Tisdagstur 8 juli till Häringe slott (ca 90 km)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 08 Jul 2008 17:04

Efter ca 3 mil så får jag som kramp i senan som sitter längst ut på högerknä , knävecket bör tilläggas. Sedan så vandrar det så att jag även får ont precis under knäskålen.
Efter ca 1 mil till så började det på vänster knäveck.
När vi kom till Häringe Slott så stretchade jag ut benen ordentligt och efter ett tag så känndes det "bra" men när vi skulle cykla tillbaks så gick det verkligen inte och jag fick vända efter 500m.
Blir till att vila från cyklingen nu i ett par dagar samt uppsöka någon som kan klämma och känna lite på knät.

kalis
Posts: 297
Joined: 28 Jan 2008 22:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by kalis » 08 Jul 2008 17:34

Det där låter lite som samma skit som jag hade. efter en träff med sadist-naprapaten Lofi så har jag börjat stretcha och känner inte av det längre. Kila över till Lofi med några slantar så lovar jag att han klämmer, bänder, böjer och drar så att du grinar, men oj så mycket det var värt ;)

Hans andra tips var att inte försöka vila bort det utan att träna bort det. I mitt fall var det bencurls som gällde ( nu har jag iof inte gjort så fasligt många bencurls ännu, men ändå ;)

/*^kalis */
.:: Infixiecated ::. твёрдыйступица велосипедист

adrian
Posts: 74
Joined: 26 Dec 2007 23:22

Post by adrian » 08 Jul 2008 18:33

Äntligen hemma efter en rätt lång tur och välbehövlig kebabtallrik. Resan tillbaks från slottet blev något längre än beräknat pga. diverse konstiga vägval samt annan smålurendrejerier som man väl får räkna med när man kör på nya vägar.

Trött och riktigt nöjd. Tack för en trevlig tur. Skall göras om!

Bilder kommer ssenare!

Krya på dig Andreas!

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 08 Jul 2008 21:33

Andye och kalis hur tung utväxling kör ni med? Tänkte bara att det kunde vara en lösning. Jag körde med 48x16 för första gången i två veckor i våras, normalt sett kör jag på lätta 47x18, och fick problem med knäna efter en vecka.

kalis
Posts: 297
Joined: 28 Jan 2008 22:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by kalis » 08 Jul 2008 21:53

Jag kör med och har alltid kört 48x17. Självklart är det relaterat till att knän, ligament, muskler, senor etc inte är vana vid påfrestningen vid längre turer. Men vill man vara hård får man lida pin, dvs träna upp allting så att det fungerar bra ;)

Nu har jag inga problem alls längre, knappt det gamla vanliga med att gå i trappor som jag haft sedan 15 typ, det har också nästan helt försvunnit nu :D så med stretching, lite korrekt styrketräning och att tänka på att knäna skall gå rakt i kadensen så har det iallafall hjälpt mig!

/* kalis */
.:: Infixiecated ::. твёрдыйступица велосипедист

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 08 Jul 2008 22:10

Jag kör 47x17 och har kört det sedan i början på förra sommaren utan problem , dock ska tilläggas så har jag inte direkt varit ute på några långturer utan mest snurrat till och från stan osv . Tror att problemet är som Kalis säger att mina muskler runt knän inte är vana vid längre påfrestningar och behöver rustas upp.
Ska se Lofi när han kommer tillbaks från semestern, så jag får ta det lungt med långturer och prova lite olika sittställningar , utväxlingar osv och se om jag kan hitta en lösning så länge. Jag fick problemet med clips,remmar och skor för tre veckor sedan och trodde att jag kunde lösa det genom att inhandla clipless pedlar och riktiga skor , men så verkar inte vara fallet.

Vill iaf vara fit for fight inför göteborgsracet.

Känns väldigt "kärring"aktikt att knäna inte pallar när jag har massor av flås kvar. :P
Men man ska väll lyssna på kroppen.

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 08 Jul 2008 22:17

Jo det gäller väl att bygga upp. Jag är ju mest en pendlare och cyklar till och från vardagssysslor när det inte finns is och snö och jag har nästan alltid fått sendrag i vaden t.ex. när jag varit med på alleycats och dyl. Behöver nog komma ut och "träna" på riktigt lite oftare :(

kalis
Posts: 297
Joined: 28 Jan 2008 22:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by kalis » 08 Jul 2008 22:26

Några bra stretch-övningar tillsvidare:

1. Lägg upp benet så att den yttre fotknölen och knät vilar mot t.ex ett bord/ryggen på soffan etc, stretcha muskulaturen i sätet genom att luta dig framåt, du känner när det fungerar ;)
2. Sitt på golvet och lägg benet i kors med den innre fotknölen mot den motsatta höftkulan, stretcha efter behag :D
3. Sitt på golvet och ta tag i tårna med baksidan av knäna mot golvet
4. Stå på ett ben och drag i foten upp mot ryggen/motsatt skinka,
5. Sitt på golvet och sätt ihop fotsulorna och håll i dem med händerna och drag fötterna upp mot skrotum samtidigt som du trycker ned knäna mot golvet med armbågarna


Fyll gärna på med flera bra stretchövningar!

/* kalis */
.:: Infixiecated ::. твёрдыйступица велосипедист

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 08 Jul 2008 22:28

Det slog mig precis att jag visst varit ute på iaf en långtur i ganska högt tempo utan att få krampkänningar. GAh , såklart det är ju mitt diskhjul som saknar mig.
Får montera det och se om det hjälper .. :oops:

Jag har alltid trott att jag haft ganska starka knän , har aldrig haft problem tidigare i livet.
Men någon gång måste ju vara den första.
Vi får starta en "bygg upp dina knän" grupp Freddie, synd bara att jag avskyr att gå och styrketräna. :(

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 08 Jul 2008 22:37

När jag var cykelbud andra halvan av 90-talet så stretchade jag alltid innan jag gick och la mig, smetade på tigerbalsam på benen och drog på stickade benvärmare över benen och sov med den kombinationen. Snacka om att benen var varma och mjuka på morgonen :lol: (jo jag drar gärna upp såna här historier och romantiserar den "gamla goda" tiden) Så jag är ju inte helt novis på det här med träning och stretchning men man börjar ju bli gubbe snart och behöver friska upp minnet :wink:

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 08 Jul 2008 22:47

Sånna här grejer vill man ju vara med på. Ni får hålla ångan uppe tills jag kommer hem igen.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 08 Jul 2008 22:52

Turen var riktigt härlig!
Skönt med stänka så man slapp skitranden i rumpan =)
Den värsta biten på hemvägen måste jag säga var raksträckan över åkern då jag drog (sorry för tempot ni som var med) eller om det var grusvägarna innan Amf 1. Men jäkligt skönt att ta nära 10 mil på cykeln!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Post by scand » 09 Jul 2008 08:05


Post Reply