Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by 48/16 magnus » 23 Feb 2010 22:00

En man en cykel.
Image

Det gjorde du bra Robin grattis.

/M

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by jon » 23 Feb 2010 23:09

Otroligt grym tråd!
Njutning från första inlägget.
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by solomon » 23 Feb 2010 23:23

Stående ovationer.

42Hz
Posts: 41
Joined: 13 Sep 2009 20:31

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by 42Hz » 23 Feb 2010 23:24

chrobin wrote:
42Hz wrote:Bara att stämma in i hyllningskören! Riktigt skoj tråd att följa! Hoppas på en ny tråd i en inte för avlägsen framtid, med tanke på att du nu har verktyg och annat kommer ju priset och bygghastigheten på nästa cykel bli betydligt mindre/kortare. ;)

Ursäkta en n00b-fråga, har den där vinkorken under sadeln någon funktion?
“In days of old, when bike riders were bold,
and a fixed gear was all they’d need,
with lots of torque they attached a cork,
and rode away with speed.”

“Corks in cycling vernacular date back at least to the 1920’s, probably originating at the steeply banked wood track indoor 6-Day Bike Races. During the halcyon years of cycling in the tens, twenties, and thirties, trackside at the 6-Day race was one of the places where the social set went to be seen. Sitting next to the action at their infield tables, it was chic for the “swells” to sip champagne and sine while giving the track stewards money for sprint laps to liven up the sensuous aroma of the various rub down lotions had more than a few femme fatales asking about and turning an eye or ankle to the studly - er - sturdy bike racers.

Soon the jargon evolved. When a cork was popped, power was released, bubbles escaped, the elixir went flat, no more oomph or energy. So, dropping your cork of having no more cork means you’re out of it, flat, dead, pooped, no more stuff. Ergo, the racers would hang a cork on their bikes so they’d never be “out” of cork. There would always be one more effort left for a “jam” or sprint. Conversely, if a rider said he “uncorked” a sprint, well, he “jumped”, “wound” it up, and took off. Or, if he pulled their corks, he went so hard the opposition got “dropped”, “shook” off, and had no cork left. They were decimated. HAH! Great Fun!

Commercially, bar plugs were not yet in standard production. In spills, riders could easily get gouged by the edges of the handlebar and styrstam tubes. Ouch! Instead of just taping over the openings, our friendly cork came to the rescue! Corks were filed and/or sanded, inserted into the openings, and often painted to match the rider’s bike of team colors. The corks were also used to plug the bottom of the fork crown. Dirt and moisture were kept out. Light, inexpensive and effective.

Now you know why Ted has one on each of his bikes, road and track. A subtle reminder that no matter how tired you think you are, you’ve always got a little cork left!

In the drops, it’s the low down from Ted.”

-Ted Ernst
Tack! :D

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Teodor » 24 Feb 2010 01:32

+

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Sur » 24 Feb 2010 01:36

Jag tycker lokalnyheterna borde få nys om detta och sedan göra ett repotage som går vidare till Landet Runt. Alla borde få veta att det bor en stor man i vårat land som inte räds varken svetsloppor eller gummidamm!
Hardy - Bruce and Walker

Jont
Posts: 136
Joined: 09 Aug 2009 10:27
Location: Charlstown

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Jont » 24 Feb 2010 06:51

Jag har ett litet citat här som jag tycker passar ypperligt för detta tillfälle:

"What’s money? A man is a success if he gets up in the morning and goes to bed at night and in between does what he wants to do." - Bob Dylan

Du är en riktig vardagshjälte chrobin!

J
SOLAFIX

chrobin

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by chrobin » 24 Feb 2010 12:53

Tack tack alla!!

Nu har jag kört en runda med ca 15kg tidningar på racket. Gick hur bra som helst. Gick som tåget. Inget wobblande. Cykel väger in på 13,5kg vilket jag tycker är kanon bra med tanke på allt skrot som hänger på den.

Image

Image

Angående navet har jag inte hunnit testa det så mycket än. Men det jag kan säga är att det är bra känsla, bra steg mellan växlarna. Men ett minus är att det är ett ganska stort inbyggt glapp, (tänk väldigt slapp kedja) och det gör ju att man tappar lite av den där kontroll känslan man annars får med fixed. Glappet är där för växlandet, man "släpper" liksom när man växlar. Annars tycker jag att det är en kul grej. Passar bra på en porteur som inte ska skiddas och trackstands så mycket med.

