Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 06 Apr 2010 15:18

Trevligt.
Jag skulle börja med att titta här (även för pista-personer):
http://www.bulgier.com/pics/bike/Catalogs/rossin/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ska se om jag har fler länkar hemma.
Mvh
J2000E
Grön våg för grå man...

grindsport
Posts: 70
Joined: 18 May 2009 09:57
Location: Borås

Re: Feta killar behöver växlar

Post by grindsport » 07 Apr 2010 11:36

Tackar! Ramen ser ut att stämma väl överens med bilden på den blå Rossin Record, borde alltså vara Columbus SL-rör. Antar att den är köpt som ramset och inte som komplett cykel från början..
http://www.myspace.com/vargband" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Jonatan F » 07 Apr 2010 18:09

Slänger in en liten fråga här, tyckte att tråden verkar passa ganska bra för det.

Finns det något samband mellan cykelmärket Columbus och columbus-stål? Är exempelvis alla columbuscyklar gjorda av olika fina columbusstål-sorter eller är det bara en slump?
Har man inget projekt har man inget liv :)

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 07 Apr 2010 20:19

Mig veterligen finns det ingen som helst koppling mellan de Columbus-cyklar som Cykelcity säljer och rörtillverkaren. Utan att veta helt säkert - så tror jag att Cykelcitys Columbus är ett eget varumärke för just dessa affärer. Tror dessutom inte att det finns några i stål överhuvud taget.

Rörtillverkaren Columbus gör dock rör i flera olika material och/men jag har ingen aning om annat än de gamla rören (KL/Record/SL/SLX/SP/SPX/Cromor/MAX/mm). Jag kommer nog aldrig att äga annat än gamla stålramar så jag har inte brytt mig i att läsa på om nyare.

Mvh
JE
Grön våg för grå man...

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by måns » 08 Apr 2010 12:29

JE, har du nån koll på SLX New-rör? Eller PRX? Har förstått att det eventuellt är något strax under TSX som användes när gamla SLX fasades ut(precis innan Nivacrom lanserades). Min racer med ram från '95 är i SLX New så jag tänkte det var värt att fråga eftersom du verkar ha koll. :)

Mvh

/Måns

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 08 Apr 2010 17:53

Det här är ingen lätt fråga att svara på. Det är förvirrande och motsägelsefullt. Det fanns källor som angav att ”new SLX” var en ramtriangel i Cyclex a la ”gamla SLX” men med bakgaffel i enklare legering och att PRX var – återigen en ramtriangel i Cyclex men med bakgaffel i Nivacrom – dvs lite ”finare”. Det fanns också de som påstod att den enda skillnaden mellan ”new” och gamla SLX var att ”new” hade kortare ”butting”. Det fanns även de som påstod att ”new SLX” var samma som Brain i standarddimension för att skilja det från Brain OS. Tittar man sedan i vikt-listor så blir det ännu mer förvirrande. Det finns listor som anger att PRX är tyngre än ”gamla SLX” och det finns listor som säger tvärtom. För att göra allt ännu lite värre så kan det eventuellt vara så att "new SLX" och PRX är exakt samma rörsats men de bestämde sig för att byta namn........Ja, vad ska man säga....?

Som du förstår är det omöjligt att veta (som det ofta är med italienska prylar) – utan att ha tillgång till Columbus samtida teknikblad. Känner jag våra italienska vänner rätt så kan det vara ett eller flera av ovanstående alternativ ett par månader och sedan är det en annan variant nästa månad.

Inget bra svar med andra ord.
Mvh
J2000E
Grön våg för grå man...

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Jonatan F » 08 Apr 2010 19:50

Jag tänkte mest på gamla Columbus-cyklar i stål men jag verkar ha fått svar på min fråga :)
Tack!
Har man inget projekt har man inget liv :)

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 10 Apr 2010 23:50

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:46, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Indurain » 11 Apr 2010 11:00

Inget dåligt kantråddshjulset, vilka ekrar använde du?
Rule #242 - More is good ... all is better.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 11 Apr 2010 11:18

DT Competition med mässingsnipplar. Det enda snygga på hjulen. Har alltid byggt med dessa ekrar och har aldrig haft några problem.
Mvh
J2000E
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 11 Apr 2010 11:20

Nu ljög jag - i början körde jag med förkromade Berg Union-ekrar. Sådana skulle vara perfekt på många gamla cyklar men jag tror inte att de går att få tag på längre.
JE
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 11 Apr 2010 11:41

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:47, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 19 Apr 2010 19:09

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:47, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Feta killar behöver växlar

Post by viktor » 19 Apr 2010 19:29

Hej!
Eftersom du verkar ha stenkoll på lite äldre växlade saker så tänkte jag ställa en fråga här.
Jag har en Miyata one ten som är utrustad med shimano exage 400 ex. Alltså ingen fincykel, men den gör sitt jobb mycket bra.
Grejen är att jag pajade bakhjulet i en krasch. Navet glappar, flera ekrar är av och hela hjulet skevar som tusan.
Bakhjulet är ett shimano med hyperglidebody för sjudelat och med inbyggnadsmåttet 126mm.

Jag kan inte bygga hjul själv, har varken kunnandet eller verktygen och inte hinner jag lära mig till den 8 maj heller, då hjälmaren runt ska köras.
Hur ska jag göra för att lösa problemet? Det är ju inte bara att köpa ett nyt 126mm hjul.
Vet ju att man kan bända in ett 130mm hjul men har inte hittat något inom min budget för sjudelad shimano kassett.

Behöver helt enkelt tips på vad jag ska ta mig till.

