Var köper jag detta? (bb-adaptor)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Var köper jag detta? (bb-adaptor)

Post by alltmojligt » 01 Aug 2008 17:19

Idag har jag fått lära mig att min gamla Crescent har en one piece crank (vad heter det på svenska?). Jag vill uppgradera mitt vevparti och efter lite läsning på Sheldon Browns sida så verkar det som att jag måste ha en sån här:
http://harriscyclery.net/itemdetails.cfm?ID=1335

Vet någon var jag kan få tag på en sån i Sverige, gärna i Stockholm? Och vad kan de heta på svenska?

autobahn
Posts: 34
Joined: 01 Jan 2008 22:17

Post by autobahn » 01 Aug 2008 17:26

Utan att någon som helst koll på läget undrar jag om det inte går att byta ut vevlagret mot ett helt vanligt fyrkants. Som sagt, noll koll på den typen av vevlager (fauber?), men om det går vore det säkert både billigare, enklare och säkert mer pålitligt. Kolla på HappyMtb, tror att det finns några Fauber-trådar där.

User avatar
0x000003
Posts: 68
Joined: 08 May 2008 15:51
Location: Malmö

Post by 0x000003 » 01 Aug 2008 20:34

Ja du... I sverige tror jag inte det finns, men jag hoppas innerligt att Stefan har rätt! (vilket jag dock inte tror)

Jag håller också på med en "one-piece-crank"/ashtabula-cykel (en pytteliten 70-tals MCB barncykel) och funderar på att sätta på ett nytt vevlager+vevparti jag med. Än så länge har jag tänkt att låta det gamla sitta, i och med att det är så låg markfrigång (heter det så på cyklar) att vevarmar längre än 130 cm nog slår i även när jag cyklar rakt fram! Och det blir inte bättre av att de ända vettiga fäljarna i 17" jag hittade var silvriga Velocity Aearoheat, och då var dom dessutom 16" :shock:, vilket gör att jag förlorar några centimeter till i avstånd till marken :cry:

Funderar dock även på att såga av och svetsa på ett annat vevlagersfäste (inkl. vevlager och vevparti) längre upp på ramen (!) och sedan låta kedjan löpa snett bakåt i typ 30 graders vinkel...

Om någon vet andra möjligheter uppskattar även jag det enormt!

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 01 Aug 2008 21:19

Skulle du hitta en sån där i Sthlm är jag ytterst tvek på att det skulle vara billigare än att buda hem en från staterna. personligen skulle jag passa mig från att ge mig in i adapter/konverter träsket, tycker aldrig sån´t där blir nått bra, men har inte provat just den där.

Ladatarzan
Posts: 27
Joined: 20 Jul 2008 12:49

Post by Ladatarzan » 02 Aug 2008 09:54

Delen finns här: http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ ... r&Visn=Std
Den kommer dock inte att passa då de amerikanska lagrerna pressas på plats medans de svenska gängas fast. De amerikanska cyklarna saknar alltså gängor i ramen och hålet är dessutom något större än de svenska vilket gör att adaptern inte ens får plats.
Jag gjorde själv missen att köpa denna adapter...

På cykel Expo i Solna säljds det en lös fyrkantsaxel för 300kr den mäter dock 127mm om jag minns rätt och jag lyckades inte hitta något vevparti som gav en bra kedjelinje med den. När jag sedan skulle lämna tillbaka den ville de först inte ta emot den. Det var tydligen min skyldigthet att begära öppet köp:shock: (enda butiken i Sverige? Idioter). 10% i återköps avgift skulle de ha också.

Nu cyklar jag med fauberveven och det funkar fint. Om cykeln kommer med fauber är ramen troligtvis av den typen som inte förtjänar en massa bling bling.

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 02 Aug 2008 10:38

Ladatarzan: Ahh. Det var ju synd att det inte passade. Min vev är bra (rullar fint, inga glapp) bara det att det är omöjligt att hitta vettiga pedaler i 1/2" gänga. :( Pedalerna jag har nu är rostiga och en är sne.

Ladatarzan
Posts: 27
Joined: 20 Jul 2008 12:49

Post by Ladatarzan » 02 Aug 2008 13:10

alltmojligt wrote:Ladatarzan: Ahh. Det var ju synd att det inte passade. Min vev är bra (rullar fint, inga glapp) bara det att det är omöjligt att hitta vettiga pedaler i 1/2" gänga. :( Pedalerna jag har nu är rostiga och en är sne.

Jag hade samma problem... Köpte dessa på Sportex: Image
39pix och så tar de clips. De är gjorda plast och inte särskillt creddiga men de funkar.

Post Reply