/ ChRobin

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Elmer » 24 Feb 2010 13:27

Följt denna tråd med spänning, väldigt imponerande!

Paralellt med dig höll även Johan Pettersson på med en porteur
http://web.comhem.se/~u71462063/porteur.htm.

Kan inte ni bara ha en buildoff i stil med american choppers eller vad det kan tänkas heta? Ni kan få en varsin tjock, skämtglad assistent att kasta plåtbitar på och så vidare. Jag skulle kolla.

User avatar
John
Posts: 101
Joined: 01 Sep 2009 20:12

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by John » 24 Feb 2010 14:20

Elmer wrote:Kan inte ni bara ha en buildoff i stil med american choppers eller vad det kan tänkas heta? Ni kan få en varsin tjock, skämtglad assistent att kasta plåtbitar på och så vidare. Jag skulle kolla.

Haha ja! Pimp my porteur med Chrobin, Succé på Mtv!

User avatar
Petrolhead
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2009 10:10
Location: Farsta/Sthlm
Contact:

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Petrolhead » 24 Feb 2010 16:23

Oooh vem är jag att dömma, men det är två små grejer som "stör" mig, på detta annars så beundrandsvärda mästerbygge!
1. Skärmen bak sitter för lågt -inget snyggt när det inte följer hjulet.
2. Kedjeskyddet ser lite för obearbetat ut och stör helheten.
Sen var ju cykeln så otroligt läcker olackad då man verkligen såg hantverket, kanske opraktiskt men läckert.

Annars ser jag redan fram imot ditt nästa bygge då det är Fixedgears bästa trådar genom tiderna :-)

Mvh
Johan
___________________________________
http://www.petrolheads.se

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Viggen » 24 Feb 2010 19:40

Speechless..

User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by pistolpete » 24 Feb 2010 19:47

über!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Fredde » 25 Feb 2010 00:42

Stämmer in i hyllningskören!

Stort plus för den föredömliga dokumentationen- det har varit spännande och inspirerande läsning hela vägen!

:D

/Fredde

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Ronny » 25 Feb 2010 09:53

Nu vill jag se video på chrobin cyklande med full last Le Figaro samt dyngrak för att se hur stabil den är. Att cykeln är fin det vet vi ju.
Мясо это убийство

chrobin

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by chrobin » 25 Feb 2010 09:59

Petrolhead wrote:Oooh vem är jag att dömma, men det är två små grejer som "stör" mig, på detta annars så beundrandsvärda mästerbygge!
1. Skärmen bak sitter för lågt -inget snyggt när det inte följer hjulet.
2. Kedjeskyddet ser lite för obearbetat ut och stör helheten.
Sen var ju cykeln så otroligt läcker olackad då man verkligen såg hantverket, kanske opraktiskt men läckert.

Annars ser jag redan fram imot ditt nästa bygge då det är Fixedgears bästa trådar genom tiderna :-)

Mvh
Johan
tack tack!

Det där med skärm inpassning är fan ett helvete. Jag blev nöjd, men det blir alltid lite stuligt när man har horizontella dropouts där man skjuter in hjulet framifrån. Då måste alltid skärmen sitta en bit ifrån så man kan ta ut hjulet. Det går att lösa med en fjäder och lite fix. Men när jag testade skallrade skärmen för mycket.

Image

Själv gillar jag att kedjeskyddet är så enkelt. Att det är just bara ett skydd ingen utsmyckning. Men det är mest en smak sak.


jakobb
Posts: 90
Joined: 06 Jun 2008 18:29
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by jakobb » 25 Mar 2010 17:39

Ja bra jobbat!

prolly också...

http://prollyisnotprobably.com/2010/03/ ... ur_bic.php" onclick="window.open(this.href);return false;
D.A.M.P D.A.M.P D.A.M.P

marlon
Posts: 1
Joined: 23 Apr 2009 14:14

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by marlon » 28 Mar 2010 18:07

jag måste säga et det här "thread" har varit otroligt bra att läsa. Snyggt jobt!

Hälsingar och respect från Finland!
"Isn't it better to triumph by the strength of your muscles than by the artifice of a derailer? We are getting soft... As for me, give me a fixed gear!"

Manfred

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Manfred » 07 Aug 2010 15:12

mer än ett halvår senare kommer ytterligare gratulationer!

Grymt vackert bygge! Inspirerar en otroligt, håller på att bygga mitt första hjul, skäms nu lite över tanken på att jag tyckte det kändes omöjligt!

bockar och bugar för din skapelse!

/Manfred

Post Reply