Hur tar jag bort handtagen?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Hur tar jag bort handtagen?

Post by Jonatan F » 01 Oct 2009 17:57

Hej folk!
Jag har en gammal oväxlad "mormorscykel" som jag försöker reparera åt min lillasyster. Styrstammen gick av för ett år sedan ungefär och sedan dess har jag inte pallat jobba mer men nu ska hon få den så jag får ta tag i projektet igen. Problemet är att jag gärna vill behålla originalstyret då det är väldigt fint men i ändarna sitter handtag (vad heter det på svenska? Grips på engelska...) i varje fall så vet jag inte hur man skall få bort dem för att sedan trä styret genom styrstammens hål. Någon som har något tips?

Något i stil med det här: http://3.bp.blogspot.com/_f6OahsrRGWA/S ... opiera.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ... Fast jag tror mina är i någon sorts gammal plast när jag tänker efter....

(förlåt, jag vet att jag inte länkat bilderna som man ska men hoppas det duger, kan ta kort i morron bitti om ni vill ha riktiga bilder)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Hur tar jag bort handtagen?

Post by Jonis! » 01 Oct 2009 18:11

Handtag känns väl logiskt och rätt ;) Är de i gummi eller dyl. så försök få in något glatt under dem typ vatten och diskmedel så kanske det går lite lättare. Tryckluft brukar vara bra också..

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hur tar jag bort handtagen?

Post by Jonatan F » 01 Oct 2009 19:39

Njae, de här är väldigt gamla saker (typ 40-tal sa han jag köpte cykeln av) och det är som en metallring runt styret, sedan en backelit (eller något) kula som man håller i sedan kommer det en ände i metall, någon sorts tallrik i miniformat. Bild kommer i morgon ;)
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply