Newbie fixie-projekt!

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
MAKA
Posts: 1
Joined: 01 Aug 2008 17:56
Location: Borås

Newbie fixie-projekt!

Post by MAKA » 01 Aug 2008 18:27

Tjena!

Jag vore väldigt tacksam för lite hjälp och information. Jag fastnade för fixed-gear i våras och min kunskap vad gäller ombygget är klart begränsad. Jag kommer från Borås och här har ingen anammat fixie (inte vad jag sett i alla fall), så jag har ingen att fråga om hjälp. Jag trilla in hos cykelverkstaden idag, men han verka inte veta vad jag prata om. Så är livet i Knalleland.

Hur som helst! Jag har kommit över en Crescent Världsmästarcykel, antagligen av tidig 80-årsmodell, men den har potential som bara den. Jag har strippat hela cykeln och håller för tillfället på med att slipa ner hela ramen. Åbäket har stått i en ladugård på landet i säkert 10 år.

Min fråga gäller hur jag skall göra med mina hjul. Min första intention var att polera upp dem och köpa ett par fräsiga däck. Jag kollade på nätet hos en cykelaffär i Göteborg som sålde någon form av "konverteringssats" så man får single-speed. Den innehöll, om jag minns rätt, 2 enkla kransar, en sådan bit som skall ersätta kasetten osv, ni vet nog vad jag menar. Problemet är att den satsen bara passar Shimano-nav och jag har Campagnolo.

Hur tycker ni att jag skall göra? Är det bästa att köpa nya hjul som går att konvertera, eller kan man köpa färdiga hjul med en krans bak. Det behöver inte vara de allra fräsigaste prylarna! Vore trevligt med lite assistans! Inte för avancerade förklaringar om det funkar!

Vänliga hälsningar Martin

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 01 Aug 2008 18:32

Fan nu hann du ju ta bort ditt inlägg från "Köp & Sälj" innan jag hunnit trycka på "submit".

Hur som helst...

Borås säger du. Då har du bara ett stenkast till Göteborg. Vad jag har hört så är Veloform en riktigt vass LBS där du säkerligen kan få hjälp. Sen har du du även Childstore i Göteborg som har lite trackhjul till salu.

Ta dig till Göteborg en torsdag och närvara vid deras cykelpolo, där kan du garanterat få tips och förslag. Dom där göteborgarna verkar vara riktigt "goa gubbar".
Cogs 'n Kegs

autobahn
Posts: 34
Joined: 01 Jan 2008 22:17

Post by autobahn » 01 Aug 2008 20:08

Först och främst måste du bestämma dig för vad du vill ha, fixed gear eller frihjulad singlespeed (vilket du får med ett koverterings-kit). Eller kanske båda delarna? Det finns så kallade flip-flop-nav där ena sidan är fixed och den andra frihjul, Surlys hittar du t.ex här:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... s&Visn=Std

Jag skulle bygga nytt hjul baserat på ett sådant nav, kanske med hjälp av cycelcomponents wheelbuilder-service. Har du råd bygger du även framhjul med valritt nav.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 01 Aug 2008 21:15

Jag skulle inte ge mig på konverter geggan, av anledningen att jag tycker det ser muggigt ut, men smaken är ju som den är. Mitt råd är att köpa ett par nya nav(track/track el SS/track om du vill ha den möjligheten) och bygga dem på ett par fina fälgar. Sitter det trevliga fälgar på hojjen nu kan du ju slakta dem och använda men har känslan av att de som sitter på en 80tals crescent är halvkul. Du kommer förmodligen behöva öppna plånkan en bit extra för detta, men skulle det vara så att du inte fastnar för fixie grejen har du ett fint hjulpar att kränga och efterfrågan är hög så du skulle knappast förlora särskillt mycket. Skulle du tycka att det är kul med fix så har du trevliga hjul som du kan sätta på en roligare ram när du avskedar crescenten.

Låt inte snålheten bedra visheten eller vad det nu hette. Så dyrt är det inte med hojjar om man jämför det med vad folk i allmänhet lägger på kläder, krogen etc.

Ladatarzan
Posts: 27
Joined: 20 Jul 2008 12:49

Post by Ladatarzan » 02 Aug 2008 10:01

Äldre racercyklar brukar ha frikrans bak (kassetten gängas på plats). Ett konverterings set brukar vara anpassad för en frihjuls body. Om du vill köra SS bör du istället satsa på en BMX frikrans som gängas på plats: http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ ... rtgrp=1573

Här ser du skillnaden: http://sheldonbrown.com/gloss_cl.html#cluster

SebbeK
Posts: 81
Joined: 18 Jan 2008 14:53
Location: Sandared (utanför Borås)

Post by SebbeK » 02 Aug 2008 21:15

Tjena!

Visst finns det fixed hojar i Borås! Iaf en som jag vet om.
Den cykelverkstad som har bäst kunskap i den här stan, är Henrikssons, även om den är starkt begränsad vad gäller just fixxies.

Veloform & Childstore är heta tips. Chilstore säljer äen Deep-V´s som skulle
sitta som en smäck på din hoj :wink:

PM:a gärna om du har fler frågor. :D

/Sebbe (från Sandared)

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 05 Aug 2008 00:26

Jag skriver under på solomons inlägg.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 05 Aug 2008 16:02

jag med. solomon inlägget alltså.
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 05 Aug 2008 23:03

Jag skriver under på Speedmans inlägg. Hiwatt inlägget alltså.

Post Reply