbrown.com/gears/ fixar beräkningarna

Post Reply