Ps: Handlarna här i Örebro vill/kan inte fixa hjulet. ds

Tack på förhand.

Edit: Har ställt samma fråga lite här och var på forumet, men jag står helt handfallen så jag vet inte vad jag ska göra annars.
/Viktor

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 19 Apr 2010 20:14

Du har nog tyvärr hamnat i kompatibel-träsket. Som bakåtsträvare skulle jag nu kunna göra en lång utläggning om eländet med allt modernt (dvs efter man började med index-växlar, eller klick-växlar som vi kallade det när de kom). Jag skall försöka avhålla mig.....

Att handlarna inte vill hjälpa dig beror nog dels på att de inte har delarna och dels på att det inte är värt att ekra in ditt gamla nav i en ny fälg. Navet var ju kanske inte av högsta kvalitet från början och inte har det väl blivit bättre med tiden? Tog de sig tid att rengöra och justera navet och sedan ekra upp det så skulle det förmodligen bli så dyrt att du kunde köpa ett nytt hjul (om det fanns) för samma pengar.

Vad göra? Svårt. Jag tror att ditt hjul är slut - det kanske går att justera navet (om axeln inte blev sned när du krockade) och/men fälgen kanske inte går att rikta (? hur mycket slår det och är det en skarp "bula" på den?) och om det är många ekrar som gått av är det lämpligast att byta alla ekrar.

Samtidigt kan det vara svårt att få tag i ett kompatibelt beggat hjul - och då måste du ändå köpa en ny krans/kassett för en ny kedja/eller din gamla kedja lär garanterat rappa på en "obekant" beggad krans/kassett.

Återstår att antingen hitta/köpa ett nytt "gammalt" nav och bygga ett nytt hjul för att det skall passa ditt indexerade växlesystem. Hitta nav, kassett, ny kedja, ekrar, fälgar - låta bygga.....inte billigt och du har byggt ett hjul till ett utdöende system.

Och slutligen alternativet att köpa ett beggat eller nytt hjul som inte passar din ram och/eller växelsystem. Det är nog det vettigaste ändå.

Din ram borde ha fästen för vanliga gammaldags oindexerade växelspakar. De är ganska lätta att få tag på och passar alla växlar och kransar/kassetter. Att bända ut ramen är lätt och man kan göra det på flera sätt - beroende på hur seriös man vill vara.

Ett billigt halvseriöst sätt är att ta en gängad stång passandes i bakgaffeländarna (som en navaxel) och dra fast stången i ett skruvstäd. Sedan skruvar du på ett par stadiga muttrar som hamnar innanför gaffeländarna. Dit med ramen och skruva ut muttrarna så de ligger an. Se till att ha hjälp som håller ramen stadigt och sedan skruvar du ut några varv åt gången (lika mycket på båda sidor). Ta loss och mät med jämna mellanrum. Ser att det behövs ett förtydligande - skruvstycket skall vara placerat mellan gaffeländarna tillsammans med muttrarna och så att säga vara den fasta punkten. Har man bara gängstången löst utan skruvstycke finns risk för att man bara breddar åt ena hållet (om ramen av någon anledning skulle vara vekare åt ena hållet).

Skall man vara riktigt seriös så skall gaffeländarna sedan riktas tillbaka lite för att de skall vara parallella men det tror jag vi lämnar här och nu.

Man kan också bara tvinga in hjulet men ovanstående trick känns lite bättre och är en mer kontrollerad variant av att tvinga stål över sin gräns och därmed deformeras så som man vill ha det.

Vet inte om det här hjälpte dig men det var ett försök. Ett annat hjul nytt eller beggat och vanliga gamla växelspakar (växla med örat...är inte svårt - när det slutar rassla ligger kedjan rätt)

Här kommer en enkel skiss på breddningstricket.

Mvh
J2000E
Image
Grön våg för grå man...

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Feta killar behöver växlar

Post by viktor » 19 Apr 2010 20:57

J2000E wrote: Massa hjälpande ord..
Mvh
J2000E
Bra sätt att bredda baken på, känns lite stabilare än sheldons planktrick.
Efter mycket googlande har jag kommit fram till att kassetten jag har nu är en CS-HG50 som sitter på ett FG-HG50nav..
Den kassetten finns på cyclecomponents och nu när jag kollade så finns det spacers för att sätta en 7delad kasset på ett 8/9delat nav.
Om jag nu köper ett nytt 130mm hjul, breddar ramen, slänger på en spacer och den kassetten så borde väl allt funka bra, eller hur? Då borde väl till och med indexering funka eftersom det är samma kassett?
/Viktor

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 20 Apr 2010 17:22

Ja, det borde det göra men jag skulle satsa på en 8-9-delad och oindexerade spakar. Varför? Du har kort om tid på dig och därmed inte utrymme för error.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 05 May 2010 21:17

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:48, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Feta killar behöver växlar

Post by viktor » 05 May 2010 22:01

Fina pedaler.
Ville bara tacka för hjälpen, baken blev breddad med metoden du beskrev och nu sitter där ett billigt, nytt shimanohjul för 8/9 delad kassett.
Dock lydde jag inte ditt råd att använda friktionsreglage utan köpte en ny cs-hg50 kassett+brickor och ny kedja. Funkar pefekt!
Nu kan inget hindra mig från att cykla mina 15 mil på lördag, det blir mitt första lopp och jag ser fram emot det som bara den.
/Viktor

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 06 May 2010 08:15

Kul att kunna vara till hjälp. Visst var metoden odramatisk och kontrollerad - ? Lycka till runt sjön.
Mvh
J2000E
Grön våg för grå man...

Post Reply